Konferencja prasowa szefowej MEN - 28.04.2017
1. W ciągu najbliższych trzech lat zwiększenie wynagrodzenia dla nauczycieli o 15 procent. Decyzje ws. podwyżek podjęli już premier Beata Szydło i minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Zaczynamy od 2018 r. To są bardzo duże pieniądze, bo to są pieniądze do subwencji oświatowej - powiedziała minister Zalewska.
Na pytanie o harmonogram podwyżek, pani minister odpowiedziała, ze to jest właśnie harmonogram.
2. Rozpoczęto prace nad nowymi rozwiązaniami dotyczącymi opieki stomatologicznej dla uczniów oraz posiłkami w szkołach.
3. Ujednolicenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych, terapeutów pedagogicznych do 22 godzin.
4. Uelastyczniony zostanie przebieg ścieżki awansu zawodowego (możliwość skrócenia lub wydłużenia ścieżki awansu w zależności od jakości pracy nauczyciela) oraz wprowadzony nowy mechanizm motywacyjny dla nauczycieli dyplomowanych - dodatek do wynagrodzenia po otrzymaniu najwyższej oceny pracy (nauczyciel, po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego, będzie obligatoryjnie oceniany co 5 lat). Z kolei zamiast rozmowy przed komisją kwalifikacyjną odbędzie się egzamin zewnętrzny dla nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego (wydłużenie stażu z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy).
Jak to jest?
Pani minister obiecała przedstawić w kwietniu harmonogram podwyżek dla nauczycieli.
Tu jednak warto zacytować wypowiedź z ostatnich dni wicepremiera Morawieckiego: "Jest szansa na podwyżki dla nauczycieli. Nie było w tej sprawie rozmów z minister edukacji, konkrety mogą być znane za kilka miesięcy".
Hm.......nie było jeszcze rozmów z osobą, która "rządzi kasą", a pani minister na kwiecień obiecała ogłoszenie harmonogramu podwyżek?
Trudno przypuszczać, żeby ta obietnica miała coś wspólnego z protestami przeciwko reformie i ze zbieraniem podpisów w sprawie referendum i nie miała odzwierciedlenia w rzeczywistych rozmowach i uzgodnieniach. Pewnie coś pan Morawiecki pokręcił.
Poza tym między innymi pedagodzy i logopedzi czekają na obiecaną (również kwiecień) informację na temat interesujących ich zmian w KN (ujednolicenie pensum).
W sumie...... do końca kwietnia zostało jeszcze kilka dni.
Komunikat "Solidarności"
Rada KSOiW NSZZ „Solidarność” podsumowała I etap prac Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. Premier Beata Szydło przedstawi drogę dojścia do wyższych płac w oświacie w drugiej połowie kwietnia br. – zapewniła minister edukacji Anna Zalewska, która była gościem podczas obrad Rady KSOiW.
4 kwietnia odbyło się plenarne posiedzenie Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. Ministerstwo przygotowało zestaw postulatów i propozycji zmian w prawie oświatowym, zgłoszonych przez wszystkie strony uczestniczące w pracach Zespołu (strona rządowa, korporacje samorządowe i związki zawodowe). Wśród tych postulatów są propozycje NSZZ „Solidarność”, które wstępnie uzyskały akceptację Ministerstwa Edukacji Narodowej, m.in. powiązanie płacy nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej i określenie w ustawie-Karta Nauczyciela pensum nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów).
Rząd RP ma przedstawić harmonogram realizacji podwyżek płac w oświacie do 2020 r. w drugiej połowie kwietnia br. Jest to efekt spotkania Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” z premier Beatą Szydło kilka miesięcy temu.
Pani minister Anna Zalewska poinformowała, że resort edukacji pracuje nad nową ustawą o finansowaniu oświaty. Nowe regulacje w tym zakresie mają ratować cztery tysiące „małych szkół”, wzmacniać jednozmianowość, promować mniej liczne oddziały szkolne.
Podczas spotkania z panią minister dyskutowano o procedurach opiniowania przez kuratoria i związki zawodowe arkuszy organizacyjnych. MEN jednoznacznie stwierdza, że związki zawodowe mają prawo opiniować arkusze już w kwietniu tego roku, a nie dopiero od września br. jak interpretowały zapisy ustawowe w tej kwestii niektóre jednostki samorządu terytorialnego.
MEN i kuratoria oświaty będą monitorować zatrudnianie nauczycieli, zwłaszcza z wygaszanych gimnazjów.
