ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 8

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji
 


Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji



Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa

Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21.12.2010 roku.

Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność" negatywnie ocenia i w całości odrzuca projekt ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21 grudnia 2010 r.

Nadesłany tekst postrzega jako kontynuację zmian w prawie oświatowym, których końcowym efektem ma być likwidacja obecnego systemu edukacji. Odnosząc się do treści projektu SKOiW NSZZ „Solidarność" stawia dwa zasadnicze pytania:

1. w oparciu o jakie badania, kiedy i przez kogo przeprowadzone MEN stwierdza, że obecny stan jest zły i wymaga całkowitej zmiany?

2. na jakiej podstawie minister Hall stwierdza, że w wyniku zburzenia obecnego systemu i wprowadzenia projektowanych zmian jakość polskiej edukacji ulegnie znaczącej poprawie?

Bez odpowiedzi na te fundamentalne pytania nie można odnieść się w odpowiedzialny i merytoryczny sposób do szczegółowych zapisów nadesłanego projektu. Tym bardziej że, o tym, jak w praktyce będzie wyglądało sprawowanie nadzoru pedagogicznego dowiemy się dopiero wówczas, kiedy Minister Edukacji Narodowej wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 22 omawianej ustawy. To co stanowi o istocie projektu jest zawarte w aktach wykonawczych - rozporządzeniach, na które tylko strona rządowa ma wpływ bo ich opiniowanie nie jest wiążące.

Projektowane zmiany mają charakter nieodwracalny: jest w nich mowa o przekazaniu majątku likwidowanych instytucji i tworzeniu nowych. Zakładanych 7 regionalnych ośrodków edukacji nie przystaje do obecnego podziału administracyjnego kraju i sprowadza duże miasta wojewódzkie do podrzędnej roli w edukacji. Nadzór pedagogiczny Regionalnego Ośrodka Jakości Edukacji obejmować będzie 2-3 województwa, co znacznie utrudni zbieranie danych, a także oddali faktyczny nadzór od szkół i placówek. Dotychczasowy nadzór pedagogiczny składał się z ewaluacji, kontroli i wspomagania. W projekcie omawianej ustawy wspomaganie nie jest już elementem nadzoru. Osłabi to w istotny sposób jakość nadzoru i doprowadzi do zbytniej formalizacji i biurokratyzacji przy ocenianiu procesu dydaktyczno-wychowawczego .

Ponadto, bardzo poważne wątpliwości budzą zapewnienia Pani Minister umieszczone w uzasadnieniu do projektu, że proponowane zmiany nie pociągają skutków finansowych. Czy przewidywane „oszczędności" wynikające z likwidacji 16 kuratoriów oświaty są porównywalne do kosztów jakie wiążą się z projektowanymi zmianami? Czy też, cytując wypowiedź pani wiceminister dla Dziennika Polskiego z dnia 22.12 2010 r. „na nowe twory ma pójść 700 min złotych - to pieniądze unijne", chodzi wyłącznie o zagospodarowania tych pieniędzy?

Mając powyższe na uwadze, SKOiW NSZZ „Solidarność" kolejny raz wnosi o merytoryczną, ponad polityczną debatę na temat kształtu polskiego systemu edukacji.

Z poważaniem

Ryszard Proksa Przewodniczący SKOiW NSZZ „ Solidarność "

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]