Nauczyciel wspomagający

Od 1 stycznia 2016 roku wejdą w życie zmiany wynikające z  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z nimi w przedszkolach i szkołach, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną (dotyczy uczniów, którzy mają orzeczenie),  obowiązkowe będzie zatrudnienie nauczyciela wspomagającego.
Do tej pory nauczyciela wspomagającego można było zatrudnić tylko wtedy, gdy zgodził się organ prowadzący.
Nauczyciel wspomagający będzie musiał mieć ukończoną pedagogikę specjalną.
§ 7
 1. W przedszkolach  ogólnodostępnych  z oddziałami  integracyjnymi,  przedszkolach  integracyjnych,  szkołach 
ogólnodostępnych z oddziałami  integracyjnymi  i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo  nauczycieli posiadających  kwalifikacje  w zakresie  pedagogiki  specjalnej  w celu  współorganizowania  kształcenia  integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. 
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych  formach  wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, 
w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: 
1)   nauczycieli  posiadających  kwalifikacje  w zakresie  pedagogiki  specjalnej  w celu  współorganizowania  kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub 
2)   w przypadku klas I-III szkoły podstawowej - asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub 
3)   pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Art.7 ust. 1e ustawy
W  szkole  podstawowej,  w  tym  specjalnej  i  integracyjnej,  może  być zatrudniony asystent nauczyciela lub osoby, o której mowa w ust. 1a, prowadzących zajęcia w klasach I-III, lub asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie nauczyciela lub osoby, o której mowa w ust. 1a, prowadzących zajęcia  dydaktyczne,  wychowawcze  i  opiekuńcze,  lub  wspieranie  wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, osoby, o której mowa w ust. 1a, lub wychowawcy świetlicy.
Art.7 ust. 1a ustawy
W uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,  zatrudniona  osoba  niebędąca nauczycielem,  posiadająca  przygotowanie  uznane  przez  dyrektora  szkoły  za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.