Minister Anna Zalewska odniosła się także do procedury przeprowadzania konkursów na dyrektorów szkół. Zdaniem MEN w konkursach mogą brać udział tylko przedstawiciele trzech reprezentatywnych central związkowych (NSZZ „S”, OPZZ i Forum Związków Zawodowych), w każdym konkursie po jednym przedstawicielu każdej z tych central. Ostatnio w niektórych samorządach zdarzały się sytuacje nadreprezentatywności przedstawicieli Forum Związków Zawodowych w składach komisji konkursowych. Pani minister zadeklarowała, że tę sprawę omówi z kierownictwem Forum Związków Zawodowych. Podczas spotkania poruszono także problem funkcjonowania szkół niepublicznych, przywrócenia obowiązywania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz doprecyzowania przepisu art. 42 Karty Nauczyciela w celu wyeliminowania nadużyć związanych ze zmuszaniem nauczycieli do realizacji nieodpłatnych zajęć edukacyjnych.
Komunikat ZNP
4 kwietnia w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się spotkanie podsumowujące pracę Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty oraz działających w ramach tego Zespołu grup roboczych.
W spotkaniu wzięła udział minister edukacji Anna Zalewska, przedstawiciele innych resortów, korporacji samorządowych oraz Związku Nauczycielstwa Polskiego, nauczycielskiej „Solidarności” i Forum Związku Zawodowych. Minister Anna Zalewska przedstawiła propozycje zmian ustawowych dotyczących wynagrodzeń nauczycieli, czasu pracy, awansu zawodowego i oceny pracy nauczyciela, a także nowego sposobu finansowania oświaty. Propozycje te spotkały się z wdzięcznością i poparciem ze strony „Solidarności” i Forum, natomiast wzbudziły zastrzeżenia korporacji samorządowych, zwłaszcza w zakresie sposobu finansowania oświaty i terminu wejścia w życie proponowanych zmian.
Podziękowań za przedstawione propozycje nie złożył minister przedstawiciel ZNP. Wskazał, że nie zostały przedstawione żadne konkrety dotyczące zwiększenia środków w subwencji oświatowej, a także zwiększenia środków na wynagrodzenia. Bardzo krytycznie przedstawiciel ZNP odniósł się do przesunięcia środków z dodatku wiejskiego, mieszkaniowego i na zagospodarowanie na wzrost wynagrodzeń zasadniczych – co w praktyce oznacza ich likwidację - a także do likwidacji pojęcia średnich wynagrodzeń, co będzie skutkowało zmniejszeniem odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Takie przesunięcie środków, zdaniem ZNP, oznacza, że nauczyciele sami sfinansują swoje „podwyżki” płac. Minister poinformowała o braku możliwości przywrócenia uprawnień emerytalnych nauczycieli wynikających z art. 88 Karty Nauczyciela.
Ponadto, przedstawiciel ZNP odniósł się do trybu prac powołanych grup roboczych. To, co miało miejsce na ośmiu spotkaniach nie ma nic wspólnego z wypracowaniem wspólnych rozwiązań, a co za tym idzie osiągnięciem konsensusu w zakresie proponowanych zmian. Spotkania grup roboczych ograniczały się bowiem wyłącznie do wymiany poglądów, przedstawiania stanowisk, bez jakiejkolwiek konkluzji.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę – Karta Nauczyciela, a także nowa ustawa o finansowaniu oświaty, mają być przedstawione do końca kwietnia. Przedstawiciel ZNP wnioskował o zorganizowanie kolejnych spotkań przed skierowaniem tych projektów ustaw do konsultacji społecznych.
Minister ogłosiła zakończenie prac zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.
Komunikat MEN
We wtorek, 4 kwietnia br. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.
Było to kolejne spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele reprezentatywnych organizacji nauczycielskich związków zawodowych, reprezentanci ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego oraz przedstawiciele ministerstw.
Jak przewidywał harmonogram prac Zespołu, spotkanie było poświęcone podsumowaniu dotychczasowych prac grup roboczych. Przedstawiono zagadnienia będące tematem dyskusji roboczych, omówiono istotę prezentowanych propozycji rozwiązań w zakresie finansowania oświaty, systemu wynagrodzeń, awansu zawodowego, oceny i czasu pracy nauczycieli. Zaprezentowano opinie, uwagi, stanowiska zgłaszane podczas prac grup.
Wskazane zostały zagadnienia do dalszej dyskusji – precyzowania szczegółowych rozwiązań.
Ustalono plan dalszych działań zmierzających do opracowania założeń do ustawy o finansowaniu oświaty i nowelizacji Karty Nauczyciela.
Poruszono również kwestię podwyższenia płac nauczycielskich.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, harmonogram podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli przedstawimy w kwietniu br.
Członkowie Zespołu w ciągu 7 dni prześlą do MEN swoje uwagi, opinie do przedstawionej na spotkaniu propozycji zagadnień do dalszych prac.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,437,012 unikalne wizyty