Wójtowie i burmistrzowie przyznają, że wsparcie z budżetu państwa dla małych szkół i przedszkoli tylko w części pokrywa ich wydatki na oświatę. Ponadto co roku spada liczba uczniów. W ostatnich kilku latach o milion. Przedstawiciele samorządów przyznają, że nie dochodziłoby do zamykania placówek, jeśli nie musieliby stosować Karty nauczyciela. Likwidują więc szkoły, w tym podstawowe, mimo że za dwa lata będą one potrzebne. Wtedy bowiem do pierwszych klas trafi podwójny rocznik sześciolatków i siedmiolatków. Nie brakuje też prób tworzenia przez gminy spółek prawa handlowego, które mogłyby przynieść oszczędności i uchronić poszczególne placówki przed zamknięciem. To rozwiązanie krytykuje jednak resort edukacji.
Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgodności art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z konstytucją rozpoznali sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że przepis ustawy określający sposób rekrutacji do przedszkoli i szkół jest zbyt ogólny, w związku z czym wydane na jego podstawie rozporządzenie jest bezprawne.
Zdaniem rzecznika, to ustawa, a nie rozporządzenie, powinna gwarantować dzieciom podstawowe prawo zapisane w konstytucji, czyli miejsce w szkole oraz określać główne zasady rekrutacji.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy oświatowej straci moc za rok. Tym samym sędziowie dali Sejmowi czas na dostosowanie prawa do orzeczenia TK.
Ministerstwo edukacji zapewniło, że 1 września 2013 r. nowe przepisy wejdą w życie. Już w październiku ub.r. MEN przedstawiło projekt założeń do tzw. ustawy przedszkolnej.
Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych
Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych
Na systemowy projekt "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych", przeznaczono 150 milionów € (około 624 mln zł).
Z pieniędzy tych finansowane są doposażenie bazy dydaktycznej szkół oraz organizacja zajęć dodatkowych:
- dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
- dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
- zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. hipoterapia, muzykoterapia czy dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np. prowadzenie obserwacji przyrodniczych).
Rozumu Wom wiele dodo,
Staro babe zmieni w młodo,
A chłopa co ni moze,
Jako zywo wspomoze.
Syćka zaś od kolędników,
Życeń pzyjmijcie bez liku:
PASTERZ I
Lo nasygo Prezydenta,
Niech na zawse zapamięta,
Nie podawej pirsy graby,
Siednij se, jak siednom baby
I jak nojpilni potrafis,
Uc się chopie łortografii.
Co by kuzdo ciura z gumna,
Była z prezydenta dumna.
PASTERZ II
A tobie Panie Premieze,
Tako życymy szceze,
Abyś nabroł łochoty..........
Komisja Europejska opublikowała raport "Organisation of school time in Europe".
Jak wynika z przedstawionych w nim kalendarzy szkolnych 2012/2013 ponad 30 krajów europejskich, w których szczegółowo opisane jest ile wolnego i kiedy mają uczniowie oraz nauczyciele, w Polsce przerwy w nauce (wakacje i ferie) trwają 13 tygodni i sześć dni świątecznych. W 18 krajach uczniowie i nauczyciele mają od 14 do ponad 17 tygodni wolnego.
Tylko w Danii i na Slowacji mają mniej wolnego niż w Polsce - 12 tygodni.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,613,840 unikalne wizyty