ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 22

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,654
bullet.png Najnowszy użytkownik: monika_g21

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Rozmowa z wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego
 


Rozmowa Elżbiety Kubery z Andrzejem Baszczyńskim - wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego


"Dzisiaj tak niestety się zdarza, że jeszcze coś dobrze nie wejdzie w życie, a już się chce to zmieniać. Zmiany nie mogą następować gwałtownie, lecz rozważnie i roztropnie. To nie znaczy, że powoli, lecz w sposób przemyślany. Tymczasem do zmian, które się proponuje, muszą być przekonani i nauczyciele, i rodzice, i uczniowie".
Intencje karcianej godziny minęły się z wykonawstwem. Jakby świat oświatowy stanął na głowie. Niektórzy wręcz prześcigają się w pomysłach, jak tę godzinę zrealizować, by przypodobać się swojemu burmistrzowi, wójtowi, dyrektorowi - czytamy w artykule.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego intencje, były słuszne, jednak jeżeli mają być wdrażane w życie, to trzeba inaczej zapisać to w prawie, w przeciwnym razie będzie się wypaczać ideę tych godzin. Miały one wzbogacać ofertę, a w niektórych jednostkach samorządu zwalnia się nauczycieli świetlic i w ich miejsce wprowadza karcianą godzinę dla nauczycieli przedmiotu. Uczeń nie dostaje tam nic więcej. A formą realizacji może być wycieczka, zajęcia pozalekcyjne z uczniem potrzebującym pomocy i szczególnie zdolnym, przygotowanie uroczystości szkolnej - tłumaczył Andrzej Baszczyński.
Zdaniem rozmówcy państwo chce się pozbyć obowiązku centralnego określania głównych kierunków polskiej szkoły publicznej przekazując odpowiedzialność samorządom. Jego zdaniem żaden cywilizowany kraj w Europie nie poszedł w tak daleko idącą decentralizację. - Dzisiaj rola organu nadzoru, jakim jest kurator oświaty, została tak dalece uproszczona, że ten organ, który powinien dbać o jakość kształcenia i wychowania, nie ma nic do powiedzenia. Nie ma instrumentów, żeby wyegzekwować prawo. Przykładem są samorządy, które zlikwidowały biblioteki szkolne - mówił Baszczyński.
- Oddawanie tego co nazywa się spójnym systemem edukacji w ręce tzw. małych ojczyzn, jest zgubne. Edukacja powinna być jedną całością - dodał. W rozmowie poruszona została także poruszona kwestia Karty Nauczyciela, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zlikwidować.

Źródło: Kurier Szczeciński (za Internetowym serwisem pedagogicznym reedukacja.pl).


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum