ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,763
bullet.png Najnowszy użytkownik: AlaWW
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Dobre wychowanie polega nie na tym, że nie oblejesz obrusa sosem, lecz na tym, że nie zauważysz, kiedy to zrobi ktoś inny.
Antoni Czechow
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23/09/2014
poszykuje dobrego programu profilaktyki uzależnień dla gimnazjum
23/09/2014
Terminu rewalidacja użyłem (błędnie oczywiście) z rozpędu. Smile
23/09/2014
Ja pisałem o kształceniu specjalnym (2 godziny). Wynika to z kontekstu mojej wypowiedzi.
23/09/2014
Może to dotyczy tylko szkół specjalnych. Rewalidacja w przypadku osób z uposledzeniem w st. głębokim jest też formą realizowania obowiązku, ja mam ucznia z umiarkowanym i dlatego mam wątpliwości
22/09/2014
O ile można w ogóle zrezygnować z rewalidacji, to z nauczania indywidualnego można zrezygnować o tyle, że musi je zastąpić inna forma nauczania będąca realizującą obowiązku szkolnego.
22/09/2014
Kształcenie specjalne nie jest formą realizowania obowiązku szkolnego, a nauczanie indywidualne taką formą jest.
22/09/2014
zastanawiam się jak ma się realizacja obowiązku szkolnego dla uczniów niepełnosprawnych z dobrowolnym charakterem pomocy psych-ped.
22/09/2014
mam ucznia z 2 Orzeczeniami NI i KS
22/09/2014
Pisałaś o nauczaniu indywidualnym, a nie o kształceniu specjalnym, więc nie bardzo rozumiem pytanie.
22/09/2014
Kazimierzu a z rewalidacji?
22/09/2014
Można o tym przeczytać w zakładce POMOC PSYCHOLOGICZNA/nau
czanie indywidualne.
22/09/2014
Do panimyszki. Może. Obniżenie musi być uzasadnione stanem zdrowia ucznia i nie może uniemożliwić realizacji podstawy programowej.
22/09/2014
Te kontrakty to na dłuższą dyskusję Smile
22/09/2014
krótkie pytanie, czy rodzic moze wnioskować o mniejszą ilość godzin nauczania indywidualnego niz jest wskazana w Orzeczeniu?
22/09/2014
Przeczytaj dokładniej: http://pedagogszk.
..page_id=12
Jest tam bardzo wyraźnie napisane, że istnieje możliwość zwolnienia.
22/09/2014
Dziekuję - czyli wiem, że nie moze zostać zwolniony - jedynie w moim przypadku przedłużony czas.
22/09/2014
Na dwoje babka wróżyła sensorze. Mówię to jako praktyk, a nie teoretyk. Raz "wypali", innym razem nie". Tak jak każda metoda wychowawcza - niestety.
22/09/2014
Kontrakty są nieskuteczne.
22/09/2014
Tu masz informacje na temat uprawnień podczas sprawdzianu uczniów z niepełnosprawności
ami sprzężonymi http://pedagogszk.
..page_id=12
22/09/2014
Wystarczy trochę "pogrzebać" po stronie. Smile Tu zamieściłem wzór kontraktu: http://pedagogszk...p;rows
tart
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png bezsilność wychowawcza
bullet.png pieniądze od rodzicó...
bullet.png szkolny program prof...
bullet.png obowiązkowe zajecia ...
bullet.png socjoterapia
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,069,892 Unikalnych wizyt