ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 21

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Dyrektor ma informować mamę ucznia
 


Dyrektor ma informować mamę ucznia

Zastępca rzecznika praw obywatelskich zwraca uwagę na problemy z uzyskaniem dostępu do informacji publicznej ze szkół.
Odmawiając jej udostępnienia, dyrektorzy szkół powołują się m.in. na art. 43 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, który ustanawia tzw. tajemnicę rady pedagogicznej.
Ze skargi, która wpłynęła do Biura RPO, wynika, że odmówiono rodzicom uczennicy wglądu w protokoły rady pedagogicznej w części dotyczącej tej uczennicy z powołaniem się na ochronę przysługujących jej dóbr osobistych. Tymczasem tajemnica rady pedagogicznej nie ma charakteru bezwzględnego i nie obejmuje wszystkich dyskutowanych kwestii. Ochronie podlegają wyłącznie sprawy, których ujawnienie może naruszyć dobro osobiste ucznia (lub innych osób). Taka sytuacja nie może mieć miejsca, gdy w grę wchodzi udostępnienie osobie wnioskującej informacji dotyczących wyłącznie jej.
Podobnie na ochronę dóbr osobistych pracowników szkoły dyrektor mógłby się powołać wyłącznie, gdyby żądanie obejmowało dokumenty dotyczące ich sytuacji osobistej, np. zdrowia nauczyciela. Chronione nie są natomiast opinie i oceny wydawane przez pracownika szkoły podczas wykonywania czynności służbowych, np. posiedzeń rady pedagogicznej.

To niejedyne problemy związane z dostępem do informacji publicznej.

Dyrektorzy szkół uważają, że nie są zobowiązani do ich udzielania, i odsyłają np. do kuratorium. Inni twierdzą, że dane, które posiada szkoła, nie spełniają kryteriów informacji publicznej.
Niekiedy żądają od wnioskodawcy wykazania interesu faktycznego lub prawnego. Wreszcie żądają wygórowanych opłat za kserokopie dokumentów. Wszystkie te praktyki są nieprawidłowe. Rzecznik wystąpił o podjęcie działań w tej sprawie do ministra edukacji.

Rzeczpospolita

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]