ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,653
bullet.png Najnowszy użytkownik: Elrafa7

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Stanowisko Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
 


Stanowisko Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ws. przedstawionych przez minister Annę Zalewską założeń dotyczących zmian w polskiej oświacie.


Zdaniem członków Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawione przez minister edukacji narodowej Annę Zalewską na konferencji w Toruniu „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” założenia zmian oświatowych budzą wielki niepokój i obawę o utratę miejsc pracy przez pracowników oświaty. Brak przedstawienia szczegółów proponowanych zmian pogłębia obawy środowiska o jakość polskiej edukacji.
Oczekujemy konkretnych informacji i zapisów dotyczących przede wszystkim podstawy programowej, wskazania źródeł finansowania proponowanych zmian i gwarancji utrzymania zatrudnienia.
Nie wierzymy, że deklarowana przez minister Zalewską likwidacja gimnazjów przez wygaszanie nie spowoduje utraty miejsc pracy.
Nasz sprzeciw budzi w dalszym ciągu brak konkretnych informacji dotyczących regulacji wynagrodzeń w oświacie.

w imieniu Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność”:

Danuta Utrata
Zbigniew Świerczek
 
27 czerwca 2016
 


????????????????????????

27 czerwca 2016

????????????????????????



 
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w sprawie planowanych w 2016 i w latach kolejnych zmian w oświacie
 


Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)
w sprawie planowanych w 2016 i w latach kolejnych zmian w oświacie




Fragment:

[...]

I. System kształcenia - 6 + 3 + pełne 3*, a w technikum pełne 4
Proponujemy 12 lat kształcenia ogólnego w rozbiciu na 6 lat szkoły podstawowej + 3 lata gimnazjum + pełne 3 lata liceum ogólnokształcącego. Za pozostawieniem obecnego modelu kształcenia zdecydowanie przemawia fakt obowiązkowego 9- letniego kształcenia ogólnego, co jest istotne w aspekcie wyrównywania szans edukacyjnych oraz wydłuża okres podjęcia decyzji co do wyboru dalszego kierunku kształcenia (zawodowe, ogólnokształcące). Skrócenie o rok kształcenia ogólnego będzie niekorzystne szczególnie dla uczniów, którzy zdecydują się na dalsze kształcenie w szkole zawodowej. Pełne 3 letnie liceum (4 letnie technikum), umożliwi naszym zdaniem osiągnięcie celu jakim jest przygotowanie młodzieży do zdania egzaminu maturalnego.

Co oznacza: „pełne 3”? Postulowany system kształcenia ogólnego wiąże się ze zmianą terminu egzaminów zewnętrznych. Odnosząc się do obecnej organizacji roku szkolnego, zdecydowanie postulujemy, by do egzaminu gimnazjalnego uczniowie przystępowali w ostatnim tygodniu maja lub pierwszym tygodniu czerwca, natomiast egzamin maturalny powinien rozpocząć się dla abiturientów w ostatnim tygodniu czerwca lub pierwszym tygodniu lipca. Podajemy jednocześnie pod rozważenie możliwość zmiany obowiązujących terminów roku szkolnego zapisanego w art. 63 ustawy o systemie oświaty oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych określonych w rozporządzeniu w sprawie organizacji roku szkolnego. Sytuacja klimatyczna obserwowana w ostatnich latach skłania do tego by rok szkolny kończył się najpóźniej ok. 15 czerwca, a tym samym rozpoczynał ok. 20 sierpnia danego roku. Warto również przemyśleć wprowadzenie tygodniowej przerwy dla uczniów na przełomie października i listopada ze względu na długi okres bez odpoczynku dla dzieci i młodzieży.
[...]
W każdym gimnazjum należy bezwarunkowo zapewnić specjalistów wspomagających proces edukacji jak: psycholog, pedagog i doradca zawodowy, którzy powinni mieć ustawowo określony tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin.
[...]


 
Kolejna wypowiedź Pani minister w naszej sprawie
 


Kolejna wypowiedź Pani minister w naszej sprawie

W roku szkolnym 2017/2018 zajmiemy się całościowo reformą subwencji oświatowej, której sposób ustalania jest już dość archaiczny. Musimy też wprowadzić dodatkowego nauczyciela w klasach integracyjnych i określić w rozporządzeniach jego obowiązki, a także pensum. Zobaczmy, co się stało po ostatnich wyrokach sądowych, które pozwoliły samorządom ustalać pensum pedagogów. Otóż organy prowadzące ustanawiają dla nich pensum wynoszące blisko 40 godzin tygodniowo. Dlatego proszę organizacje związkowe, aby pomogły nam wspólnie ustalić pensum dla tych nauczycieli specjalistów.

Stanowisko "Solidarności" znamy:
Delegaci WZD uważają, że zasadne jest wykreślenie z katalogu wymienionego w art. 42 ust. 7 pkt. 3 ustawy-Karta Nauczyciela nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów oraz doradców zawodowych, dodanie w art. 42 ust. 3 liczby porządkowej „12” oraz uwzględnienie w tym zapisie wymienionych nauczycieli z jednoczesnym ustaleniem 20 godzin, stanowiących obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych dla tej grupy nauczycieli.
A inne związki?


