ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,142
bullet.png Najnowszy użytkownik: angielski
Ostatnie komentarze  
name
link
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna
Józef Tischner
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

31/05/2016
Pismo M E N w związku ze zmianami art. 42 ust. 2 pkt 2 KN do wykorzystania w organizacji pracy szkół od 1 września 2016 r http://kuratorium.
..0949_2.pdf
30/05/2016
Zdecydowanie transport powinien być zapewniony. Szczególnie powrotny, jak ma być z hulankami Smile
30/05/2016
wg. mnie dyrektor powinien zapewnić transport
30/05/2016
No tak, ale trzeba na miejsce rady dojechać własnym autem, kto zwróci za benzynę . Trochę mi się Sad to nie podoba
30/05/2016
Nie będą uczestniczyć w hulankach i swawolach. Nie sądzę, żeby były one integralną częścią rady.
30/05/2016
Czy dyrektor może zarządzić wyjazdową radę plenarną? Wyjazd do miejsca ok. 40 km. Co z tymi, którzy nie chcą kolacji i tańców?
29/05/2016
Na ile tygodni wyliczana jest KN na 38 ?
26/05/2016
Za krótki link.
24/05/2016
Witam, jestem w trakcie pisania pracy licencjackiej na temat rozwoju zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji. Bardzo proszę o wypełnienie krótkiej ankiety. Jest anonimowa. https://www.ankiet
ka.pl/a
23/05/2016
O zastępstwach prowadzonych przez pedagogów http://www.samorz.
..-zastepstw
21/05/2016
20/05/2016
Wszelkie wskazówki i uwagi mile widziane. mail sroczka12@wp.pl
20/05/2016
Witam zostałam wytypowana do oceny pracy przez dyrektora szkoły. Będzie to moja pierwsza ocena i nie bardzo wiem jak szczegółowo należy ją stworzyć i za jaki okres czasu. Pracuje już prawie 10 lat cd
20/05/2016
Bezpieczna + w woj. slaskim , czy jestescie tym zainteresowani? Dlaczego?
19/05/2016
Wracając do sprawy zmiany nauczyciela-porozm
awiałam z nauczycielem i wysłuchałam jego wersji. Po tygodniu chcę jeszcze raz porozmawiać z uczniami. Potem może wspólne spotkanie:nauczyci
el-uczniowie-ja?
19/05/2016
U nas też tak jest. A orientujecie się czy należy mi się świadczenie urlopowe na l4?
19/05/2016
Moim zdaniem musisz odebrać urlopy, tak jest u nas.
17/05/2016
Witam! Czy jeśli w czasie jednych ferii zimowych byłam na L4 a pożniej wakacje i następne ferie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim to wracam do pracy wraz z jego koncem?czy musze odebrac urlopy?
17/05/2016
Myślę, że nauczyciel powinien wiedzieć, a nie po cichu. Może trzeba zastosować mediację?
17/05/2016
A nie powinnam najpierw porozmawiać z tym nauczycielem i powiadomić go o zaistniałej sytuacji?
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png awans zawodowy (tecz...
bullet.png Od głównego administ...
bullet.png promocja ucznia I-III
bullet.png awans pedagoga
bullet.png training stylishness...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [554]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]
bullet.png Prezentacja [440]


13,958,298 Unikalnych wizyt