ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 1
Kazimierz

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,396
bullet.png Najnowszy użytkownik: agnieszka836
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
sprawdzian/egzamin

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU / EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW

Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły).
Sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, określa rada pedagogiczna wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania wskazanych przez CKE.
Związane z tym działania najczęściej jednak spoczywają na pedagogu szkolnym. W związku z tym, powinien on bardzo dobrze znać obowiązujące procedury.

Uczniowie niepełnosprawni mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formach dostosowanych do ich niepełnosprawności na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną.

Uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną.

Uczniowie mający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych na podstawie tego orzeczenia.

Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.

Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Opinia taka, wydana na którymkolwiek etapie kształcenia (po ukończeniu przez ucznia klasy III szkoły podstawowej), zachowuje swoją ważność na wszystkich etapach nauczania.

Uczeń (słuchacz), który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Opinia ta, jest wydawana na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza) lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza).

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.

Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia, opinia, może być wydana także uczniowi gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
Wniosek ten wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wydana uczniowi (słuchaczowi) przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 17 listopada 2010 stanowi podstawę do dostosowania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego.

Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym uczeń (słuchacz) przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

UWAGA - ZMIANA

W przypadku rezygnacji z prawa do zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formach dostosowanych do dysfunkcji ucznia (słuchacza), rodzic (prawny opiekun) ucznia lub słuchacz składa dyrektorowi szkoły pisemne oświadczenie (na specjalnym druku opracowanym przez CKE) o rezygnacji z dostosowania w terminie do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym uczeń (słuchacz) przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.


Dopuszczalne sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego


Uczniowie niesłyszący, uczniowie słabosłyszący
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący).
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Zapewnienie obecności surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
Uczniowie niewidomi
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu:
    • Arkusz w piśmie Braille’a wraz z czarnodrukiem ALBO
    • arkusz w czarnodruku dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący).
  • Płyta CD z dostosowanym nagraniem do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie.
  • Korzystanie z maszyny do pisania pismem Braille'a, specjalnie dostosowanego komputera, kubarytmów.
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje uczniowi polecenia i teksty z czarnodruku oraz zapisuje odpowiedzi ucznia na kartkach dołączonych do czarnodruku.
Uczniowie słabowidzący
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (zestaw zapisany czcionką Arial 16 pkt lub 24 pkt). Czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący.
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Zestawy zadań nagrane na płycie CD w formie plików .pdf (możliwe wtedy, gdy zdający korzysta z komputera).
  • Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie (możliwe tylko w przypadku ucznia, który korzysta z zestawu zapisanego czcionką Arial 24 pkt).
  • Korzystanie z przyborów optycznych, którymi uczeń posługuje się na co dzień.
  • Oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji.
  • Zapewnienie obecności tyflopedagoga (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
Uczniowie niepełnosprawni ruchowo
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
Uczniowie (słuchacze) z czasową niesprawnością rąk
(na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza)
  • Przedłużenie czasu
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze.
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu.
  • Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie, zamówiona w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną.
  • Dostosowanie miejsca pracy do dysfunkcji ucznia (słuchacza).
Uczniowie z afazją
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Przedłużenie czasu
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu.
  • Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się.
  • Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie.
  • Zapewnienie obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności, np. logopedy (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący).
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Zapewnienie obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności (członka zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.
Uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zestaw zadań dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia przedłużenie czasu (czas pracy zapisany na stronie tytułowej zestawu jest obowiązujący.
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy w toku edukacji uczeń został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem).
  • Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej LUB gdy uczeń (słuchacz) posługuje się alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji).
  • Obecność na sali osoby niezbędnej do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym (członka zespołu nadzorującego).
  • Dostosowanie miejsca pracy do dysfunkcji ucznia.
Uczniowie (słuchacze) z przewlekłymi chorobami
(na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza)
  • Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
  • Dostosowanie warunków zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do specyfiki choroby.
  • Przedłużenie czasu.
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu, jeżeli choroba uniemożliwia pisanie i/lub czytanie.
Uczniowie (słuchacze) chorzy lub niesprawni czasowo
(na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza)
  • Korzystanie z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
  • Dostosowanie warunków zdawania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do specyfiki choroby.
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi dyktowane przez zdającego (możliwe wtedy, gdy uczeń lub słuchacz nie może pisać sam i przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu w oddzielnej sali).
Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
(na podstawie opinii poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej)
  • Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zestawie zadań, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
  • Przedłużenie czasu.
  • Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej).
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje odpowiedzi ucznia (słuchacza) do zadań otwartych (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń (słuchacz) w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem).
  • Pomoc nauczyciela, który przed przystąpieniem ucznia do pracy, odczytuje jeden raz głośno, po kolei wszystkie teksty liczące po 250 słów lub więcej, stanowiące podstawę zadań sprawdzianu lub części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego (możliwe tylko wtedy, gdy głęboka dysleksja uniemożliwia samodzielne czytanie i zrozumienie dłuższego tekstu).
  • Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się.
Uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym
(na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • Zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty , jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem. Wymienioną osobę powołuje się w skład zespołu nadzorującego.
  • Przedłużenie czasu.
  • Przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali.
Uczniowie, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)
  • Zapewnienie obecności specjalisty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem (słuchaczem). Wymienioną osobę powołuje się w skład zespołu nadzorującego.
  • Przedłużenie czasu.
  • Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali.
Uczniowie (słuchacze), którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)
  • Przedłużenie czasu.
  • Przystąpienie do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali.
  • Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, jak dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, jeżeli zachodzi taka uzasadniona potrzeba, w uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej.
Uczniowie (słuchacze) z zaburzeniami komunikacji językowej
(na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej)
  • Przedłużenie czasu
  • Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu i/lub czytaniu.
  • Zastosowanie szczegółowych kryteriów oceniania zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się.
  • Płyta CD do zestawów zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie.

