ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,597
bullet.png Najnowszy użytkownik: ewella44
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie określa w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
Mają być one odnotowywane w "dzienniku innych zajęć" tzn. w dzienniku dokumentującym przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
W dzienniku tym należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
W "dzienniku innych zajęć" wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem oraz odnotowuje się obecność uczniów, na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela dokonuje się w dzienniku zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Wychowanie zaczyna się w chwili, gdy nam się zdaje, że się już skończyło - Mikołaj Gogol
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

21/04/2015
ja też 3 dni z dostosowanymi....
21/04/2015
3 dni z życiorysu. Wszystkie z dyslektykami. Grozi mi płaskodupie Wink
20/04/2015
Rafał tak jak Kazimierz pisze +rodzice będą się oskarżać, itd. To ty dalej swoje: każdy ma swoje racje, ale teraz rozmawiamy jak najlepiej pomóc Wojtusiowi; czego potrzebuje Wojtuś. POWODZENIA!
20/04/2015
To banalne ale ja zawsze w takich sytuacjach odwołuję się do dobra dziecka. Możecie się nienawidzić, ale musicie się wznieść ponad to dla dobra dziecka. Często działa.
20/04/2015
Dzięki Kazimierz. Domyślałem się, że tak to wygląda w praktyce, ale chciałem się upewnić. Zobaczymy co dalej. Właśnie miałem zamiar zacząć od tych negocjacji i coś czuję, że lekko nie będzie. Dzięki.
20/04/2015
POZDRAWIAM WSZYSTKICH PEDAGOGÓW ZASIADAJĄCYCH W NAJBLIŻSZYCH DNIACH W KOMISJACH EGZAMINACYJNYCH Smile GŁOWA DO GÓRY- JAK ZWYKLE DAMY RADĘ Wink
20/04/2015
Z resztą my to mniejsza. Dziecka szkoda.
20/04/2015
Dopóki sąd nie podejmie wiążącej opinii w sprawie zakresu opieki, możecie przeżyć w szkole horror.
20/04/2015
Jeśli sytuacje są gorszące - sąd rodzinny. Ja się nie wahałem.
20/04/2015
Sytuacja prawnie oczywista (matka nie ma nic do zakazywania)- praktycznie bardzo trudna. Miałem niestety taką sytuację z wyrywaniem sobie dziecka na korytarzu. Możemy tylko tłumaczyć i negocjować.
20/04/2015
Miał ktoś sytuację, że jeden z rodziców - matka nie zgadza się na odbiór dziecka przez ojca? (rodzice w separacji, ojciec nie ma ograniczonych praw) Co w takiej sytuacji?
is
20/04/2015
Ja zawsze miałam hospitowane zajęcia z klasami. Jeśli to ty mas zdecydować, jakie zajęcia, to wybierz coś w czym jesteś mocna i masz doświadczenie.
19/04/2015
Termin hospitacji ustala dyr. hospitacja może polegać na obserwacji jak prowadzisz zajęcia z uczniami prof, jak prowadzisz dziennik, a nawet jak edukujesz rodziców podczas spotkania.
19/04/2015
Moi drodzy. pracuję w gimnazjum, jako pedagog nie miałam nigdy hospitacji. Mam podać datę dyrektorowi. Napiszcie co warto by hospitował dyrektor - może ktoś ma w tej kwestii doświadczenie. Smile czekam
19/04/2015
Może znajdzie się tu jeszcze jakiś pedagog wczesnoszkolny i zechce wypełnić moją ankietę... Pięknie proszę! Wink
17/04/2015
pojawiło się - rozliczanie godzin przepracowanych z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
16/04/2015
natomiast jest to nieobecność "spodziewana"-wiem o niej wcześniej- to nie jestem do dyspozycji i nie biorę kasy.
16/04/2015
U mnie wygląda to tak. Jeśli obecność ucznia jest "niespodziewana", to wpisuję w dzienniku"uczeń nieobecny, nauczyciel gotowy do pracy". Mam płacone i jestem do dyspozycji. Jeśli n
16/04/2015
a może w razie nieobecn. ucz. mam niepłatne okienko?
16/04/2015
jak to jest z tymi przepisami, coś nowego pojawiło się ostatnio?
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png agresywny uczeń
bullet.png obowiązek szkolny - ...
bullet.png muzyczka na smutki
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png mam te kwalifikacje?
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


9,462,727 Unikalnych wizyt