ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 15

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Konflikt nauczyciela z dyrektorem szkoły uzasadnia zwolnienie
 


Konflikt nauczyciela z dyrektorem szkoły uzasadnia zwolnienie

Dyrektor liceum na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela (KN) rozwiązał umowę z mianowanym pedagogiem historii. Argumentował to zmianą planu nauczania. Ten odwołał się do sądu I instancji, przed którym doszło do ugody. Dyrektor zobowiązał się przywrócić nauczyciela do pracy i zatrudnił go na trzy miesiące. Po tym okresie dyrektor ponownie rozwiązał stosunek pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 5 KN. Jako przyczynę wskazał zmiany organizacyjne uniemożliwiające dalsze zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin.
Od wypowiedzenia pracownik odwołał się do sądu I instancji. Ten ustalił, że liczba oddziałów klasowych nie uległa zmianie ani liczba godzin historii, wiedzy o społeczeństwie oraz podstaw przedsiębiorczości, z których zajęcia prowadził zwolniony nauczyciel. Nie było też zmiany planów nauczania. W ocenie sądu dyrektor prowadził wadliwą politykę kadrową, bo zatrudnił kolejnego nauczyciela historii i wiedzy o społeczeństwie, a nie uwzględnił możliwości powrotu do pracy zwolnionego. Dodatkowo nieprawidłowy i całkowicie dowolny był także wybór nauczyciela do zwolnienia, gdyż inny pedagog był młodszy wiekiem i stażem oraz stopniem awansu. Sąd przywrócił więc nauczyciela do pracy i zasądził wynagrodzenie na czas pozostawania bez pracy (na podstawie art. 57 kodeksu pracy).
Od wyroku dyrektor szkoły odwołał się do sądu II instancji. Ten uznał, że podana zwolnionemu przyczyna wypowiedzenia, tj. zmiany organizacyjne w szkole, polegające na zmianie planu nauczania, była dostatecznie skonkretyzowana, ale pozorna. Dodał, że rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym zostało uregulowane w sposób całościowy i wyczerpujący w KN. Z kolei nie zostały w niej określone konsekwencje zwolnienia nauczyciela z naruszeniem prawa. Sąd uznał więc, że jedynie na podstawie przepisów kodeksu pracy można skonstruować konsekwencje niezgodnego z prawem działania pracodawcy, które doprowadziło do rozwiązania nauczycielskiego stosunku pracy z mianowania. Sąd zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że zamiast przywrócić nauczyciela do pracy przyznał mu odszkodowanie w kwocie 7,3 tys. zł.
Nauczyciel wniósł skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego. Ten wskazał, że zastosowanie art. 45 par. 2 k.p. o przyznaniu odszkodowania zamiast przywrócenia jest możliwe nawet bez wniosku pracodawcy. SN uznał jednak, że w tym przypadku odszkodowanie nie powinno być przyznane, bo w postępowaniu nie wykazano konfliktu nauczyciela z dyrektorem. SN uznał, że w pierwszej kolejności sąd powinien wcześniej poznać stanowisk stron o możliwości przyznania odszkodowania zamiast przywrócenia do pracy. A nie najpierw wyjaśniać i wykazywać, dlaczego uwzględnienie żądania przywrócenia do pracy jest niemożliwe lub niecelowe. Uchylił więc zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Sygn. akt II PK 6/10

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]