[...]Należy także wprowadzić zmianę dotyczącą ustalania w pragmatyce nauczycielskiej wymiaru czasu pracy dla pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i pozostałych nauczycieli - specjalistów. Obecnie wymiar obowiązkowego pensum zajęć dla tych stanowisk ustalany jest przez organ prowadzący szkołę. Wydaje się, że nie ma ważkiego uzasadnienia, aby w taką kompetencję wyposażony był organ samorządu terytorialnego.
Obowiązujące rozwiązanie wprowadza dualizm ustalania warunków pracy wśród tej samej grupy zawodowej nauczycieli. W opinii ZNP obowiązkowe pensum zajęć dla ww. stanowisk nauczycielskich powinno znajdować odzwierciedlenie w treści art. 42 ust. 3 KN. Jest to postulat tym bardziej uzasadniony, że np. pensum psychologów zatrudnionych w poradniach psychologicznych, zostało uwzględnione w treści art. 42 ust. 3 lp. 11 KN.[...]
Fragment rozmowy z Panią Teresą Misiuk - zastępcą przewodniczącego KSOiW NSZZ Solidarność.
[...] W trakcie spotkania w MEN udało nam się załatwić dwie istotne sprawy.
Po pierwsze, realizację postulatu KSOiW NSZZ Solidarność, dotyczącego ustalenia pensum tak zwanych specjalistów, czyli: pedagogów, logopedów, psychologów, doradców zawodowych - zatrudnionych w szkołach. Do tej pory ,,Solidarność" bezskutecznie walczyła - nawet z pomocą Rzecznika Praw Obywatelskich, który podzielił nasze stanowisko, że ta sprawa powinna być rozwiązana na poziomie ustawy. Jest to tym bardziej ważne, że jednostki samorządu terytorialnego uprawiają w tym zakresie ,,radosną twórczość", wydłużając czas pracy do niebotycznych rozmiarów, a teraz to się zmieni i ta grupa pracownicza będzie miała pensum określone w ustawie.[...]
Źródło: Przegląd Oświatowy nr 3 z dnia 1 lutego 2016
Spotkanie Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej 4 lutego 2016 r. w Krynicy Zdroju
Spotkanie Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej 4 lutego 2016 r. w Krynicy Zdroju.
Zmiany jakie planujemy w oświacie nie mogą odbyć się kosztem nauczycieli - mówiła minister edukacji Anna Zalewska na spotkaniu z Radą Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Krynicy. Minister Zalewska zapewniła, że zrobi wszystko, aby w 2017 r. znalazły się środki na podniesienie wynagrodzenia nauczycieli.
Robocza wizyta na Radzie KSOiW NSZZ „Solidarność” praktycznie rozpoczęła cykl spotkań konsultacyjnych pod hasłem „Jak zmienić system edukacji w Polsce”. Mają one potrwać do końca czerwca br.
Członkowie Rady zadawali pytania dotyczące nowelizacji Karty Nauczyciela, która m.in. ma zlikwidować zapisy dotyczące tzw. godzin karcianych. Najlepszym rozwiązaniem, zdaniem związkowców, byłby powrót do stanu prawnego art. 42 Karty sprzed 2001 r., co zahamowałoby zakusy organów prowadzących do bezprawnego nakładania na nauczycieli dodatkowych zadań. Przewodniczący KSOiW Ryszard Proksa przypomniał także o zgłaszanym już wcześniej postulacie ujednolicenia pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
Szefowa MEN spotkała się w czwartek z przedstawicielami trzech największych związków zawodowych działających w oświacie: Związku Nauczycielstwa Polskiego, Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" i Forum Związków Zawodowych.
Głównym tematem spotkania był przygotowany w ministerstwie projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela. Został on 8 stycznia skierowany do konsultacji publicznych. Zakłada on m.in. likwidację tzw. godzin karcianych, zabezpieczenie środków na nagrody pieniężne dla nauczycieli - profesorów oświaty oraz rozszerzenie przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej i wymogu niekaralności.
Po spotkaniu Pani minister odpowiadała na pytania dziennikarzy.
Stwierdziła między innymi, że związkowcy wskazali na dodatkowe kwestie, które są do uregulowania "na już". Kwestie te, to objęcie Kartą Nauczyciela nauczycieli w domach dziecka, którzy utracili to prawo w dosyć zadziwiający sposób, jak i kwestia uregulowania pensum pedagogów i psychologów, dlatego, że samorządy mają tu absolutną dowolność i mamy tu w każdym samorządzie inną regulację. W następnym tygodniu będziemy liczyć na ile jesteśmy w stanie udźwignąć zmiany dotyczące logopedów i pedagogów. Jeżeli będzie to bardzo mała zmiana będę lobbowała w Ministerstwie Finansów, żebym mogła takiej zmiany dokonać - stwierdziła Pani minister.
Najpierw podsumowanie obowiązujących dziś dokumentów, potem konsultacje dotyczące zmian, a dopiero za dwa lata nowe programy nauczania dla szkół – to plan Ministerstwa Edukacji Narodowej na zmiany w oświacie. Urzędnicy resortu opisali go w projekcie rocznego planu działania ministerstwa, który zostanie przedstawiony przed komitetem monitorującym Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
Według harmonogramu zawartego w projekcie, który otrzymali członkowie komitetu monitorującego PO WER, we wrześniu i w październiku resort chciałby podsumować efekty obecnej podstawy programowej i opracować rekomendacje dla zmian. Nowy dokument miałby być gotowy i oddany do konsultacji w maju 2017 r. Do czerwca miałby powstać projekt zmian ramowych planów nauczania (czyli ile godzin jakiego przedmiotu trzeba zapewnić), a następnie – do stycznia 2018 r. – opracowane przykładowe programy nauczania dla poszczególnych klas i przedmiotów, a także przykładowe scenariusze lekcji. Do czerwca 2018 r. urzędnicy MEN spotykaliby się z pracownikami oświaty i szkolili ich z zakresu planowanych zmian.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,309,872 unikalne wizyty