ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 24

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,482
bullet.png Najnowszy użytkownik: Izolda1977

Ostatnie komentarze
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
bullet.png :(
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest na podstawie opinii o potrzebie takiego wspomagania wydanej przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych;
  • innych formach wychowania przedszkolnego;
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych;
  • ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Warunkiem organizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
  • zatrudnianie kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania;
  • dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem pracy zespołu jest dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
  • ustalenie - na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania - kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających:
    • rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym,
    • eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających dziecku funkcjonowanie;
  • nawiązanie współpracy z:
    • przedszkolem do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
    • podmiotem leczniczym w celu:
      • zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności,
      • zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych,
      • zapewnienia porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka;
    • ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
  • ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem:
    • wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
    • rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

Przygotowywany przez zespół indywidualny program wczesnego wspomagania określa w szczególności:
  • sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na:
    • poprawę funkcjonowania dziecka,
    • wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym,
    • przygotowanie do nauki w szkole,
    • eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;
  • w zależności od potrzeb - zakres współpracy z instytucjami;
  • sposób oceny postępów dziecka.
Prowadzone w ramach programu działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
  • imię i nazwisko dziecka;
  • numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
  • ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
  • ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
  • informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania

Wymiar godzin
od 4 do 8 godzin w miesiącu - zgodnie z decyzją dyrektora placówki
możliwość zwiększenia liczby godzin po uzyskaniu zgody organu prowadzącego
Sposób prowadzenia zajęć
indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną
w grupie z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 3
Miejsce prowadzenia zajęć
ustala dyrektor
zajęcia mogą być prowadzone w domu rodzinnym
(w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia)


Kilka dodatkowych uwag.
  • Jeżeli w przedszkolu/szkole prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, statut przedszkola/szkoły musi zawierać zapis o jego organizacji.
  • Gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do szkoły lub placówki, w której to wspomaganie jest prowadzone, a w razie potrzeby także bezpłatną opiekę nad dzieckiem w czasie dowożenia.
  • Na wniosek podmiotu organizującego wczesne wspomaganie rozwoju danego dziecka, organ lub osoba prowadząca ten podmiot może zawierać porozumienia z innymi uprawnionymi organami lub osobami w celu realizacji części wskazań zawartych w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu.


Myśli o wychowaniu
Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują.
Henry David Thoreau

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. grudnia 2024 10:25
Czy orientujecie się od kiedy będzie obowiązywał zakaz posyłania specjalistów na zastępstwa w godzinach pracy?

20. grudnia 2024 10:22
Moim zdaniem nowe orzeczenie to nowy IPET.

19. grudnia 2024 12:53
Mam ucznia z orzeczeniem o spectrum autyzmu, od paru miesięcy nie chodzi do szkoły. Pojawiło się nowe orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem i spektrum. Czy mamy nowy IPET, czy wystarczy aneks

13. grudnia 2024 17:47
Można, jestem pedagogiem i wychowawcą. Pierwszy zespół dostałam w zastępstwie, na chwilę i tak już od 13 lat pełnię z kolejnymi zespołami tą funkcję.

13. grudnia 2024 15:01
Można, ale nie jest to szczęśliwe rozwiązanie.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png hospitacja pedagoga
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png nowy IPE-T?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum