ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 18

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Realizacja art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela
 


Omówienie wyników badania ankietowego ZNP


Wyniki badania potwierdziły sygnalizowane wcześniej nieprawidłowości, tj.:
naruszanie przepisów prawa poprzez:
- rozliczanie godzin karcianych w innym niż półroczny systemie (blisko 13 proc. badanych realizuje dodatkowe godziny w systemie miesięcznym, tygodniowym, a nawet w pojedynczych przypadkach rocznym oraz 2- i 3- miesięcznym),
- realizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli (11,2 proc. badanych),
- odpracowywanie niezrealizowanych godzin w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą (42 proc. badanych);
niezgodne z intencją ustawodawcy realizowanie przepisu. Zdaniem 62,4 proc. respondentów zajęcia realizowane w ramach tzw. godzin karcianych nie wpłynęły na poszerzenie oferty szkoły w stosunku do stanu sprzed wprowadzenia tych godzin, a przecież osiągnięcie takiego właśnie celu zakładał projektodawca;
nadużywanie i nadinterpretowanie przepisów jego praktycznym stosowaniu mimo braku formalnych wymogów, co świadczy o niezrozumieniu przez niektórych dyrektorów szkół i organy prowadzące roli nauczyciela w procesie wspierania ucznia, a tym samym przedmiotowym traktowaniu i ucznia i nauczyciela.
Przypadki nadużywania i nadinterpretowania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 KN dotyczą:
- wymogu opracowywania programów zajęć (77,8 proc. respondentów),
- określania liczebności grup (21,7 proc. respondentów),
- braku możliwości realizacji godzin karcianych w sposób skumulowany (53,3 proc. respondentów),
- narzucania przez dyrektorów szkół rodzaju i formy zajęć/czynności (19 proc. respondentów), co może niekorzystnie wpływać na dobór odpowiedniej dla ucznia (uczniów) formy zajęć.
Ponadto wyjątkowo niefortunnym zapisem okazało się szczególne wyodrębnienie spośród innych form realizacji „godzin karcianych” zajęć opieki świetlicowej. W sposób dobitny o zniweczeniu idei ustawodawcy świadczą sygnalizowane nam przypadki, w których - zamiast rozszerzać ofertę zajęć dla uczniów – zgodnie z wolą organu prowadzącego zlikwidowano lub znacznie zredukowano etaty wychowawców świetlic szkolnych, zastępując realizowane planowo zajęcia świetlicowe wychowawców doraźnie realizowanymi godzinami „karcianymi”, odrabianymi w świetlicy przez pozostałych nauczycieli szkoły.
Należy również zwrócić uwagę na często pojawiające się wątpliwości dotyczące kwestii:
- rozliczania dodatkowych godzin w tygodniach w których przypada niezdolność do pracy,
- obniżania obowiązkowego wymiaru dodatkowych godzin, w sytuacji wystąpienia usprawiedliwionej nieobecności w pracy niebędącej niezdolnością spowodowaną chorobą.
W powyższych kwestiach ZNP wystąpił do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Poniżej zamieszczamy wyjaśnienia resortu edukacji.
W związku z rażącym naruszaniem, a także swobodną interpretacją przepisów dotyczących stosowania art. 42 ust. 2 pkt 2 KN w praktyce szkolnej konieczna stała się modyfikacja brzmienia tego przepisu. Dlatego ZNP wystąpił z inicjatywą jego nowelizacji. Zmiana ustawy Karta Nauczyciela mająca na celu doprecyzowanie przepisu procedowana będzie w Sejmie 9 czerwca br.

Źródło: ZNP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Zetka dnia 02. czerwca 2011
Tak się zastanawiam ... martwić się już ? czy dopiero po 9 czerwca br.
#2 | biedroneczka dnia 05. czerwca 2011
To znaczy, że konieczność pisania programów do tych godzin jest nieprawidłowością?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]