ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 2
ewka_jo, lawenda9

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,976
bullet.png Najnowszy użytkownik: malgomoc
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej

UCZEŃ Z ORZECZENIEM O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM, W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ.

PODSTAWA PRAWNA

ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ

Organizując w szkole kształcenie specjalne ucznia należy mu zapewnić :
  • Realizację programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej.
  • Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Realizuje on programy nauczania te same, które obowiązują w danym oddziale tylko odpowiednio dostosowane do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych (propozycja wzoru opracowania poniżej). Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wymagania edukacyjne, które są podstawą oceny jego postępów w nauce.
  • Realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Odpowiednie warunki do nauki, sprzęt i środki dydaktyczne.
  • Metodyka pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym wymaga upoglądowienia procesu nauczania. W związku z tym, że uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim realizuje ten sam, co pozostali uczniowie program nauczania powinien korzystać z takiego samego, co oni podręcznika. Zdarza się, że szkoły zamawiają dla uczniów podręczniki dla szkół specjalnych. Nie ma to uzasadnienia, i może utrudnić pracę.
  • Indywidualne zajęcia rewalidacyjne.
  • Zajęcia te powinny być ukierunkowane na usprawnianie zaburzonych funkcji, wzmacnianie i kompensację. Nie mogą one służyć uzupełnianiu braków w wiadomościach.
    Żaden przepis nie stanowi o liczbie godzin zajęć rewalidacyjnych. W związku z tym, że są to zajęcia dodatkowe, ich tygodniowa liczba nie powinna być większa niż 3 godziny.
    Rodzaj zajęć powinien wynikać ze wskazań zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno - pedagogicznej. Podstawa prawna organizacji indywidualnych zajęć rewalidacyjnych to: §4 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia oraz §2 ust. 10 i §3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 15 poz. 142, ze zmianami ).
    Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne powinien mieć przygotowanie stosowne do rodzaju tych zajęć.
  • Integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
  • Należy zadbać o to, aby uczeń dobrze czuł się wśród pełnosprawnych rówieśników i aktywnie uczestniczył w życiu klasy i szkoły. Należy unikać postrzegania ucznia tylko w kontekście jego upośledzenia. Częstym błędem jest pobłażliwe traktowanie ucznia ( "biedne dziecko" ), minimalizowanie wymagań, nieadekwatne ocenianie.

OBOWIĄZEK SZKOLNY I OBOWIĄZEK NAUKI

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym podlegają w tym zakresie tym samym przepisom, co pozostałe dzieci i młodzież. Po ukończeniu 18 roku życia mają prawo kontynuować naukę: w gimnazjum do 21 roku życia, w szkole ponadgimnazjalnej do 24 roku życia .

ŚWIADECTWA SZKOLNE

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim otrzymują świadectwa promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły na takim samym druku jak pozostali uczniowie danej szkoły.
Zgodnie z zapisem zawartym w rozporządzeniu MEN z dnia 5 marca 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z dnia 21 marca 2013 r.) tylko na arkuszach ocen tych uczniów nad tabelą w części dotyczącej wyników klasyfikacji w danym roku szkolnym umieszcza się adnotację: uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w ....., wpisując nazwę poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której działa zespół, który wydał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

EGZAMINY ZEWNĘTRZNE

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przystępują do egzaminów zewnętrznych na podobnych zasadach jak pozostali uczniowie, z tym, że obowiązuje ich inny, opracowany specjalnie arkusz A8. Wszyscy uczniowie piszący na arkuszu innym niż A1, korzystają z wydłużonego o 50 % czasu pracy.

PRZEDŁUŻENIE ETAPU EDUKACYJNEGO

§3 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15 poz. 142, ze zmianami) stanowi:
"Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o 1 rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych".
W sytuacji braku szczegółowych regulacji prawnych w tej sprawie stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej jest następujące:
"O wydłużeniu etapu edukacyjnego decyduje dyrektor szkoły indywidualnie w stosunku do każdego ucznia niepełnosprawnego (..). Decyzja dyrektora powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej dokonanej przez radę pedagogiczną i zostać podjęta w uzgodnieniu z rodzicami.
Wydłużenie etapu edukacyjnego stosuje się do ucznia, u którego niepełnosprawność powoduje spowolnienie tempa pracy i utrudnia opanowanie treści programowej w czasie przewidzianym w planie nauczania na dany rok szkolny. Treści te uczeń realizuje, o co najmniej jeden rok szkolny dłużej. Zatem na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego etapu edukacyjnego uczeń nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje świadectwa promocyjnego.
Szkoła może wydać uczniowi niepełnosprawnemu, któremu wydłużono etap edukacyjny zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania. W sprawozdaniu statystycznym SO-2 ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, wykazuje się jako ucznia niepromowanego."

Dostosowanie programu nauczania do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, pozostającego w szkole ogólnodostępnej
( przykład dokumentacji )
Nr programu nauczania
( w szkolnych programach )
Zakres dostosowania programu nauczania
Wymagania edukacyjne
Formy i metody pracy
Sprzęt i środki dydaktyczne
         
         


10-01-2008 Poseł Zbigniew Girzyński złożył interpelację w sprawie interpretacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych.
”W związku z wątpliwościami, jakie rodzą się przy interpretacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z dnia 1 lutego 2005 r.), proszę Panią Minister o właściwą wykładnię art. 5 pkt 2 lit. b powyższego rozporządzenia w brzmieniu: [nauczyciele] opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji (...) programów nauczania (...) do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
W szczególności proszę o odpowiedź na pytania:
1. Czy rozporządzenie to dotyczy przygotowywania indywidualnych programów nauczania również dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ?
2. Czy według tego rozporządzenia nauczyciele przedmiotowi uczący w klasach dla dzieci z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego zobowiązani są do pisania indywidualnych programów nauczania ze swoich przedmiotów dla każdego ucznia w klasie, co daje średnio 50-70 programów z jednego przedmiotu?
W związku z niejasną i niekorzystną dla jakości pracy nauczycieli stosowaną wykładnią przez właściwe kuratoria proszę Panią Minister o pilną odpowiedź na powyższe pytania.”


Oto odpowiedź Pani minister
Przepisy cyt. rozporządzenia dotyczą uczniów niepełnosprawnych wymagających specjalnej organizacji nauki i metod pracy, uczęszczających do specjalnych placówek i specjalnych szkół wszystkich typów, zatem dotyczą również uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
W świetle tego rozporządzenia warunki organizowania kształcenia oraz formy i sposoby realizowania procesu nauczania poszczególnym uczniom, nawet posiadającym tę samą niepełnosprawność, mogą być bardzo zróżnicowane, zależą bowiem od ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, określonych przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, które posiada każdy uczeń szkoły specjalnej.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia szkoły i placówki, w których organizowane jest kształcenie specjalne, oprócz realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i zapewnienia odpowiednich warunków do nauki oraz sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, zobowiązane są do prowadzenia zajęć dydaktycznych według treści podstawy programowej kształcenia ogólnego przewidzianej dla danego ucznia wzbogaconych o zajęcia rewalidacyjne, dodatkowo prowadzone przez specjalistów.
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, spełniając obowiązek szkolny i obowiązek nauki, na różnych etapach edukacyjnych realizują odpowiednio tę samą, co uczniowie pełnosprawni, podstawę programową wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego, a także kształcenia w poszczególnych profilach i w poszczególnych zawodach i podlegają tym samym zasadom oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zewnętrznemu systemowi oceniania na sprawdzianach i egzaminach.
Nie stosując wobec tej grupy uczniów obniżenia wymagań edukacyjnych i chcąc zapewnić im możliwość uzyskania powodzenia szkolnego w procesie nauczania, w kształceniu tych uczniów wprowadza się specjalną organizację nauki, tj. odpowiednie dostosowanie warunków organizacyjnych i metod pracy dydaktycznej.
W celu uzyskania jak najlepszych efektów kształcenia w procesie nauczania każdego ucznia niepełnosprawnego przepisy rozporządzenia zobowiązują pracujących z nim nauczycieli i specjalistów do dokonywania przynajmniej raz w roku wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania.
Podejmowane na tej podstawie wspólne ustalenia nauczycieli i specjalistów dotyczące dalszej pracy z dzieckiem w zakresie działań podejmowanych przez nauczyciela w realizacji programu nauczania oraz planowania przez specjalistów zakresu i rodzaju zajęć rewalidacyjnych stanowią indywidualny program edukacyjny dla danego dziecka.
Biorąc pod uwagę, że wspólne ustalenia nauczycieli i specjalistów mają odnosić się do potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, a wobec uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim zakres działania specjalistów w szkole bywa niekiedy okazjonalny, ustalany w szkole indywidualny program edukacyjny w odniesieniu do tej grupy uczniów może mieć formę wspólnie ustalanego harmonogramu zajęć prowadzonych z uczniem. W żadnym wypadku nie można go zatem utożsamiać z indywidualnym programem nauczania z poszczególnych przedmiotów, o którym mowa w piśmie.
Szanowny Panie Marszałku! Wyrażam nadzieję, że udzielona Panu Posłowi odpowiedź, zawierająca uogólnioną informację na temat warunków organizowania kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, pozwoli na skorygowanie mylnej interpretacji dokonywanej przez niektórych pracowników kuratoriów oświaty.

