Jak Przemysław Czarnek nie zlikwidował biurokracji w szkole
Jak Przemysław Czarnek nie zlikwidował biurokracji w szkole
Od miesiąca w internecie krąży lista, którą Ministerstwo Edukacji i Nauki rozesłało do dyrektorów szkół. Zawiera ona spis dokumentów, które nie są wymagane prawem, a które były sporządzane w szkołach. Pismo jest jednym z elementów walki z biurokracją w szkole, ale czy realnie zmieni rzeczywistość w szkołach?
Komunikat Zespołu negocjacyjnego i Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Komunikat Zespołu negocjacyjnego i Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Stan negocjacji KSOiW NSZZ „Solidarność” z MEiN pod patronatem Prezydenta RP
Prowadzone od 15 listopada 2021 r., pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej negocjacje KSOiW NSZZ „Solidarność” z Ministerstwem Edukacji i Nauki dotyczą wypracowania nowego systemu wynagrodzeń dla nauczycieli, które jest realizacją uzgodnień zawartych z rządem w 2019 r. Niestety, podczas kolejnych spotkań MEiN z uporem proponuje przyjęcie nowego systemu wynagrodzeń tylko pod warunkiem powiązania go z tzw. pragmatyką zawodu nauczyciela, która fundamentalnie zmieni jego status zawodowy. Na połączenie nowego systemu wynagrodzeń i pragmatyki zawodu nauczyciela -nie ma i nie będzie zgody NSZZ „Solidarność”!Z tego powodu zrezygnowaliśmy z udziału w spotkaniu zaplanowanym na 5 stycznia br., oczekując od ministerstwa jasnej deklaracji dotyczącej przedmiotu negocjacji. Powrót do rozmów jest możliwy pod warunkiem, że negocjacje będą dotyczyły tylko nowego systemu wynagrodzeń dla nauczycieli opartego o proporcje do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Stanowisko NSZZ „Solidarność” w sprawie zwiększenia pensum nauczycieli.
Nie ma i nie będzie zgody KSOiW NSZZ „Solidarność” na zwiększenie pensum dydaktycznego nauczycieli z 18 do 22 godzin tygodniowo, jak planuje MEiN. Takie rozwiązanie doprowadzi do zwolnienia z pracy co najmniej 50 tys. nauczycieli w całym kraju. Obrona miejsc pracy jest priorytetem Związku, dlatego protestujemy przeciwko propozycji zwiększenia pensum!
Stanowisko NSZZ „Solidarność” dotyczące nowego systemu wynagrodzeń dla nauczycieli
KSOiW NSZZ „Solidarność” od dawna postuluje zmianę systemu wynagradzania nauczycieli. Chcemy, by wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego było naliczane proporcjonalnie do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w formule automatyzmu, tj. gdy zwiększa się za dany rok przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, to automatycznie wzrasta wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli. Krajowa Sekcja Oświaty i WychowaniaNSZZ
Przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela
KSOiW NSZZ „Solidarność” przyjmuje z zadowoleniem wielokrotnie zapowiadane przez Ministra Edukacji i Nauki przywrócenie zapisu art. 88 Karty Nauczyciela, dotyczącego możliwości przejścia na wcześniejsza emeryturę. Oczekujemy, że uszanowanie znanej w prawie zasady lex retro non agit (prawo nie działa wstecz) stanie się faktem. Nauczyciele rozpoczynający pracę przed 1999 r. mieli pewność wynikającą wprost z zapisu ustawy Karta Nauczyciela, że będą mogli skorzystać z możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę.
Waloryzacja wynagrodzeń od stycznia 2022 r.
W przypadku braku porozumienia z MEiN w sprawie nowego systemu wynagrodzeń dla nauczycieli opartego o proporcje do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, KSOiW NSZZ „Solidarność” będzie domagała się od ministerstwa waloryzacji wynagrodzenia nauczycieli od 1 stycznia 2022 r., która zrekompensuje skutki inflacji oraz zapobiegnie dalszej pauperyzacji pracowników szkół i placówek oświatowych.
Rząd przez kilka ostatnich miesięcy promował Polski Ład jako reformę, która sprawi, że w portfelach milionów obywateli zostanie więcej pieniędzy. Trzy dni po wejściu w życie nowych przepisów podatkowych te zapowiedzi zderzyły się z rzeczywistością. Internet zalała fala informacji o tym, o ile niższe wypłaty otrzymali nauczyciele.
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że zmiany w Karcie Nauczyciela muszą wejść w życie najpóźniej w kwietniu 2022 r., żeby można było zaplanować arkusze organizacyjne na rok szkolny 2022/2023. W związku z tym projekt nowelizacyjny trafi do konsultacji już w styczniu. To dość zaskakujące, jeśli się weźmie pod uwagę wyniki ostatnich rozmów między resortem a przedstawicielami związków zawodowych oraz korporacji samorządowych. Przypominamy więc, jakie negocjacje do tej pory prowadzano i z jakim skutkiem.
Tuż po świętach miało dojść do spotkania ministra edukacji z nauczycielami i samorządami w sprawie zmian, jakie znalazły się w projektach nowelizacji Karty nauczyciela oraz prawa oświatowego (tzw. lex Czarnek). Jak dowiedział się DGP, do tej pory nikt z zainteresowanych nie dostał na nie zaproszenia. To stawia duży znak zapytania co do dalszych losów tych projektów.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,266,382 unikalne wizyty