Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgodności art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z konstytucją rozpoznali sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że przepis ustawy określający sposób rekrutacji do przedszkoli i szkół jest zbyt ogólny, w związku z czym wydane na jego podstawie rozporządzenie jest bezprawne.
Zdaniem rzecznika, to ustawa, a nie rozporządzenie, powinna gwarantować dzieciom podstawowe prawo zapisane w konstytucji, czyli miejsce w szkole oraz określać główne zasady rekrutacji.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy oświatowej straci moc za rok. Tym samym sędziowie dali Sejmowi czas na dostosowanie prawa do orzeczenia TK.
Ministerstwo edukacji zapewniło, że 1 września 2013 r. nowe przepisy wejdą w życie. Już w październiku ub.r. MEN przedstawiło projekt założeń do tzw. ustawy przedszkolnej.
Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych
Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych
Na systemowy projekt "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych", przeznaczono 150 milionów € (około 624 mln zł).
Z pieniędzy tych finansowane są doposażenie bazy dydaktycznej szkół oraz organizacja zajęć dodatkowych:
- dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
- dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. hipoterapia, muzykoterapia czy dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np. prowadzenie obserwacji przyrodniczych).
Rozumu Wom wiele dodo,
Staro babe zmieni w młodo,
A chłopa co ni moze,
Jako zywo wspomoze.
Syćka zaś od kolędników,
Życeń pzyjmijcie bez liku:
PASTERZ I
Lo nasygo Prezydenta,
Niech na zawse zapamięta,
Nie podawej pirsy graby,
Siednij se, jak siednom baby
I jak nojpilni potrafis,
Uc się chopie łortografii.
Co by kuzdo ciura z gumna,
Była z prezydenta dumna.
PASTERZ II
A tobie Panie Premieze,
Tako życymy szceze,
Abyś nabroł łochoty..........
Komisja Europejska opublikowała raport "Organisation of school time in Europe".
Jak wynika z przedstawionych w nim kalendarzy szkolnych 2012/2013 ponad 30 krajów europejskich, w których szczegółowo opisane jest ile wolnego i kiedy mają uczniowie oraz nauczyciele, w Polsce przerwy w nauce (wakacje i ferie) trwają 13 tygodni i sześć dni świątecznych. W 18 krajach uczniowie i nauczyciele mają od 14 do ponad 17 tygodni wolnego.
Tylko w Danii i na Slowacji mają mniej wolnego niż w Polsce - 12 tygodni.
Poza kontrolą
Po dokonaniu analizy przepisów regulujących dostęp rodziców i ich dzieci do ocen, Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych stwierdził, że oceny szkolne pełnoletnich uczniów nie mogą być bez ich zgody udostępniane rodzicom, bo to narusza ich prawo do prywatności.
Obecne przepisy resortu edukacji mówią, że oceny uczniów są jawne dla nich oraz dla ich rodziców lub opiekunów prawnych. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych uważa, że skoro nie mówią o tym, by uczniowie pełnoletni mogli zastrzec dostęp do swych ocen, dochodzi do konfliktu z prawem do prywatności wszystkich osób, które ukończyły 18 lat. Podkreśla, że prawo rodziców do wiedzy o tym, jak sobie radzą w szkole pełnoletni uczniowie, ma niższą wagę od prawa konstytucyjnego.
Zdaniem GIODO, taki stan rzeczy nie może dalej trwać i domaga się zmiany przepisów. Jego zdaniem Ministerstwo Edukacji musi wprowadzić regulacje, które umożliwią pełnoletnim uczniom ograniczanie dostępu do swoich ocen.
Dziękuję Wam za odpowiedzi❤️. W poradni do której dzwoniłam były one sprzeczne . Nauczyciele stwierdzili, że pismo brzydkie lecz czytelne . Dostosowania z komputerem RP nie uchwaliła.
Zgadzam się z Tomaszem. 8 lat pracował w szkole bez komputera, a tu nagle przy egzaminie musi. Rodzice mogą sobie naciskać. To jest decyzja rady pedagogicznej.
lis - od dawna poradnie już nie wypowiadają się wprost ad. egzaminów; stwierdzają "tylko" czy ma dys-, itp. Więc zapisu być nie musi, ale powinien być wdrożony.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 74,810,332 unikalne wizyty