ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 48

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,746
bullet.png Najnowszy użytkownik: Zuza1108

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Dzień świra
 


Dzień świra

Nie, no to nie do wiary. Nie, to być nie może. Osiem lat podstawówki, cztery liceum. Potem pięć, bite, studiów, dyplom z wyróżnieniem, dwadzieścia lat praktyki, i oto mi płacą, jak by ktoś dał mi w mordę. [...] Przez pięć lat stron tysiące, młodość w bibliotekach. A potem bida, bida i rozczarowanie! A potem beznadzieja i starość pariasa i wszechporażająca nas wszystkich pogarda, władzy od dyktatury, aż po demokrację, która nas, kałamarzy, ma za mniej niż zero. Dlaczego władza każdej maści ma mnie za nic? Czy czerwona, czy biała, jestem dla niej śmieciem, k…! Pod każdą władzą czuję się jak kundel! Czemu nie jestem chamem ze sztachetą w ręku? Ktoś by się ze mną liczył, gdybym rzucił cegłą!

 
Prezydenci największych miast murem za nauczycielami.
 


Prezydenci największych miast murem za nauczycielami.

Prezydenci 12 największych miast, zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich, apelują do rządu o zaprzestanie niszczenia polskiej edukacji i o rozmowę z udziałem samorządów o przyszłości oświaty w Polsce.
Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa, Wrocław – prezydenci tych metropolii zajęli wspólne stanowisko w sprawie wynagradzania nauczycieli.

Unia Metropolii Polskich jest żywotnie zainteresowana pozytywnym rozstrzygnięciem sporu dotyczącego wynagrodzeń nauczycielskich. Nauczyciele to nasi pracownicy, ale w większości również nasi mieszkańcy i jako władze samorządowe widzimy ich trudną sytuację materialną w szerszym spektrum. Obserwujemy, że w ostatnich latach pogarsza się relacja wysokości wynagrodzeń nauczycielskich w stosunku do płac w innych sektorach gospodarki. Zmiany w prawie oświatowym wydłużyły również ścieżkę awansu zawodowego, co wiąże się z późniejszym osiąganiem wyższych gratyfikacji finansowych przez nauczycieli.
W tym kontekście nasz niepokój budzą wielokrotnie pojawiające się ostatnio w mediach wypowiedzi minister edukacji Pani Anny Zalewskiej na temat podwyżek dla nauczycieli, składowych części ich wynagrodzenia oraz odpowiedzialności za ustalanie podstawy wynagrodzenia. Zwracamy uwagę, że podstawowym składnikiem wynagrodzenia każdego pracownika, w tym również nauczyciela, jest płaca zasadnicza. Pani minister zdaje się ignorować ten fakt. Pozostałe składniki wynagrodzenia powinny mieć charakter motywacyjny lub wynikać ze stażu pracy oraz pełnionej funkcji. W konsekwencji to płaca zasadnicza, jako pewna, stabilna i niepodatna na żadne czynniki, w głównej mierze determinuje poziom wynagrodzeń nauczycieli.
Samorządy terytorialne od wielu lat borykają się z problemem niewystarczającego finansowania zadań oświatowych z budżetu państwa. Subwencja oświatowa nie pokrywa nawet podstawowych kosztów funkcjonowania szkół, a w większości samorządów nie wystarcza na wynagrodzenia i pochodne dla pracowników sektora oświaty. W odniesieniu do opieki przedszkolnej wsparcie z budżetu państwa jest szczególnie niewielkie w stosunku do ponoszonych kosztów.
Ostatnie trzy lata to okres istotnych zmian w obszarze oświaty związanych z przeprowadzaną reformą. Duże polskie miasta zrzeszone w UMP odczuwają jej skutki w dotkliwy sposób, między innym dlatego, że na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego oferują usługi oświatowe w skali aglomeracyjnej i regionalnej, przeznaczone dla uczniów z innych samorządów terytorialnych. Skutkuje to dodatkowymi kosztami, gdyż subwencja oświatowa jest w tym zakresie niewystarczająca.
Z niepokojem obserwujemy proces stałego obciążania samorządów nowymi zadaniami oświatowymi. Ograniczenie liczby uczniów w klasach, pomoc psychologiczno – pedagogiczna, czy wprowadzenie etatów nauczycieli wspomagających zwiększa standard realizowanych usług oświatowych, za którym nie idzie adekwatny wzrost oświatowej subwencji. Biorąc pod uwagę słuszne postulaty środowisk oświatowych, zwracamy uwagę, że dotychczas proponowane przez MEN rozwiązania nie gwarantują istotnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli, a w konsekwencji powodować będą dalsze pogłębienie deficytu kadry pedagogicznej – już dzisiaj odczuwalnego szczególnie w dużych miastach. Najwyższy czas podjąć niezbędne decyzje na szczeblu rządowym. Decyzje te nie mogą ograniczać się jednak tylko do podwyższenia płacy zasadniczej, lecz muszą też gwarantować samorządom pełne pokrycie skutków ewentualnych podwyżek, wprowadzonych zarówno w szkołach, jak w przedszkolach. Obecnie do subwencji oświatowej dopłacamy w naszych miastach istotne środki miejskie, kosztem zaspokajania innych potrzeb mieszkańców. W dyskusji dotyczącej nauczycielskich wynagrodzeń brak ze strony pani minister Zalewskiej zaproszenia nas, samorządów terytorialnych, do rozmowy. Obserwujemy natomiast próbę przerzucenia na samorządy skutków zaniechań w tej sprawie na szczeblu rządowym. Obecna napięta sytuacja, grożąca strajkiem nauczycielskim, wymaga konkretnych pozytywnych propozycji skierowanych do nauczycieli ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Jako największe ośrodki edukacyjne w Polsce jesteśmy zaniepokojeni skalą negatywnych zjawisk w tym jakże ważnym dla rozwoju kraju obszarze. Domagamy się rozpoczęcia szerokich, wielopłaszczyznowych rozmów o przyszłości oświaty w Polsce, z udziałem samorządów, w tym miast Unii Metropolii Polskich".



Źródło:nowiny24.pl

 
Nauczycielska "Solidarność" zdecydowała: rozpoczynamy głodówkę
 


Nauczycielska "Solidarność" zdecydowała: rozpoczynamy głodówkę

Od poniedziałku część związkowców nauczycielskiej "Solidarności" rozpoczyna głodówkę - decyzja o zaostrzeniu protestu zapadła w Krakowie na posiedzeniu Rady Krajowej Sekcji i Wychowania.
[...]
15 proc. podwyżki w tym roku (z wyrównaniem od stycznia), kolejne 15 proc. w następnym, rezygnacja z przepisów o wydłużonej ścieżce awansu nauczyciela oraz z nowego sposobu oceniania jego pracy – to postulaty związkowców z nauczycielskiej „Solidarności”.
[...]
Na porozumienie się z rządem „S” daje sobie czas do 28 marca. Jeśli do tego nie dojdzie, 4 kwietnia będzie manifestować przed urzędami wojewódzkimi w całym kraju.
Nasz protest straci sens po 5 kwietnia. Potem będzie weekend, a po weekendzie w szkołach rozpocznie się strajk organizowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Protestowaliśmy pod hasłem, żeby sprawy dorosłych rozwiązywać między dorosłymi. Jeśli nie rozwiążemy ich do 8 kwietnia, to hasło straci sens – tłumaczyła Agata Łyko.
– Daliśmy rządowi szansę na rozwiązanie sporu bez udziału uczniów. Dziwię się rządzącym, że decydują się na podgrzanie sytuacji do czerwoności – mówił Ryszard Proksa.


Źródło:krakow.wyborcza.pl

 
Strajk nauczycieli. "Solidarność" jak ZNP. Protesty mogą połączyć związki
 


Strajk nauczycieli. "Solidarność" jak ZNP. Protesty mogą połączyć związki

Sztab Protestacyjno-Strajkowy NSZZ "Solidarność" zaostrza stanowisko wobec rządu. Związkowcy przekonują, że gabinet Morawieckiego nie spełnił żadnego z ich głównych postulatów. "Solidarność" grozi, że 4 kwietnia wyjdzie na ulice.
Związkowcy do tak radykalnych wniosków doszli podczas obrad w środę w Warszawie. Choć zapowiadają protesty uliczne, dają rządowi ostatnią szansę na reakcję wobec zbliżających się strajków.
Rząd ma czas do 28 marca. Sztab Protestacyjno-Strajkowy NSZZ "Solidarność" ma do tego dnia dostać propozycje i terminy realizacji żądań.
Jeśli tak się jednak nie stanie, 4 kwietnia "Solidarność" zorganizuje manifestacje przed wszystkimi urzędami wojewódzkimi w kraju. Oznacza to, że może to być preludium do strajku nauczycieli zapowiedzianego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego na 8 kwietnia.
Marek Lewandowski, rzecznik NSZZ "Solidarność", przypomina w komunikacie wydanym po spotkaniu, że jego związek chce podwyżek dla budżetówki, wprowadzenia kryterium stażowego uprawniającego do przejścia na emeryturę bez względu na wiek i odmrożenia wskaźnika naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Solidarność chce też rozwiązań zabezpieczających przed wzrostem cen energii oraz funkcjonowania przedsiębiorstw energochłonnych, a także niewliczania do minimalnego wynagrodzenia dodatków za wysługę lat.

Źródło:www.money.pl


 
Dziś spotkanie prezydenta z premierem ws. nauczycieli
 


Dziś spotkanie prezydenta z premierem ws. nauczycieli

Dziś wieczorem w Pałacu Prezydenckim odbędzie się spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z premierem Mateuszem Morawieckim w sprawie oczekiwań nauczycieli co do wzrostu ich wynagrodzeń - dowiedziała się nieoficjalnie Polska Agencja Prasowa w Kancelarii Prezydenta RP.
- Zapewniam państwa, że będę o tym rozmawiał z panem premierem. To jest sytuacja ważna i poważna i wierzę w to, że znajdziemy rozwiązanie - oświadczył Andrzej Duda. Jak podkreślił, "sytuacja nauczycieli nie jest łatwa, a oczekiwania, z którymi nauczyciele występują dzisiaj, są oczekiwaniami uzasadnionymi".
- Nauczyciele powinni w Polsce dobrze zarabiać. Powinni zarabiać godne pieniądze. Wypełniają bardzo ważną misję. Wszyscy pamiętamy tę maksymę, którą w Polsce powtarzamy od stuleci, że "takie będziemy mieli Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie". Taka jest prawda, dlatego nauczycielom za ich pracę, a właściwie służbę, należy się godne wynagrodzenie - podkreślił Andrzej Duda. Prezydent zaapelował też do wszystkich środowisk o kompromis w negocjacjach, ponieważ - jak zaznaczył - nie wszystkie żądania można od razu zrealizować.


Źródło:wiadomosci.onet.pl


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. listopada 2025 12:00
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum