Dyplom wymagany
Od 1 września 2015 r. ma wejść w życie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia. Zgodnie z nią, nauczyciele i wychowawcy będą musieli się legitymować dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Takie wymagania będą musieli spełniać zatrudnieni w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania przedszkolnego oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Wymóg ten obejmuje również wychowawców w szkolnych schroniskach młodzieżowych, ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawnych i schroniskach dla nieletnich.
Niespójny system wychowawczy, bezstresowe wychowanie i rozwody.
Niespójny system wychowawczy, bezstresowe wychowanie, rozwody.
Lawinowo przybywa przedszkolaków pod opieką psychiatrów. Lęki, nadpobudliwość i agresja to główne problemy, z którymi trafiają do lekarzy.
Winni temu są rodzice: niespójny system wychowawczy, bezstresowe wychowanie i rozwody. Często walczą dzieckiem, a nie o dziecko. Potem trafia ono do nas – mówi Renata Tokarz-Czart. Zaczynają się problemy lojalnościowe: chociażby to, czy ma trzymać stronę taty, czy mamy. Potem dzieciak zaczyna się np. moczyć w nocy lub mieć napady lękowe.
"Wyprawka" 2015/2016
Ministerstwo Edukacji Narodowej szacuje, że w nadchodzącym roku szkolnym nawet 227 tysięcy uczniów będzie mogło skorzystać z programu "Wyprawka szkolna". Projekt rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego programu przesłano już do konsultacji publicznych z partnerami społecznymi, związkami zawodowymi oraz organizacjami pracodawców.
Zgodnie z założeniami projektu, pomocą mają zostać objęci uczniowie 3 klasy szkoły podstawowej, 3 klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia oraz 4 klasy technikum, a ponadto osoby z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W przypadku uczniów, którzy chcą skorzystać z programu na podstawie kryterium dochodowego, dla uczęszczających do klas objętych pomocą, kwota uprawniająca do uzyskania dofinansowania wynosić będzie 574 zł na osobę w rodzinie.
Programem zostaną także objęci uczniowie słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Będą mogli oni otrzymać pomoc niezależnie od wysokości dochodu w rodzinie. Jedynym warunkiem jest posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wysokość kwoty dofinansowania na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych jest uzależniona między innymi od typu szkoły oraz rodzaju niepełnosprawności. Najniższa kwota wynosi do 175 zł, natomiast najwyższa do 770 zł.
Pani Kluzik-Rostkowska powiedziała w radiowej Jedynce, że w zastąpieniu Karty Nauczyciela innym, "nowoczesnym dokumentem" nic złego nie widzi nauczycielska "Solidarność". Reformie sprzeciwia się natomiast ZNP.
Stanowisko Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ "Solidarność".
W nawiązaniu do wystąpienia min. edukacji Joanny Kluzik–Rostkowskiej w dniu 20 kwietnia 2015r w radiowej jedynce, w którym szefowa resortu edukacji mówiła , że w zastąpieniu Karty Nauczyciela innym, "nowoczesnym dokumentem" nic złego nie widzi nauczycielska "Solidarność". Edukacja bazuje na prawie, które uchwalono w PRL. Pragniemy przypomnieć, że pierwowzór KN powstały już w 1926 r, czyli za czasów II RP, a w obecnym kształcie Kara Nauczyciel funkcjonuje od 1982 r . Powstała na fali niezadowolenia i strajków środowiska nauczycielskiego , niegodzącego się z PRL-owską rzeczywistością , początku lat osiemdziesiątych. Zdecydowany udział w jej tworzeniu odegrała „Solidarność” oświatowa i jej przewodniczący Stefan Kubowicz. Karta Nauczyciela w obecnym kształcie jest opisem pragmatyki zawodowej, a także gwarantem statusu zawodu nauczyciela i stabilności naszego zatrudnienia . Nie ma zgody środowiska „S” na jej likwidację, dlatego też 28 kwietnia 2015 roku w Warszawie, będziemy manifestować w obronie naszych interesów pracowniczych, regulowanych m.in. Kartą.
Nie tak znów dawno mogliśmy się dowiedzieć od pani minister, że z ZNP, to da się rozmawiać zaś z nauczycielską "Solidarnością", to nie da rady.
Stosowanie starej i praktycznej zasady rządzenia polegającej na wzniecaniu wewnętrznych konfliktów (divide et impera) wymaga pewnej finezji. Z finezją jest tak, że albo się ją ma albo nie. Podobnie jak ze słomą wyłażącą z butów. Nawet jeśli są to buty "Ruby Stiletto", to jak słoma ma wyłazić, to będzie wyłazić.
Oświatowa "S": szkolne komisje zakładowe wchodzą w spory zbiorowe
Oświatowa "S": szkolne komisje zakładowe wchodzą w spory zbiorowe
Komisje zakładowe i międzyzakładowe oświatowej „Solidarności” działające w szkołach i przedszkolach wchodzą w spory zbiorowe z pracodawcami, czy dyrektorami placówek – poinformowała w piątek na konferencji prasowej wiceprzewodnicząca oświatowej „S” Teresa Misiuk.
„Spór zbiorowy dotyczy warunków pracy i płacy” – powiedziała Misiuk. Przypomniała, że Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” domaga się 9-procentowej podwyżki wynagrodzeń nauczycieli.
Wiceprzewodnicząca zaznaczyła, że związkowi chodzi także o podwyżki dla pracowników obsługi szkół i przedszkoli, których wynagrodzenia są bardzo niskie.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,312,122 unikalne wizyty