ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,747
bullet.png Najnowszy użytkownik: megan345

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada
 


Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada

Wybrane fragmenty zapisu czatu, podczas którego wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiadał na pytania o planowane zmiany w prawie oświatowym.


Czy popiera Pan Minister likwidację Karty Nauczyciela dla nauczycieli następujących specjalności: pedagogów szkolnych, logopedów, szkolnych doradców zawodowych?
Wydaje mi się, że obecne przepisy regulujące zatrudnianie nauczycieli tych specjalności w szkołach są wystarczające. Przepisy dają dużą swobodę samorządom i dyrektorom szkół w regulowaniu czasu pracy nauczycieli tych specjalności, a jednocześnie gwarantują im przywileje właściwe dla wszystkich nauczycieli.

Podpisze się Pan pod obywatelskim projektem w sprawie likwidacji gimnazjów?
Zdecydowanie nie. Uważam, że gimnazja to olbrzymi sukces polskiej edukacji, tak jak większość ekspertów na świecie. Pod względem umiejętności uczniowie gimnazjów są jednymi z lepszych w Europie.
Na pewno wyzwaniem dla gimnazjów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w radzeniu sobie z trudnymi przypadkami wychowawczymi, które są właściwe dla tego wieku. Myślę jednak, że polscy nauczyciele radzą sobie z tym coraz lepiej, a negatywna opinia o gimnazjach propagowana jest głównie ze względów politycznych.


Czy przewidywane są zmiany w UoSO dotyczące dolnego limitu uczniów w szkole, która jest przekazywana do prowadzenia stowarzyszeniom? (obecnie 70)
Nie, nie pracujemy nad takimi zmianami.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni z KN wg propozycji j.s.t. zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego?
Jak na razie propozycje te są jedynie propozycjami samorządowymi, a nie stanowią propozycji rządu. Na tę chwilę nie planujemy wprowadzenia tego typu rozwiązań.

Jaki ma Pan sposób na ukrócenie uprawiania partyzantki oświatowej, np. zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma za zadanie poprowadzenie miejskiego żłobka i przedszkola, a jej kapitał został pokryty wkładem pieniężnym, pochodzącym z budżetu miasta?

Według stanowiska MEN, które popierają decyzję NSA oraz WSA w Warszawie, jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wyzbywać się odpowiedzialności za realizację obowiązkowych zadań, a takim jest prowadzenie szkół. W związku z tym, w obecnym stanie prawnym JST nie mogą przekazać prowadzenia wszystkich szkół zewnętrznym podmiotom.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni ze znowelizowanej KN zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, nie spełniając na ten dzień warunku wieku metrykalnego?
Nic mi nie wiadomo o planach MEN, dotyczących wykreślenia nauczycieli z Karty Nauczyciela.

Kiedy ostatecznie resort edukacji złoży do Sejmu projekt zmiany Karty Nauczyciela zgodnie z postulatami samorządów?

Przygotowujemy własny projekt, który ma charakter kompromisu i niekoniecznie będzie uwzględniał wszelkie propozycje, zresztą często niespójne, przedstawicieli różnych JST i innych organizacji. Założenia do naszego projektu zmian będą przygotowane do końca roku.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP




 
"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom
 


"Solidarność" oświatowa zdecydowanie przeciwna samorządowym propozycjom


Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" negatywnie odniosła się do samorządowych propozycji zmian w ustawie - Karta Nauczyciela i Ustawie o systemie oświaty.
Propozycje te są szkodliwe dla jakości polskiej edukacji i warunków pracy nauczycieli. Jedyną przesłanką proponowanych zmian jest trudna sytuacja budżetowa jednostek samorządów terytorialnych, będąca efektem polityki finansowej państwa. Przedstawiony projekt w żadnym wypadku nie poprawia warunków pracy nauczycieli, kształcenia dzieci i młodzieży, nie wpływa także na podnoszenie jakości pracy szkół - stwierdzają członkowie Rady.
Za szczególnie groźne dla polskiego systemu edukacji "Solidarność" oświatowa uznaje propozycje:
- zmian statusu zawodowego nauczyciela ( zwiększenie pensum, ograniczenie czasu urlopu wypoczynkowego, zmiany w awansie zawodowym, itp.),
- zmniejszenia procentowego odpisu na doskonalenie zawodowe,
- zmian w procedurze udzielania urlopów dla poratowania zdrowia zwłaszcza przy znacznym wydłużeniu wieku emerytalnego,
- zniesienia limitu uczniów w szkołach, które mogą być przekazane do prowadzenia innym podmiotom niż jednostki samorządu terytorialnego, czyli nieograniczonej prywatyzacji,
- dalszego ograniczenia roli organów sprawujących nadzór pedagogiczny.
Rada Sekcji Krajowej podtrzymała stanowisko, że jakiekolwiek zmiany dotyczące warunków pracy i płacy mogą nastąpić tylko w efekcie uzgodnień rządu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi po zakończeniu rzeczywistego badania czasu i warunków pracy nauczycieli przez Instytut Badań Edukacyjnych. Rada oczekuje od Ministerstwa Edukacji Narodowej jednoznacznego opowiedzenia się przeciwko szkodliwym propozycjom dyskredytującym polską oświatę i prestiż zawodu nauczyciela.
Rada SKOiW podjęła także decyzje o kontynuacji działań informacyjnych w sprawie propozycji zmian w prawie oświatowym i organizacji 6 grudnia br. w Warszawie ogólnopolskiej debaty pod hasłem "Dokąd zmierza polska oświata?".
Członkowie Rady SKOiW zaapelowali do Rządu RP o podjęcie prac legislacyjnych na rzecz utrzymania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo - wychowawczych w odniesieniu do wychowawców, którzy na jej podstawie zostali zatrudnieni.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przewiduje, że status nauczycielski tych pracowników wygaśnie 31 grudnia 2013 r.
W trakcie prac legislacyjnych w 2003 r., kiedy placówki opiekuńczo - wychowawcze zostały wyłączone z systemu oświaty, urzędnicy państwowi deklarowali, iż nie należy odbierać praw nabytych, tzn., że osoby zatrudnione w oparciu o przepisy Karty Nauczyciela powinny zachować to uprawnienie do wygaśnięcia stosunku pracy.

Źródło: NSZZ Solidarność - Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania

 
Pismo RPO do MEN
 


Pismo RPO do MEN


Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował 12.10.2012 roku pismo do MEN w sprawie pensum pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych. Oto jego fragmenty:

W ocenie Rzecznika nie budzi żadnych wątpliwości, że upoważnienie oparte o art. 94 Konstytucji RP stanowiące podstawę do samodzielnego uregulowania przez organ samorządu terytorialnego stosunków prawnych, daje temu organowi większa swobodę regulacyjna niż art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. Uwzględniając konstytucyjne standardy demokratycznego państwa prawnego nie może to jednak oznaczać, że konstrukcja ustawowego upoważnienia daje całkowitą dowolność w regulowaniu materii dotyczącej praw jednostki, w tym przypadku materii czasu pracy.[...]
Z art. 42 ust.7 pkt 3 Karty Nauczyciela wynika, że organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli [...] realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych[...]
Art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie określa natomiast jakimi kryteriami jakimi kryteriami powinien kierować się organ prowadzących szkołę regulując materię tygodniowego wymiaru godzin zajęć. W rezultacie organ ten może w sposób dość dowolny wprowadzać regulacje prawne w tym zakresie, jego władztwo regulacyjne ogranicza bowiem wyłącznie art. 42 ust. 1 Karty Nauczyciela.
W związku z powyższym [...] uprzejmie proszę Panią Minister o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie, zwłaszcza zaś w zakresie tego, czy art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela nie powinien zostać uzupełniony o postanowienia określające kryteria, którymi powinien kierować się organ prowadzący szkołę określając tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć.


 
"Dobrowolne" darowizny
 


"Dobrowolne" darowizny


W szkole pracuje 88 nauczycieli. W czerwcu dyrektor zaprosił ich do sali lekcyjnej i przekazał hiobowe wieści. - Zwalniać was nie chcę, ale mogę nie mieć wyjścia - zagaił. - Kasa szkoły jest pusta. No chyba , że wy szkole pomożecie.
Pomysł był następujący: w każdej szkole jest fundusz świadczeń socjalnych, a z niego nauczyciel może dostać dofinansowanie np. na wczasy pod gruszą, zapomogę, wakacje dla dziecka, pracowniczą wycieczkę.... Na głowę wypada ok. 2,5 tys. zł. Nauczyciel składa więc wniosek o zapomogę (w uzasadnieniu pisze, że np. nie starcza mu na życie). I dostaje ok. 800 zł. Potem przelewa je na konto szkoły. Szkoła sama funduszu ruszyć nie może, bo dyrektor skończyłby w sądzie.[...]
Dyrektor: - W tej chwili na konto szkoły z darowizn wpłynęło już 50 tys. Wpłaciło jakieś 60 proc. nauczycieli.

Źródło: Gazeta Wyborcza

 
!!!!!
 


!!!!!


Gminy nakładają na nauczycieli [specjalistów] za dużo zadań. Nie ma czasu na dodatkowe zajęcia z uczniami.

To tytuł artykułu w naszej kochanej GAZECIE PRAWNEJ. Jestem w takim szoku, że musiałem umieścić to w osobnym newsie.





Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. listopada 2025 12:00
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum