ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 24

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Minister Hall chce mieć swoje wojsko
 


Minister Hall chce mieć swoje wojsko

– Nie mówimy, że to jest złe, ale szkoły mają już dość reform – twierdzi Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego.
W wydanym wczoraj komunikacie napisał: „To kolejne – po reformie ustroju szkolnego z końca lat 90. ubiegłego wieku (...) – diametralne zmiany w oświacie”.
Odniósł się tak m.in. do pomysłu Ministerstwa Edukacji Narodowej łączenia szkół (podstawówek z przedszkolami, a gimnazjów z liceami) w zespoły składające się z kilku placówek. Pisaliśmy o tym wczoraj w „Rz”. Broniarz podkreślił, że reformowanie edukacji bez analiz obecnego stanu nie jest właściwe.
Minister edukacji Katarzyna Hall tłumaczyła wczoraj, że proponowane zmiany pomogą samorządom zarządzać oświatą. W zespole kilku szkół łatwiej będzie zapewnić etaty nauczycielom i np. psychologom. Łatwiej będzie również planować indywidualną pracę z uczniem przez wiele lat.
A to nie koniec zmian. Minister ogłosiła, że chce stworzyć nowy centralny system instytucji edukacyjnych. Na ich czele stanie Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji (KOJE) z szefem w randze ministra.
– Teraz mamy osiem niezależnych okręgowych komisji egzaminacyjnych, Centralną Komisję Egzaminacyjną i kuratoria, które są udzielnymi księstwami. Chcemy, by był jeden ośrodek, który działa jak wojsko – mówiła szefowa resortu edukacji.
Podlegać mu mają trzy inne. Najważniejszy z nich to Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji. Powstanie na bazie komisji egzaminacyjnych. Prawdopodobnie przejmie wszystkich ich pracowników i 810 (z ok. 1400) pracowników kuratoriów. Będzie miał sieć ośrodków regionalnych. I ma odpowiadać za egzaminy i za to, czym zajmują się dziś wizytatorzy – nadzór nad kształceniem. Inne zadania kuratoriów, np. pilnowanie, czy szkoły przestrzegają prawa, pozostaną przy wojewodzie.
W MSWiA trwają prace nad reformą administracji publicznej i jeszcze nie wiadomo, w jakim kształcie kuratoria ostatecznie pozostaną.
– Dziś mamy tylko wgląd w wyniki testów uczniów, a nie znamy środowiska szkoły. Skupienie tych informacji pozwoli np. na lepsze analizy, od czego zależą wyniki – uważa Danuta Zakrzewska, szefowa OKE w Łodzi.
Kuratoria nie chcą komentować pomysłu. – To degradacja nadzoru pedagogicznego, który składa się z trzech filarów: nadzoru prawnego, nadzoru jakości edukacji i funkcji wspierania szkół – twierdzi Lech Sprawka, były lubelski kurator, poseł PiS. – Rozdzielenie tych filarów nie wpłynie dobrze na efekty edukacji.
Z kolei dr Jerzy Lackowski, dyrektor Studium Pedagogicznego UJ, uważa, że reforma kuratoriów jest potrzebna, ale propozycja MEN to mnożenie kolejnych bytów.
A badaniem jakości edukacji powinny się zajmować niezależne instytucje.
KOJE ma też zarządzać Ośrodkiem Rozwoju Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji z podległymi im centrami. Te instytucje powstaną m.in. z poradni psychologiczno-pedagogicznych i centrów doskonalenia zawodowego. Ich zadaniem będzie wspieranie szkół, np. w tworzeniu programów wychowawczych.

Źródło: Rzeczpospolita

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]