ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Protest nauczycieli przeciwko reformie edukacji
 


Protest nauczycieli przeciwko reformie edukacji

W Warszawie odbyła się dziś demonstracja przeciw zapowiedzianej reformie edukacji, w tym likwidacji gimnazjów. Pod hasłem "Nie dla chaosu w szkole" protestowali nauczyciele, rodzice i samorządowcy. - Apelujemy do pani premier Beaty Szydło: nie burzcie tego, co mamy - mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz podczas manifestacji. Zgromadzeni na placu Piłsudskiego po przemówieniach przeszli pod budynek Sejmu.

Źródło:warszawa.onet.pl


 
Podziemna zabawa z edukacją - Kopalnia Soli w Bochni.
 


Podziemna zabawa z edukacją – Kopalnia Soli w Bochni.

Nauka zazwyczaj kojarzy się z sytuacją, gdy uczeń siedzi z książką w ręku bądź słucha wykładu nauczyciela. Rzeczywiście znaczna część zajęć lekcyjnych w szkole zdominowana jest przez czynności angażujące wzrok i słuch, często pomijane w edukacji są natomiast sfery ruchowa i dotykowa. Tymczasem metody aktywne, uczenie się poprzez działanie i własne zaangażowanie są zdecydowanie bardziej sprzyjającym rozwojowi sposobem nauczania niż przyjmowanie biernej postawy słuchacza. Tym, co ułatwia uczniom zdobywanie wiedzy, jest także możliwość korzystania z metod dostosowanych do własnego indywidualnego stylu uczenia się. Spośród przedstawicieli czterech głównych stylów uczenia się "wzrokowcy" i słuchowcy" mają największe szanse efektywnie przyswoić wiedzę przekazywaną im przez nauczycieli w typowych warunkach szkolnych. Trudniej jest sprostać temu zadaniu osobom preferującym styl "czuciowy" (dotykowy) i "kinestetyczny" (ruchowy). Uczniowie ci, mimo posiadanych zasobów, są znacznie bardziej narażeni na doświadczanie niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie w dalszej perspektywie na marginalizację społeczną. Propozycja zajęć w oparciu o programy edukacyjne znajdujące się w ofercie Kopalni Soli w Bochni jest ciekawą alternatywą dla standardowych lekcji prowadzonych w obrębie klasy szkolnej.


 
I stało się
 


I stało się

Rząd przyjął projekty ustaw wprowadzających reformę edukacji.


Rząd przyjął projekty ustaw wprowadzających reformę edukacji, w tym zmieniających strukturę szkół w Polsce, m.in. likwidujących gimnazja. Chodzi o dwa projekty ustaw: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. Minister edukacji Anna Zalewska przedstawiła mapę drogową reformy.




 
Czekamy na konkrety
 


Czekamy na konkrety

W roku szkolnym 2017/2018 zajmiemy się całościowo reformą subwencji oświatowej, której sposób ustalania jest już dość archaiczny. Musimy też wprowadzić dodatkowego nauczyciela w klasach integracyjnych i określić w rozporządzeniach jego obowiązki, a także pensum. Zobaczmy, co się stało po ostatnich wyrokach sądowych, które pozwoliły samorządom ustalać pensum pedagogów. Otóż organy prowadzące ustanawiają dla nich pensum wynoszące blisko 40 godzin tygodniowo. Dlatego proszę organizacje związkowe, aby pomogły nam wspólnie ustalić pensum dla tych nauczycieli specjalistów.
Pensum logopedy, psychologa, pedagoga i doradcy zawodowego zostanie ustalone bezpośrednio w Karcie nauczyciela. Gminy nie będą miały już wpływu na jego wysokość - - powiedziała pani minister.


************

Po ostatnim spotkaniu w MEN mamy zapewnienie pani minister, że pensum tych nauczycieli [pedagogów, logopedów, doradców zawodowych] będzie zapisane bezpośrednio w ustawie i ma być ustalone na poziomie 20 do maksymalnie 24 godzin – mówi DGP Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków Zawodowych.

************

Pani minister podkreśliła (spotkanie Prezydium Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej), że na wniosek Solidarności zostaną ujednolicone w Karcie Nauczyciela m.in. pensa pedagogów psychologów, logopedów, metodyków a co najważniejsze na każdym poziomie kształcenia będą potrzebni doradcy zawodowi i w każdej placówce mają być zatrudnieni psycholodzy i pedagodzy a to właśnie daje wielu nauczycielom szansę na pracę. W związku z licznymi interwencjami ws art.42 pani minister ponownie rozważy zmianę jego zapisów tak by był on jednoznaczny i nie pozwalał na interpretację różną od intencji ustawodawcy.

Informacja zamieszczona przez ZNP

Przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawach finansowania oświaty zgłosił między innymi propozycję zabezpieczenia w subwencji oświatowej środków na wynagrodzenia nauczycieli realizujących ramowe plany nauczania, z wyłączeniem nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, nauczycieli świetlic i bibliotek. Propozycja ta spotkała się z jednoznaczną, krytyczną reakcją ZNP. Jak zaznaczył przedstawiciel Związku propozycja ta jest sprzeczna z zapowiedziami minister edukacji Anny Zalewskiej dotyczącymi uporządkowania spraw nauczycieli specjalistów.



 
Spotkanie Prezydium Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej.
 


Spotkanie Prezydium Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej.


Dwa dni po nadzwyczajnym posiedzeniu Rady KSOIW w Warszawie, 30 września 2016 r. odbyło się w MEN pierwsze z planowanych spotkań negocjacyjnych w temacie zmian w systemie szkolnictwa. Minister Edukacji Annie Zalewskiej przedstawione zostały postulaty Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. W szczególności w zakresie zmian w prawie oświatowym, siatki godzin, koniecznych działań mających na celu obronę miejsc pracy oraz niezgodnego z prawem wykorzystywania zapisów zmienionego art.42 Karty Nauczyciela.
Przewodniczący Ryszard Proksa zaproponował działania w celu obrony miejsc pracy niezależnie od przyczyn ich likwidacji. Przedstawił postulaty dotyczące standardów pracy, w tym liczebności klas i warsztatu pracy nauczyciela, zaproponował wydłużenie w okresie przejściowym stanu nieczynnego do 12 mcy, przywrócenie zapisów art. 88 Karty Nauczyciela ws warunków przechodzenia na emeryturę, likwidację stanowiska asystenta zatrudnianego na podstawie Kodeksu Pracy.
Minister Anna Zalewska odnosząc się do propozycji podkreśliła, że zostaną zaproponowane konkretne formy poszerzenia kwalifikacji, finansowane ze środków na doskonalenie. Podkreśliła, że na wniosek Solidarności zostaną ujednolicone w Karcie Nauczyciela m.in. pensa pedagogów psychologów, logopedów, metodyków a co najważniejsze na każdym poziomie kształcenia będą potrzebni doradcy zawodowi i w każdej placówce mają być zatrudnieni psycholodzy i pedagodzy a to właśnie daje wielu nauczycielom szansę na pracę. W związku z licznymi interwencjami ws art.42 pani minister ponownie rozważy zmianę jego zapisów tak by był on jednoznaczny i nie pozwalał na interpretację różną od intencji ustawodawcy.

Przewodniczący KSOiW Ryszard Proksa przypomniał postulat NSZZ „Solidarność” o wzroście wynagrodzeń i potrzebę zmiany definicji i składników określających poziom wynagrodzenia nauczycieli. Minister Anna Zalewska poinformowała, że ponieważ nie powstał mimo, że o to wnioskowała podstolik ds. edukacji przy Radzie Dialogu, powoła przy MEN zespół który zajmie się uporządkowaniem kwestii wynagrodzeń.
Członkowie Prezydium KSOiW postulowali zwiększenie kompetencji kuratorów oświaty, związków zawodowych m.in. w zakresie opiniowania likwidacji placówek oświatowych i arkuszy organizacji pracy szkół. Poruszyli także kwestię wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi szkół zdecydowanie niższych niż innych pracowników samorządowych wykonujących taką samą pracę, kwestię objęcia świadczeniem kompensacyjnym nauczycieli Centrów Kształcenia Praktycznego, objęcia Kartą Nauczyciela nauczycieli placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Minister Anna Zalewska podkreśliła , że wiele z przedstawionych propozycji wymaga dodatkowych środków finansowych a to oznacza konieczność rozmów i zgody Rządu RP. Dlatego kolejnym działaniem Prezydium zgodnie z uchwałą Rady KSOiW z 28 09. 2016 będą rozmowy z Rządem i Radą Dialogu i Komisją Krajową.

Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” na spotkaniu reprezentowali: przewodniczący Ryszard Proksa, Henryk Ślusarski, Jolanta Kornel, Danuta Utrata, Lesław Ordon, Andrzej Piegutkowski.

Źródło: www.solidarnosc.org.pl




Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]