ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,901
bullet.png Najnowszy użytkownik: Misiaczek1234
Ostatnie komentarze  
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Każdy światowiec zadaje się raczej z dobrze wychowanym draniem niż ze źle wychowanym świętym
Marie von Ebner-Eschenbach
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20/01/2017
Kupiłam ostatnio na poczcie za 10 zł karty "Kapitan Nauka" Poznaję świat - Emocje. 17 kart obrazkowych + 9 propozycji zabaw z kartami.
Ina
18/01/2017
Marysiu tak z ciekawości skąd to pytanie ? Jesteś uczennicą, studentką?
18/01/2017
Gimnastyka jest dla dzieci z wadami postawy a zajęcia korekcyjno-kompens
acyjne dla tych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Zaj. kor.-komp. są formą pomocy psychologiczno-ped
agogicznej.
18/01/2017
Dzięki. Potrzebuję pomocy w kwestii gimnastyki korekcyjno kompensacyjnej. Jaka jest różnica między gimnastyką korekcyjno kompensacyjną a zajęciami korekcyjno kompensacyjnym?
18/01/2017
oczywiście witamy Cię serdecznie, rozgość się Smile
18/01/2017
albo Cię przekierujemy w odp. wątek, zakładkę, temat...bo tu "nowiutka" jesteś i możesz nie wiedzieć co i jak
18/01/2017
zawsze możesz, zarysuj choć problem, na pewno ktoś pomoże
18/01/2017
Czy na tej stronie można zadać pytanie ekspertowi? Czy ktoś może mi pomóc? Wink
17/01/2017
Dziękuję za odpowiedź.A jakieś sprawdzone gry, karty pracy dotyczace radzenia sobie z emocjami, z agresją. Jest sporo na rynku, ale poszukuje czegos sprawszonego.
17/01/2017
Przy spotkaniach w gabinecie wykorzystuję i polecam: Karty Dixit, Pytaki, Story cubes i inne gry, które "robią dobrą atmosferę" a są miłym oderwaniem od codziennych trudności
17/01/2017
Z jakich materiałów, kart pracy, gier korzystacie przy prowadzeniu stałych rozmów z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze?
16/01/2017
Przy NI i opinii o dysleksji rada pedagogiczna może wydłużyć czas uczniowi na maturze?
13/01/2017
i pomyśleć, że w ubiegłym roku cieszyliśmy się na ferie...wszyscy...
Ina
13/01/2017
a doczytaj w rozporządzeniu zadania pedagoga- diagnoza
13/01/2017
Witam Smile Czy pedagog szkolny ma prawo wejść na lekcję, żeby obserwować zachowanie uczniów? Jest jakiś przepis na to?
13/01/2017
Na razie wprowadzono tylko zmiany "porządkowe", a nie merytoryczne.
12/01/2017
w KN stan na 12.01.2017r. naszymi godz. dalej włada op
12/01/2017
Czy mógłby ktoś się podzielić jakimś fajnym scenariuszem na dzień profilaktyki? Proszę o kontakt priv
11/01/2017
reszta, to moje niedowierzanie raczej było "niedowierzaniem retorycznym" Wink
11/01/2017
to jeden z wielu przykładów
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png reforma
bullet.png obowiązek szkolny - ...
bullet.png petycja- wysyłamy od...
bullet.png dobra książka/nowa k...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [549]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zajęcia rewalidac... [502]
bullet.png zatrudnienie peda... [473]


16,250,491 Unikalnych wizyt