ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 1
Martina

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,803
bullet.png Najnowszy użytkownik: anjas
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
diagnoza

DIAGNOZA

Efektywność pracy pedagoga szkolnego zależy w dużej mierze od wiedzy jaką posiada on o uczniach, ich sytuacji rodzinnej i szkolnej. Niemniej istotna jest znajomość relacji w zespołach klasowych jak również ogólnej atmosfery panującej w szkole.
Podstawowym źródłem informacji są oczywiście obserwacja oraz częste rozmowy z dziećmi, rodzicami, nauczycielami i innymi osobami znającymi ucznia ( pracownicy MOPS, kuratorzy, opiekunowie w świetlicach osiedlowych, trenerzy klubów sportowych itp. ) oraz analiza dokumentów ( dzienniki, zeszyty pochwał i uwag, opinie psychologiczno - pedagogiczne ).
Należy pamiętać, że głównym celem przyświecającym pedagogowi przy gromadzeniu wszelkich informacji o uczniach powinna być chęć zrozumienia przyczyn zaistniałego stanu rzeczy, powodu wystąpienia danego zjawiska lub przebiegu jakiegoś procesu, a nie zaspokojenie własnej ciekawości. Nie można wywoływać wśród dzieci wrażenia, że są osaczane, że gromadzone są jedynie notatki o ich wykroczeniach lub że uzyskana wiedza nie znajduje odzwierciedlenia w podejmowanych dla ich dobrze rozumianego interesu działaniach.
Uzupełnieniem obserwacji, prowadzonych rozmów i analizy dokumentów mogą być różnego rodzaju badania diagnostyczne. Oto kilka przykładów :


Dobre książki dotyczące badań pedagogicznych

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP S.A., 2000

Spis treści
  • Rozdział l. Badanie naukowe a nauczycielskie doświadczenie krytyczne
    • Co to jest badanie naukowe?
    • Doświadczenie krytyczne i udział nauczycieli w badaniach pedagogicznych
    • Co bada pedagogika?
    • Co to jest metoda badań pedagogicznych?
  • Rozdział 2. Charakterystyka zasad badań pedagogicznych
    • Zasady dotyczące subiektywności uczestników badania naukowego
    • Zasady - instrukcje odnoszące się do czynności zewnętrznych badania
  • Rozdział 3. Etapy badania naukowego
    • Etap sytuacji problemowej
    • Etap formułownia problemu
    • Etap formułowania hipotezy roboczej
    • Etap weryfikacji wewnętrznej
    • Etap weryfikacji zewnętrznej
    • Etap wnioskowania końcowego
  • Rozdział 4. Warsztat pisarski nauczyciela-badacza
    • Koncepcja badań
    • Opis wyników badań
  • Rozdział 5. Hipoteza robocza - jej znaczenie, pochodzenie i drogi weryfikacji
    • Co to jest hipoteza robocza?
    • Funkcja poznawcza hipotezy roboczej
    • Cechy dobrej hipotezy roboczej
    • Niebezpieczeństwo błędów
  • Rozdział 6. Metoda obserwacji - jej techniki i granice poznawcze
    • Co to jest obserwacja?
    • Rodzaje obserwacji
    • Jaka ma być obserwacja?
    • Techniczne środki obserwacji
    • Sposoby utrwalania spostrzeżeń w obserwacji naukowej
    • Cechy osobowe obserwatora
    • Do jakich wniosków upoważnia badacza obserwacja?
  • Rozdział 7. Metoda i techniki eksperymentu pedagogicznego
    • Eksperyment a obserwacja
    • Co to jest eksperyment?
    • Eksperyment laboratoryjny i eksperyment pedagogiczny
    • Logiczne podstawy eksperymentu
    • Organizacja i techniki badań eksperymentalnych
    • Granice stosowalności eksperymentu w pedagogice
  • Rozdział 8. Test pedagogiczny
    • Co to jest test?
    • Instrukcje określające sposób stosowania testu
    • Rodzaje testów pedagogicznych
    • Sposoby konstruowania testów
    • Profil pedagogiczny
    • Wskazówki praktyczne stosowania testów pedagogicznych
    • Analiza danych z badań testowych
  • Rozdział 9. Badanie stosunków społecznych w grupach rówieśniczych - metoda socjometryczna
    • Graficzna analiza danych socjometrycznych
    • Ilościowa analiza danych socjometrycznych
    • Krytyka socjometrii
    • Wartości poznawcze socjometrii
  • Rozdział 10. Wywiad i ankieta jako metody badań pedagogicznych
    • Metoda wywiadu i jej warianty
    • Zaufanie jako warunek powodzenia badawczego w wywiadzie
    • Przygotowanie wywiadu i ankiety
    • Wymagania stawiane pytaniom w wywiadzie i ankiecie
    • Rodzaje kwestionariuszy ankiet
    • Wartość poznawcza metody ankietowej
  • Rozdział 11. Dokumenty i ich analiza w badaniach pedagogicznych
    • Co to jest dokument?
    • Rodzaje dokumentów
    • Na czym polega wartość poznawcza dokumentów?
    • Metody analizy dokumentów
    • Jednostki treściowe analizy
  • Bibliografia

