ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 1
Ewek

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,937
bullet.png Najnowszy użytkownik: Ola Chwiejczak
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
nauczanie indywidualne

NAUCZANIE INDYWIDUALNE

Nauczaniem indywidualnym (indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym) obejmuje się uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (przedszkola).
Decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor placówki, do której dziecko uczęszcza. Podstawą jej wydania jest orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania (indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego) wydane przez zespół orzekający działający w poradni oraz wniosek rodziców.
Dyrektor - w uzgodnieniu z organem prowadzącym - ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć. Muszą się one odbywać w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem.
Warto nadmienić, że organ prowadzący nie ma prawa nie zgodzić się na prowadzenie nauczania indywidualnego, na przykład ze względu na brak środków finansowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2014 r. indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu i w taki sposób, aby możliwe było wykonanie zaleceń w nim zawartych.

Zakończenie nauczania indywidualnego (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) może nastąpić wcześniej na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka umożliwia mu uczęszczanie do szkoły (przedszkola). Dyrektor zaprzestaje wówczas organizacji nauczania indywidualnego i powiadamia o tym fakcie poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie oraz organ prowadzący.

Nauczanie indywidualne prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć, z tym że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I - III szkoły podstawowej - podobnie jak zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego - powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom.
Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, a w szczególności:
  • w domu rodzinnym;
  • w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i w innych placówkach wskazanych w art. 2 pkt 5 Ustawy o Systemie Oświaty;
  • w szkole (przedszkolu), o ile w orzeczeniu wskazano na taką możliwość, a szkoła (przedszkole) dysponuje pomieszczeniem, w którym zajęcia te mogą się odbywać.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
  • Dla indywidualnego przygotowania przedszkolnego - od 4 do 6 godzin.
  • Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin.
  • Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin.
  • Dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin.
  • Dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin..
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I-III szkoły podstawowej realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów pozostałych w ciągu co najmniej 3 dni.

Dyrektor placówki może - za zgoda organu prowadzącego - ustalić wyższy wymiar godzin zajęć indywidualnych, ale jest to w zasadzie możliwość czysto teoretyczna. Zazwyczaj organy prowadzące "sugerują" przyznawanie minimalnej, możliwej liczby godzin.

W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia i na wniosek jego rodziców (pełnoletniego ucznia), dyrektor może ustalić niższy niż minimalny tygodniowy wymiar nauczania indywidualnego (indywidualnego przygotowania przedszkolnego) pamiętając jednak o konieczności zrealizowania przez dziecko podstawy programowej.
W ramach nauczania indywidualnego nauczyciele są zobowiązani do realizacji treści wynikających z podstawy programowej, a więc obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania. Muszą być one dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych ucznia. Z czynionych postępów uczeń jest oceniany (ocenę wystawia się również z zachowania), a to z kolei stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania go do kolejnej klasy.
Ta sama zasada - realizacja treści podstawy programowej dostosowanych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka - obowiązuje w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym.

Na pisemny, zawierający uzasadnienie wniosek nauczyciela prowadzącego z dzieckiem zajęcia indywidualne, dyrektor placówki może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ze względu na możliwości psychofizyczne dziecka lub/i warunki istniejące w miejscu, w którym nauczanie się odbywa.
Szkoła powinna stwarzać dziecku objętemu nauczaniem indywidualnym możliwość integracji ze środowiskiem szkolnym (przedszkolnym). Szczególnie chodzi o umożliwienie mu udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, czy różnego rodzaju uroczystościach i imprezach.
W tym miejscu warto przypomnieć, że nauczanie indywidualne w żaden sposób nie wyklucza możliwości uczestnictwa dziecka (poza planowymi godzinami nauczania indywidualnego) w zajęciach rewalidacyjnych czy też w różnych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W większości przypadków występowanie z wnioskiem o nauczanie indywidualne dla dziecka wynika z oczywistych i nie podlegających dyskusji powodów, np. długotrwała choroba.
O taką formę nauczania można jednak starać się również dla dziecka, którego zachowanie wynikające z nasilonej nadpobudliwości czy zaburzeń emocjonalnych całkowicie uniemożliwia prowadzenie zajęć w systemie lekcyjnym.
Nie powinno się dopuścić do sytuacji, aby uczeń taki zdominował życie klasy, negatywnie wpływał na wszystko co się w niej dzieje, nadawał charakter wszystkim podejmowanym przez wychowawcę działaniom, kontrolował sytuację.
Nauczyciel nie może rażąco nierównomiernego rozdzielać swój czas i uwagę między dzieci w klasie.
Wyjściem z sytuacji - po wyczerpaniu wszystkich innych dostępnych form pomocy - może być nauczanie indywidualne. Trzeba oczywiście rozważyć wszystkie za i przeciw.

Plusy nauczania indywidualnego

  • Dziecko zdecydowanie więcej się nauczy i będzie miało lepsze stopnie.
  • Możliwa stanie się normalna praca w zespole klasowym.
  • Ustaną często pojawiające się uzasadnione pretensje rodziców dzieci uczęszczających do klasy, w której większość czasu wychowawca poświęcał na dyscyplinowanie jednego ucznia.
  • Wzrośnie bezpieczeństwo dzieci narażonych dotychczas na jego nieprzewidywalne zachowania.

Minusy nauczania indywidualnego

  • Tylko kilka godzin nauki tygodniowo ( w szkole podstawowej klasy I - III 6 do 8 godzin, klasy IV - VI 8 do 10 godzin ) - zapewnienie dziecku opieki w pozostałym czasie często pociąga za sobą konieczność radykalnych zmian w życiu rodziny.
  • Pozbawienie dziecka szansy uczenia się zasad współżycia z innymi, rozumienia sytuacji społecznych, współdziałania, podporządkowania się zasadom. Można starać się temu zapobiec przez włączanie ucznia w życie szkoły wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, a nawet prowadząc nauczanie indywidualne w szkole.





Myśli o wychowaniu
Wychowanie zaczyna się w chwili, gdy nam się zdaje, że się już skończyło.
Mikołaj Gogol
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23/10/2014
nie napisałam, że słowa rzucam tak sobie, w nosie mam czy "to" potem ogląda swiatło dzienne
23/10/2014
A ja nie mam w nosie. Moja żona miała taki przypadek i grożono jej rękoczynami. Wieś, ludzie mieszkający parę domów dalej. Było groźnie, ale na szczęście ja dość duży jestem i odpuścili konfrontację.
23/10/2014
Każde pismo, a szczególnie to wychodzące ze szkoły, trzeba gruntownie przemyśleć. Słowa rzucane tak sobie często odbijają się mocną czkawką (patrz marszałek Sikorski).
23/10/2014
skoro się pod czyms podpisuję, to biorę pełna odpowiedzialnosć za to co napisałam i nosie mam czy sąd to wysyła, czyta czy formie teatru kukiełkowego przedstawia
23/10/2014
A do tego...Sąd podczas rozprawy głośno odczytuje również opinię ze szkoły o uczniu, którego sprawa dotyczy...takie buty! czyli pisma do sądu dobrze przemyśleć Wink pozdrawiam
21/10/2014
jeśli wysłane jest pismo o wgląd w sytuację rodzinną to sąd kopię pisma wysyła rodzinie , ktorej to pismo dotyczy Sad
20/10/2014
Dzięki, pytam, bo akurat z przedmiotową rodziną, sprawa jest trudna i wolę się upewniać.Pozdrawia
m
20/10/2014
Przecież to pismo urzędowe. Nie ma podstaw utajnienia.
20/10/2014
Witam, czy ktoś może mi poradzić??? Tata żąda udostępnienia wniosku, jaki szkoła złożyła do sądu rodzinnego? Co robić, czy mam wydać kopię czy nie? Dzięki
20/10/2014
oj timonie Tobie to zawsze mało Smile
20/10/2014
Reszta- dzięki. Czekam na więcej Smile
20/10/2014
"zgłąb" się Szefie, ja do tej pory mam uśmiech na pysku jak sobie przypomnę naszą wyprawę Smile
20/10/2014
A ja jestem po trzydniowej wyprawie "grona" do Pragi. Było bosko. W szczegóły nie będę się zagłębiał Grin Grin
is
20/10/2014
Pedagodzy z Kazimierza Dolnego, Sandomierza, Nałęczowa-byłam u Was na wycieczce-piękne okolice.Pozdrawiam
is
20/10/2014
anula -po pracy napiszę w tej sprawie na PW
20/10/2014
"sytuacja szkolna dziecka" jakie zajecia polecacie?
19/10/2014
co mogę zrobić oprócz rozmowy, kontaktu z GOPS- wsparcie finansowe?
19/10/2014
witajcie proszę o podpowiedź, otóż właśnie dowiedziałam się o tragicznej śmierci rodzica 5 uczniów-
18/10/2014
Ja odwiedzam domy moich uczniów na wyraźne zaproszenie kuratora rodziny. Wtedy jako jego gość mogę wejść i jestem w prawie. Sama się nawet nie wybieram.
18/10/2014
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png sp - specyficzne pro...
bullet.png upośledzenie w stopn...
bullet.png zajęcia (nie)specjal...
bullet.png dostosowanie egz. gi...
bullet.png pedagog nauczycielem...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,312,208 Unikalnych wizyt