Rozporządzenia podpisane
Indywidualne zajęcia w szkole dla uczniów z niepełnosprawnością, zindywidualizowana ścieżka kształcenia dla uczniów chorych oraz indywidualne nauczanie dla uczniów chorych, którzy nie mogą chodzić do szkoły - to kluczowe rozwiązania proponowane w podpisanych 9 sierpnia br. rozporządzeniach o kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zdaniem MEN nowe rozwiązania zapewnią od 1 września 2017 r. organizację kształcenia uczniów zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i będą sprzyjać edukacji włączającej.
Podpisane przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenia dotyczą:
1. Warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2. Zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
3. Indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania.
Rozporządzenia skierowane zostały do publikacji w Dzienniku Ustaw.
Stevan E. Hobfoll - "Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu" /Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006/
Jest to książka o procesie powstawania i ustępowania stresu, przebiegającym na styku Ja i więzi społecznych jednostki w obrębie rodziny, plemienia i kultury.
Autor przedstawia w niej swoją wizję stresu jako swego rodzaju interakcji między człowiekiem i jego światem, w tym również społecznym. W wyjaśnianiu zjawiska stresu autor sięga do literatury, socjologii i historii, dzięki czemu książka przemawia nie tylko do psychologów, ale także wszystkich czytelników pragnących zgłębić zjawisko stresu we współczesnym świecie.
"Niektóre grupy zawodowe są szczególnie podatne na wypalenie - na przykład nauczyciele, pielęgniarki, pracownicy socjalni albo pracownicy działu obsługi klienta, którzy mają częsty kontakt z ludźmi (Burke i Richardsen, 1993). Jeden z najwyższych wskaźników wypalenia stwierdza się u nauczycieli (Schwab, Jackson i Schuler, 1986). W wielu środowiskach szkolnych zaangażowanie zawodowe nauczycieli, ich początkowy entuzjazm, idealizm i poczucie dokonań są nieustannie wystawiane na próbę. Takie czynniki, jak zbyt liczne klasy czy nieprzygotowanie dzieci do lekcji z powodu zewnętrznych stresorów (biedy, rasizmu, przemocy, konfliktów w rodzinie, braku pomocy naukowych i złych warunków w domu), łączą się w długi łańcuch mikrostrat. Sytuację pogarsza odizolowanie nauczycieli pracujących w osobnych klasach, a także częste nieporozumienia między kadrą nauczycielską a dyrekcją szkoły.
Być może najbardziej destrukcyjną rolę odgrywa tu nie bezpośrednia strata, lecz trzeci typ stresujących okoliczności opisywanych w teorii COR. Jak zakłada teoria stres następuje, kiedy inwestowanie zasobów nie przynosi spodziewanych zysków. Od nauczycieli powszechnie wymaga się inwestowania zasobów, ale często nie otrzymują oni adekwatnej nagrody za swoje działania czy inwestycje. Do oczekiwanych zysków mogą należeć: świadomość, że uczniowie opanowali nowe umiejętności i czynią postępy, obserwowanie dojrzewania dzieci, spotykanie się z wdzięcznością za dobrą pracę czy zaangażowanie rodziców. Na ogół jednak nauczyciele otrzymują niewiele wyraźnych dowodów na postępy dzieci, muszą się koncentrować na garstce uczniów mających największe problemy z dyscypliną albo z nauką (przy czym zainwestowany tu wysiłek rzadko przynosi widoczne efekty), a od społeczeństwa odbierają komunikat, że ich poświęcenie nie jest specjalnie cenione. W wielu środowiskach fundusze na oświatę są bardziej niż skromne, toteż nauczyciele pokrywają niektóre koszty z własnej kieszeni; często muszą też odwiedzać niebezpieczne dzielnice, w których są traktowani jak intruzi. Zamiast idealnych reakcji, których być może oczekiwali od dzieci -wdzięczności, głodu wiedzy - widzą na co dzień brak szacunku, jawną wrogość, przemoc i apatię.
Niezależnie od tego, czy w danym środowisku przeważają bezpośrednie straty, czy brak zysku po zainwestowaniu znacznej ilości zasobów, cykle strat nadwerężają rezerwy zasobów w procesie przypominającym powolne wyciekanie. Zasoby kurczą się nie nagle, lecz po trochu, często niezauważalnie, i nie ma wielu okazji do ich uzupełnienia (Zohar, 1997). Straty dotyczą zwłaszcza zasobów osobistych i zasobów energii. Pines, Aronson i Kairy (1981) wykazali, że dla wypalenia typowe są uczucia bezsilności, beznadziei i znalezienia się w potrzasku, a także znaczący spadek entuzjazmu w pracy. Zubożone zostają takie zasoby osobiste, jak samoocena, własna skuteczność i poczucie celu, a poczucie fizycznego wyczerpania wypiera wcześniejszy zapał". (s.214 -215).
Niebezkosztowa reforma
Od początku reformy oświatowej resort edukacji przekonywał, że będzie ona prawie bezkosztowa. Jednak pod naciskiem samorządów i na podstawie ich wyliczeń MEN w ramach rezerwy w wysokości 0,4 proc. subwencji oświatowej na rok 2017 wyodrębniło 160 mln zł na zadania dotyczące skutków reformy edukacji. Dofinansowaniem objęto samodzielne gimnazja oraz gimnazja w zespołach szkół ze szkołami ponadgimnazjalnymi, które od 1 września 2017 r. przekształcane będą w podstawówki.
– Pozostaje nam się modlić, by nie było żadnych kataklizmów, np. powodzi, bo wtedy te pieniądze trafiają na usuwanie ich skutków. To, co ewentualnie zostanie, może zostać wykorzystane np. na dostosowanie sanitariatów w gimnazjach – zauważa Marek Olszewski. Jego zdaniem 160 mln zł to i tak kropla w morzu potrzeb samorządów.
MEN po alarmującym raporcie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach
MEN po alarmującym raporcie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach
Rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska:
- priorytetem resortu edukacji jest zwiększenie liczby specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. Prowadzimy prace analityczne związane z oceną skutków finansowych rozważanego wprowadzenia obowiązku zatrudniania tych specjalistów w szkołach;
- wypracowywane są nowe rozwiązania w zakresie zadań specjalistów zatrudnionych w szkołach, w tym psychologów, pedagogów. "Chcemy ich wyposażyć w m.in. w nowoczesne narzędzia diagnostyczne";
- przygotowaliśmy projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w którym określiliśmy tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla nauczyciela pedagoga, logopedy, psychologa i doradcy zawodowego, w wymiarze 22 godzin.
Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce
Dzieci się liczą 2017 "Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce"
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prezentuje raport DZIECI SIĘ LICZĄ 2017 będący aktualną diagnozą zagrożeń bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Autorzy raportu kompleksowo przyglądają się kondycji dzieci, głównie w aspektach doświadczania różnych form krzywdzenia i deprywacji oraz ich uwarunkowań. Raport nie tylko integruje najbardziej aktualne informacje na temat spraw dzieci, ale też prezentuje rekomendacje rozwiązań na rzecz poprawy sytuacji najmłodszych.
Problem krzywdzenia dzieci oraz obszary zagrożeń bezpieczeństwa i rozwoju dzieci charakteryzowane są w raporcie DZIECI SIĘ LICZĄ 2017 z wykorzystaniem statystyk, gromadzonych głównie przez instytucje państwowe oraz danych badawczych.
Tam, gdzie było to możliwe, prezentowane są zestawienie z kolejnych lat, czyli trendy opisywanych zjawisk oraz dane porównawcze pokazujące sytuację polskich dzieci na tle sytuacji dzieci w innych krajach. Zgromadzone na 314 stronach raportu informacje pokazują zarówno niepokojące, jak i pozytywne tendencje charakteryzujące zjawiska istotne dla kondycji dzieci. Z raportu dowiemy się, m.in., że w Polsce:
•rośnie liczba dzieci hospitalizowanych z powodu zaburzeń psychicznych;
•pod względem zakończonych zgonem prób samobójczych dzieci w wieku 10-19 lat Polska jest na drugim miejscu w Europie, po Niemczech;
•co piąte dziecko doświadczyło przemocy fizycznej ze strony znajomej osoby dorosłej, natomiast w ostatnich latach stale rośnie odsetek rodziców, którzy nigdy nie dali dziecku lania;
•tylko niespełna połowa 3-latków mieszkających na wsi jest objętych edukacją przedszkolną;
•rośnie liczba interwencji sądów w pełnienie władzy rodzicielskiej przez rodziców. W 2015 takich ingerencji było ponad 214 tysięcy (dotyczyły około 3% populacji dzieci);
•12% dzieci doświadczyło jakiejś formy wykorzystywania seksualnego, tylko połowa rodziców rozmawiała ze swoimi dziećmi o takim zagrożeniu;
•11% nastolatków przesyłało intymne zdjęcia za pośrednictwem internetu lub telefonu komórkowego;
•powtarzalnej, długotrwałej cyberprzemocy doświadcza 5% dziewczyn i 4% chłopców.
Patronat nad raportem DZIECI SIĘ LICZĄ 2017 objął Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak.
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Dziękuję za odpowiedź. To jest zindywidualizowana ścieżka kszt. Mam już 4 uczniów razem, piąty ma dołączyć ;-( Dyrekcja twierdzi, że to zgodne z prawem.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,018,273 unikalne wizyty