 
"Solidarność" w sprawie zmian w polskiej oświacie
 


"Solidarność" w sprawie zmian w polskiej oświacie



4 czerwca 2016 r.
Stanowisko nr 1/2016
Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w sprawie płac nauczycieli w 2017 roku Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" domaga się od rządu RP zagwarantowania w ustawie budżetowej państwa na 2017 rok środków finansowych, które pozwolą objąć grupę zawodową nauczycieli podwyżką poziomu ich wynagrodzeń o 20 %.
Obowiązująca kwota bazowa ustalona była w ustawie budżetowej na 2012 r. Od tego czasu do końca 2016 roku przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej również wzrosło o 20 %. By wyrównać relacje swych uposażeń w stosunku do przeciętnej krajowej, ponad półmilionowa grupa nauczycieli oczekuje wzrostu płacy o taki sam wskaźnik.
Ponadto stanowczo domagamy się wdrażania wszelkich regulacji płac pracowników pedagogicznych w roku przyszłym oraz w kolejnych latach od 1 stycznia i odejścia od praktyki ich realizowania od 1 września każdego roku budżetowego. Ta dziwna i krzywdząca zasada miała obowiązywać doraźnie i wyjątkowo w latach 2009-2010. Według zapewnień przedstawiciela rządu RP miała być zniesiona. Tymczasem stała się regułą określającą mechanizm zmian poziomu wynagrodzeń nauczycieli. Jednocześnie oczekujemy pilnych prac nad zmianą systemu wynagradzania nauczycieli, połączonego ze zmianą systemu finansowania zadań edukacyjnych.



Stanowisko nr 2/2016
Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ws. przywrócenia uprawnienia wcześniejszych emerytur dla nauczycieli Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” domaga się od rządu RP ponownego zaliczenia zawodu nauczyciela do kategorii prac o szczególnym charakterze, co umożliwi nauczycielom skorzystanie z prawa do przejścia na wcześniejszą emeryturę –zgodnie z dotychczasowym zapisem art. 88 ustawy-Karta Nauczyciela.
Uważamy, że jest to jeden z najtrudniejszych zawodów, wymagający specyficznych predyspozycji psycho-fizycznych, co zostało potwierdzone w 2006 roku przez Zespół Ekspertów Medycyny Pracy do Spraw Zweryfikowania Wykazu Prac w Szczególnych Warunkach i Wykazu Prac w Szczególnym Charakterze.
Nie godzimy się na instrumentalne traktowanie nauczycieli, na których nakłada się coraz to nowe obowiązki, formułuje się coraz to wyższe wymagania i oczekiwania społeczne. Sprzeciwiamy się, aby kolejny raz nauczyciele stali się ofiarami oszczędności budżetowych!
Przywrócenie przepisów emerytalnych obejmujących nauczycieli obowiązujących przed 1 stycznia 2009 roku pozwoliłoby odzyskać zaufanie obywatela do państwa w zakresie dotrzymania praw nabytych. Potwierdziłoby również konstytucyjną zasadę równości wobec prawa wszystkich grup pracowniczych. Ponadto złagodzone zostałyby skutki przeprowadzenia zapowiadanej przez rząd RP reformy edukacji.
Odtworzenie zasad uzyskiwania uprawnień emerytalnych przez nauczycieli ma olbrzymie znaczenie, zwłaszcza w obliczu przewidywanego niżu demograficznego. Pozwoli na złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków zagrożenia zwolnieniami dużej grupy pracowników pedagogicznych.


Stanowisko nr 3/2016
Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
w sprawie określenia standardów zatrudnienia nauczycieli Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” domaga się od ministra edukacji narodowej określenia, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, standardów zatrudnienia nauczycieli.
Tak ustalone parametry powinny precyzować w szczególności liczbę nauczycieli na oddział, maksymalną liczbę uczniów w oddziale oraz liczbę obowiązkowych zajęć dla uczniów i wychowanków w poszczególnych typach i rodzajach szkół.
Pozwoli to określić rodzaj obligatoryjnych i fakultatywnych usług edukacyjnych, ukróci samowolę jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ingerencji w proces dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczy, itp.
Ponadto standaryzacja edukacji ujawni rzeczywisty poziom finansowania oświaty przez państwo, pozwoli na uporządkowanie systemu informacji oświatowej.

Stanowisko nr 4/2016
Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
w sprawie ujednolicenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli pedagogów, psychologów i logopedów.
Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wnioskuje o podjęcie zdecydowanych działań w sprawie ujednolicenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć prowadzonych przez pedagogów, psychologów i logopedów.
Delegaci WZD uważają, że zasadne jest wykreślenie z katalogu wymienionego w art. 42 ust. 7 pkt. 3 ustawy-Karta Nauczyciela nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów oraz doradców zawodowych, dodanie w art. 42 ust. 3 liczby porządkowej „12” oraz uwzględnienie w tym zapisie wymienionych nauczycieli z jednoczesnym ustaleniem 20 godzin, stanowiących obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych dla tej grupy nauczycieli.


Przewodniczący
WZD KSOiW NSZZ „Solidarność”
Zbigniew Świerczek

Zastępca
Przewodniczącego
WZD KSOiW NSZZ „Solidarność”
Agata Łyko



Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum