ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 2

bullet.png Użytkowników online: 1
Kazimierz

bullet.png Łącznie użytkowników: 21,205
bullet.png Najnowszy użytkownik: agaczernek
Ostatnie komentarze  
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
W wychowaniu nie tyle dają się ocenić korzyści dobrej edukacji, ile - następstwa złej.
Adolf Dygasiński
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25/05/2017
Skąd ten cytat?
25/05/2017
"Nauczyciele dłużej w szkole dla uczniów i rodziców" Co myślicie o tym?
25/05/2017
https://oko.press/
pomysl-zalewskiej-
szkola-jako-poradn
ia-psychologiczna-
nauczyciel-jako-te
rapeuta-bez-zgody-
rodzicow/ czy to możliwe???
25/05/2017
czy nie widzę... Frown
25/05/2017
bo...miało nie być przedm. do wyboru dla roczników z mieszanych podstaw
25/05/2017
czy tam jest okres przejściowy czy nie potrafię czytać ze zrozumieniem
25/05/2017
projekt egz. po 8 klasie
25/05/2017
25/05/2017
beata100, proszę : ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
25/05/2017
25/05/2017
Możesz podać źródło?
24/05/2017
Tak
24/05/2017
czy tzn, że klasa może powstać nawet gdy jest jeden uczeń z orzeczeniem???
24/05/2017
Dziękuję za informację.
24/05/2017
Dobrze rozumiesz. Tak samo też jest z minimalną liczbą wszystkich uczniów w klasie integracyjnej.
24/05/2017
Czy dobrze rozumiem, że wg nowych przepisów przy tworzeniu klas integracyjnych nie ma podanej minimalnej liczby uczniów z orzeczeniami a tylko maksymalna?
22/05/2017
Jeden z niewielu ludzi łączących profesjonalizm z wielką kulturą osobistą, dystansem do siebie, rewelacyjnym poczuciem humoru. I jeszcze do tego wszystkiego rodowity Krakus.
22/05/2017
żal ~*
22/05/2017
bardzo...żal, uwielbiałam go
22/05/2017
Zmarł Zbychu Wodecki. Żal.
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png reforma
bullet.png szkolny program prof...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png reforma [637]
bullet.png godziny pedagoga ... [604]
bullet.png petycja- wysyłamy... [577]
bullet.png zajęcia rewalidac... [539]


17,587,165 Unikalnych wizyt