ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,389
bullet.png Najnowszy użytkownik: Magda_lena
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, określa (§ 11a) w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
W odrębnym dzienniku wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin tych zajęć lub czynności oraz obecność uczniów. Przeprowadzenie zajęć należy potwierdzić podpisem. Wyjątkiem od tej zasady jest dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela. Zajęcia opieki świetlicowej wpisuje się do dziennika zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna - Józef Tischner
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22/07/2014
Za te wszystkie wspaniałe pomysły MEN trzeba rozpieszczać Smile
is
22/07/2014
To rarytas, szkoda marnować...
22/07/2014
U nas prezydent w ramach kampanii rozdaje dżem. Is, może zrobiłabyś trochę słoiczków z muchomorami i podarowała tym od oświaty? Grin
is
22/07/2014
Z ilości wpisów widać,że wakacjujemy.U mnie zaczął się sezon ogórkowo- pomidorowy, muchomory zbierałam tylko dwa razy
15/07/2014
To był jedyny mecz, który oglądałem... Pewnie dlatego że finałowy i przez to, że dwóch NASZYCH jest w tej drużynie...
14/07/2014
Dla mnie też mecz był bardzo dobry, ale w wykonaniu Argentyny. Tylko właśnie szczęścia im zabrakło. Smile
14/07/2014
Rafale, muszę się z Tobą nie zgodzić. Uważam, że mecz był bardzo dobry, a z dwóch świetnych drużyn wygrała ta, która miała trochę więcej szczęścia.
14/07/2014
Tragiczny mecz. Niemcy jak zwykle po topornej grze wymęczyli gola w ostatnich minutach. Ja kibicowałem Argentynie. Wink
13/07/2014
Mecz nie najgorszy Wink przyznam szczerze, że kibicowałam raczej Argentynie ale...dzięki Niemcom Polacy zostali mistrzami świata Grin
13/07/2014
Świetny mecz.
13/07/2014
idę spać mało szczęśliwa
13/07/2014
no i... wściekło mnie teraz...
13/07/2014
No i dogrywka.
is
10/07/2014
ja po tym białym śpiewie na Suchej Górze( a wł. w Suchej Gorze), to chyba wiedźma już się powoli staję.
09/07/2014
Resztuniu- jutro napisze długi list - serio, serio. a co do klątwienia- niestety, nie mam takiej mocy (a czasem by się mi to przydało Pfft
09/07/2014
to nie obstawianie tylko klątwienie Smile
09/07/2014
Kaziu, znowu padłam Smile Do wszystkich Krysiek i Iwon...wiedźm zresztą...
09/07/2014
Is- to obstawiajmy wynik Smile Może się jeszcze ktoś dołączy?
09/07/2014
Kaziu- jesteś niemożliwy Grin
09/07/2014
Ostatnio to się Niemcy tak rozstrzelali chyba w 1939 Smile
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png wniosek do sądu
bullet.png śmiech to zdrowie
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png Prezentacja
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [411]
bullet.png Prezentacja [404]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


7,640,725 Unikalnych wizyt