W naszej kochanej Gazecie Prawnej ukazał się artykuł "Młodzi nauczyciele pytają: po co nam karta?" Oto jego fragment. Ponad 35 proc. młodych nauczycieli i studentów ostatnich lat pedagogiki zgodziłoby się na przedłużenie czasu pracy – wynika z przeprowadzonego na zlecenie DGP sondażu przez Instytut Badań Opinii Homo Homini. Co ciekawe, 40 proc. nie protestowałoby przeciwko trudniejszemu dostępowi do otrzymania urlopów dla poratowania zdrowia. Jest jednak kwestia, której nie chcieliby zmieniać: długości wakacji. Te wyniki powinny cieszyć przedstawicieli samorządów, którzy chcą radykalnych zmian w Karcie nauczyciela.
A może by tak napisać?
Prawie 65 proc. młodych nauczycieli i studentów ostatnich lat pedagogiki nie zgodziłoby się na przedłużenie czasu pracy – wynika z przeprowadzonego na zlecenie DGP sondażu przez Instytut Badań Opinii Homo Homini. 60 proc. protestowałoby przeciwko trudniejszemu dostępowi do otrzymania urlopów dla poratowania zdrowia. Nie chcieliby też zmieniać długości wakacji. Te wyniki nie powinny cieszyć przedstawicieli samorządów, którzy chcą radykalnych zmian w Karcie nauczyciela.
W światowym rankingu polska edukacja na 14 miejscu
W światowym rankingu polska edukacja na 14 miejscu
Ze światowego rankingu przygotowanego przez firmę Pearson wynika, że Polska plasuje się na doskonałym 14 miejscu wyprzedzając m.in. Niemcy, Belgię, USA, Szwecję, Austrię, Francję, Norwegię.
Raport opiera się na trzech badaniach: PISA, które sprawdza umiejętności 15-latków w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych; PIRLS (umiejętności 10-latków) oraz TIMSS (jak sobie radzą 15-latki z myśleniem matematycznym i naukami przyrodniczymi). Bierze też pod uwagę takie dane o edukacji, jak np. liczba osób z wyższym wykształceniem w stosunku do liczby ludności.
A tak na marginesie, to warto chyba zauważyć, że pozycja ta została osiągnięta jedynie dzięki usilnym i nieustającym wysiłkom wspaniałych władz oświatowych i samorządowych, oraz niezwykle przychylnej i życzliwej dla nauczycieli atmosferze budowanej przez media.
Rola nauczycieli (niedouczonych) i wychowawców (niekompetentnych) jest tu oczywiście marginalna.
Z niemal 100% pewnością można sądzić, że likwidacja Karty Nauczyciela niezawodnie wywindowałaby Polskę w okolice pierwszej trójki rankingu.
Wybrane fragmenty zapisu czatu, podczas którego wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiadał na pytania o planowane zmiany w prawie oświatowym.
Czy popiera Pan Minister likwidację Karty Nauczyciela dla nauczycieli następujących specjalności: pedagogów szkolnych, logopedów, szkolnych doradców zawodowych? Wydaje mi się, że obecne przepisy regulujące zatrudnianie nauczycieli tych specjalności w szkołach są wystarczające. Przepisy dają dużą swobodę samorządom i dyrektorom szkół w regulowaniu czasu pracy nauczycieli tych specjalności, a jednocześnie gwarantują im przywileje właściwe dla wszystkich nauczycieli.
Podpisze się Pan pod obywatelskim projektem w sprawie likwidacji gimnazjów? Zdecydowanie nie. Uważam, że gimnazja to olbrzymi sukces polskiej edukacji, tak jak większość ekspertów na świecie. Pod względem umiejętności uczniowie gimnazjów są jednymi z lepszych w Europie.
Na pewno wyzwaniem dla gimnazjów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w radzeniu sobie z trudnymi przypadkami wychowawczymi, które są właściwe dla tego wieku. Myślę jednak, że polscy nauczyciele radzą sobie z tym coraz lepiej, a negatywna opinia o gimnazjach propagowana jest głównie ze względów politycznych.
Czy przewidywane są zmiany w UoSO dotyczące dolnego limitu uczniów w szkole, która jest przekazywana do prowadzenia stowarzyszeniom? (obecnie 70) Nie, nie pracujemy nad takimi zmianami.
Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni z KN wg propozycji j.s.t. zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego? Jak na razie propozycje te są jedynie propozycjami samorządowymi, a nie stanowią propozycji rządu. Na tę chwilę nie planujemy wprowadzenia tego typu rozwiązań.
