Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest na podstawie opinii o potrzebie takiego wspomagania wydanej przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej.
Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych;
innych formach wychowania przedszkolnego;
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
specjalnych ośrodkach wychowawczych;
ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Warunkiem organizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
zatrudnianie kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania;
dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem pracy zespołu jest dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
psycholog;
logopeda;
inni specjaliści, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
ustalenie - na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania - kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających:
rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym,
eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających dziecku funkcjonowanie;
nawiązanie współpracy z:
przedszkolem do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
podmiotem leczniczym w celu:
zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności,
zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych,
zapewnienia porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka;
ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem:
wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Przygotowywany przez zespół indywidualny program wczesnego wspomagania określa w szczególności:
sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na:
poprawę funkcjonowania dziecka,
wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym,
przygotowanie do nauki w szkole,
eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;
w zależności od potrzeb - zakres współpracy z instytucjami;
sposób oceny postępów dziecka.
Prowadzone w ramach programu działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
imię i nazwisko dziecka;
numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania
Wymiar godzin
od 4 do 8 godzin w miesiącu - zgodnie z decyzją dyrektora placówki możliwość zwiększenia liczby godzin po uzyskaniu zgody organu prowadzącego
Sposób prowadzenia zajęć
indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną w grupie z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 3
Miejsce prowadzenia zajęć
ustala dyrektor zajęcia mogą być prowadzone w domu rodzinnym (w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia)
Kilka dodatkowych uwag.
Jeżeli w przedszkolu/szkole prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, statut przedszkola/szkoły musi zawierać zapis o jego organizacji.
Gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do szkoły lub placówki, w której to wspomaganie jest prowadzone, a w razie potrzeby także bezpłatną opiekę nad dzieckiem w czasie dowożenia.
Na wniosek podmiotu organizującego wczesne wspomaganie rozwoju danego dziecka, organ lub osoba prowadząca ten podmiot może zawierać porozumienia z innymi uprawnionymi organami lub osobami w celu realizacji części wskazań zawartych w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu.
Myśli o wychowaniu Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują. Henry David Thoreau
Mam ucznia z orzeczeniem o spectrum autyzmu, od paru miesięcy nie chodzi do szkoły. Pojawiło się nowe orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem i spektrum. Czy mamy nowy IPET, czy wystarczy aneks
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 62,037,855 unikalne wizyty