ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,100
bullet.png Najnowszy użytkownik: OlaPrzyczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
List Ministra Edukacji Narodowej
 


List Ministra Edukacji Narodowej

Szanowni Państwo,

w niedawno ogłoszonych przez OECD wynikach programu PISA 2009 (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w dziedzinie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych, Polska została zaliczona do nielicznego grona krajów na świecie, w których w ostatniej dekadzie wyraźnie poprawiła się wiedza i umiejętności 15-latków. Odczuwając z tego satysfakcję, trzeba jednak pamiętać, że wciąż są od nas lepsi i że bardzo wiele krajów cały czas pracuje nad tym, żeby poprawiać swoje wyniki. Badania PISA potwierdziły, że kierunek zmian w polskiej oświacie jest właściwy. Jesteśmy jednak w połowie drogi. Jeśli inni idą do przodu, stojąc w miejscu zostaniemy w tyle. Musimy dostosowywać dalsze zmiany do aktualnej sytuacji społecznej i demograficznej.
Wprowadziliśmy obowiązek szkolny dla sześciolatków i upowszechniliśmy wychowanie przedszkolne dla pięciolatków. Kolejne roczniki uczniów w najbliższych latach będą uczyć się zgodnie z nową podstawą programową, a w przyszłym roku gimnazjaliści będą już mieli dostosowany do niej nowy egzamin. Zagwarantowaliśmy też uczniom indywidualne podejście szkoły do ich potrzeb - zdolności lub trudności, które mają.
Ponieważ o sukcesach młodych ludzi w znacznym stopniu decyduje wczesne rozpoczęcie przez nich edukacji, proponujemy kolejny krok w upowszechnieniu edukacji przedszkolnej - chcemy wprowadzić subwencjonowanie tej edukacji dla cztero- i pięciolatków.
Teraz jednym z najtrudniejszych wyzwań, nie tylko dla organów prowadzących szkoły, ale dla nas wszystkich, jest postępujący niż demograficzny, który może zagrozić istnieniu wielu szkół. Szkoła o coraz mniejszej liczbie uczniów na ogół ma także do zaoferowania coraz mniej, gdyż często oszczędza się wówczas na zajęciach dodatkowych i etatach wspomagających. Dlatego proponujemy zmiany, które umożliwią grupowanie szkół pozwalające samorządom na dodatkowe zatrudnienie specjalistów i ułatwiające im zarządzanie oświatą. Zyskają na tym przede wszystkim uczniowie, gdyż będą mieli łatwiejszy dostęp do wielu specjalistów, zatrudnionych dotąd tylko w dużych szkołach, oraz nauczyciele, mający lepiej zorganizowaną pracę.
Chcemy, aby szkoła lepiej zaspokajała potrzeby uczniów. Dlatego proponujemy zmiany w nadzorze i doradztwie pedagogicznym. Planujemy utworzenie regionalnych ośrodków jakości edukacji, które będą prowadzić egzaminy zewnętrzne oraz nadzór pedagogiczny, a także centrów rozwoju edukacji, wspomagających szkoły w rozwoju. Zakładamy, że takie centrum, wykonujące połączone zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych, będzie funkcjonować w każdym powiecie.
Naszym celem jest też takie unowocześnienie szkół zawodowych, by ich absolwenci dobrze radzili sobie na rynku pracy. Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe będą mogły prowadzić kursy przygotowujące do potwierdzania kwalifikacji zawodowych oraz także być grupowane w centra kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Troszcząc się o uczniów w Polsce nie zapominamy także o tych, którzy wyjechali wraz z rodzicami z kraju. Dlatego w projekcie ustawy przewidujemy możliwość zakładania za granicą niepublicznych polskich szkół uzupełniających i ośrodków polskiej edukacji. Nadzór pedagogiczny nad nimi będzie sprawował Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
To w ogólnym zarysie najważniejsze proponowane przez nas zmiany, które chcemy zawrzeć w nowelizacji ustawy o systemie oświaty. To kolejny, niezbędny krok, poprawiający jakość polskiej szkoły.

Z poważaniem

Katarzyna Hall

Minister Edukacji Narodowej

Warszawa, 9 marca 2011 r.




Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | jagienka242 dnia 14. marca 2011
Pani Minister- wciąż chce pani uatrakcyjniać zajęcia, podnosić poziom kształcenia - kto to będzie robił skoro robi Pani wszystko, aby ci atrakcyjni pasjonaci odeszli ze szkoły? kto będzie uczył pani dzieci, wnuki? jestem młodym pedagogiem pełnym pasji i zaangażowania, jednak wszytskie jak do tej pory proponowane przez Panią rozwiązania - zabijają to we mnie...w czym moja praca jest gorsza, mniej wartościowa od pracy pozostałych ludzi, którzy muszą wykazać się umiejętnością prowadzenia grupy, kreatywnością, kompetencją intelektualną, intra i interpersonalną, wkładem finansowym w zdobywanie coraz to nowych umiejętności i informacji? proszę mi pokazać osobą, która ma i robi to wszystko i zarabia 1 500 złotych?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

15. maja 2024 21:02
Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

15. maja 2024 17:14
Oczywiście jest to możliwe, ale trudne. Warto się zastanowić, czy warta skórka za wyprawkę Smile

15. maja 2024 17:13
że nie nabędzie. Co prawda taka decyzja (brak promocji) jest podejmowana nie "za zgodą" rodzica, a w "porozumieniu" z nim (to duża różnica), to trudno będzie ją przeforsowa

15. maja 2024 17:10
Sprawa jest bardzo trudna. Dziecko ma nabyć określaną wiedzę i umiejętności do ukończenia klasy trzeciej. Rodzice zawsze mogą powiedzieć, że przecież nie ma pewności

15. maja 2024 08:14
Witam. Na jakich zasadach można zostawić dziecko będące w kl. 1 nie promować go do 2 kl. Rodzice nie wyrażają zgody na pozostawienie dziecka w kl. 1 i i na przebadanie dziecka w poradni.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png dostosowania
bullet.png procedury
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1463]
bullet.png mam te kwalifikacje? [461]
bullet.png egzamin ósmoklas... [186]
bullet.png dostosowania [170]
bullet.png procedury [125]