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, IMPULS, 2007

Spis treści

Wstęp
  • Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych
    • Metodologia badań pedagogicznych jako nauka
    • Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych
    • Problemy badawcze i kryteria ich poprawności
    • Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych
    • Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych
    • Etapy badań pedagogicznych
  • Obserwacja
    • Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji
    • Warunki i zalety poprawnej obserwacji
    • Przedmiot obserwacji
    • Techniki obserwacji standaryzowanej
    • Techniki obserwacji niestandaryzowanej
    • Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji
    • Granice poznawcze obserwacji
  • Metoda szacowania (skale ocen)
    • Ogólna charakterystyka metody szacowania
    • Rodzaje skal ocen
    • Konstruowanie skal ocen
    • Błędy popełniane przy ocenianiu
    • Źródła błędów w ocenie
    • Sposoby zapobiegania błędom w ocenie
  • Eksperyment pedagogiczny
    • Określenie eksperymentu pedagogicznego
    • Techniki eksperymentalne
    • Użyteczność badań eksperymentalnych
    • Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych
    • Błędy w badaniach eksperymentalnych
    • Przykład eksperymentu pedagogicznego
    • Badania quasi-eksperymentalne
  • Testy osiągnięć szkolnych
    • Określenie testów osiągnięć szkolnych
    • Rodzaje testów osiągnięć szkolnych
    • Cechy testów osiągnięć szkolnych
    • Przegląd zadan tekstowych
    • Zasady i warunki układania zadan twkstoweych
    • Ilościowa analiza zadan tekstowych
    • Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych
  • Metoda socjometryczna
    • Charakterystyka metody socjometrycznej
    • Klasyczna technika socjometryczna
      • kryteria socjometryczne
      • sporządzanie tabeli socjometrycznej
      • graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego
      • ilościowe opracowanie danych socjometrycznych
    • Nietypowe techniki socjometryczne
    • Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej
  • Analiza dokumentów
    • Rozumienie analizy dokumentów
    • Rodzaje dokumentów
    • Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora
    • Przegląd technik analizy dokumentów
    • Analiza rysunków
    • Mocne i słabe strony analizy dokumentów
  • Metoda sondażu
    • Określanie metody sondażu
    • Wymagania stawiane metodzie sondażu
    • Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych)
    • Techniki metody sondażu
      • Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety
      • Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu
    • Źródła błędów w badaniach sondażowych
  • Metoda dialogowa (rozmowa)
    • Charakterystyka metody dialogowej
    • Warunki poprawności metody dialogowej
    • Techniki metody dialogowej
    • Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy
    • Błędy stosowane w metodzie dialogowej
  • Metoda biograficzna
    • Opis metody biograficznej
    • Z historii metody biograficznej
    • Odmiany metody biograficznej
      • metoda monograficzna
      • metoda indywidualnych przypadków
    • Zalety i wady metody biograficznej
  • Zakończenie
  • Bibliografia

Jarosz E., Wysocka E., Diagnostyka psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, ŻAK, 2006

Spis treści

Część I
PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ

  • Rozdział 1
    DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA - OGÓLNE ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E. Jarosz)
    • 1.1. Pojęcie diagnozy
    • 1.2. Diagnoza w pedagogice - geneza i rozwój
    • 1.3. Podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej
  • Rozdział 2
    UWARUNKOWANIA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO (E. Wysocka)
    • 2.1. Kontakt diagnostyczny - podstawowe wyznaczniki, cechy i techniki budowania kontaktu
    • 2.2. Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - objawy, źródła i techniki radzenia sobie z oporem
    • 2.3. Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty
    • 2.4. Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty
    • 2.5. Mechanizmy poznawcze modyfikujące przebieg procesu diagnostycznego
    • 2.6. Katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania psychopedagogicznego
  • Rozdział 3
    PODSTAWOWE TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE W PSYCHOLOGII I PEDAGOGICE (E. Wysocka)
    • 3.1. Rozmowa i wywiad
    • 3.2. Ankieta
    • 3.3. Obserwacja
    • 3.4. Analiza dokumentów i wytworów
    • 3.5. Pomiar w naukach społecznych - możliwości wykorzystania w diagnozie psychopedagogicznej
    • 3.6. Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie w diagnostyce psychopedagogicznej

