ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,517
bullet.png Najnowszy użytkownik: EdytaLB

Ostatnie komentarze
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
bullet.png :(
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
diagnoza środowiska wychowawczego

DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO TWORZONEGO PRZEZ SZKOŁĘ

Środowisko wychowawcze tworzone przez szkołę jest układem różnych elementów i czynników o charakterze materialno-rzeczowym, społecznym i kulturowym, które mają znaczenie dla rozwoju dziecka w aspekcie wychowawczym , dydaktycznym i ogólnorozwojowym Dokonując analizy środowiska wychowawczego ucznia ( uczniów ) można skorzystać z szeregu czynników opisujących, wskazywanych przez badaczy ( np. J. Pieter 1971 I. Leperczyk, J. Bandura 1987 S. Palka 2005 ). Wydaje się, że w pracy pedagoga szkolnego najbardziej przydatna może okazać się propozycja Ewy Jarosz ( 2001 ), która wyróżniła następujące czynniki środowiska wychowawczego ucznia :
  • formalno-organizacyjne warunki funkcjonowania szkoły : typ i status prawny, regulamin wewnętrzny, programy dydaktyczne i wychowawcze, organizacja systemu nauczania, system ocen i promocji, liczebność klas itp.
  • warunki materialne : infrastruktura szkoły, jej położenie, wyposażenie klas i pracowni, system wsparcia ekonomicznego szkoły, stan higieny szkoły i klas itp.
  • stan opieki nad uczniem : pomoc socjalna ( materialna, dożywianie, podręczniki itp. ), opieka medyczna, działalność pedagoga szkolnego i innych specjalistów ( logopeda, psycholog ), współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami ( np. policja, sady ), funkcjonowanie świetlicy, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, współpraca szkoły z rodzina itp.
  • środowisko nauczycieli : stan i rodzaj wykształcenia, doświadczenie pedagogiczne, doświadczenie zawodowe i specjalizacje, metody oraz środki dydaktyczne i wychowawcze, aktywność i innowacyjność dydaktyczno-wychowawcza, kultura językowa, cechy relacji z dziećmi ( autorytet intelektualny i moralny, tzw. prywatne reorie wychowania, stosowanie przemocy itd. ), postawy wychowawcze, postawy wobec istotnych problemów i zjawisk społecznych, system wartości i aspiracji itp.
  • środowisko uczniów : klimat środowiskowy grup rówieśniczych, poziom i skład umysłowy i moralny grupy rówieśniczej, klasy, uczniów szkoły, struktura socjometryczna grupy koleżeńskiej, aktywność i stan stowarzyszeń i organizacji uczniowskich, podkultury uczniowskie, przemoc między uczniami, aspiracje edukacyjne i życiowe, postawy wobec problemów i zjawisk społecznych itp.
  • strefa kultury i aktywności środowiskowej szkoły : tradycje szkoły ( uroczystości, rytuały i obrzędy ), zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań, imprezy kulturalne, organizacje i stowarzyszenia na terenie szkoły, współpraca z instytucjami kulturalnymi, osiągnięcia szkoły i jej uczniów itp.

LITERATURA
Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego ( 2001 )
Leperczyk I., J. Bandura ( red. ). Elementy diagnostyki pedagogicznej( 1971 )
Palka S. Diagnozowanie w działalności dydaktyczno - wychowawczej nauczycieli, ( w : ) Bereźnicki F., Denek K. ( red. ) Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe ( 2005 )
Pieter J. Poznawanie środowiska wychowawczego( 1971 )

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22. stycznia 2025 08:32
Czy diagnoza z prywatnej poradni (nie pytam o orzeczenia)ma dla nas charakter wiążący? My bierzemy pod uwagę ale czy to gdzieś jest umocowane w prawie?

10. stycznia 2025 17:59
Ja robię na koniec roku szkolnego, obszerniej opisuje i decyduje czy cos kontunuować.. Smile Z tym wychowawstwem to Kompletny Niefart Sad

07. stycznia 2025 16:45
Czy efektywność udzielanej pomocy z zajęć dodatkowych ( kor-kom, dyd- wyr i innych ) robicie na każdy semestr czy tylko na koniec roku

20. grudnia 2024 10:25
Czy orientujecie się od kiedy będzie obowiązywał zakaz posyłania specjalistów na zastępstwa w godzinach pracy?

20. grudnia 2024 10:22
Moim zdaniem nowe orzeczenie to nowy IPET.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png ponadwymiarowe/nadli...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png emerytura nauczyciela
bullet.png teczka ucznia wg now...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1480]
bullet.png ponadwymiarowe/na... [223]
bullet.png egzamin ósmoklas... [200]