Minister Katarzyna Hall
Warszawa, dnia 18 stycznia 2008 r.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

29/10/2014
Może zapytaj samych biernych alkoholików, jak chcą by ich przedstawić. Ja bym zapytała Smile
28/10/2014
Też tak uważam nie wiem dlaczego poradnia tak pisze w orzeczeniach.
28/10/2014
Terapię pedagogiczną (zajęcia korekcyjno-kompens
acyjne) może mieć "obok" rewalidacji, a nie zamiast niej. To dwie różne sprawy.
28/10/2014
Jak to jest czy to poprawna forma dziecko z uposl lekkim i ma mieć rewalidacje przeznaczoną na terapię psychologiczno - pedagogiczną?
27/10/2014
Reszto, u mnie też co kilka lat.
27/10/2014
konretnymi do działań, z terminami, osobami odpowiedzialnymi itd. I do progr. i do planów można robić w każdej chwili aneksy... te dokumenty mają żyć.
27/10/2014
A ja się upieram, że programy pisze się na dłużej (3, 5 lat), duże, z założeniami, celami, odbiorcami, treściami, odbiorcami itd. A do nich każdego roku pisze się plany, szczegółowe, z zadaniami
27/10/2014
Ponieważ jednak programy te uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną, to wydaje mi się, że i korekty powinny być w ten sam sposób zatwierdzone.
27/10/2014
na dany rok szkolny co nie przekreśla możliwości kontynuowania tych programów w następnych latach czy też wprowadzania do nich drobnych korekt.
27/10/2014
W ustawie o systemie oświaty nie określono, na jaki okres czasu uchwalany jest program wychowawczy i program profilaktyki. Z praktyki szkolnej wynika jednak, że programy te opracowuje się najczęściej
27/10/2014
Czy program wychowawczy szkoły można zaktualizować później, niż do 30 września? Jeśli tak, to jakie są procedury?
26/10/2014
No, zauważyłam i nie za bardzo mi się to podoba. Nie neguję korzystania z pomocy, bo pomaganie jest fajne, ale wyręczanie już raczej nie...
26/10/2014
Pati, twój GPS jest niezawodny.
26/10/2014
Hm....muszko też to zauważyłaś? Smile
26/10/2014
bo/i ja też oglądam znowu Smile
26/10/2014
Kazimierz, czasami mi się wydaje, że coraz częściej ludzie żądają "gotowców", nie chce im się do pewnych rzeczy dochodzić samemu, a przecież to fajne jest Smile
26/10/2014
Bo mam dobrą pamięć? Bo zwracam uwagę na to co mówią/piszą/co dotyczy osób ważnych? bo masz gps założony?bo ... bo... Smile
26/10/2014
A tak a propos, skąd wiedziałaś, że oglądam???????????
?????
26/10/2014
ja też ja też!!!!!!!!!! miłego patrzałkowania
26/10/2014
Kocham siostrę Ratched Smile
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png n-le nie pukają do d...
bullet.png dokumentacja - zaj. KK
bullet.png Prezentacja
bullet.png nauczyciel wspierający
bullet.png oświatowy przegląd p...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [415]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,351,429 Unikalnych wizyt