ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,655
bullet.png Najnowszy użytkownik: martamlo

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
W światowym rankingu polska edukacja na 14 miejscu
 


W światowym rankingu polska edukacja na 14 miejscu

Ze światowego rankingu przygotowanego przez firmę Pearson wynika, że Polska plasuje się na doskonałym 14 miejscu wyprzedzając m.in. Niemcy, Belgię, USA, Szwecję, Austrię, Francję, Norwegię.
Raport opiera się na trzech badaniach: PISA, które sprawdza umiejętności 15-latków w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych; PIRLS (umiejętności 10-latków) oraz TIMSS (jak sobie radzą 15-latki z myśleniem matematycznym i naukami przyrodniczymi). Bierze też pod uwagę takie dane o edukacji, jak np. liczba osób z wyższym wykształceniem w stosunku do liczby ludności.




Źródło: Pearson

A tak na marginesie, to warto chyba zauważyć, że pozycja ta została osiągnięta jedynie dzięki usilnym i nieustającym wysiłkom wspaniałych władz oświatowych i samorządowych, oraz niezwykle przychylnej i życzliwej dla nauczycieli atmosferze budowanej przez media.
Rola nauczycieli (niedouczonych) i wychowawców (niekompetentnych) jest tu oczywiście marginalna.
Z niemal 100% pewnością można sądzić, że likwidacja Karty Nauczyciela niezawodnie wywindowałaby Polskę w okolice pierwszej trójki rankingu.





 
15 000
 

Dzisiaj zarejestrował się na naszej stronie 15 000 użytkownik.


10.07.2008 - zarejestrowany 1 użytkownik

Po 329 dniach - 1000 zarejestrowanych użytkowników

Po 132 dniach - 2000 zarejestrowanych użytkowników

Po 145 dniach - 3000 zarejestrowanych użytkowników

Po 171 dniach - 4000 zarejestrowanych użytkowników

Po   92 dniach - 5000 zarejestrowanych użytkowników

Po 118 dniach - 6000 zarejestrowanych użytkowników

Po   75 dniach - 7000 zarejestrowanych użytkowników

Po   91 dniach - 8000 zarejestrowanych użytkowników

Po   21 dniach - 9000 zarejestrowanych użytkowników

Po   39 dniach - 10000 zarejestrowanych użytkowników

Po   72 dniach - 11000 zarejestrowanych użytkowników

Po   65 dniach - 12000 zarejestrowanych użytkowników

Po   82 dniach - 13000 zarejestrowanych użytkowników

Po   92 dniach - 14000 zarejestrowanych użytkowników

Po   73 dniach - 15000 zarejestrowanych użytkowników



 
Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada
 


Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada

Wybrane fragmenty zapisu czatu, podczas którego wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiadał na pytania o planowane zmiany w prawie oświatowym.


Czy popiera Pan Minister likwidację Karty Nauczyciela dla nauczycieli następujących specjalności: pedagogów szkolnych, logopedów, szkolnych doradców zawodowych?
Wydaje mi się, że obecne przepisy regulujące zatrudnianie nauczycieli tych specjalności w szkołach są wystarczające. Przepisy dają dużą swobodę samorządom i dyrektorom szkół w regulowaniu czasu pracy nauczycieli tych specjalności, a jednocześnie gwarantują im przywileje właściwe dla wszystkich nauczycieli.

Podpisze się Pan pod obywatelskim projektem w sprawie likwidacji gimnazjów?
Zdecydowanie nie. Uważam, że gimnazja to olbrzymi sukces polskiej edukacji, tak jak większość ekspertów na świecie. Pod względem umiejętności uczniowie gimnazjów są jednymi z lepszych w Europie.
Na pewno wyzwaniem dla gimnazjów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w radzeniu sobie z trudnymi przypadkami wychowawczymi, które są właściwe dla tego wieku. Myślę jednak, że polscy nauczyciele radzą sobie z tym coraz lepiej, a negatywna opinia o gimnazjach propagowana jest głównie ze względów politycznych.


Czy przewidywane są zmiany w UoSO dotyczące dolnego limitu uczniów w szkole, która jest przekazywana do prowadzenia stowarzyszeniom? (obecnie 70)
Nie, nie pracujemy nad takimi zmianami.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni z KN wg propozycji j.s.t. zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego?
Jak na razie propozycje te są jedynie propozycjami samorządowymi, a nie stanowią propozycji rządu. Na tę chwilę nie planujemy wprowadzenia tego typu rozwiązań.

Jaki ma Pan sposób na ukrócenie uprawiania partyzantki oświatowej, np. zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma za zadanie poprowadzenie miejskiego żłobka i przedszkola, a jej kapitał został pokryty wkładem pieniężnym, pochodzącym z budżetu miasta?

Według stanowiska MEN, które popierają decyzję NSA oraz WSA w Warszawie, jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wyzbywać się odpowiedzialności za realizację obowiązkowych zadań, a takim jest prowadzenie szkół. W związku z tym, w obecnym stanie prawnym JST nie mogą przekazać prowadzenia wszystkich szkół zewnętrznym podmiotom.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni ze znowelizowanej KN zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, nie spełniając na ten dzień warunku wieku metrykalnego?
Nic mi nie wiadomo o planach MEN, dotyczących wykreślenia nauczycieli z Karty Nauczyciela.

Kiedy ostatecznie resort edukacji złoży do Sejmu projekt zmiany Karty Nauczyciela zgodnie z postulatami samorządów?

Przygotowujemy własny projekt, który ma charakter kompromisu i niekoniecznie będzie uwzględniał wszelkie propozycje, zresztą często niespójne, przedstawicieli różnych JST i innych organizacji. Założenia do naszego projektu zmian będą przygotowane do końca roku.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP




 
"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom
 


"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom


Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" negatywnie odniosła się do samorządowych propozycji zmian w ustawie - Karta Nauczyciela i Ustawie o systemie oświaty.
Propozycje te są szkodliwe dla jakości polskiej edukacji i warunków pracy nauczycieli. Jedyną przesłanką proponowanych zmian jest trudna sytuacja budżetowa jednostek samorządów terytorialnych, będąca efektem polityki finansowej państwa. Przedstawiony projekt w żadnym wypadku nie poprawia warunków pracy nauczycieli, kształcenia dzieci i młodzieży, nie wpływa także na podnoszenie jakości pracy szkół - stwierdzają członkowie Rady.
Za szczególnie groźne dla polskiego systemu edukacji "Solidarność" oświatowa uznaje propozycje:
- zmian statusu zawodowego nauczyciela ( zwiększenie pensum, ograniczenie czasu urlopu wypoczynkowego, zmiany w awansie zawodowym, itp.),
- zmniejszenia procentowego odpisu na doskonalenie zawodowe,
- zmian w procedurze udzielania urlopów dla poratowania zdrowia zwłaszcza przy znacznym wydłużeniu wieku emerytalnego,
- zniesienia limitu uczniów w szkołach, które mogą być przekazane do prowadzenia innym podmiotom niż jednostki samorządu terytorialnego, czyli nieograniczonej prywatyzacji,
- dalszego ograniczenia roli organów sprawujących nadzór pedagogiczny.
Rada Sekcji Krajowej podtrzymała stanowisko, że jakiekolwiek zmiany dotyczące warunków pracy i płacy mogą nastąpić tylko w efekcie uzgodnień rządu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi po zakończeniu rzeczywistego badania czasu i warunków pracy nauczycieli przez Instytut Badań Edukacyjnych. Rada oczekuje od Ministerstwa Edukacji Narodowej jednoznacznego opowiedzenia się przeciwko szkodliwym propozycjom dyskredytującym polską oświatę i prestiż zawodu nauczyciela.
Rada SKOiW podjęła także decyzje o kontynuacji działań informacyjnych w sprawie propozycji zmian w prawie oświatowym i organizacji 6 grudnia br. w Warszawie ogólnopolskiej debaty pod hasłem "Dokąd zmierza polska oświata?".
Członkowie Rady SKOiW zaapelowali do Rządu RP o podjęcie prac legislacyjnych na rzecz utrzymania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo - wychowawczych w odniesieniu do wychowawców, którzy na jej podstawie zostali zatrudnieni.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przewiduje, że status nauczycielski tych pracowników wygaśnie 31 grudnia 2013 r.
W trakcie prac legislacyjnych w 2003 r., kiedy placówki opiekuńczo - wychowawcze zostały wyłączone z systemu oświaty, urzędnicy państwowi deklarowali, iż nie należy odbierać praw nabytych, tzn., że osoby zatrudnione w oparciu o przepisy Karty Nauczyciela powinny zachować to uprawnienie do wygaśnięcia stosunku pracy.

Źródło: NSZZ Solidarność - Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania

 
Pismo RPO do MEN
 


Pismo RPO do MEN


Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował 12.10.2012 roku pismo do MEN w sprawie pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych. Oto jego fragmenty:

W ocenie Rzecznika nie budzi żadnych wątpliwości, że upoważnienie oparte o art. 94 Konstytucji RP stanowiące podstawę do samodzielnego uregulowania przez organ samorządu terytorialnego stosunków prawnych, daje temu organowi większa swobodę regulacyjna niż art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Uwzględniając konstytucyjne standardy demokratycznego państwa prawnego nie może to jednak oznaczać, że konstrukcja ustawowego upoważnienia daje całkowitą dowolność w regulowaniu materii dotyczącej praw jednostki, w tym przypadku materii czasu pracy.[...]
Z art. 42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela wynika, że organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli [...] realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych[...]
Art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie określa natomiast jakimi kryteriami jakimi kryteriami powinien kierować się organ prowadzących szkołę regulując materię tygodniowego wymiaru godzin zajęć. W rezultacie organ ten może w sposób dość dowolny wprowadzać regulacje prawne w tym zakresie, jego władztwo regulacyjne ogranicza bowiem wyłącznie art. 42 ust. 1 Karty Nauczyciela.
W związku z powyższym [...] uprzejmie proszę Panią Minister o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie, zwłaszcza zaś w zakresie tego, czy art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie powinien zostać uzupełniony o postanowienia określające kryteria, którymi powinien kierować się organ prowadzący szkołę określając tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć.



Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum