ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,814
bullet.png Najnowszy użytkownik: zukowo
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna
Józef Tischner
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

30/09/2014
Może kółko robótek ręcznych...
30/09/2014
A co robią np. w ramach par.42?
30/09/2014
Grono, tzn. zajęć dydakt.-wyrównawcz
ych nie chcą nauczyciele prowadzić? Czytaj - dyrektor im nie przydziela?
30/09/2014
Nie jestem w stanie wytłumaczyć tego - twierdzą, żebym ja jako pedagog prowadziła a im dała spokój.
Ina
30/09/2014
może i byli, gorzej jak kiedyś zadziwią ich zalecenia wydane przez nadzór o braku zajęć dla uczniów wymagających pomocy
29/09/2014
Dziękuję Kazimierz - żebyś Ty widział jak nauczyciele byli uradowani z tego szkolenia.
29/09/2014
I bardzo dobrze uważasz.
29/09/2014
Ale powiem szczerze, że to jest błędna interpretacja pani, która prowadzi szkolenie. Skoro dziecko ma problemy to wysyłamy je do PPP i organizujemy pomoc - nie tylko na lekcji, ale i po. Tak uważam.
29/09/2014
Gdybyśmy wprowadzili w życie wszystko to co nam mówią na różnych szkoleniach, to z naszej oświaty zastałyby - jak mówi klasyk - ch..., d.... i kamieni kupa. Smile
29/09/2014
A ja się dowiedziałam na szkoleniu, ze uczniom z Opinia PPP nie organizuje się pomocy p - p w formie zajęc wyrównawczych bo już mają dostosowanie wymagań i to jest pomoc p - p.
29/09/2014
Tak zrobię.
28/09/2014
A może nick takiego konta zastąpić wyrazem "anonim" albo zwyczajnie: "konto usunięte". Nieraz zdarzało mi się czytać własne stare posty i wątpić w trzeźwość swego umysłu Wink
28/09/2014
bo, później trudno czyta się takie wątki...nagle dziura, poza tym koleżanka poprosiła o usunięcie jej konta, ale chyba nie jej bytności z nami... szkoda
28/09/2014
Pomysł dobry. Muszę go tylko przemyśleć od strony technicznej, tzn. jak zrobić żeby przy pustym polu nie pozostał login danej osoby. Przemyśle sprawę.
28/09/2014
Może w takich przypadkach zostawiać puste wpisy z adnotacją "konto usunięte"...
28/09/2014
Jedna z naszych koleżanek poprosiła o usunięcie swojego konta. Wiąże się z tym usunięcie wszystkich jej wpisów. Z przykrością to zrobiłem, stąd mogą pojawić się jakieś nielogiczności na forum.
27/09/2014
Jestem ciekawa odpowiedzi cuda_wianki Smile
26/09/2014
Na temat problemów ze zwolnieniem z wf założyłam nowy wątek. Zapraszam do niego, będzie czytelniej i dla potomnych trwalsze Wink
is
26/09/2014
Moja odpowiedź,że to problem dla dyrektora i kuratorium wynikała nie z tego,że unikam pomocy uczniowi, nie pisałaś,że uczeń zwrócił sie do pedagoga o pomoc )ale z tego,że te sprawy sa w gestii dyrekcj
26/09/2014
Zetka, nie rozumiem tzn., że uczeń może sobie nie chodzić na wf, a w czerwcu przyniesie zaświadczenie lekarskie, że nie mógł ćwiczyć od września i jest ok???? piszemy zwolniony
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png przerwa w nauce z po...
bullet.png sprawdzian szóstokla...
bullet.png szkolny program prof...
bullet.png godziny pedagoga szk...
bullet.png dziennik
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,135,572 Unikalnych wizyt