ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,446
bullet.png Najnowszy użytkownik: mek258
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują.
Henry David Thoreau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28/02/2015
Koleżanki I Koledzy ! Smilel]Potrzebuję przykładowy IPET....czy pomożecie mi go tutaj znaleźć?....
28/02/2015
WinkMoi drodzy. Jakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel do prowadzenia rewalidacyjnych zajęć z uczniem z orzeczeniem z autyzmem (bez innych dodatkowych niepełnosprawności
)? Nadmieniam , że dziecko uczy
27/02/2015
Dyrektorzy uważają, że wystarczy mieć papier i ochrona danych załatwiona.
27/02/2015
Szkoda, że za tym poszkoleniowym obłędem nie idą realne działania dyrektorów.
27/02/2015
a może to tylko cienie rozmazane, a Ty zaraz obłęd... Wink
27/02/2015
fajny ten obłęd? Smile
27/02/2015
Moje szefostwo już się przeszkoliło i przyszło z obłędem w pięknych oczach Smile
27/02/2015
wszystkich tzn. środowiska oświatowe
27/02/2015
poszła fama, że zgodnie z nowinkami dot. danych należy wszystkich szkolić raz jeszcze
27/02/2015
Do czego szkolenie?
27/02/2015
Hej szukam dobrego szkolenia z ochrony danych osobowych Warszawa i okolice Smile
24/02/2015
Jak na zimę przystało, moje dziecię spędza ferie na basenie i orliku Grin
23/02/2015
To zależy. Być może specyfika sprawy jest taka, że osobista obecność rodzica jest niezbędna. Natomiast gdy rodzice przebywają za granicą, dopuściłbym udział babci, bo lepszy rydz niż nic.
23/02/2015
Czy jeśli rodzic napisze upoważnienie dla babci, że może być ona w zastępstwie za niego na zebraniu KZN to może sie babcia na takim zespole pojawić???
23/02/2015
Pozdrawiam zapracowanych pedagogów. Mam jeszcze tydzień ferii. Niech żyje swoboda i wolność. Nie cierpię korków do Zakopca Angry
23/02/2015
Smile
23/02/2015
dzięki
23/02/2015
A może to "osty", a nie "oset"?
23/02/2015
pomocy mam rebus w "O" jest narysowany kwiat ostu i przed rysunkiem jest litera M i daje mi wyraz Moset wiec odpada jakieś pomysły mam zastępstwo i nikt nie wie co to będzie
23/02/2015
Wiatm Smile Ostatnio mam mętlik w głowie w takiej kwestii: tworze opinię do MOPS, PPP, Sądu-czy rodzic musi byc o tyym fakcie poinformowany tj wyrazic zgode i czy musi opinie przed wysłaniem zaobaczyc??
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dziennik
bullet.png zgłoszenie wypoczynk...
bullet.png filmy o tematyce pr...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png ksiażeczka do celów ...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [434]
bullet.png Prezentacja [413]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


9,121,179 Unikalnych wizyt