ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 3
jagoda, Agnieszka Chudzik, Zetka

bullet.png Łącznie użytkowników: 22,563
bullet.png Najnowszy użytkownik: AldonaKa
Ostatnie komentarze
bullet.png Oczywiście w pełni s...
bullet.png 1. Nie ma jednego ob...
bullet.png Wczoraj byłam na szk...
bullet.png Dziękuję. Jak zwykle...
bullet.png I już raczej z ręką ...
bullet.png Obudzili się.....
bullet.png można też się zbunto...
bullet.png Dzięki bardzo. Pozdr...
bullet.png Nie jest określone, ...
bullet.png Zgodnie z nowym rozp...
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest na podstawie opinii o potrzebie takiego wspomagania wydanej przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych;
  • innych formach wychowania przedszkolnego;
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych;
  • ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Warunkiem organizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
  • zatrudnianie kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania;
  • dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem pracy zespołu jest dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
  • ustalenie - na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania - kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających:
    • rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym,
    • eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających dziecku funkcjonowanie;
  • nawiązanie współpracy z:
    • przedszkolem do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
    • podmiotem leczniczym w celu:
      • zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności,
      • zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych,
      • zapewnienia porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka;
    • ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
  • ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem:
    • wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
    • rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

Przygotowywany przez zespół indywidualny program wczesnego wspomagania określa w szczególności:
  • sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na:
    • poprawę funkcjonowania dziecka,
    • wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym,
    • przygotowanie do nauki w szkole,
    • eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;
  • w zależności od potrzeb - zakres współpracy z instytucjami;
  • sposób oceny postępów dziecka.
Prowadzone w ramach programu działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
  • imię i nazwisko dziecka;
  • numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
  • ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
  • ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania

Wymiar godzin
od 4 do 8 godzin w miesiącu - zgodnie z decyzją dyrektora placówki
możliwość zwiększenia liczby godzin po uzyskaniu zgody organu prowadzącego
Sposób prowadzenia zajęć
indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną
w grupie z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 3
Miejsce prowadzenia zajęć
ustala dyrektor
zajęcia mogą być prowadzone w domu rodzinnym
(w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia)


Kilka dodatkowych uwag.
  • Jeżeli w przedszkolu/szkole prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, statut przedszkola/szkoły musi zawierać zapis o jego organizacji.
  • Gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do szkoły lub placówki, w której to wspomaganie jest prowadzone, a w razie potrzeby także bezpłatną opiekę nad dzieckiem w czasie dowożenia.
  • Na wniosek podmiotu organizującego wczesne wspomaganie rozwoju danego dziecka, organ lub osoba prowadząca ten podmiot może zawierać porozumienia z innymi uprawnionymi organami lub osobami w celu realizacji części wskazań zawartych w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu.


Myśli o wychowaniu
Każdy światowiec zadaje się raczej z dobrze wychowanym draniem niż ze źle wychowanym świętym
Marie von Ebner-Eschenbach

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22. listopad 2017 23:19
Dobry materiał, niestety informacje na temat tego, kto może prowadzić nowe formy pomocy psychologiczno -pedagogicznej nie mają odzwierciedlenia w przepisach. To raczej takie widzi mi się autorów.

22. listopad 2017 19:04
https://www.ore.e.
..tor%C3%B3w
tu są informacje nt nowych zajęć

21. listopad 2017 16:47
to ewaluacja czy reakcja na skargę?

21. listopad 2017 10:33
mam pytanie o ewaluację zewnętrzną... czy ktoś miał doświadczenie związane ze skargą rodzica dotyczącą bezpieczeństwa w szkole, w poniedziałek ma byc wizytator. Telefonicznie poinformował o ankietach

20. listopad 2017 21:38
Sugestie szkolących są błędne. Nie zastąpiona została nazwa, tylko wprowadzony został nowy typ zajęć.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zajęcia (nie)specjal...
bullet.png obowiązki pedagoga
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png reforma
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [1234]
bullet.png zajęcia rewalidac... [700]
bullet.png pomoc pp - po "no... [590]
bullet.png mam te kwalifikacje? [229]
bullet.png zespół Aspergera [153]