ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,759
bullet.png Najnowszy użytkownik: maaolga
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
Każdy światowiec zadaje się raczej z dobrze wychowanym draniem niż ze źle wychowanym świętym
Marie von Ebner-Eschenbach
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

23/09/2014
Może to dotyczy tylko szkół specjalnych. Rewalidacja w przypadku osób z uposledzeniem w st. głębokim jest też formą realizowania obowiązku, ja mam ucznia z umiarkowanym i dlatego mam wątpliwości
22/09/2014
O ile można w ogóle zrezygnować z rewalidacji, to z nauczania indywidualnego można zrezygnować o tyle, że musi je zastąpić inna forma nauczania będąca realizującą obowiązku szkolnego.
22/09/2014
Kształcenie specjalne nie jest formą realizowania obowiązku szkolnego, a nauczanie indywidualne taką formą jest.
22/09/2014
zastanawiam się jak ma się realizacja obowiązku szkolnego dla uczniów niepełnosprawnych z dobrowolnym charakterem pomocy psych-ped.
22/09/2014
mam ucznia z 2 Orzeczeniami NI i KS
22/09/2014
Pisałaś o nauczaniu indywidualnym, a nie o kształceniu specjalnym, więc nie bardzo rozumiem pytanie.
22/09/2014
Kazimierzu a z rewalidacji?
22/09/2014
Można o tym przeczytać w zakładce POMOC PSYCHOLOGICZNA/nau
czanie indywidualne.
22/09/2014
Do panimyszki. Może. Obniżenie musi być uzasadnione stanem zdrowia ucznia i nie może uniemożliwić realizacji podstawy programowej.
22/09/2014
Te kontrakty to na dłuższą dyskusję Smile
22/09/2014
krótkie pytanie, czy rodzic moze wnioskować o mniejszą ilość godzin nauczania indywidualnego niz jest wskazana w Orzeczeniu?
22/09/2014
Przeczytaj dokładniej: http://pedagogszk.
..page_id=12
Jest tam bardzo wyraźnie napisane, że istnieje możliwość zwolnienia.
22/09/2014
Dziekuję - czyli wiem, że nie moze zostać zwolniony - jedynie w moim przypadku przedłużony czas.
22/09/2014
Na dwoje babka wróżyła sensorze. Mówię to jako praktyk, a nie teoretyk. Raz "wypali", innym razem nie". Tak jak każda metoda wychowawcza - niestety.
22/09/2014
Kontrakty są nieskuteczne.
22/09/2014
Tu masz informacje na temat uprawnień podczas sprawdzianu uczniów z niepełnosprawności
ami sprzężonymi http://pedagogszk.
..page_id=12
22/09/2014
Wystarczy trochę "pogrzebać" po stronie. Smile Tu zamieściłem wzór kontraktu: http://pedagogszk...p;rows
tart
22/09/2014
Czy dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności
sprzężonej - może być zwolnione ze sprawdzianu po klasie VI?
22/09/2014
Czy miałby ktoś kontrakt dla ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze? Będę wdzięczna.
22/09/2014
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png obowiązkowa lektura ...
bullet.png doprowadzenie ucznia...
bullet.png bezsilność wychowawcza
bullet.png dostosowanie egz. gi...
bullet.png socjoterapia
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,065,544 Unikalnych wizyt