Pedagodzy szkolni, bibliotekarze, wychowawcy świetlicy - wyższe pensum
Rozmowy w sprawie zmian w systemie wynagrodzeń nauczycieli prowadzone w ramach grupy roboczej trójstronnego zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli nie przyniosły oczekiwanych przez środowiska oświatowe rezultatów. Strona ministerialna nie zgodziła się na proponowane przez stronę związkową oraz samorządową powiązanie płac nauczycielskich ze średnią krajową, obstając przy swojej propozycji związania ich wynagrodzenia z płacą minimalną.
Zdaniem Sławomira Wittkowicza, przedstawiciela Forum Związków Zawodowych, jedyną kwestią, która w trakcie spotkania została wyjaśniona było to, że podniesienie pensum o dwie godziny ma dotyczyć nie tylko nauczycieli tablicowych, ale wszystkich nauczycieli, a więc także bibliotekarzy, nauczycieli świetlicowych, pedagogów, terapeutów itd. Natomiast w przypadku muzyków, plastyków i wuefistów pensum ma wynosić 22 godziny, co jego zdaniem praktycznie zamyka jakąkolwiek dalszą dyskusję.
Edukacja dla wszystkich budzi wątpliwości
O proponowanych przez resort edukacji zmianach systemowych dotyczących pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami trzeba jeszcze podyskutować. To główny wniosek, jaki można wyciągnąć z blisko dwugodzinnej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży na temat rozwiązań zaproponowanych w ministerialnym dokumencie „Edukacja dla wszystkich”. Bo generalnie wszyscy posłowie i ich goście się zgodzili co do tego, że obecny system jest niewydolny i trzeba go zmienić, ale szczegółowe rozwiązania budzą wątpliwości.
Szczepienia uczniów od 12. roku życia
Już od 7 czerwca br. rozpoczną się szczepienia dzieci w wieku od 12 do 15 lat w ramach Narodowego Programu Szczepień. To jak dotąd najmłodsza grupa osób rekomendowanych do szczepienia przeciwko COVID-19. Razem z grupą 16-18 lat zaszczepić się może ponad 2,5 mln uczniów z ok. 24 tys. szkół i placówek oświatowych. Dodatkowa akcja szczepień dla uczniów zostanie zorganizowana we wrześniu, po ich powrocie z wakacji.
50 dni urlopu dla nauczycieli
Resort edukacji zaproponował związkowcom, aby do nowelizacji Karty nauczyciela wpisać, że nauczyciel szkół feryjnych (samorządowych) ma prawo do 50 dni roboczych udzielanych zgodnie z planem urlopów. Nie mógłby jednak wybrać dowolnego dnia w ciągu roku (jak jest w przedszkolach), ale tylko te wolne od zająć dydaktyczno-wychowawczych.
Do kosza Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w sprawie „Materiału wyjściowego do dyskusji w ramach dalszych prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty”
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” odrzuca w całości przesłany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki „Materiał wyjściowy do dyskusji w ramach dalszych prac Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty”. Materiał ten nie uwzględnia naszego głównego postulatu powiązania wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej.
Z oburzeniem przyjmujemy fakt, iż przedstawiony nam dokument, będący efektem dwuletniej pracy resortu oświaty, nie gwarantuje realizacji VI punktu Porozumienia zawartego między NSZZ „Solidarność” a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej z 7 kwietnia 2019 r.
Z oburzeniem przyjmujemy fakt, iż przedstawiony nam dokument, będący efektem dwuletniej pracy resortu oświaty, nie gwarantuje realizacji VI punktu Porozumienia zawartego między NSZZ „Solidarność” a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej z 7 kwietnia 2019 r.
Ależ gwarantuje. Czytamy w porozumieniu tylko tyle: "zmiana systemu wynagradzania nauczycieli, w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi do 2020 r." Gdzie tu jest mowa o "zmianie sytemu wynagradzania nauczycieli na podstawie przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce narodowej"?
Na "gębę", to się można umawiać tylko z ludźmi honoru.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,273,340 unikalne wizyty