ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,844
bullet.png Najnowszy użytkownik: arleta5
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie określa w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
Mają być one odnotowywane w "dzienniku innych zajęć" tzn. w dzienniku dokumentującym przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
W dzienniku tym należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
W "dzienniku innych zajęć" wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem oraz odnotowuje się obecność uczniów, na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela dokonuje się w dzienniku zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Nauczycielem jest ten, kto potrafi z trudnych rzeczy uczynić łatwe - Ralph Waldo Emerson
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Plan rozwoju zawodow...
bullet.png Dzieci z zespołem na...
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28/07/2015
anka503 podaj maila to wyślę ci mój
28/07/2015
witam! mam prośbę czy moze ktos podzielic sie ze mną PLANEM ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO z GÓRY DZIĘKUJE
27/07/2015
Żeby pedagodzy tacy ludzcy byli, to ministra byłaby zadowolona!
23/07/2015
Ludzkie paniska w tym KO. Szkoda tylko, że bez pojęcia.
23/07/2015
Mówiłam, że dam znać, jak się skończyła moja sprawa. Zwróciłam się do UJ, wystawili mi zaświadczenie, że mam uprawnienia do bycia ped i KO łaskawie to zaakceptowało
23/07/2015
Timon, masz rację Smile dowodzi tego nasza ministra Wink
22/07/2015
Ja już zaczynam myśleć nad nowinkami w oświacie (np. dodatkowe lekcje astronomii dla noworodków).
22/07/2015
Zetka- dla chcącego- nic trudnego Smile
22/07/2015
Zepsuć w oświacie to już chyba niewiele można Wink
21/07/2015
Reszta- tyle jeszcze w oświacie do zrobienia czy do zepsucia? Wink
21/07/2015
Zawsze mogę zostać dożywotnią ministrą.
21/07/2015
po co Ci emerytura? tyle do zrobienia w oświacie jeszcze Wink
21/07/2015
Masakra jakaś. Już widzę swoją emeryturę lub raczej jej brak.
21/07/2015
W ubiegłym roku to ja okazałam się być nieubezpieczona Smile
21/07/2015
Wczoraj miałam bliskie spotkanie z NFZ. Okazało się, że mam nieubezpieczone starsze dziecko. W zeszłym roku wg ZUS nieubezpieczone było to młodsze. Już więcej tam nie pójdę. Normalnie archeo
18/07/2015
Kwestia podstawowa, czy KO ma prawo w postępowaniu awansowym podważać uprawnienia nabyte. M.zd. jest to mocno wątpliwe.
17/07/2015
ja jestem po resocjalizacji i mi nie uznano kwalifikacji ale wystąpiłam do kuratora który na podstawie indeksu z uczelni i ilości godzin z poszczególnych przedmiotów uznał je teraz już tak nie można
16/07/2015
Chcą podważyć uprawnienia nabyte, jak rozumiem. No ale jak kończysz dyskusję, Twoja wola.
16/07/2015
Dzięki wszystkim za odp. Jak zakończy się moja przygoda dam znać
16/07/2015
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Prezentacja
bullet.png wakacje:)
bullet.png obowiązkowa lektura ...
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png uczeń z upośledzenie...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [443]
bullet.png Prezentacja [420]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


10,281,922 Unikalnych wizyt