ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 15

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Informacja NIK o wynikach kontroli
 


Informacja NIK o wynikach kontroli wykorzystania środków publicznych na pomoc materialną dla uczniów

Gminy, których zadaniem jest m.in. udzielanie pomocy materialnej dla uczniów, nie rozpoznawały w dostatecznym stopniu potrzeb w tym zakresie i nie organizowały dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto nie w pełni wykorzystywały środki budżetowe przeznaczone na te cele. W 2009 r. w skali kraju nie wykorzystano ponad 9% środków budżetowych przeznaczonych na pomoc materialną dla uczniów, w tym 30% środków na pomoc w ramach programu rządowego Wyprawka szkolna, a w 2010 r. 16% środków, w tym na pomoc w ramach ww. Programu – 38% środków. [...]

Stwierdzona nieprawidłowość w działaniach Ministra Edukacji Narodowej polegała na przekazaniu w 2010 r. wojewodom, kuratorom oświaty i organom gmin pisma, zawierającego niezgodną ze stanowiskiem Ministra Finansów interpretację art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z interpretacji wynika, że wejście w życie ww. ustawy (1 stycznia 2010 r.) nie powinno spowodować zmian w zakresie dotowania stypendiów i zasiłków szkolnych, polegających na ponoszeniu przez gminy co najmniej 20% kosztów realizacji tego zadania, podczas gdy w art. 128 ust. 2 ww. ustawy zostało zawarte jednoznaczne sformułowanie, że kwota dotacji na dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych nie może stanowić więcej niż 80% kosztów realizacji zadania, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej.
Ponadto w ocenie NIK działania Ministerstwa Edukacji Narodowej podejmowane w celu zwiększenia wykorzystania przez gminy w poszczególnych województwach dotacji
na pomoc materialną dla uczniów, w tym na program rządowy pn. Wyprawka szkolna, nie były skuteczne.


Stwierdzone nieprawidłowości w skontrolowanej działalności gmin polegały m.in. na:
1) braku rzetelnego rozpoznania potrzeb uczniów ubiegających się o stypendia szkolne, co m.in. skutkowało malejącym z roku na rok lub niepełnym wykorzystaniem corocznych dotacji budżetowych (11 gmin, tj. 58%) lub przyznawaniem stypendiów szkolnych jedynie w formie pieniężnej, podczas gdy zgodnie z art. 90d ust. 5 ustawy o systemie oświaty, stypendium szkolne może być udzielone w formie świadczenia pieniężnego jedynie w przypadku, jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że udzielenie stypendium w innej formie (m.in. całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału uczniów w zajęciach edukacyjnych, wykraczających poza zajęcia realizowane w ramach planu nauczania, w tym realizowanych poza szkołą oraz pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników) nie jest możliwe (siedem gmin, tj. 37%),
2) niezrealizowaniu obowiązku wynikającego z art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, polegającego na niezapewnieniu przez gminyw 2010 r. 20% udziału środków własnych w finansowaniu stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych oraz niezwróceniu do budżetu państwa pobranych w nadmiernej wysokości kwot dotacji (cztery gminy, tj. 21%),
3) stosowaniu niezgodnych z ustawą o systemie oświaty zasad udzielania stypendiów i zasiłków szkolnych, dotyczących m.in.: pierwszeństwa w przyznawaniu stypendium kryteriów innych niż miesięczna wysokość dochodu na osobę przyznania stypendium od dołączenia przez wnioskodawcę opinii dyrektora szkoły, wstrzymywania stypendium w przypadku niskiej frekwencji na zajęciach, uzależnienia przyznania zasiłku szkolnego od uprzedniego przedłożenia dokumentów potwierdzających dokonanie wydatków na cele edukacyjne (sześć gmin, tj. 28%),
4) wypłacaniu kwot stypendium szkolnego w kwotach niższych niż minimum określone w art. 90d ust. 9 ustawy o systemie oświaty (dwie gminy, tj. 11%),
5) nieprzestrzeganiu Kodeksu postępowania administracyjnego przy wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawie udzielania pomocy w formie stypendiów i zasiłków
szkolnych (m.in. przekraczaniu ustawowych terminów na załatwienie sprawy, niewywiązywaniu się z obowiązku zawiadomienia strony o nieterminowym załatwieniu
sprawy), co świadczy m.in. o nieskutecznej kontroli wewnętrznej (13 gmin, tj. 68%),
6) nierzetelnym rozpatrywaniu wniosków o stypendia szkolne, co skutkowało uchylaniem decyzji administracyjnych administracyjnych w sprawie przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym przez organy odwoławcze ze względu na wydanie decyzji z naruszeniem prawa (dwie gminy, tj. 11%).
Skontrolowane szkoły publiczne podejmowały działania związane z rozpoznawaniem potrzeb uczniów w zakresie pomocy materialnej oraz udzielały pomocy uczniom w ramach programu rządowego pn. Wyprawka szkolna. Większość skontrolowanych szkół (58%) zapewniła także uczniom zdolnym stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.
Stwierdzone nieprawidłowości w skontrolowanej działalności szkół publicznych polegały m.in. na:
1) niewystępowaniu do gmin (organów prowadzących szkoły) o środki finansowe na stypendia o charakterze motywacyjnym, co pozbawiło uczniów zdolnych korzystania z prawa do pomocy materialnej w formie stypendiów za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe (22 szkoły, tj. 42%),
2) nieuwzględnieniu w statutach szkół rodzajów i form pomocy materialnej dla uczniów, określonych w ustawie o systemie oświaty (22 szkoły, tj. 42%),
3) nieprzestrzeganiu ustawowych zasad udzielania stypendiów motywacyjnych,
w tym:
a) nieprawidłowym powoływaniu komisji stypendialnych oraz nieprzestrzeganiu zasady udzielania stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe tylko raz w semestrze (25 z 30 szkół udzielających stypendiów motywacyjnych, tj. 83%),
b) wypłacaniu stypendiów motywacyjnych absolwentom szkół (dwie z 30 skontrolowanych w tym zakresie szkół, tj. 7%),
4) błędnym wyliczeniu miesięcznej wysokości dochodu na osobę w rodzinie ucznia, od którego zależy udzielenie dofinansowania zakupu podręczników w ramach programu rządowego pn. Wyprawka szkolna (siedem z 25 skontrolowanych w tym zakresie szkół podstawowych, tj. 28%) oraz braku faktur i rachunków związanych z rozliczeniem tego dofinansowania, a także nieegzekwowaniu od rodziców ubiegających się o dofinansowanie uzasadnienia pomocy w przypadkach przekroczenia kryterium dochodowego i nieprawidłowym dokumentowaniu rozliczenia wydatków (7 z 20 skontrolowanych w tym zakresie gimnazjów, tj. 35%),
5) niezapewnieniu w jednej ze szkół uczniom dożywiania w ramach programu wieloletniego pn. Pomoc państwa w zakresie dożywiania.



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]