NIK alarmuje: w polskich szkołach jest za mało psychologów i pedagogów
NIK alarmuje: w polskich szkołach jest za mało psychologów i pedagogów
Uczniowie polskich szkół nie mają odpowiedniej opieki psychologów i pedagogów - podała w najnowszym raporcie Najwyższa Izba Kontroli. W latach 2014-16 prawie połowa szkół nie zatrudniała tych specjalistów na osobnych etatach.
Dotychczas, jeżeli w danej placówce nie byli zatrudnieni dyplomowani specjaliści w zakresie psychologii i pedagogiki, uczniowie potrzebujący wsparcia byli zdani jedynie na nauczycieli, którzy mają dodatkowe kwalifikacje albo na pomoc doraźną specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Najgorzej pod tym względem było w technikach i szkołach zawodowych. Według NIK-u, to nie opieszałość dyrektorów szkół, tylko ekonomia - samorządów często po prostu nie stać na osobne etaty. W szkołach, które zatrudniały specjalistów, jeden pedagog miał pod opieką średnio 475 uczniów, a psycholog aż 1900.
"Niech się wypchają"
Podwyżka w wysokości 15 proc. nie jest "zdecydowana", a tym bardziej "zadowalająca"*. Ledwie waloryzuje płace – powiedział serwisowi PortalSamorządowy Jerzy Ewertowski, członek Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. – Uważamy, że zanim zacznie się mówić o podwyżce, wcześniej trzeba zrewaloryzować zaległe dochody nauczycieli o 10 proc. i dopiero od tej kwoty możemy mówić o podwyżce.
Ewertowski podkreśla, że tak naprawdę związek nie chce, by ktoś nauczycielom coś corocznie ustalał. – Dość mamy czekania na łaskawość polityków i urzędników, ustalanie przez nich kwoty i stawki. Niech się wypchają. Chcemy zbudować taki system, w którym płaca zasadnicza byłaby dostosowana do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
*Przypomnijmy, że Wiceszefowa MEN Marzena Machałek deklarowała w radiowych Sygnałach Dnia, że podwyżki będą "zdecydowane", a nauczyciele będą z nich "zadowoleni."
ZNP liczy
Z danych ZNP (stan na 14 czerwca 2017 roku) wynika, że w związku z reformą edukacji od 1 września pracę utraci 8 933 nauczycieli, a 21 667 nauczycieli nie będzie miało pełnego etatu. Reforma edukacji dotknie tym samym ponad 30 600 nauczycieli. Wg ZNP, zwolnienia i redukcje etatu to skutki reformy edukacji Anny Zalewskiej.
Przedstawione dane pochodzą z 14 województw (bez woj. zachodniopomorskiego i warmińsko-mazurskiego).
KOMUNIKAT z posiedzenia Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty 13 czerwca 2017 r. w Warszawie.
KOMUNIKAT z posiedzenia Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty 13 czerwca 2017 r. w Warszawie.
Nie ma zgody Solidarności na te zmiany w ustawie Karta Nauczyciela, przedstawione do konsultacji w projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które są niekorzystne dla środowiska, odbierają mu szereg uprawnień i godzą w jego żywotne interesy. Związek zaakceptuje tylko takie propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej, które korzystnie wpłyną na poprawę poziomu kształcenia, warunki pracy i sytuację materialną pracowników oświaty.
Taki pomysł dyrektorów W opinii Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (dalej; OSKKO), w przepisach należy wskazać, że godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut, a w uzasadnionych przypadkach należy dopuścić możliwość prowadzenie zajęć w czasie krótszym, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć. Skrócenie czasu trwania zajęć specjalistycznych do 45 minut będzie niekorzystne dla ucznia. Uwaga została częściowo uwzględniona, tj. dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia (§ 16 ust. 2). Bez względu na liczbę godzin zajęć specjalistycznych, którymi obejmowany jest uczeń, czas trwania tych zajęć powinien być dostosowany do możliwości psychofizycznych ucznia. Natomiast liczba godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którymi obejmowany jest uczeń wynika z rozpoznanych potrzeb ucznia w tym zakresie i nie jest uzależniona od czasu trwania zajęć. OSKKO zwróciło uwagę, że w przepisach nie określono sposobu ustalenia wymiaru godzin realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i z jakich godzin są one realizowane. Uwagi w tym zakresie zgłosiła także Prokuratoria Generalna RP. Uwagi zostały częściowo uwzględnione. W przepisach określono, że wymiar godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ustala dyrektor, biorąc pod uwagę ogólną liczbę godzin określonych w arkuszu organizacji pracy przedszkola, szkoły lub placówki na realizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia (§ 20 ust. 6).
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Dziękuję za odpowiedź. To jest zindywidualizowana ścieżka kszt. Mam już 4 uczniów razem, piąty ma dołączyć ;-( Dyrekcja twierdzi, że to zgodne z prawem.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,018,257 unikalne wizyty