ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Nic dodać nic ująć
 


Nic dodać, nic ująć


Fragment wywiadu z Panią Danutą Brzezińską, prezesem Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich.

PAP: Czy Pani zdaniem pomysł łączenia bibliotek szkolnych i publicznych związany jest z sytuacją finansową samorządów, które szukają oszczędności m.in. w oświacie?

Tak, jestem o tym w pełni przekonana. Organizacje samorządowe w połowie ubiegłego roku przedstawiły swoje pomysły zmian w ustawie o systemie oświaty i w Karcie Nauczyciela. Proponowały m.in. by Kartą objęci byli tylko nauczyciele tablicowi, czyli prowadzący lekcje. Chciały z grona nauczycieli wyłączyć m.in. nauczycieli bibliotekarzy, jako niepracujących bezpośrednio z uczniami.
Tylko, że my też pracujemy bezpośrednio z uczniami, właśnie dlatego musimy mieć wykształcenie pedagogiczne. Ta propozycja samorządowców nie znalazła poparcia minister edukacji Krystyny Szumilas. Stąd pewnie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wychodzi teraz naprzeciw pomysłom samorządowców i proponuje możliwość łączenia bibliotek szkolnych z publicznymi.
MAC informuje, że to rozwiązanie może się sprawdzić na terenach wiejskich. Naszym zdaniem to tworzenie niebezpiecznej furtki, bo skoro można je zastosować w małych gminach, to dlaczego nie można by zrobić tego w każdej innej?
Wszyscy krótkowzroczni samorządowcy, niemyślący o przyszłości, ale o doraźnej oszczędności, będą mogli z tej możliwości skorzystać. Uważamy, że to oszczędność złudna, jej negatywne skutki odczuje całe społeczeństwo. Oszczędności można bowiem szukać wszędzie, ale nie w edukacji, a zwłaszcza w jej jakości. To sfera, gdzie oszczędności wprowadzać po prostu nie wypada.
Jeżeli mamy wprowadzać zmiany, to zdecydowanie bardziej popieramy kierunek zaproponowany przez minister Szumilas: "Nadrzędnym celem wszelkich działań w edukacji musi być dobro ucznia". To jedyne stanowisko rządu godne akceptacji społecznej.


Rozmawiała Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)

Źródło: PAP
 
Pamiętają o nas
 


Pamiętają o nas



Materiały z Walnego Zjazdu Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ "Solidarność".
Delegaci WZD obradowali w Krakowie w dniu 17 grudnia 2012 r.
Załączone poniżej dokumenty zostały przyjęte jednogłośnie. Zostały one przekazane do wyższych struktur Związku, czyli Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".
21-22 lutego w Krakowie obraduje Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".
Jednym z punktów porządku będzie:
Ujednolicenie wymiaru czasu pracy pracowników pedagogicznych dla których brak jest regulacji w tym zakresie w KN.

Apel nr 9/2012


Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego
NSZZ „Solidarność”
z dnia, 17 grudnia 2012 r.

w sprawie pensum nauczycieli specjalistów w związku
z art.42 ust.7 pkt3 KN

Delegaci II Sesji VIII Walnego Zjazdu Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” apelują do MEN o opracowanie wytycznych dla organów prowadzących, na podstawie których określałyby one pensum nauczycieli - specjalistów, dla których tygodniową liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć warunkuje art. 42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela.
Resort edukacji wydał w tej sprawie stanowisko, iż pensum specjalistów nie może wynosić aż 40 godzin tygodniowo, jednakże nie wskazał żadnych konkretnych ram, w których pensum to powinno być określone.
Popierając działania Rzecznika Praw Obywatelskich w przedmiotowej sprawie, zwracamy uwagę, że zapisane w prawie stosowne rozwiązania pozwolą na uniknięcie dowolności jaką od kilku miesięcy obserwujemy w podejmowanych przez organy prowadzące uchwałach. Aktualny stan prawny wymaga natychmiastowych, dodatkowych regulacji.


Z-ca Przewodniczącego VIII WZD SORM
Zbigniew Świerczek


Stanowisko nr 1/2012


Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”
z dnia, 17 grudnia 2012 r.
w sprawie samorządowej propozycji wyłączenia pedagogów, psychologów spod przepisów ustawy Karta Nauczyciela

Stanowczo sprzeciwiamy się wyłączeniu pedagogów, psychologów, bibliotekarzy i innych tzw. Nauczycieli nietablicowych spod przepisów Karty Nauczyciela. Prowadzą oni zajęcia wynikające z zadań statutowych szkół i placówek, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych realizując potrzeby i zainteresowania uczniów. Pragniemy podkreślić, iż marginalizowanie tej grupy nauczycieli wynika z niezrozumienia przez władze samorządowe specyfiki pracy w oświacie. Bez tej grupy nauczycieli prawidłowe funkcjonowanie szkoły nie jest możliwe.

