Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował 12.10.2012 roku pismo do MEN w sprawie pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych. Oto jego fragmenty:
W ocenie Rzecznika nie budzi żadnych wątpliwości, że upoważnienie oparte o art. 94 Konstytucji RP stanowiące podstawę do samodzielnego uregulowania przez organ samorządu terytorialnego stosunków prawnych, daje temu organowi większa swobodę regulacyjna niż art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Uwzględniając konstytucyjne standardy demokratycznego państwa prawnego nie może to jednak oznaczać, że konstrukcja ustawowego upoważnienia daje całkowitą dowolność w regulowaniu materii dotyczącej praw jednostki, w tym przypadku materii czasu pracy.[...]
Z art. 42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela wynika, że organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli [...] realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych[...]
Art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie określa natomiast jakimi kryteriami jakimi kryteriami powinien kierować się organ prowadzących szkołę regulując materię tygodniowego wymiaru godzin zajęć. W rezultacie organ ten może w sposób dość dowolny wprowadzać regulacje prawne w tym zakresie, jego władztwo regulacyjne ogranicza bowiem wyłącznie art. 42 ust. 1 Karty Nauczyciela. W związku z powyższym [...] uprzejmie proszę Panią Minister o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie, zwłaszcza zaś w zakresie tego, czy art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie powinien zostać uzupełniony o postanowienia określające kryteria, którymi powinien kierować się organ prowadzący szkołę określając tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć.
W szkole pracuje 88 nauczycieli. W czerwcu dyrektor zaprosił ich do sali lekcyjnej i przekazał hiobowe wieści. - Zwalniać was nie chcę, ale mogę nie mieć wyjścia - zagaił. - Kasa szkoły jest pusta. No chyba , że wy szkole pomożecie.
Pomysł był następujący: w każdej szkole jest fundusz świadczeń socjalnych, a z niego nauczyciel może dostać dofinansowanie np. na wczasy pod gruszą, zapomogę, wakacje dla dziecka, pracowniczą wycieczkę.... Na głowę wypada ok. 2,5 tys. zł. Nauczyciel składa więc wniosek o zapomogę (w uzasadnieniu pisze, że np. nie starcza mu na życie). I dostaje ok. 800 zł. Potem przelewa je na konto szkoły. Szkoła sama funduszu ruszyć nie może, bo dyrektor skończyłby w sądzie.[...]
Dyrektor: - W tej chwili na konto szkoły z darowizn wpłynęło już 50 tys. Wpłaciło jakieś 60 proc. nauczycieli.
Stanowisko w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli: psychologów, logopedów, pedagogów. W myśl art. 42 ust. 1-2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.), czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1)zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3)zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Jak podaje PAP, w poniedziałek, podczas spotkania z nauczycielami premier Donald Tusk obiecał "pochylić się" nad biurokratycznymi obciążeniami nauczycieli.
Premier powiedział: Dzisiaj nauczyciele mówią, podejrzewam, że jednym głosem, że chcieliby bardzo móc więcej czasu poświęcać dzieciom, a dużo mniej papierom. Rozmawiałem o tym i obiecałem to dzisiaj (...), że natychmiast zwrócę się do pani minister, aby naprawdę rzetelnie ocenić, na ile ta papierkowa, administracyjna, biurokratyczna praca jest rzeczywiście potrzebna.
Źródło: PAP
PS
Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi działania zmierzające do uproszczenia procedur administracyjnych związanych z pracą nauczyciela. Podobną potrzebę dostrzegł również Premier Donald Tusk. Warto podkreślić, że już od kilku miesięcy w MEN trwają prace nad nowelizacją rozporządzeń dotyczących dokumentacji przebiegu nauczania oraz organizacji pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które mają uprościć biurokratyczną sprawozdawczość. Będą one w najbliższym czasie przesłane do konsultacji.
Dodatkowym zadaniem, jakie minister Szumilas postawiła obecnie przed urzędnikami resortu, jest inwentaryzacja całego prawa oświatowego stanowionego przez MEN, pod kątem procedur wymagających od nauczycieli wszelkiego rodzaju sprawozdawczości. Na jej podstawie podjęte zostaną decyzje dotyczące likwidacji, ograniczeń lub uproszczenia części z nich.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,318,860 unikalne wizyty