Nowe rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
Nowe rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
Minister Joanna Kluzik - Rostkowska 10 czerwca 2015 r. podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych.
Zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego polegają m.in. na wprowadzeniu:
– możliwości zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie tylko zwolnieniu z realizacji tych zajęć w ogóle. Podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też – jakiego rodzaju ćwiczeń) uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres;
– określenia funkcji, jakie spełnia ocenianie bieżące ucznia, co jest związane z wprowadzeniem w art. 44i ust. 4 ww. ustawy możliwości ustalania ocen bieżących w formie opisowej na każdym etapie edukacyjnym. Ocenianie bieżące przekazuje informacje o poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia, jak też jego zaangażowaniu w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności oraz pokonywaniu trudności.
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 44zb ustawy z dnia
20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 r.
Do konsultacji trafiło już nowe rozporządzenie ministra edukacji. Wynika z niego, że nauczycielem w przedszkolu lub szkole podstawowej będzie mógł zostać absolwent jakiegokolwiek kierunku studiów z tytułem licencjata, który ukończy specjalny kurs kwalifikacyjny.
Myślałem, że już mnie nic nie zaskoczy, a tu proszę. Trzeba być na prawdę kompletnym bezmózgowcem, żeby myśleć, że im niższy poziom edukacji, tym wymagania stawiane nauczycielom powinny być niższe.
Na prawdę, posiadanie trójki dzieci, to nie są wystarczające kompetencje do kierowania resortem edukacji.
Pewnie nie chodzi o to, że nauczyciel-stażysta bez tytułu mgr ma o 25 procent niższe wynagrodzenie niż stażysta magister??? Jeśli jednak o to chodzi, to proponuję zatrudniać w szkołach meneli spod mostu. Popracują z dziećmi za flaszkę i zagrychę.
Aż mi się nie chce gadać (pisać).
[...]Zdecydowana większość elit III i - zwłaszcza - IV RP losem nieelitarnej części społeczeństwa się nie przejmowała. Budowała swój "elitarny" świat, którego symbolami są strzeżone osiedla i apartamentowce. A wyrazem rozkwit prywatnych szkół i przychodni w krajobrazie postępującego rozkładu publicznej oświaty i służby zdrowia wynikającego z faktu, że na oświatę i zdrowie wydajemy niemal najmniej w Europie. System emerytalny też tak reformowano, żeby elity miały dobrą starość, a reszta cokolwiek.
Tak samo zmieniano system podatkowy, który z rządu na rząd coraz bardziej obciąża słabszych, a odciąża silniejszych.[...]
Społecznie są niedorozwinięte [elity], co widać po katastrofalnie niskim stopniu zorganizowania elitarnych grup - od biznesmenów po dziennikarzy, którzy rzadziej do czegoś należą niż chłopi i robotnicy. Emocjonalnie są prymitywne jak stułbia - zero empatii, zero szacunku dla innych, zero solidarności. Pełno elitarnych pretensji, zarozumiałości i pychy. A politycznie są antydemokratyczne - polityka to dla nich sposób zdobywania władzy, by kosztem innych zapewnić sobie elitarną pozycję, a nie droga do świata, w którym ogół dobrze się czuje.
Dziwna obietnica Joanny Kluzik-Rostkowskiej
Szefowa MEN zapowiedziała, że od wiosny 2016 r. doradztwo zawodowe będzie prowadzone w gimnazjach. Zapomniała dodać, że rozporządzenie w tej sprawie weszło w życie w 2010 r.
- Chcemy, aby od kwietnia 2016 r. doradztwo zawodowe było realizowane już w gimnazjach - stwierdziła minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie ubiegłotygodniowej debaty zorganizowanej przez "Gazetę Wyborczą".
Taki obowiązek na szkoły nałożyła jej poprzedniczka Katarzyna Hall pod koniec 2010 r. Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach nakazywało gimnazjom od 1 września 2011 r. nawiązanie współpracy z doradcą zawodowym lub wskazanie nauczyciela, który będzie odgrywał taką rolę. Na wypełnianie nowych obowiązków nie przewidziano dla szkół żadnych dodatkowych środków.
Jasno postawiona sprawa
Oświatowe związki uważają, że prezydent elekt będzie bronił Karty nauczyciela równie zaciekle, jak sami zainteresowani. W trakcie kampanii Andrzej Duda przysłał m.in. do Związku Nauczycielstwa Polskiego pisemne zapewnienie, że jako prezydent będzie zabiegał o podniesienie rangi, znaczenia i pozycji zawodowej nauczycieli. Podkreślił też, że nie będzie aprobował szkodliwych zmian w Karcie nauczyciela, które są proponowane, gdyż godzą w stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju zawodowego.[...]
Do pomysłu utrzymania karty z dystansem podchodzi Ministerstwo Edukacji Narodowej, którego obecna szefowa twierdzi, że jej następca (w październiku odbędą się wybory parlamentarne) powinien rozpocząć swoje urzędowanie od likwidacji tego dokumentu i napisania nowej ustawy o zawodzie nauczyciela. Z kolei eksperci podkreślają, że jeśli przy władzy utrzyma się obecna koalicja, przyszłemu prezydentowi będzie trudno blokować zmiany w karcie.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,311,818 unikalne wizyty