ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,202
bullet.png Najnowszy użytkownik: RYCERZ
Ostatnie komentarze  
name
link
wymagane kwalifikacje

WYMAGANE KWALIFIKACJE

Wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczyciela określa art. 9 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karty Nauczyciela.
Zgodnie z zapisem, stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje.

Przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem ( specjalnością ) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.

Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
A. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • zakładach kształcenia nauczycieli
  • placówkach doskonalenia nauczycieli
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych
  • bibliotekach pedagogicznych
  • kolegiach pracowników służb społecznych
  • liceach ogólnokształcących
  • liceach profilowanych
  • technikach
  • uzupełniających liceach ogólnokształcących
  • technikach uzupełniających
  • szkołach policealnych
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
B. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.2 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach
  • szkołach podstawowych
  • gimnazjach
  • zasadniczych szkołach zawodowych
  • placówkach wychowania pozaszkolnego
  • placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub ukończyła
  • studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe ) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • albo
  • studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.3 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach specjalnych
  • szkołach podstawowych specjalnych
  • gimnazjach specjalnych
  • szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
  • szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
  • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii
  • szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich
  • szkołach w zakładach poprawczych dla nieletnich z upośledzeniem umysłowym
posiada osoba, która:
  • ma kwalifikacje określone w puncie A lub B, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki
  • lub
  • ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki lub
  • ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Określenie kwalifikacji potrzebnych do pełnienia funkcji pedagoga szkolnego budziło i budzi szereg kontrowersji. Chodzi przede wszystkim o sformułowanie : studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom.
Należy podkreślić, że to dyrektor szkoły zatrudniający pedagoga ( i każdego innego pracownika ) dokonuje oceny tych kwalifikacji, gdyż jest on kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Ocena ta polega między innymi na porównaniu programu ukończonego kierunku ( specjalności ) studiów zatrudnianej osoby z zadaniami jakie będzie ona realizowała zajmując stanowisko pedagoga szkolnego. Inaczej mówiąc, dyrektor szkoły zatrudniając osobę na to stanowisko dokonuje oceny jej kwalifikacji pod kątem potrzeb szkoły.
Pedagog szkolny powinien posiadać takie przygotowanie zawodowe, które będzie gwarantowało wykonanie zadań statutowych pedagoga szkolnego w konkretnej szkole, a są one przecież różne w różnych typach szkół, ponieważ potrzeby dzieci i młodzieży uczęszczających do konkretnej placówki są odmienne.




Myśli o wychowaniu
Rośliny uszlachetnia się przez uprawę, ludzi przez wychowanie.
Jan Jakub Rousseau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

30/06/2016
29/06/2016
Dzięki za wyjaśnienia. Usiłowano mi wmówić, że do niedawna nie wystawiało się oceny z zachowania uczniowi korzystającemu z nauczania indywidualnego. Niektórzy-wbrew swojemu mniemaniu -nie są nieomylni
29/06/2016
No, w nauczaniu domowym, to rodzic by sobie wystawiał ocenę za to, jak wychował dziecko Grin
29/06/2016
Potwierdzam, co pisałam poniżej, a jest w Art. 16.11 UoSO - w nauczaniu domowym czyli uczniowi spełniającemu obow. poz szkołą nie ustala się oc. zach. W naucz. indyw. - jak też pisze Kazimierz - tak.
29/06/2016
W nauczaniu indywidualnym wystawiamy ocenę z zachowania.
29/06/2016
Obydwa akty znajdziesz, mucha27 w zakładce z lewej strony.
29/06/2016
Coś mi się kojarzy, że oceny zachowania nie ma uczeń w nauczaniu domowym, a nie indywidualnym. Ja nie mam czasu szukać, ale powinno to być w UoSO (rozdz. o klasyfikowniu) lub Rozp o ocenianiu.
29/06/2016
Zupełnie sobie nie przypominam czegoś takiego. Nie widzę powodów, aby nie wystawiać dziecku oceny z zachowania.
29/06/2016
Pamiętacie, czy było takie rozporządzenie, że w nauczaniu indywidualnym nie stawiało się oceny z zachowania?
28/06/2016
Ano cisza. O samej konferencji minister w programach informacyjnych były materiały pod koniec audycji.
28/06/2016
co za cisza w mediach na temat wygaszania gimnazjum?????
27/06/2016
Jak ta ministra Dobra Zmiana może mówić, że nikt nie straci pracy. Przecież odpadną godziny nauczycielom w 4 klasie i 3 gimnazjum.
27/06/2016
cisza Sad
27/06/2016
czyli z naszym pensum nadal cisza.
27/06/2016
Emo12 minister wspomniała coś o tym tylko, że trzeba się tym zająć i przeszła do '' ważniejszych'' spraw
27/06/2016
na interii artykuł o 8 letniej podstawówce i 4 letnim liceum. czyli gimnazja znikaja jednak. i
27/06/2016
Ale nic konkretnego w związku z pensum specjalistów, chyba że coś przespałam Wink
27/06/2016
witajcie. wszyscy czekaja czekam i ja. i nic cisza
27/06/2016
4 lata poziom wczesnoszkolny, 4 lata poziom gimnazjalny a razem szkoła powszechna
27/06/2016
8-letnia podstawówka i 4 lata liceum podobno, 4 lata wczesnoszkolne nauczanie
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png godziny pedagoga szk...
bullet.png Zmiany w szkolnictwie
bullet.png odroczenie ob. szk. ...
bullet.png "radosna twórczość" OP
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [563]
bullet.png godziny pedagoga ... [473]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]


14,241,668 Unikalnych wizyt