ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,703
bullet.png Najnowszy użytkownik: annakk

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Hall: nie będzie osobnej ustawy o systemie oceniania jakości edukacji
 


Hall: nie będzie osobnej ustawy o systemie oceniania jakości edukacji

Nie będzie osobnej ustawy o systemie oceniania jakości - poinformowała minister edukacji Katarzyna Hall. Zapowiedziała, że kwestie dotyczące nowego systemu nadzoru pedagogicznego znajdą się w przygotowywanym projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty.Jak wyjaśniła, takie jest zalecenie Rządowego Centrum Legislacji.
Minister mówiła o tym w środę w Warszawie podczas zorganizowanej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego konferencji "Konsolidacja administracji oświatowej i zasobów oświaty publicznej - szansa czy zagrożenie?". Konferencja miała poprzedzić wydanie przez ZNP opinii w sprawie przegotowanego przez ministerstwo edukacji projektu ustawy o systemie oceniania jakości.
Projekt ten zakładał zmiany w nadzorze pedagogicznym. Polegać miały one m.in. na powołaniu zupełnie nowych jednostek: Krajowego Ośrodka Jakości Edukacji (KOJE) i podległych mu okręgowych ośrodków jakości edukacji (OOJE) oraz regionalnych ośrodków jakości edukacji (ROJE). Powstać miały one w miejsce likwidowanych kuratoriów, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Do zadań Krajowego Ośrodka Jakości Edukacji miało należeć m.in. nadzorowanie i koordynowanie nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych. Na czele krajowego ośrodka miał stanąć naczelny inspektor jakości edukacji. Podlegać miał mu też Ośrodek Rozwoju Edukacji, który miał przestać być placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, a jego głównym zadaniem miało być podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji.

Regionalne ośrodki miały podlegać pod siedem okręgowych ośrodków

Z kolei w około 30 regionalnych ośrodkach jakości edukacji pracować będą inspektorzy, którzy będą prowadzić nadzór pedagogiczny nad szkołami bezpośrednio w terenie. Regionalne ośrodki miały podlegać pod siedem okręgowych ośrodków.
Jak zaznaczyła w środę Hall, odstąpienie od projektu osobnej ustawy o systemie oceniania jakości nie oznacza odejścia od pomysłu zmian w nadzorze, gdyż "polska edukacja potrzebuje nowoczesnego narzędzia badającego szkoły wieloaspektowo".
Poinformowała, że podczas konsultacji do projektu ustawy o systemie oceniania jakości napłynęło bardzo dużo uwag, w tym wiele szczegółowych. Brane były one pod uwagę podczas prac nad projektem ustawy i będą brane podczas prac nad projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty.
Minister wspomniała, że brana jest pod uwagę m.in. inna struktura organów podlegających pod Krajowy Ośrodek Rozwoju Edukacji, tak by było ich mniej, ale za to w każdym województwie. Oznacza to, że np. zamiast kilkudziesięciu ROJE i siedmiu OOJE mogłoby być tylko 16 ROJE.
Hall wyraziła nadzieję, że projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, nad którym już trwają prace, będzie gotów w ciągu miesiąca. Wówczas przekazany zostanie do konsultacji.
O pracach nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty minister edukacji informowała już w październiku ub.r. Mówiła wówczas, że chodzi jej o taką zmianę prawa, która umożliwi łączenie w zespoły szkół i placówek oświatowych takiego samego typu, np. szkół podstawowych ze szkołami podstawowymi, czy przedszkoli z przedszkolami. Zastrzegła, że nie oznaczałoby to jednak likwidacji mniejszych placówek i tworzenie w to miejsce dużych.
"One nadal mają być blisko dzieci, bo te nie mogą wędrować daleko. To nauczyciele i specjaliści będą wędrować do nich. Projektowane zmiany mają ułatwić zarządzanie placówkami, kadrami" - powiedziała wówczas Hall, a w środę to podtrzymała.
Obecnie - zgodnie z prawem - łączenie placówek tego samego typu nie jest możliwe.

Źródło: PAP





Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [181]