ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 20

bullet.png Użytkowników online: 1
NIEMDOR

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,747
bullet.png Najnowszy użytkownik: megan345

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Stanowisko Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


Stanowisko Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"



Stanowisko Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w sprawie uprawnień jednostek samorządu terytorialnego do ustalania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych


Kraków, 21 lutego 2013 r.

Na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela organy prowadzące szkoły, w tym jednostki samorządu terytorialnego, zostały upoważnione ustawowo do określania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć psychologów, pedagogów logopedów i doradców zawodowych. Po wejściu w życie rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz.1487), dla zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze zwiększonymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, zaistniała potrzeba zwiększenia zatrudnienia, zwłaszcza nauczycieli o ww. specjalnościach. W tym celu organy prowadzące szkoły, w tym jednostki samorządu terytorialnego, zamiast zwiększyć zatrudnienie, zaczęły zwiększać tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Zjawisko to stało się niemal powszechne w poszczególnych miastach i gminach. Omawianym nauczycielom zwiększany jest wymiar zajęć w sposób dowolny – z dotychczasowej ilości 20 godz./tyg. do wysokości wynoszącej 30, 35 godzin, a były przypadki, że i 40 godz./tyg. Spowodowało to znaczne zróżnicowanie czasu pracy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Obecny stan prawny sprawia również, że nie wiadomo, jaka jest granica dowolności organów prowadzących szkoły w wyznaczaniu norm czasowych dla omawianej grupy nauczycieli oraz, czy przy pozostałych obowiązkach określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN nie jest przekraczany powszechnie obowiązujący 40-godzinny tydzień pracy, zwłaszcza, że w dalszym ciągu brak jest wyliczenia rzeczywistego czasu pracy nauczycieli, obejmującego wszystkie ich zadania i obowiązki.
Ustalenie przez jednostki samorządu Terytorialnego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć psychologów, pedagogów, logopedów rażąco odbiega od ustalonego ustawowo wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego w art. 42 ust. 3 pkt 3 KN dla większości nauczycieli w wymiarze 18 godz./tyg., podczas gdy praca tej pierwszej grupy nauczycieli z uczniami wymagającymi rozpoznawania ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
a także rozpoznawania ich indywidualnych możliwości, wymaga większego nakładu sił i energii.
W sprawie zwiększenia czasu pracy omawianych nauczycieli przez JST występowali przedstawiciele Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, w tym jej Przewodniczący do Ministerstwa Edukacji Narodowej o podjęcie rozmów, o czym pisano m.in. w dzienniku „Rzeczpospolita” z dnia 16.02.2012 r. i z dnia 22.03.2012 r., co spotkało się z brakiem odpowiedzi. W sprawie tej zwracał się także Zarząd Główny ZNP w piśmie z dnia 27.08.2012 r. do Ministra Edukacji Narodowej oraz w piśmie z dnia 12.09.2012 r. do Rzecznika Praw Obywatelskich – jak dotąd także bez rezultatu.
W związku z powyższym proponuje się wystąpić do Rzecznika Praw Obywatelskich, gdzie znajduje się już sprawa zgłoszona przez ZNP, z wnioskiem o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności art. 27 ust. 7 pkt 3 KN z art. 94 Konstytucji RP w części dotyczącej ustalania czasu pracy omawianej grupy nauczycieli.

Przepis art. 94 Konstytucji RP nadaje jednostkom samorządu Terytorialnego prawo do ustanawiania aktów prawa miejscowego, obowiązującego na obszarze ich działania na podstawie upoważnień zawartych w ustawie. Naszym zdaniem podejmowanie uchwał określających czas pracy psychologów, pedagogów i logopedów nie należy do aktów prawa miejscowego, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ponieważ nie dotyczy regulacji prawnej na obszarze ich działania, lecz dotyczy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach na terenie całego kraju. Ponadto zróżnicowanie czasu pracy omawianych nauczycieli w różnych jednostkach samorządu terytorialnego za wykonywanie tych samych zadań pozostaje w sprzeczności z zasadą jednakowego wynagradzania za wykonywanie tej samej pracy, a także z zasadą równego traktowania wyrażoną w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.


W imieniu Rady SKOiW NSZZ „S”:
Ryszard Proksa
Przewodniczący SKOiW NSZZ „S”

 
Jeszcze "ciepły"
 


Komunikat Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.



KOMUNIKAT
Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.

„Solidarność” oświatowa żąda natychmiastowego wstrzymania jakichkolwiek działań i dyskusji związanych ze zmianami w Karcie Nauczyciela do czasu opublikowania wyników badań rzeczywistego czasu pracy nauczycieli, prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Sekcja Krajowa domaga się także odstąpienia od projektu ustawy umożliwiającej likwidację bibliotek szkolnych. Rada SKOiW NSZZ „S” popiera strajk solidarnościowy organizowany na Śląsku. Sekcja Krajowa wystąpi do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” stoi na stanowisku, że dopiero opublikowanie wyników badań Instytutu Badań Edukacyjnych nad rzeczywistym czasem pracy nauczyciela może stać się podstawą do rozpoczęcia dyskusji na temat ewentualnej nowelizacji Karty Nauczyciela. Wyniki badań mają być przedstawione w bieżącym roku. Proponowane przez resort edukacji zmiany obejmują m.in. rozliczanie czasu pracy nauczycieli.
– Błędną praktyką jest dokonywanie zmian w przedmiotowej ustawie bez pogłębionej wiedzy merytorycznej opartej na rzetelnych i wiarygodnych badaniach uwzględniających złożony charakter naszego zawodu. Protestujemy przeciwko dotychczasowej praktyce skupiania uwagi społeczeństwa na wyrwanych z kontekstu aspektach pracy nauczyciela, co stwarza nieprawdziwy obraz polskiej szkoły – czytamy w stanowisku Rady Sekcji Krajowej.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w założeniach do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego zakłada możliwość wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną. Może to prowadzić do wyprowadzenia bibliotek ze szkół i ich likwidacji, a w konsekwencji do ograniczenia dostępu dzieci i młodzieży do literatury i informacji. Rada Sekcji Krajowej w przyjętym stanowisku zwraca uwagę, że ustawa o systemie oświaty nakłada na organ prowadzący obowiązek zapewnienia uczniom możliwości korzystania z biblioteki szkolnej. Rada SKOiW domaga się odstąpienia od tego szkodliwego projektu, a w zamian zagwarantowania środków finansowych na doposażenie bibliotek poprzez aktualizowanie księgozbioru, dostęp do Internetu i nowoczesnego oprogramowania.
Rada SKOiW popiera strajk solidarnościowy organizowany przez Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy na Śląsku. Członkowie Rady solidaryzują się z postulatami, których celem jest ochrona mieszkańców województwa śląskiego przed skutkami kryzysu gospodarczego i utratą kolejnych miejsc pracy; ochrona przedsiębiorstw i stanowczy sprzeciw wobec drastycznie rosnących kosztów utrzymania oraz łamania praw pracowniczych w Polsce. – Jesteśmy świadomi, że sformułowane postulaty dotyczą wszystkich obywateli naszego kraju – podkreślają członkowie Rady w przyjętym stanowisku.
Sekcja Krajowa zwróci się do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem, aby ten wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności przepisów Karty Nauczyciela dotyczących ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych z Konstytucją RP. Po wejściu w życie (w 2010 r.) rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej organy prowadzące zamiast zatrudniać więcej tych specjalistów, zaczęły zwiększać pensum dotychczas pracującym. W wielu samorządach ich obowiązkowy wymiar zajęć z 20 godz. tygodniowo wzrósł do 30, 35, a nawet 40 godzin. Spowodowało to znaczne zróżnicowanie czasu pracy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Zdaniem Rady SKOiW pozostaje to w sprzeczności z zasadą jednakowego wynagradzania za wykonywanie tej samej pracy, a także z zasadą równego traktowania wyrażoną w Konstytucji RP.
Ponadto Rada Sekcji Krajowej zajęła stanowiska w sprawie nauczycieli zatrudnionych w oddziałach przedszkolnych szkoły podstawowej oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Członkowie Rady zapoznali się także z sytuacją w krakowskiej oświacie. Związkowcy z Maopolski przedstawili skuteczne działania podejmowane wraz z rodzicami w obronie wielu krakowskich szkół przed likwidacją.
Sekcja Krajowa będzie organizatorem międzynarodowego konkursu plastycznego z okazji 150. rocznicy Powstania Styczniowego. Szczegóły i regulamin konkursu już niebawem na naszej stronie internetowej.


Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski

 
Nic dodać nic ująć
 


Nic dodać, nic ująć


Fragment wywiadu z Panią Danutą Brzezińską, prezesem Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich.

PAP: Czy Pani zdaniem pomysł łączenia bibliotek szkolnych i publicznych związany jest z sytuacją finansową samorządów, które szukają oszczędności m.in. w oświacie?