Z-ca Przewodniczącego VIII WZD SORM
Zbigniew Świerczek
 
Fragment komunikatu Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ze spotkania w MEN w dniu 31 stycznia 2013 r.
 


Fragment komunikatu Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ze spotkania w MEN w dniu 31 stycznia 2013 r.

Przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa wyraził zadowolenie, że wreszcie rozpoczął się dialog społeczny z udziałem MEN i samorządów. Zwrócił uwagę, że dyskusja podczas spotkań toczyła się wokół propozycji korporacji samorządowych. Propozycje strony związkowej nie zostały uwzględnione w założeniach MEN, jak np. odstąpienie od obowiązku realizowania niepłatnych godzin "karcianych" czy centralnego ustalenia pensum pedagogów, logopedów, psychologów.

 
MEN przedstawia propozycję zmian w Karcie nauczyciela
 


MEN przedstawia propozycję zmian w Karcie nauczyciela


- Nadrzędnym celem wszelkich działań w edukacji musi być dobro ucznia - minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas
- Specyfika zawodu nauczyciela wymaga szczególnych regulacji. Jednak budując prestiż tego zawodu, trzeba szukać rozwiązań służących przede wszystkim dobru uczniów i jakości ich kształcenia - podkreśliła minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas podczas dzisiejszej (31 stycznia) konferencji prasowej zorganizowanej po spotkaniu podsumowującym rozmowy Ministerstwa Edukacji Narodowej z przedstawicielami związków zawodowych zrzeszających nauczycieli oraz przedstawicielami korporacji samorządowych w sprawie zmian przepisów ustawy Karta nauczyciela.
W konferencji prasowej udział wzięli również przedstawiciele samorządów terytorialnych, nauczycielskich związków zawodowych i organizacji rodziców. - Nasze pomysły były dalej idące, ale uważamy propozycje MEN za krok w dobrym kierunku - podsumował w imieniu korporacji samorządowych Bogdan Bieniek. - Dziękuję, że w tej debacie wygrała rzeczowość i realizm - powiedział Sławomir Broniarz, prezes ZNP, podkreślając koncyliacyjną postawę MEN w ciągu trwającej wiele miesięcy debaty w sprawie zmian w Karcie nauczyciela.
Ryszard Proksa, przewodniczący sekcji oświatowej NSZZ Solidarność oświadczył, że uważa dzisiejsze propozycje MEN za oficjalne otwarcie dialogu. Dziękując MEN za właściwe podejście to tematu zmian w Karcie nauczyciela dodał - Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych rozmów. Uważamy, że Kartę nauczyciela należy ewolucyjnie i stopniowo zmieniać. Nie usztywniamy się.
W dzisiejszym spotkaniu wzięła również udział przedstawicielka rodziców, działająca w organizacji rodzicielskiej skupionej w Forum Rodziców przy ministrze edukacji narodowej. Na konferencji Pani Elżbieta Piotrowska - Gromniak podkreśliła, że - Po raz pierwszy rodzice zostali zaproszeni do rozmów o jakości pracy szkoły. To nowa forma dialogu o zmianach w edukacji. To, że biorą w nim udział rodzice jest bardzo ważnym krokiem w upodmiotawianiu roli rodziców w szkole.
Ustawa Karta nauczyciela obowiązuje od 1982 r. Ustawa reguluje status zawodowy nauczycieli zatrudnionych w szkołach publicznych. Przede wszystkim określa: sposób nawiązania i rozwiązanie stosunku pracy, zasady awansu zawodowego, pensum (czyli liczbę godzin konkretnego nauczyciela, które musi poświęcić na pracę z uczniem w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy), urlop wypoczynkowy, przywileje, obowiązki i uprawnienia nauczycieli, ich wynagrodzenia, a także emerytury oraz zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Rozmowy na temat zmian w ustawie były inicjatywą MEN wychodzącą naprzeciw oczekiwaniom środowisk związanych z edukacją. Celem spotkań organizowanych przez Ministerstwo było wypracowanie rozwiązań będących kompromisem pomiędzy oczekiwaniami samorządów i nauczycieli, które służyć będą przede wszystkim uczniom.
W ostatnim czasie ożywiła się bowiem dyskusja na temat ustawy Karta nauczyciela oraz adekwatności jej przepisów do wyzwań stawianych nowoczesnej szkole.

NAJWAŻNIEJSZE PROPONOWANE ZMIANY W KARCIE NAUCZYCIELA


URLOP DLA PORATOWANIA ZDROWIA


Doprecyzowanie zasad udzielania urlopu dla poratowania zdrowia, polegające na uzależnieniu jego przyznania od wystąpienia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej. Urlop ten będzie mógł być udzielany wyłącznie przez lekarza medycyny pracy, a nie jak dotychczas przez lekarza pierwszego kontaktu. Takie zasady przyznawania urlopu wzmocnią profilaktykę chorób zawodowych nauczycieli. O urlop dla poratowania zdrowia nauczyciele będą mogli występować po 20 latach pracy, a nie po 7 jak obecnie. Łączny czas urlopu będzie mógł wynieść 1 rok (dotychczas 3 lata).

DODATEK UZUPEŁNIAJĄCY


Uelastycznienie zasad naliczania i wypłacania jednorazowego dodatku uzupełniającego, tak aby możliwe było wprowadzenie skuteczniejszych mechanizmów motywujących. Średnie wynagrodzenie nauczycieli gwarantowane w ustawie KN nie zmieni się, natomiast pula środków przeznaczona na ten cel będzie mogła być dzielona na wszystkich nauczycieli, a nie jak dotychczas, w ramach danego stopnia awansu zawodowego.

URLOP WYPOCZYNKOWY


Doprecyzowanie przepisu dotyczącego urlopu wypoczynkowego nauczycieli. Proponujemy uelastycznienie możliwości korzystania z niego. Precyzyjne zasady określania terminu urlopu pozwolą nauczycielom korzystać z urlopu w dogodniejszym dla nich okresie, który nie zaburzy pracy szkoły; w wymiarze rocznym 47 dni.
Obecnie nauczyciele mają prawo do urlopu wypoczynkowego w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, a dyrektor szkoły ma prawo zobowiązać nauczyciela do wykonywania czynności na rzecz szkoły przez 7 dni tego okresu. W roku 2012 liczba dni wakacji letnich i ferii zimowych wyniosła 54 dni, tym samym urlop wypoczynkowy nauczycieli w 2012 roku wyniósł 47 dni. Zaznaczyć należy, iż nauczyciele w okresie wakacji letnich prowadzą czynności związane z zakończeniem i rozpoczęciem roku szkolnego, procesem rekrutacji oraz prowadzeniem poprawkowych egzaminów maturalnych.

DODATKI SOCJALNE


Ustalenie stałej wysokości dodatku wiejskiego na poziomie 10% kwoty bazowej z roku 2013, z jednoczesnym włączeniem go do średnich wynagrodzeń nauczycieli. Stopniowe odejście od przyznawania dodatków socjalnych takich jak: dodatek mieszkaniowy, prawo do lokalu mieszkalnego, użytkowania działki gruntu szkolnego czy zasiłek na zagospodarowanie; z poszanowaniem praw nabytych. Oznacza to, że nauczyciele, którzy już korzystają z tych praw będą mogli korzystać z nich nadal.

EWIDENCJONOWANIE CZASU PRACY NAUCZYCIELI


Nauczyciele będą mieli obowiązek rejestrowania najważniejszych dodatkowych zadań realizowanych w ramach swoich obowiązków takich jak: spotkania z rodzicami, doskonalenie zawodowe zdefiniowane w ustawie KN oraz spotkania Rad pedagogicznych. Sposób rejestrowania określi organ prowadzący.

INNE PRZEPISY PORZĄDKUJĄCE


- Ułatwienie finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach programów finansowanych ze środków unijnych.
- Wzmocnienie pozycji Rady Rodziców w procedurze awansu zawodowego nauczycieli.
- Doprecyzowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli. Określenie zasad postępowania na poziomie ustawy. Przeniesienie postępowania dyscyplinarnego do środowiska bliższego szkole.
- Przejęcie przez ministra edukacji narodowej obowiązku sfinansowania jednorazowej gratyfikacji dla nauczycieli otrzymujących tytuł honorowy profesora oświaty.
- Doprecyzowanie zasad wykorzystania środków na doskonalenie nauczycieli w ramach 1 % odpisu określonego w Karcie nauczyciela.

Źródło: MEN

PS

Jak widać, ani słowa na temat wyłączenia nauczycieli "nietablicowych" spod KN.

 
Związek Nauczycielstwa Polskiego pyta resort edukacji o rozwiązania dotyczące czasu pracy nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych
 


Związek Nauczycielstwa Polskiego pyta resort edukacji o rozwiązania dotyczące czasu pracy nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych



ZNP ZG wraca w piśmie z dnia 28 stycznia br. do sprawy zróżnicowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli psychologów , pedagogów, logopedów i doradców zawodowych oraz funkcjonowania wadliwych uchwał jednostek samorządu terytorialnego podejmowanych na podstawie kompetencji zawartej w art.42 ust.7 pkt 3.
Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał Zarządowi Głównemu ZNP w dniu 15 stycznia 2013r. bogatą korespondencję z resortem edukacji w tej sprawie. Zdaniem RPO do zapisów art.42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela należy wprowadzić kryteria ograniczające obecną swobodę regulacyjną, prowadzącą do nadmiernego i nieuzasadnionego zróżnicowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć w układzie terytorialnym. W związku z powyższym ZNP zwraca się z pytaniem jaką propozycję nowelizacji w kierunku proponowanym przez RPO planuje resort edukacji zrealizować.

Źródło: ZNP


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]