    LITERATURA

    Część II GŁÓWNE OBSZARY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ-ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I ROZWIĄZANIA METODOLOGICZNE

  • Rozdział 1
    DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO RODZINY - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (L. Jarosz)
    • 1.1. Rodzina w diagnozie psychopedagogicznej
    • 1.2. Czynniki opisujące rodzinę jako środowisko wychowawcze
    • 1.3. Podstawowe zasady poznawania rodziny jako środowiska wychowawczego
  • Rozdział 2
    WYBRANE KONCEPCJE I ŚRODKI DIAGNOZY RODZINY (L. Jarosz)
    • 2.1. Strategie diagnozowania rodziny
    • 2.2. Środki diagnozy wybranych cech rodziny - przegląd narzędzi
  • Rozdział 3
    DIAGNOZA NIEKTÓRYCH PROBLEMÓW FUNKCJONOWANIA RODZINY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO - PRZEMOC I ZANIEDBYWANIE DZIECI (L. Jarosz)
    • 3.1. Przewidywanie - ustalanie ryzyka przemocy nad dzieckiem w rodzinie
    • 3.2. Identyfikacja przypadków przemocy i diagnoza problemu
    • 3.3. Główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie - podstawowe symptomy i czynniki ryzyka
    • 3.4. Zdobywanie danych
  • Rozdział 4
    SYTUACJA SZKOLNA JAKO PRZEDMIOT DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ (E. Jarosz)
    • 4.1. Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły
    • 4.2. Diagnoza funkcjonowania dziecka w rolach szkolnych
  • Rozdział 5
    DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (E. Wysocka)
    • 5.1. Sposoby definiowania dojrzałości szkolnej
    • 5.2. Podstawowe uwarunkowania osiągania dojrzałości szkolnej
    • 5.3. Diagnoza dojrzałości szkolnej - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
    • 5 4. Charakter, obszary i modele diagnozy dojrzałości szkolnej
    • 5.5. Podstawowe zasady diagnozowania dojrzałości szkolnej
    • 5.6. Etapy postępowania diagnostycznego
    • 5.7. Testy do badania dojrzałości szkolnej
  • Rozdział 6
    DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SZKOLE (L. Jarosz)
    • 6.1. Osiągnięcia i niepowodzenia szkolne - problemy diagnozy
    • 6.2. Diagnoza przystosowania do warunków i wymagań szkolnych
  • Rozdział 7
    DIAGNOZA DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ - MODEL PSYCHOPEDAGOGICZN Y (L. Wysocka)
    • 7.1. Dysleksja, dysortografia, dysgrafia - ustalenia terminologiczne
    • 7.2. Przyczyny i patomechanizmy dysleksji rozwojowej
    • 7.3. Typy dysleksji
    • 7.4. Charakterystyka zaburzeń w czytaniu i pisaniu o różnym patomechanizmie
    • 7.5. Diagnoza dysleksji - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
    • 7.6. Zasady diagnozy dysleksji
    • 7.7. Aspekty i etapy diagnozy dysleksji
    • 7.8. Wybrane metody, techniki i narzędzia diagnozy dysleksji
    • 7.9. Pomoc postdiagnostyczna dziecku dyslektycznemu
  • Rozdział 8
    ODMOWA CHODZENIA DO SZKOŁY JAKO ZABURZENIE FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (L. Jarosz)
    • 8.1. Odmowa chodzenia do szkoły - charakter problemu
    • 8.2. Diagnoza problemu i interwencje
  • Rozdział 9
    BŁĄD WYCHOWAWCZY JAKO KATEGORIA DIAGNOZY SYTUACJI SZKOLNEJ I JAKOŚCI ŚRODOWISKA RODZINNEGO (L. Wysocka)
    • 9.1. Pojęcie błędu wychowawczego na tle innych zaburzeń procesu wychowania
    • 9.2. Klasyfikacje błędów wychowawczych i kryteria ich tworzenia.
    • 9.3. Podstawowe źródła błędu wychowawczego
    • 9.4. Skutki i czynniki warunkujące szkodliwość błędów wychowawczych
    • 9.5. Podstawowe założenia metodologiczne, cele i kryteria diagnostyczne stosowane w identyfikacji błędów w wychowaniu
    • 9.6. Podstawowe techniki wykorzystywane w diagnozie błędów wychowawczych
    • 9.7. Zasady diagnozy błędów wychowawczych
  • Rozdział 10
    DIAGNOZA SYTUACJI SPOŁECZNEJ W KLASIE SZKOLNEJ (E. Jarosz)
    • 10.1. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych
    • 10.2. Odmiany socjometrii
    • 10.3. Badanie socjometryczne i jego analiza
  • Rozdział 11
    TECHNIKI PROJEKCYJNE W PSYCHOPEDAGOGICZNYM DIAGNOZOWANIU SYTUACJI RODZINNEJ I SZKOLNEJ (E. Wysocka)
    • 11.1. Założenia teoretyczne i cechy metod projekcyjnych
    • 11.2. Klasyfikacje technik projekcyjnych
    • 11.3. Podstawowe zasady i reguły stosowania technik projekcyjnych
    • 11.4. Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu rodziny
    • 11.5. Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji szkolnej
    • 11.6. Charakterystyka wybranych technik i narzędzi wykorzystujących mechanizm projekcji

