ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 13

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Pensum nauczyciela wspomagającego określa gmina - orzekł NSA
 


Pensum nauczyciela wspomagającego określa gmina - orzekł NSA


Ustawodawca w art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela udzielił delegacji organowi prowadzącemu szkołę do określenia pensum nauczyciela wspomagającego, jako nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin – orzekł NSA w wyroku z dn. 1.10.2013 r. (I OSK 1300/13 oraz I OSK 1301/13).

Stan faktyczny

Rada miejska w Skawinie w dniu 25 maja 2010 r., działając na podstawie art. 42 ust. 6 i ust. 7 pkt 2 i 3 ustawy z dn. 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dn. 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym, podjęła uchwałę, na mocy której ustaliła tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nauczycieli wspomagających. Pensum to wtedy określiła na 20 godzin tygodniowo dla nauczycieli wspomagających w szkołach i 22 godziny tygodniowo dla nauczycieli wspomagających w przedszkolach. Uchwałą z dnia 29.02.2012 r. rada miejska zwiększyła ten wymiar do – odpowiednio – 24 i 25 godzin tygodniowo. Wojewoda małopolski, posiłkując się stanowiskiem małopolskiego kuratora oświaty, zaskarżył obie ww. uchwały do WSA w Krakowie, wnosząc o stwierdzenie ich nieważności w zakresie ustalenia pensum nauczycieli wspomagających. Wojewoda wskazywał, że rada miejska nie miała delegacji ustawowej do uregulowania tej kwestii. WSA w Krakowie przyznał rację wojewodzie i uznał, że stanowisko nauczyciela wspomagającego jest tożsame ze stanowiskiem nauczyciela edukacyjnego. Gmina Skawina wniosła skargę kasacyjną do NSA w Warszawie. NSA w Warszawie podzielił argumentację skarżącej gminy i uchylił wyrok WSA w Krakowie oraz oddalił skargę wojewody.

Uzasadnienie

Wyrok NSA w Warszawie podzielił następującą argumentację pełnomocnika gminy. Stanowisko nauczyciela wspomagającego jest odrębną i specjalną kategorią w zawodzie nauczyciela. Przepisy prawne regulujące status nauczyciela wspomagającego są regulacją szczątkową i zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dn. 17.11.2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Zgodnie z § 6 tego rozporządzenia nauczyciel wspomagający jest nauczycielem posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej zatrudnionym w celu współorganizowania – poprzez wykonywanie czynności opisanych w § 3 pkt 1–4 ww. rozporządzenia – kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W świetle tych przepisów stanowisko nauczyciela wspomagającego nie jest tożsame ze stanowiskiem nauczyciela edukacyjnego.

Nauczyciel wspomagający nie pełni stanowiska samodzielnego, a jedynie współorganizuje kształcenie wskazanej kategorii uczniów, tak by nauczanie tej kategorii uczniów stało się bardziej efektywne. Sensem istnienia tej kategorii nauczycieli jest maksymalizacja szans powodzenia kształcenia integracyjnego. Stąd też stanowisko to wymyka się dotychczasowej klasyfikacji i cechuje się wielozadaniowością. Dla nauczyciela wspomagającego nie są dostępne działania podejmowane przez nauczycieli edukacyjnych (jak np. egzaminowanie uczniów) czy psychologa bądź pedagoga szkolnego (np. skierowanie ucznia na badania). Stanowisko nauczyciela wspomagającego nie mieści się w klasyfikacji sporządzonej przez ustawodawcę w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela. Nauczyciel ten w ramach swojego stosunku pracy wykonuje obowiązki określone dla różnych stanowisk. Ustawodawca przewidział taką sytuację i w art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela udzielił delegacji organowi prowadzącemu szkołę do określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Nauczyciel wspomagający jest nauczycielem łączącym w sobie funkcje nauczyciela edukacyjnego, wychowawcy, psychologa, pedagoga, logopedy, a nawet nauczyciela praktycznej nauki zawodu.

Nauczyciel wspomagający jest zatem modelowym przykładem nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin i do ustalania jego pensum znajduje zastosowanie delegacja do wydania przez organ prowadzący szkołę aktu prawa miejscowego, zawarta w art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela.

Powyższe stanowisko jest kontynuacją orzecznictwa wyrażonego w wyroku NSA z dn. 5.10.2011 r. (I OSK 1194/11) oraz uchwale SN z dn. 21.03.2012 r. (III PZP 2/12), zgodnie z którym pedagodzy, psychologowie, logopedzi i doradcy zawodowi prowadzący zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia, zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych wymienionych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela na stanowisku nauczycieli, podlegają tygodniowemu obowiązkowemu wymiarowi godzin ustalonemu na podstawie art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela przez organ prowadzący szkołę.

Wyroki NSA w Warszawie zapadły w sprawach o sygnaturach: I OSK 1300/13 i I OSK 1301/13 w dniu 1 października 2013 r. i są prawomocne.

Źródło: Biblioteka prawa oświatowego

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | olamateola dnia 17. października 2013
Następni do wyzysku...
#2 | bs29 dnia 18. października 2013
Kolejny artykuł z cyklu, " Jak NSA Kartę Nauczyciela likwidował..."..krok po kroku, systematycznie i skutecznie. Czy ktoś jeszcze ma złudzenia, w jakim kierunku idą zmiany? Kto będzie następny...WITAMY NAUCZYCIELI WSPOMAGAJĄCYCH W NASZYM GRONIE !!!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]