Zakres w jakim można przedłużyć czas pisania sprawdzianu/egzaminu
  • Sprawdzian - nie więcej niż o 30 minut.
  • Egzamin gimnazjalny:
    • z historii i wiedzy o społeczeństwie, z przedmiotów przyrodniczych oraz z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym - nie więcej niż o 20 minut każdy,
    • z języka polskiego, z matematyki - nie więcej niż o 45 minut każdy,
    • z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym - nie więcej niż o 30 minut.
Uwaga: czas pracy z zestawem zadań dostosowanym do dysfunkcji wydrukowany na jego stronie tytułowej uwzględnia już przedłużenie.

W szczególnych przypadkach nieuwzględnionych przez CKE, decyzję o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną.

Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone.
O niepełnosprawnościach sprzężonych mówimy, gdy u ucznia niesłyszącego, słabosłyszącego, niewidomego, słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, występuje co najmniej jeszcze jedna z wymienionych niepełnosprawności.
Możliwe formy dostosowania:
  • Skorzystanie z dostosowań przewidzianych dla każdej z występujących u ucznia niepełnosprawności. Wymaga to porozumienia z okręgową komisją egzaminacyjną.
  • Zwolnienie przez dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
  • Zwolnienie przez dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do egzaminu - na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły. Dotyczy uczniów, którzy nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej.
  • Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać lub pisać, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym. Mogą oni jednak przystąpić do części trzeciej egzaminu na poziomie rozszerzonym na wniosek rodziców (prawnych opiekunów).

Kilka uwag szczegółowych:
  • W czasie przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla uczniów niepełnosprawnych należy zapewnić obecność specjalisty z zakresu danej niepełnosprawności, w szczególności: tyflopedagoga (w przypadku uczniów niewidomych i słabowidzących), surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (w przypadku uczniów niesłyszących), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych. Wyżej wymienione osoby powołuje się w skład zespołu nadzorującego.
  • W czasie przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym należy zapewnić obecność specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem. Wyżej wymienione osoby powołuje się w skład zespołu nadzorującego.
  • Sprawdzian lub egzamin gimnazjalny powinien odbywać się w oddzielnej sali, jeżeli uczeń (słuchacz) korzysta z co najmniej jednego z następujących dostosowań:
    • korzystanie z urządzeń technicznych,
    • korzystanie z płyty CD z dostosowanym nagraniem w przypadku języka obcego nowożytnego,
    • udział nauczyciela wspomagającego (członka zespołu nadzorującego).
  • W przypadku gdy do przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w oddzielnej sali uprawniony jest więcej niż jeden uczeń (słuchacz) w danej szkole, którym przysługują różne sposoby dostosowania, możliwe jest przeprowadzenie sprawdzianu lub egzaminu dla wszystkich tych uczniów (słuchaczy) w jednej sali, pod warunkiem że przebieg sprawdzianu lub egzaminu nie będzie zakłócony dla żadnego z tych uczniów (słuchaczy). Wyjątek stanowi sytuacja, w której dostosowanie dotyczy zdających część trzecią egzaminu z różnych języków obcych.
  • Jeżeli uczeń (słuchacz) korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu, przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część zestawu egzaminacyjnego.


Bibliografia

Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r (z późniejszymi zmianami) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

Komunikat Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30 sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym 2013/2014 sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym




Myśli o wychowaniu
Kto nie pamięta dokładnie swego dzieciństwa, ten jest złym wychowawcą - Marie Ebner-Eschenbach
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02/08/2014
http://www.kongres
-pedagogow.pl/
01/08/2014
31/07/2014
Petycja dla zainteresowanych http://www.petycj.
..jeid=10641
31/07/2014
Grin oj to działo się, działo Kaziu Wink
31/07/2014
A mnie nawet wypadła Grin
30/07/2014
mucha27- nie tylko Twoja szczęka jest opadnięta Wink
30/07/2014
Oglądam Legię z Celtikiem i szczękę mam opadniętą...
28/07/2014
22/07/2014
Za te wszystkie wspaniałe pomysły MEN trzeba rozpieszczać Smile
is
22/07/2014
To rarytas, szkoda marnować...
22/07/2014
U nas prezydent w ramach kampanii rozdaje dżem. Is, może zrobiłabyś trochę słoiczków z muchomorami i podarowała tym od oświaty? Grin
is
22/07/2014
Z ilości wpisów widać,że wakacjujemy.U mnie zaczął się sezon ogórkowo- pomidorowy, muchomory zbierałam tylko dwa razy
15/07/2014
To był jedyny mecz, który oglądałem... Pewnie dlatego że finałowy i przez to, że dwóch NASZYCH jest w tej drużynie...
14/07/2014
Dla mnie też mecz był bardzo dobry, ale w wykonaniu Argentyny. Tylko właśnie szczęścia im zabrakło. Smile
14/07/2014
Rafale, muszę się z Tobą nie zgodzić. Uważam, że mecz był bardzo dobry, a z dwóch świetnych drużyn wygrała ta, która miała trochę więcej szczęścia.
14/07/2014
Tragiczny mecz. Niemcy jak zwykle po topornej grze wymęczyli gola w ostatnich minutach. Ja kibicowałem Argentynie. Wink
13/07/2014
Mecz nie najgorszy Wink przyznam szczerze, że kibicowałam raczej Argentynie ale...dzięki Niemcom Polacy zostali mistrzami świata Grin
13/07/2014
Świetny mecz.
13/07/2014
idę spać mało szczęśliwa
13/07/2014
no i... wściekło mnie teraz...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png doskonalenie ( studi...
bullet.png oświatowy przegląd p...
bullet.png emerytura nauczyciela
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png niepromowanie ucznia...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [411]
bullet.png Prezentacja [404]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


7,697,130 Unikalnych wizyt