Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
- uczniowie niepełnosprawni;
- uczniowie niedostosowani społecznie;
- uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
- osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych;
przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych,
w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (zazwyczaj jest nim dyrektor szkoły).
Związane z tym działania najczęściej jednak spoczywają na pedagogu szkolnym. W związku z tym, powinien on bardzo dobrze znać obowiązujące procedury.
Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości danego ucznia
wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE.
Komunikat ten jest publikowany
do 10 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu
DOKUMENT |
GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
uczniowie:
- słabosłyszący i niesłyszący;
- słabowidzący i niewidomi;
- z niepełnosprawnością ruchową;
- z afazją;
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
|
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
uczniowie:
- z czasową niesprawnością rąk;
- z przewlekłymi chorobami;
- chorzy lub niesprawni czasowo.
|
opinia rady pedagogicznej |
uczniowie:
- którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
- którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- z zaburzeniami komunikacji językowej;
- osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych.
|
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej |
uczniowie:
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
- z zaburzeniami komunikacji językowej.
|
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
- uczniowie z chorobami przewlekłymi.
|
Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż
do 15 października. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie - należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek -
do 30 września - poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Nie później niż
do 20 listopada dyrektor szkoły
przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną.
Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 20 listopada – dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.
Do egzaminu
nie przystępuje uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu
może być zwolniony:
- uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone inne niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z wnioskiem o zwolnienie występują rodzice ucznia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek musi być pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły;
- uczeń, który - ze względu na szczególny przypadek losowy lub zdrowotny - nie mógł przystąpić do egzaminu ani w terminie głównym, ani w terminie dodatkowym;
- uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej albo laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu.
Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu będzie on miał wpisane słowo - odpowiednio - "zwolniony" lub "zwolniona" oraz maksymalny wynik, tj. "100%" (wynik procentowy) oraz "100" (wynik na skali centylowej).