ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 22

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,700
bullet.png Najnowszy użytkownik: Beata1984

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Nauczyciel wspomagający
 


Nauczyciel wspomagający

Od 1 stycznia 2016 roku wejdą w życie zmiany wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z nimi w przedszkolach i szkołach, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną (dotyczy uczniów, którzy mają orzeczenie), obowiązkowe będzie zatrudnienie nauczyciela wspomagającego.
Do tej pory nauczyciela wspomagającego można było zatrudnić tylko wtedy, gdy zgodził się organ prowadzący.
Nauczyciel wspomagający będzie musiał mieć ukończoną pedagogikę specjalną.

§ 7
1. W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach
ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. W przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych,
w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub
2) w przypadku klas I-III szkoły podstawowej - asystenta, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
3) pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Art.7 ust. 1e ustawy

W szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent nauczyciela lub osoby, o której mowa w ust. 1a, prowadzących zajęcia w klasach I-III, lub asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie nauczyciela lub osoby, o której mowa w ust. 1a, prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, lub wspieranie wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, osoby, o której mowa w ust. 1a, lub wychowawcy świetlicy.

Art.7 ust. 1a ustawy

W uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Zetka dnia 12. grudnia 2015
Tak mi właśnie przyszło na myśl...
Zatrudnia się nauczyciela przez mianowanie, bo np. spełnia warunki wg KN. Uczeń zmienia szkołę po kilku tygodniach - powody mogą być przeróżne. Co robi nauczyciel? A płacić mu trzeba do końca roku szkolnego. Ale całe szczęście, że to nie mój problemSmile
#2 | Zetka dnia 13. grudnia 2015
Mój poprzedni wpis dotyczył oczywiście zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, którego możliwość zatrudnienia daje ten przepis.
Ponieważ pracuję w szkole pg, kilkakrotnie obserwowałam takie eksodusy uczniów z autyzmem lub ZA. Aby więc uniknąć takiego zagrożenia, albo ograniczyć ewentualne jego skutki, warto zatrudnić pedagoga dopełniając mu etat lub dać ponadwymiarówki. Pedagodzy zazwyczaj mają już właściwe kwalifikacje. Pamiętajcie, że to stanowisko ma pensum 18. warto się o nie postarać. PowodzeniaSmile
#3 | zochacha dnia 16. grudnia 2015
W naszej gminie OP ustalił dla nauczyciela wspomagającego 30 godzinne pensum. Rada gminy zatwierdziła !! Nie pomogło tłumaczenie , nie pomogła KN. Początkowo nawet miało to być 40 godzin- wójt łaskawie obniżył do 30 po argumentacji kilku radnych. Czy można z tym coś jeszcze zrobić?
#4 | Zetka dnia 16. grudnia 2015
Owszem można. Każdą uchwalę gmina przesyła do Nadzoru Prawnego Wojewody, gdzie taki błąd powinien byś wychwycony. Bywa jednak, że bubel przechodzi. Warto więc zwrócić uwagę Nadzoru na te fakty, co skutkuje uchyleniem tego aktu prawa miejscowego z powodu istotnego naruszenia prawa. Nauczyciel wspomagający to nie specjalista, któremu gmina może ustalać pensum.
Wzory pism znajdziesz w necie - chyba Fundacja Batorego ma fajne "pomoce". Kazimierz tu kiedyś zamieszczał taki wyrok sądu, ale opisana przeze mnie droga jest prostsza i szybsza. Nie obawiaj się, gmina nie otrzymuje danych o osobach zgłaszających sprawę. Bierz się do dzieła i daj znać jak poszło. Do miesiąca powinno być po sprawie. PowodzeniaSmile
#5 | zochacha dnia 17. grudnia 2015
Dziękuję i biorę się do dziełaSmile O skutkach z pewnością dam znać.
#6 | edith dnia 21. grudnia 2015
A ja mam zapytanie- co w przypadku ucznia z ZA, który funkcjonuje prawidłowo i żaden nauczyciel nie zgłasza potrzeby pomocy w formie zatrudnienia nauczyciela wspomagającego? Czy mamy przydzielać nauczyciela uczniowi, który takiego wsparcia nie wymaga?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]