ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 28,564
bullet.png Najnowszy użytkownik: Justa27

Ostatnie komentarze
bullet.png soli[b]durność[/b]...
bullet.png "Strony zgodnie ocen...
bullet.png My jak zwykle gorszy...
bullet.png A o pedagogach i psy...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png A co w sprawie specj...
bullet.png A pan Proksa na rybach?
bullet.png Chciałoby się powi...
bullet.png [quote]W 2010 roku u...
bullet.png Kolejny fachowiec od...
 
WRESZCIE!
 


WRESZCIE!


 
Komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


Komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w związku z niezrealizowaniem VI. punktu Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego wypracowania systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej, podjęła uchwałę o powołaniu Sztabu Protestacyjnego, który niezwłocznie podejmie działanie.Rada negatywnie oceniła propozycje przedstawione przez Ministerstwo Edukacji i Nauki 21 września 2021 r. i podjęła w tej sprawie stanowisko:
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” odrzuca projekt zmian
dotyczący statusu zawodowego nauczyciela przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji i Naukiw dniu 21 09.2021 r.
Z oburzeniem przyjmujemy fakt niezrealizowania porozumienia zawartego pomiędzy NSZZ„Solidarność” a Rządem RP w dniu 7 kwietnia 2019 r., a w szczególności braku powiązania wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Rząd w ten sposób podważa swoją wiarygodność oraz społeczne zaufanie co do celowości prowadzenia negocjacji.
Zaproponowane „nowe” stawki wynagrodzenia nauczycieli okazały się proponowanymi wiele lat temu i zdecydowanie odrzuconymi przez stronę społeczną postulatami. NSZZ „Solidarność”przedstawił podczas spotkania Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty swoją propozycję powiązania płacy nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej w lipcu br.
Nieprawdziwe jest twierdzenie MEiN, że nikt nie zgłosił żadnych propozycji do dyskusji.Pomimo galopującej inflacji nauczyciele po styczniu 2020 r. nie otrzymali waloryzacji płacy, a kuriozalna propozycja rządu podnosi płacę o zwiększony czas pracy nauczyciela i zwielokrotnienie tzw. godzin karcianych.
Rząd oszukuje społeczeństwo informując o kilkudziesięcio procentowym podwyższeniu wynagrodzeń. Nie zgadzamy się na przedstawianie tylko niektórych aspektów czasu pracy nauczyciela, pomijanie warunków pracy, a szczególnie faktu najgorszego wynagradzania polskich nauczycieli w Europie.
Stale zmniejszająca się atrakcyjność zawodu nauczyciela spowodowała już mocno widoczne braki kadrowe, które rząd chce wypełnić znacznym zwiększeniem czasu pracy bez dodatkowych nakładów finansowych. Tak radykalne zwiększenie czasu pracy – zwiększenie pensum o 4 godziny - skutkować będzie kilkudziesięcioma tysiącami zwolnień nauczycieli, a dwukrotnie większa liczba osób będzie pracować na niepełnych etatach z powodu braku godzin, z obniżonym wynagrodzeniem.
Negatywnie opiniujemy propozycję tzw. odbiurokratyzowania pracy nauczyciela. To także niezrealizowany postulat porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. Fakt zakończenia projektu europejskiego, który przyniósł więcej szkody polskiej oświacie, niż pozytywnych efektów(ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna), w ogóle nie spowodował zmniejszenia biurokracji szkolnej. Wiele lat walczyliśmy z dwiema godzinami karcianymi, które były przyczyną konfliktów i wprowadziły chaos w pracy placówek oświatowych. Były one krytykowane i ostatecznie zlikwidowane przez obecnie rządzących.
Teraz proponuje się osiem godzin karciany chtygodniowo pod hasłem dostępności nauczyciela i zwalczania biurokracji. Praktyka pokazała,że jest to dodatkowe zmuszenie nauczyciela do pracy bez wynagrodzenia bez określenia czasu i warunków pobytu w placówce. Proponuje się tylko konieczność rozliczenia tego pobytu w szkole na piśmie!
Również negatywnie opiniujemy uproszczenie awansu zawodowego nauczycieli. Propozycja, co prawda, likwiduje stopień awansu nauczyciela kontraktowego kosztem czteroletniego stopnia stażysty, ale wprowadza dwa dodatkowe stopnie specjalizacji bez określenia gratyfikacji finansowej. Plan tworzenia kolejnych instytucji, które mają oceniać nauczyciela,podważa zasadność istnienia nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty.Nie zgadzamy się na finansowanie podwyżek płac kosztem obniżenia świadczeń socjalnych.
Nie wyrażamy zgody na zmniejszenie wymiaru urlopu i zmuszania nauczycieli do pracy w czasie, gdy nie ma zajęć dla uczniów w szkole.Powodzenie każdej restrukturyzacji zależy od osiągniętego konsensusu stron. Nie widzimy pola do negocjacji, ponieważ nie otrzymaliśmy propozycji znaczącego podniesienia wynagrodzenia. Zamiast tego zaproponowano nam pogorszenie warunków pracy i utratę finansowych świadczeń. Wprowadzanie planowanych zmian zdestabilizuje pracę szkół, co skutkować będzie pogorszeniem jakości nauczania. Odnosi się wrażenie, że autorzy tej propozycji opierali się na statystyce, nie znając realnych problemów środowiska oświatowego.