Tak, jestem o tym w pełni przekonana. Organizacje samorządowe w połowie ubiegłego roku przedstawiły swoje pomysły zmian w ustawie o systemie oświaty i w Karcie Nauczyciela. Proponowały m.in. by Kartą objęci byli tylko nauczyciele tablicowi, czyli prowadzący lekcje. Chciały z grona nauczycieli wyłączyć m.in. nauczycieli bibliotekarzy, jako niepracujących bezpośrednio z uczniami.
Tylko, że my też pracujemy bezpośrednio z uczniami, właśnie dlatego musimy mieć wykształcenie pedagogiczne. Ta propozycja samorządowców nie znalazła poparcia minister edukacji Krystyny Szumilas. Stąd pewnie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wychodzi teraz naprzeciw pomysłom samorządowców i proponuje możliwość łączenia bibliotek szkolnych z publicznymi.
MAC informuje, że to rozwiązanie może się sprawdzić na terenach wiejskich. Naszym zdaniem to tworzenie niebezpiecznej furtki, bo skoro można je zastosować w małych gminach, to dlaczego nie można by zrobić tego w każdej innej?
Wszyscy krótkowzroczni samorządowcy, niemyślący o przyszłości, ale o doraźnej oszczędności, będą mogli z tej możliwości skorzystać. Uważamy, że to oszczędność złudna, jej negatywne skutki odczuje całe społeczeństwo. Oszczędności można bowiem szukać wszędzie, ale nie w edukacji, a zwłaszcza w jej jakości. To sfera, gdzie oszczędności wprowadzać po prostu nie wypada.
Jeżeli mamy wprowadzać zmiany, to zdecydowanie bardziej popieramy kierunek zaproponowany przez minister Szumilas: "Nadrzędnym celem wszelkich działań w edukacji musi być dobro ucznia". To jedyne stanowisko rządu godne akceptacji społecznej.


Rozmawiała Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)

Źródło: PAP
 
Pamiętają o nas
 


Pamiętają o nas



Materiały z Walnego Zjazdu Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ "Solidarność".
Delegaci WZD obradowali w Krakowie w dniu 17 grudnia 2012 r.
Załączone poniżej dokumenty zostały przyjęte jednogłośnie. Zostały one przekazane do wyższych struktur Związku, czyli Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".
21-22 lutego w Krakowie obraduje Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".
Jednym z punktów porządku będzie:
Ujednolicenie wymiaru czasu pracy pracowników pedagogicznych dla których brak jest regulacji w tym zakresie w KN.

Apel nr 9/2012


Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego
NSZZ „Solidarność”
z dnia, 17 grudnia 2012 r.

w sprawie pensum nauczycieli specjalistów w związku
z art.42 ust.7 pkt3 KN

Delegaci II Sesji VIII Walnego Zjazdu Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” apelują do MEN o opracowanie wytycznych dla organów prowadzących, na podstawie których określałyby one pensum nauczycieli - specjalistów, dla których tygodniową liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć warunkuje art. 42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela.
Resort edukacji wydał w tej sprawie stanowisko, iż pensum specjalistów nie może wynosić aż 40 godzin tygodniowo, jednakże nie wskazał żadnych konkretnych ram, w których pensum to powinno być określone.
Popierając działania Rzecznika Praw Obywatelskich w przedmiotowej sprawie, zwracamy uwagę, że zapisane w prawie stosowne rozwiązania pozwolą na uniknięcie dowolności jaką od kilku miesięcy obserwujemy w podejmowanych przez organy prowadzące uchwałach. Aktualny stan prawny wymaga natychmiastowych, dodatkowych regulacji.


Z-ca Przewodniczącego VIII WZD SORM
Zbigniew Świerczek


Stanowisko nr 1/2012


Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”
z dnia, 17 grudnia 2012 r.
w sprawie samorządowej propozycji wyłączenia pedagogów, psychologów spod przepisów ustawy Karta Nauczyciela

Stanowczo sprzeciwiamy się wyłączeniu pedagogów, psychologów, bibliotekarzy i innych tzw. Nauczycieli nietablicowych spod przepisów Karty Nauczyciela. Prowadzą oni zajęcia wynikające z zadań statutowych szkół i placówek, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych realizując potrzeby i zainteresowania uczniów. Pragniemy podkreślić, iż marginalizowanie tej grupy nauczycieli wynika z niezrozumienia przez władze samorządowe specyfiki pracy w oświacie. Bez tej grupy nauczycieli prawidłowe funkcjonowanie szkoły nie jest możliwe.

Z-ca Przewodniczącego VIII WZD SORM
Zbigniew Świerczek
 
Fragment komunikatu Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ze spotkania w MEN w dniu 31 stycznia 2013 r.
 


Fragment komunikatu Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" ze spotkania w MEN w dniu 31 stycznia 2013 r.

Przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa wyraził zadowolenie, że wreszcie rozpoczął się dialog społeczny z udziałem MEN i samorządów. Zwrócił uwagę, że dyskusja podczas spotkań toczyła się wokół propozycji korporacji samorządowych. Propozycje strony związkowej nie zostały uwzględnione w założeniach MEN, jak np. odstąpienie od obowiązku realizowania niepłatnych godzin "karcianych" czy centralnego ustalenia pensum pedagogów, logopedów, psychologów.


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. listopada 2025 12:00
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum