ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,723
bullet.png Najnowszy użytkownik: elwirazaczyk
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 lutego 2009 r. , w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotem działań jest zarówno dziecko wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które są wynikiem: wcześniactwa, zaburzeń genetycznych, wad wrodzonych, uszkodzeń narządów zmysłów, problemów neurologicznych, uszkodzeń lub zaburzeń centralnego układu nerwowego, uszkodzeń lub zaburzeń aparatu ruchowego, jak również jego rodzina.
Warunkiem objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania w rozwoju jest uzyskanie w poradni psychologiczno - pedagogicznej dokumentu w formie opinii wydawanej drogą orzeczniczą (sprawę rozpatruje zespół orzekający ale diagnoza i zalecenia wydawane są jako opinia) o potrzebie takiej formy wsparcia.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
  • przedszkolu i szkole podstawowej, w tym specjalnych;
  • ośrodku wychowawczym;
  • specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
  • publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Warunkiem zorganizowania przez powyższe placówki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest posiadanie przez nie możliwości realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponowanie środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Realizatorami zajęć wczesnego wspomagania jest zespół – odrębny dla każdego dziecka - powoływany przez dyrektora placówki. Koordynatorem jego prac jest sam dyrektor lub też upoważniony przez niego nauczyciel. Prowadzone przez siebie działania, zespół ma obowiązek szczegółowo dokumentować.
Wśród dokumentów dotyczących dziecka mogą się znaleźć:
  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • zaświadczenia lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach;
  • dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka);
  • zeszyt obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań).
Zespół tworzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zadania zespołu:
  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Prowadzi się je indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Miejsce ich prowadzenia ustala dyrektor placówki, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. Mogą się one odbywać także w domu rodzinnym, w szczególności, gdy dziecko nie ukończyło ono 3. roku życia.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zespół powinien ściśle współpracować z rodziną dziecka w szczególności przez:
  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.




Myśli o wychowaniu
Dzieci potrzebują miłości - szczególnie wtedy gdy na nią nie zasługują.
Henry David Thoreau
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28/05/2015
O meritum nikt rozsądny się nie wypowie, nie znając całej treści skargi rodzica.
28/05/2015
Skupcie się na meritum skargi, nie zarzucajcie uczniów kolejnymi durnymi ankietami, które nic nie wnoszą i o niczym nie świadczą.
27/05/2015
Prawa ucznia pilnie potrzebna ankieta, która bada ich przestrzeganie. Czy ktoś się podzieli?
27/05/2015
Rodzic złożył skargę na szkołę do kuratorium, jako powód podał łamanie praw ucznia (np.zabranianie swobodnej wypowiedzi, gaszenie swiatła przez dyrektora na holu kiedy na holu są okna) jak się bronić?
27/05/2015
oczywiście każdy moj segregator ma stronę tytułową i "spis treści spraw".
27/05/2015
Ela, ale wszystkie moje pisma przychodzące mają moj znak, zatem jesli sprawa dotyczy np 2345/2015/17 gdzie 17 to liczba przychodząca do sekretariatu ja dodaję jeszcze swoj nr sprawy. 2345/2015/17/4
27/05/2015
Nadaje sekretariat, jednak ja pani mówię jaki nr sprawy to jest z wykazu jednolitego.
27/05/2015
Konsultowałam się z wieloma osobami i w zdecydowanej większości szkół to sekretariat ma obowiązek nadawać znak sprawie. A jak jest u Was? Wy nadajecie, czy sekretariat.
26/05/2015
Tak, ale w różnych szkołach różnie to wygląda. Jestem ciekawa innych opinii.
26/05/2015
bo powinnaś, i kadry powinny, księgowość powinna,
26/05/2015
tak, sekretariat ma swoje i swój znak, ja mam swoje i mój znak - zgodnie wykazem akt,
26/05/2015
Dzięki za odpowiedź. spotkałam się z interpretacją przepisów, iż jako pedagog jestem "komórką organizacyjną" placówki i powinnam prowadzić rejestr spraw. Oczywiście wszystkie pisma są od dyr
is
26/05/2015
Wszystko wysyłam przez sekretariat szkolny, tam każde pismo jest odpowiednio rejestrowane. A dokładniej nie ja wysyłam, tylko dyrektor.
26/05/2015
Mam pytanie. Czy w swoich szkołach macie obowiązek rejestrowania pism, które do was przychodzą i które wysyłacie, zgodnie z Instrukcją kancelaryjną wg Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt. Proszę o odp.:
Ina
26/05/2015
jakie 40 lat już nieaktualne ...
26/05/2015
W przypadku zmiany ustawy emerytalnej (na 40 lat) pracowałabym jakieś 5 lat krócej. Niewiele, ale zawsze Smile
26/05/2015
W mojej miejscowości mnóstwo emerytowanych nauczycieli zapisało się na Uniwersytet Trzeciego Wieku Smile
22/05/2015
Końcówka roku - walcowanie pedagogów z wszystkich stron. Reset konieczny!
21/05/2015
mucha27- to zależy co nam odpadnie: głowa czy...inna część ciała Wink
21/05/2015
A co my będziemy robić na emeryturze? Lepiej siedzieć w pracy. Najwyżej nam coś odpadnie Smile
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png WSO
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png dodatkowa h - baza p...
bullet.png zajęcia dot. narkoty...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


9,732,218 Unikalnych wizyt