Monika Ćwiklińska
rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność”



 
Wiceminister edukacji o nauce zdalnej i podwyżkach: "Młodzi nauczyciele chcą więcej pracować"
 


Wiceminister edukacji o nauce zdalnej i podwyżkach: "Młodzi nauczyciele chcą więcej pracować"


- Słysząc jazgot związków zawodowych, mam wrażenie, że niektórzy zapomnieli o tym, że do tej pory też był obowiązek 40-godzinowego tygodnia pracy - mówi o nowym pensum i pensji nauczycieli Tomasz Rzymkowski, wiceminister edukacji i nauki w rozmowie z RadioZET.pl.

Źródło:wiadomosci.radiozet.pl

 
Zwiększenie pensum, skrócona ścieżka awansu zawodowego, podwyżki
 


Zwiększenie pensum, skrócona ścieżka awansu zawodowego, podwyżki

MEiN proponuje podwyższenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli o 4 godziny (z wyjątkiem nauczycieli wychowania przedszkolnego). Resort wyjaśnia, że zmiany pensum będą wiązały się z ruchami kadrowymi, w związku z tym zakłada 3-letni okres przejściowy, dający możliwość elastycznego przechodzenia na nowy system. Rozwiązania kadrowe będą uwzględniały decyzję nauczyciela o zwiększeniu pensum z jednoczesnym wzrostem wynagrodzenia lub zachowanie dotychczasowego wymiaru pensum i ustalenie proporcjonalnego wynagrodzenia zasadniczego.
Resort proponuje też doprecyzowanie sposobu rozliczania czasu pracy nauczycieli przez wprowadzenie limitów czasu dostępności w szkole nauczycieli poza pensum, które dla nauczycieli pracujących w szkole wynosi 18 godzin tygodniowo oraz zróżnicowane ze względu na wielkość tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.
Zgodnie z propozycją do godzin dostępności wliczane będą: spotkania z rodzicami, czas na indywidualne rozmowy z rodzicami, konsultacje z uczniami, wycieczki szkolne, doraźne zajęcia i aktywności związane np. z przygotowaniem akademii, wolontariatem, organizacją i opieką nad uczniami podczas np. dyskotek, rady pedagogiczne.


Źródło:www.portalsamorzadowy.pl

 
Zwiększenie wynagrodzenia za dłuższą pracę - czy to podwyżka?
 


Zwiększenie wynagrodzenia za dłuższą pracę - czy to podwyżka?

Pensum ma wzrosnąć o dwie godziny. Dodatkowo nauczyciele przedmiotów, które wymagają mniej czasu na przygotowanie się do zajęć lub sprawdzanie prac pisemnych: nauczyciel wychowania fizycznego, nauczyciel plastyki i nauczyciel muzyki, mają realizować po dwie godziny zajęć rozwijających zainteresowania.
Wynagrodzenie zasadnicze ma zależeć od poziomu wykształcenia i etapu rozwoju zawodowego nauczyciela - ma rosnąć kwotowo w momencie uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowego. Ma też być powiązane z z minimalnym wynagrodzeniem za pracę.


Źródło:www.prawo.pl


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. grudzień 2021 14:47
Dziękuję Kazimierzu za odpowiedź.

01. grudzień 2021 20:32
Można tak, można inaczej. Nade wszystko trzeba się kierować własnymi doświadczeniami i zdrowym rozsądkiem.

01. grudzień 2021 20:28
obowiązki, kontaktuje się rodzicem, pyta o ewentualne sugestie. Jak ma jakieś swoje uwagi, to można je dopisać, ale może lepiej przy pierwszej WOPFU? Itd., itd.

01. grudzień 2021 20:23
Grono, jeśli czegoś nie ma w przepisach ( a jak jest to również) należy uruchomić zdrowy rozsądek. Nowy nauczyciel zapoznaje się z IPET, podpisuje go z adnotacją,kiedy przejął obowi

01. grudzień 2021 20:13
Reszta nie ma w Nowy Ipet odpowiedzi na moje pytanie.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png etapy wdrażania - o...
bullet.png doskonalenie (studia...
Najciekawsze tematy
bullet.png jakie programy pr... [227]
bullet.png zastępstwa reali... [172]