ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 4
ela tykwa, martat, klacka, nikola0

bullet.png Łącznie użytkowników: 23,010
bullet.png Najnowszy użytkownik: stokrotka37
Ostatnie komentarze
bullet.png Brawo i tylko szkoda...
bullet.png Jak nas postrzegają?...
bullet.png Nie wyobrażam sobie,...
bullet.png Jak znajo sie na ort...
bullet.png Dlatego TA reforma j...
bullet.png Macie dobrze bo Wam ...
bullet.png Dyplomowany, 30 lat ...
bullet.png U mnie 140. 25 lat ...
bullet.png U mnie 139 zł (dyplo...
bullet.png Kontraktowy - nieste...
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • tygodniowy rozkład swoich zajęć;
  • zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań;
  • imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi w indywidualnej teczce, dla każdego ucznia objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo:
  • teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych (o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców).
  • Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane:

    Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
    / dysfunkcje /
    Zalecenia Miejsce badania Data
               
               
               

    Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych;
  • teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego;
  • teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej (decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie);
  • teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych.
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli (opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki (dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań (podsumowań) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Sztuka tkwi nie tylko w posiadaniu wiedzy o czymś, ale także w przekazywaniu jej - Cyceron

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23. kwiecień 2018 11:18
Witam. "Obcinają" mi etat do 1/2. Pytanie: czy zaplanowana w arkuszu rewalidacja może być liczona do etatu , czy dostanę jednak wypowiedzenie obecnych warunków i zmianę na etat z powrotem w

23. kwiecień 2018 10:09
Wymagania możecie dostosować również na podstawie własnych obserwacji. Jeśli potwierdzą one dane zawarte w "ocenie", to może wystarczy?

22. kwiecień 2018 22:36
Niepubliczna poradnia. Szkoła przyjęła ocenę, jednak żeby dostosować wymagania (szczególnie chodzi o wf) prosi o opinie z poradni a nie ocenę.

22. kwiecień 2018 21:26
A kto dokonał tej oceny?

22. kwiecień 2018 20:40
Czy szkoła powinna dostosować się do dostarczonej przez rodzica oceny rozwoju integracji sensorycznej?czy powinna być to opinia?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png sześciolatki w szkole
bullet.png kształcenie specjalne
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png doradztwo zawodowe
bullet.png reforma
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [1727]
bullet.png pomoc pp - po "no... [745]
bullet.png wymiar czasu peda... [257]
bullet.png mam te kwalifikacje? [247]
bullet.png doradztwo zawodowe [170]