    LITERATURA
    ANEKS
    Załącznik 1. Wybrane narzędzia diagnozy rodziny (fragmenty)
    Załącznik 2. Przykłady narzędzi diagnozy przystosowania szkolnego (fragmenty)
    Załącznik 3. Narzędzia diagnozy błędów wychowawczych (fragmenty)
    Załącznik 4. Wybrane testy projekcyjne (fragmenty)


Myśli o wychowaniu
Wychowywać to znaczy uczynić niewrażliwym na telewizję - Marshall McLuhan.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Plan rozwoju zawodow...
bullet.png Dzieci z zespołem na...
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03/07/2015
Jakby miała klasę, to by rozumiała nauczycieli Smile
02/07/2015
A o co dokładnie chodzi?
02/07/2015
Dzisiaj znowu "wspaniały" występ telewizyjny pani "minister". Ta kobieta nie ma odrobiny klasy.
02/07/2015
Zobaczyć to każdy by chciał, a do występu tylko dwie Panie zgłosiły akces Smile.
01/07/2015
mucha27 i ja i ja chcę to zobaczyć :-)
01/07/2015
mucha27- zaczynam od jutra Smile Reszta przyłączysz się ? Wink
01/07/2015
01/07/2015
Timon, zacznijmy już ćwiczyć Smile
01/07/2015
mucha27- z przyjemnością dołączę do Twojego pokazu- zróbmy tandem Grin
30/06/2015
Grin
30/06/2015
Mam nadzieję, że ten wielki dzień nadejdzie szybko, bo za kilka lat SKS "znacznie zuboży" mój pokaz Grin
30/06/2015
Mucha, czuję się zaproszony na występ, a jak nie to banuję konto Grin Grin Grin
30/06/2015
A ja ubiorę 10 cm szpilki i zatańczę w szkole na rurze Grin Połowa szkoły padłaby na zawał już na widok mojej osoby w szpilkach.
30/06/2015
W dniu, w którym odejdzie obecna pani "minister" w sposób ekstremalny nadużyję wyrobów przemysłu monopolowego.
30/06/2015
Fajnie się czują ci, którzy teraz nie zdali mając w pamięci kilka poprzednich roczników, które dostawały świadectwo dojrzałości w zasadzie za friko.
30/06/2015
"...drodzy maturzyści, daliście radę..." powiedziała ministra w kontekście...74%
30/06/2015
Ja również. Czym innym jest jednak pomoc, a czym innym samodzielne pisanie opinii. Zdarza mi się oczywiście pisać je osobiście, ale co do zasady wiodącą rolę ma tu wychowawca.
is
30/06/2015
Jako pedagog zawsze oferuję pomoc wychowawcom w napisaniu opinii, nawet gdy ucznia nie znam.
is
30/06/2015
U nas jest tak,że pisze wychowawca a gdy nie ma wychowawcy, to pedagog lub inna osoba gdy i jego nie ma pisze opinie po wcześniejszym kontakcie z wychowawcą.
29/06/2015
Oczywiście, jeśli mam jakąś istotną wiedzę na temat ucznia, to mogę (i powinienem) współredagować informację o nim.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png wakacje:)
bullet.png muzyczka (i nie tylk...
bullet.png sprawdziany i egzami...
bullet.png śmiech to zdrowie
bullet.png Kodeks Równego Trakt...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [443]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


10,071,253 Unikalnych wizyt