Jaki ma Pan sposób na ukrócenie uprawiania partyzantki oświatowej, np. zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma za zadanie poprowadzenie miejskiego żłobka i przedszkola, a jej kapitał został pokryty wkładem pieniężnym, pochodzącym z budżetu miasta? Według stanowiska MEN, które popierają decyzję NSA oraz WSA w Warszawie, jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wyzbywać się odpowiedzialności za realizację obowiązkowych zadań, a takim jest prowadzenie szkół. W związku z tym, w obecnym stanie prawnym JST nie mogą przekazać prowadzenia wszystkich szkół zewnętrznym podmiotom.
Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni ze znowelizowanej KN zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, nie spełniając na ten dzień warunku wieku metrykalnego? Nic mi nie wiadomo o planach MEN, dotyczących wykreślenia nauczycieli z Karty Nauczyciela.
Kiedy ostatecznie resort edukacji złoży do Sejmu projekt zmiany Karty Nauczyciela zgodnie z postulatami samorządów? Przygotowujemy własny projekt, który ma charakter kompromisu i niekoniecznie będzie uwzględniał wszelkie propozycje, zresztą często niespójne, przedstawicieli różnych JST i innych organizacji. Założenia do naszego projektu zmian będą przygotowane do końca roku.
"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom
"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom
Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" negatywnie odniosła się do samorządowych propozycji zmian w ustawie - Karta Nauczyciela i Ustawie o systemie oświaty. Propozycje te są szkodliwe dla jakości polskiej edukacji i warunków pracy nauczycieli. Jedyną przesłanką proponowanych zmian jest trudna sytuacja budżetowa jednostek samorządów terytorialnych, będąca efektem polityki finansowej państwa. Przedstawiony projekt w żadnym wypadku nie poprawia warunków pracy nauczycieli, kształcenia dzieci i młodzieży, nie wpływa także na podnoszenie jakości pracy szkół - stwierdzają członkowie Rady.
Za szczególnie groźne dla polskiego systemu edukacji "Solidarność" oświatowa uznaje propozycje:
- zmian statusu zawodowego nauczyciela ( zwiększenie pensum, ograniczenie czasu urlopu wypoczynkowego, zmiany w awansie zawodowym, itp.),
- zmniejszenia procentowego odpisu na doskonalenie zawodowe,
- zmian w procedurze udzielania urlopów dla poratowania zdrowia zwłaszcza przy znacznym wydłużeniu wieku emerytalnego,
- zniesienia limitu uczniów w szkołach, które mogą być przekazane do prowadzenia innym podmiotom niż jednostki samorządu terytorialnego, czyli nieograniczonej prywatyzacji,
- dalszego ograniczenia roli organów sprawujących nadzór pedagogiczny. Rada Sekcji Krajowej podtrzymała stanowisko, że jakiekolwiek zmiany dotyczące warunków pracy i płacy mogą nastąpić tylko w efekcie uzgodnień rządu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi po zakończeniu rzeczywistego badania czasu i warunków pracy nauczycieli przez Instytut Badań Edukacyjnych. Rada oczekuje od Ministerstwa Edukacji Narodowej jednoznacznego opowiedzenia się przeciwko szkodliwym propozycjom dyskredytującym polską oświatę i prestiż zawodu nauczyciela.
Rada SKOiW podjęła także decyzje o kontynuacji działań informacyjnych w sprawie propozycji zmian w prawie oświatowym i organizacji 6 grudnia br. w Warszawie ogólnopolskiej debaty pod hasłem "Dokąd zmierza polska oświata?".
Członkowie Rady SKOiW zaapelowali do Rządu RP o podjęcie prac legislacyjnych na rzecz utrzymania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo - wychowawczych w odniesieniu do wychowawców, którzy na jej podstawie zostali zatrudnieni.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przewiduje, że status nauczycielski tych pracowników wygaśnie 31 grudnia 2013 r. W trakcie prac legislacyjnych w 2003 r., kiedy placówki opiekuńczo - wychowawcze zostały wyłączone z systemu oświaty, urzędnicy państwowi deklarowali, iż nie należy odbierać praw nabytych, tzn., że osoby zatrudnione w oparciu o przepisy Karty Nauczyciela powinny zachować to uprawnienie do wygaśnięcia stosunku pracy.
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 56,318,905 unikalne wizyty