ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 2
ASpedagog, Dorga

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,987
bullet.png Najnowszy użytkownik: betti0705
Ostatnie komentarze  
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie określa w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
Mają być one odnotowywane w "dzienniku innych zajęć" tzn. w dzienniku dokumentującym przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
W dzienniku tym należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
W "dzienniku innych zajęć" wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem oraz odnotowuje się obecność uczniów, na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela dokonuje się w dzienniku zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Wychowywać to znaczy uczynić niewrażliwym na telewizję - Marshall McLuhan.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23/03/2017
Już zrobione.
23/03/2017
Kaziu, znowu te cuda się porobiły?
23/03/2017
Dzisiaj to zaszczyt być obywatelem gorszego sortu. Jesteśmy w dobrym towarzystwie, z rowerzystami i wegetarianami Wink
23/03/2017
Ehhh nauczyciele specjalisci gorszego sortu
23/03/2017
http://www.oswiata
.abc.com.pl/czytaj
/-/artykul/po-za-p
odwyzki-dla-nauczy
cieli-tablicowych-
zaplaca-pozostali-
pedagodzy?utm_sour
ce=facebook.com&utm
_medium=social&utm_
campaign=artykul&ut
m_ter
22/03/2017
http://praca.inter
ia.pl/zarobki/news
-zmiany-w-szkolach
-wedlug-men-nauczy
ciele-beda-pracowa
c-mniej,nId,237219
5
21/03/2017
Przepraszam trochę mnie nie było. Co do informacji mam ją np Głosu Nauczyciela , protestu n-li bibliotekarzy na face. Warto się temu przyjrzeć. A generalnie jestem ostatnią osobą , która panikuje.
21/03/2017
czy coś wiadomo nt. naszego pensum o którym podobno dziś ,,mądre" głowy miały radzić ??
21/03/2017
Rozmowy były 06.03- dzisiaj decyzja- mowie o finansowaniu. Oby nie pzreszło
20/03/2017
Skąd Gosiu masz takie informacje? Usunięcie z KN, przecież nasze pensum ma być określone w karcie - a tu masz taki news od Ciebie!!!!!!!!
19/03/2017
Gosiap75, zrób sobie dobrego drinka, obejrzyj ciekawy film......wyluzuj Smile
19/03/2017
Moze warto coś zrobic juz raz nam się udało.
19/03/2017
Pragnę poinformować koleżanki i kolegów , że 21 marca odbedzie sie w MEN. spotkanie ekspertów nt. pracy nauczycieli specjalistów. Jest projekt usuniecia nas z KN. UMOWY O PRACĘ Z KP. PENSJA Z SAMORZAD
18/03/2017
Ludzkie pany! Nie pamiętam, kiedy nie byłam na RP i nie pamiętam, kiedy po przyjściu do domu nie robiłam niczego do pracy. Mają pojęcie o naszej pracy takie, jak ja o całkach i macierzach.
17/03/2017
Takich mają pracowników jakimi są dyrektorami.
17/03/2017
Wink i leżą tylko i pachną ładnie - po 40 im!
17/03/2017
17/03/2017
hmmm, wszystko zgodnie z procedurami Wink
17/03/2017
A co na to procedury?
17/03/2017
Michal L to do usłyszenia i zobaczenia u Kazia Wink i jakby się nie zapierał to się cieszy
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png reforma
bullet.png niebieski wieloryb
bullet.png zespół Aspergera
bullet.png filmy o tematyce pr...
bullet.png doradztwo zawodowe
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [557]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zajęcia rewalidac... [503]
bullet.png zatrudnienie peda... [474]


16,906,895 Unikalnych wizyt