ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 19,074
bullet.png Najnowszy użytkownik: Sylwia Sztymer
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują.
Henry David Thoreau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Plan rozwoju zawodow...
bullet.png Dzieci z zespołem na...
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

04/09/2015
Dzień dobry Smile Moja dyrekcja zaleciła mi poszukanie jakiegoś programu profilaktycznego zalecanego przez MEN dla SP. Polecicie mi coś? Smile
03/09/2015
Jeszcze trochę czasu jest.
03/09/2015
Informację o dostosowaniach na egz. gim. podaje się rodzicom na formularzu - załączniku, który powinien być w komunikacie dyrektora CKE. Szukałam, póki co nie znalazłam. Zazwyczaj był w VIII.
03/09/2015
Czy ktoś z was ma formularz, na którym dokonuje się dostosowania egzaminu gimnazjalnego 2015/16 i daje do podpisu rodzicom? Frown
03/09/2015
witam Smile czy znajdę tutaj scenariusze zajęć o "dopalaczach" dla SP oraz Gimn.?
03/09/2015
03/09/2015
Pismo od dyr z prośbą o ich przekazanie z załączonymi zgodami rodziców.dyr i pedagog z gimn.powinni wiedzieć z czym i jak się zwrócić do sp
02/09/2015
Mam pytanie, jaki dokument powinnam dostać z gimnazjum aby przekazać opinie uczniów ze szkoły podstawowej?
02/09/2015
Poszukuję namiaru na bardzo konkretnie i profesjonalnie zrobione szkolenie dot. uzależnien dla Rady Pedagogicznej. Kogo polecacie? Najlepiej z terapeutów/praktyk
ów :-)
02/09/2015
no właśnie, a ja szukam i szukam, ok !
02/09/2015
no i w innych wątkach w "profilaktyce" i "diagnozie"
02/09/2015
katrina, przeniosłam Cię do ewaluacji, tam masz o diagnozie
02/09/2015
Nowe Roz Men z 18 sierpnia? Jak u was przebiega diagnoza?
02/09/2015
orzeczenie powinna mieć na nowy etap edukacyjny. Poproś o ponowne zgłoszenie dziecka do PPP.
02/09/2015
dziecko z "prawdopodobnym" autyzmem w zerówce- brak jakiegokolwiek orzeczenia z poradni a mama odsyła do naucz. z przedszkola-aby się dowiedzieć jak pracować! co robić????
02/09/2015
Czy wystepował ktoś z Was z pismem o pomoc mediatora w rozwiązywaniu sporu między rodzicami w szkole?
02/09/2015
Jak tam u Was z darmowymi podręcznikami. U mnie w gimnazjum doszły aż do 3 przedmiotów, na pozostałe mamy czekać.
02/09/2015
01/09/2015
Jak to jest w przypadku nauki jeżyków obcych u uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym?Dosta
łam teraz dwóch do gimnajzum
01/09/2015
Dziękuję. W tym roku podnieśli nam pensum dlatego pytam. Kolejny raz opieka nad uczniami dojeżdżającymi
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png wyprawka szkolna 15/16
bullet.png ewaluacja programu p...
bullet.png dziennik
bullet.png powrót do szkoły - c...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [444]
bullet.png Prezentacja [427]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


10,597,009 Unikalnych wizyt