ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,456
bullet.png Najnowszy użytkownik: Krokus
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, określa (§ 11a) w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
W odrębnym dzienniku wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin tych zajęć lub czynności oraz obecność uczniów. Przeprowadzenie zajęć należy potwierdzić podpisem. Wyjątkiem od tej zasady jest dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela. Zajęcia opieki świetlicowej wpisuje się do dziennika zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują - Henry David Thoreau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

21/08/2014
Dzień dobry kochani Smile Jak zwykle chcę prosić o Waszą pomoc Wink Czy moglibyście polecić mi jakąś dobrą teczkę pedagoga- materiały do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
21/08/2014
Ciekawie zapowiada się Google Classroom z podanego niżej linku. Korzystam z LMS na swoim serwerze ale responsywność jest średnia.
20/08/2014
Wy tam w "goście online"...
20/08/2014
halo!!!! co robicie??
19/08/2014
19/08/2014
ewka_jo - jestem pełna podziwu, 35 lat pracy w oświacie: chapeau bas Smile
19/08/2014
albo pogoda albo dużo złych emocji, bo mam wrażenie, że porąbałam pół puszczy amazońskiej Smile
19/08/2014
żeby nie pluć jadem poszłam rąbać drewno do kominka... pracę tę od dziś będę nazywać "mam wrażenie" Smile
19/08/2014
w "siatkę"
is
19/08/2014
A w co grali?
18/08/2014
Wreszcie (ostatni raz w 2011). Ja przez ten sport coraz grubsza jestem. Codziennie transmisje i to kilkugodzinne Grin
18/08/2014
oj tam oj tam ... a Polacy właśnie wygrali z Rosjanami Smile
18/08/2014
ja tam "jubileuszówki" nie dożyję - 3 lata to szmat czasu...
18/08/2014
a ja odbieram jubileuszowe za 35 lat pracy, wiec chce mi się iść do pracy. Sama nie wiem jak udało mi się tyle przepracować.
18/08/2014
powrót - na luz? nevernigdy! zamierzam się tarzać w rozpaczy...
18/08/2014
Z radości jutro umyję wszystkie okna Grin
18/08/2014
Jeszcze tylko 10 miesięcy i znowu wakacje!!!
18/08/2014
Okropnie coś wisielcze nastroje. Dajcie trochę na luz Smile
18/08/2014
A ja wracam do pracy po rocznym urlopie zdrowotnym,masakra
Sad
18/08/2014
Ja pracuję w zawodzie dopiero 5 lat i powiem szczerze, że też mi się nie chce. Kiedy zaczynałam pracę nie byłam świadoma, że w szkole od dziecka ważniejsze jest to, aby "w papierach się zgadzało&
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Prezentacja
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png dziennik
bullet.png oświatowy przegląd p...
bullet.png cofnięcie promocji
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [411]
bullet.png Prezentacja [406]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


7,821,658 Unikalnych wizyt