ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,003
bullet.png Najnowszy użytkownik: jerkow

Ostatnie komentarze
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
bullet.png Już się zaczyna ga...
 
Opozycja poparła Pakt dla Edukacji i 10 propozycji na pierwsze 100 dni rządów
 


Opozycja poparła Pakt dla Edukacji i 10 propozycji na pierwsze 100 dni rządów

Według wydanego we wtorek 27 czerwca 2023 komunikatu SOS dla Edukacji partii opozycyjnych (Platforma Obywatelska, Nowoczesna i Inicjatywa Polska, a także Polskie Stronnictwo Ludowe i Polska 2050 oraz Nowa Lewica i Razem) podpisało się pod dwoma dokumentami zapowiadającymi naprawę polskiej edukacji: 10-punktowym Paktem dla Edukacji oraz Planem 10 działań na pierwsze 100 dni rządów, który zawiera konkrety zmian do wprowadzenia „na szybko”.
1.
Samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania. Mniej biurokracji, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek. Budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej. Przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli.
2.
Szkoła dobrze i racjonalnie finansowana. Wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację szkolną i przedszkolną. Zmniejszenie „luki oświatowej”: finansowanie z budżetu centralnego, które pokrywa koszty wynagrodzeń. Wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost.
3.
Szkoła profesjonalnych i dowartościowanych nauczycielek i nauczycieli. Dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej. Systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego. Stałe doskonalenie w ramach zespołów i sieci nauczycielskich. Włączenie do programów kształcenia autentycznych praktyk w szkołach. Mentoring dla młodych nauczycielek i nauczycieli, superwizja dla doświadczonych.
4.
Szkoła na miarę XXI, a nie XIX wieku. Ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi. Takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata. Mądre korzystanie z nowych mediów i technologii, także w pracy zespołowej.
5.
Szkoła kompetencji kluczowych, a nie szczegółowych wiadomości. Pilne „odchudzenie” podstaw programowych, a docelowo zmiana paradygmatu. Zamiast nacisku na szczegółowe wiadomości – kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego myślenia.
6.
Szkoła równych szans i równego traktowania. Wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami. Przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów. Edukacja bez rankingów – każda szkoła ma coś do zaoferowania. Dofinansowanie placówek na terenach wiejskich. Szacunek dla różnorodności oraz profilaktyka dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami.
7.
Szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji. Szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki. Dbanie o relacje i więzi w triadzie: nauczyciele–uczniowie–rodzice. Wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci we współpracy z rodzicami. Ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy (i porażki). Praca zespołowa na co dzień.
8.
Szkoła demokracji i zaangażowania. Rozwijanie kultury demokratycznej i samorządności uczniowskiej. Edukacja obywatelska na co dzień, z naciskiem na zaangażowanie w życie szkoły i lokalnej wspólnoty. Współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
9.
Szkoła społeczności lokalnej, a nie ministerstwa oświaty. Szkoła samorządowa otwarta na lokalną wspólnotę i wzmacniająca ją. Jednostki samorządowe jako zaangażowany organizator oświaty. Udział mieszkańców w konsultowaniu i tworzeniu wizji rozwoju edukacji. Korzystanie z zasobów społeczności w codziennej pracy szkoły.
10.
Szkoła pluralizmu – dialog światopoglądowy, zamiast monologu. Debaty i rozmowy o wartościach i wizjach świata – z przestrzenią na różnice zdań i kontrowersje. Szkoła z edukacją polityczną, ale bez indoktrynacji i partyjnych ideologii. Niezależność programowa i dydaktyczna, także od władz lokalnych.


Źródło:oko.press

 
Czy jednorazowy dodatek, to podwyżka???
 


Czy jednorazowy dodatek, to podwyżka???

W środę podczas konferencji w Hucie Stalowa Wola związkowcy podpisali porozumienie z rządem w sprawie m.in. emerytur i podwyżek dla sfery budżetowej [?].
Na stronie internetowej kancelarii premiera opublikowana została informacja, w której rząd zapowiada, że "w 2023 r. dzięki jednorazowym nagrodom specjalnym wzrosną wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej".
Mimo słów premiera o podwyżce inflacyjnej z rządowego komunikatu wynika, że na razie pracownicy budżetówki mogą liczyć tylko na jednorazowy dodatek. Poprosiliśmy KPRM o komentarz w sprawie. W odpowiedzi czytamy, że na razie pewny jest tylko wspomniany wyżej dodatek. "Jednocześnie pracujemy nad budżetem państwa na przyszły rok, który szczegółowo określi te kwestie w 2024 r. Po podjęciu konkretnych rozwiązań, poinformujemy o nich na stronie internetowej" - tłumaczy money.pl Centrum Informacyjne Rządu.

Źródło: www.money.pl

 
88 proc. dzieci nie potrafi wykonać przewrotu w przód
 


88 proc. dzieci nie potrafi wykonać przewrotu w przód


Dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia AWF w Warszawie prof. Hubert Makaruk przedstawił wybrane dane dotyczące umiejętności dzieci. Wynika z nich, że:

88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód;
rzut i chwyt piłki potrafiło wykonać zaledwie 14 proc.;
w klasach IV-VI zaledwie 26 proc. uczniów umie kozłować piłkę;
a w klasach VII-VIII 22 proc. potrafi pokonywać przeszkody w biegu.
Wszystkie badane umiejętności są uwzględnione w podstawie programowej.



Źródło: pulsmedycyny.pl

 
Karto bye, bye?
 


Karto bye, bye?


- My chcemy zlikwidować Kartę Nauczyciela, mamy to w swoim programie i będzie to robione zaraz na jesieni tego roku - powiedział 13 kwietnia 2023 roku minister edukacji Przemysław Czarnek, podczas sejmowej debaty nad wnioskiem o wotum nieufności wobec szefa MEiN.

Była to odpowiedź na słowa posła Konfederacji Roberta Winnickiego.


Źródło:www.portalsamorzadowy.pl

 
Rośnie liczba dzieci z orzeczeniem wydanym z uwagi na spektrum autyzmu
 


Rośnie liczba dzieci z orzeczeniem wydanym z uwagi na spektrum autyzmu

Z danych Ministerstwa Edukacji i Nauki wynika, że we wrześniu ubiegłego roku orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zaburzenia ze spektrum autyzmu miało w Polsce 82 199 dzieci i młodzieży. To ogromny wzrost w porównaniu do poprzednich lat. Przykładowo rok wcześniej takich orzeczeń było 66,3 tys. czyli o blisko 16 tys. mniej niż obecnie. A w 2014 r. było ich zaledwie 17 tys.

Źródło:edukacja.rp.pl


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

08. lutego 2024 08:42
Dzień dobry, tu doradca zawodowy

04. lutego 2024 20:45
Mam pytanie, czy ktoś już opracowywał te standardy ochrony małoletnich? Co to za wersje skrócone i rozszerzone, czy trzeba obydwie oprcowywać?

01. lutego 2024 19:17
Proszę o kontakt Doradców Zawodowych.

01. lutego 2024 18:39
Proszę o kontakt kogoś z Państwa prowadzącego WWR dz.

23. stycznia 2024 21:38
Czy ma ktoś materiały aby przygotować szkoleniowa radę pedagogiczną na temat wspomaganie wychowawczej roli rodziny Prosze o wsparcie

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zgoda rodzica na roz...
bullet.png obowiązek szkolny
bullet.png Internet, facebook, ...
bullet.png integracja - chętni?
bullet.png ponadwymiarowe/nadli...
Najciekawsze tematy
bullet.png zgoda rodzica na ... [110]