ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Rozmowa z wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego
 


Rozmowa Elżbiety Kubery z Andrzejem Baszczyńskim - wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego


"Dzisiaj tak niestety się zdarza, że jeszcze coś dobrze nie wejdzie w życie, a już się chce to zmieniać. Zmiany nie mogą następować gwałtownie, lecz rozważnie i roztropnie. To nie znaczy, że powoli, lecz w sposób przemyślany. Tymczasem do zmian, które się proponuje, muszą być przekonani i nauczyciele, i rodzice, i uczniowie".
Intencje karcianej godziny minęły się z wykonawstwem. Jakby świat oświatowy stanął na głowie. Niektórzy wręcz prześcigają się w pomysłach, jak tę godzinę zrealizować, by przypodobać się swojemu burmistrzowi, wójtowi, dyrektorowi - czytamy w artykule.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego intencje, były słuszne, jednak jeżeli mają być wdrażane w życie, to trzeba inaczej zapisać to w prawie, w przeciwnym razie będzie się wypaczać ideę tych godzin. Miały one wzbogacać ofertę, a w niektórych jednostkach samorządu zwalnia się nauczycieli świetlic i w ich miejsce wprowadza karcianą godzinę dla nauczycieli przedmiotu. Uczeń nie dostaje tam nic więcej. A formą realizacji może być wycieczka, zajęcia pozalekcyjne z uczniem potrzebującym pomocy i szczególnie zdolnym, przygotowanie uroczystości szkolnej - tłumaczył Andrzej Baszczyński.
Zdaniem rozmówcy państwo chce się pozbyć obowiązku centralnego określania głównych kierunków polskiej szkoły publicznej przekazując odpowiedzialność samorządom. Jego zdaniem żaden cywilizowany kraj w Europie nie poszedł w tak daleko idącą decentralizację. - Dzisiaj rola organu nadzoru, jakim jest kurator oświaty, została tak dalece uproszczona, że ten organ, który powinien dbać o jakość kształcenia i wychowania, nie ma nic do powiedzenia. Nie ma instrumentów, żeby wyegzekwować prawo. Przykładem są samorządy, które zlikwidowały biblioteki szkolne - mówił Baszczyński.
- Oddawanie tego co nazywa się spójnym systemem edukacji w ręce tzw. małych ojczyzn, jest zgubne. Edukacja powinna być jedną całością - dodał. W rozmowie poruszona została także poruszona kwestia Karty Nauczyciela, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zlikwidować.

Źródło: Kurier Szczeciński (za Internetowym serwisem pedagogicznym reedukacja.pl).


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]