Od 2015 roku zmiany, zmiany, zmiany. Matura i sprawdzian klas VI
Od 2015 roku zmiany, zmiany, zmiany. Matura i sprawdzian klas VI
Minister edukacji Krystyna Szumilas przedstawiła nowe zasady egzaminu maturalnego i sprawdzianu klas szóstych, które będą obowiązywać od 2015 roku. W nowym kształcie egzaminu maturalnego część pisemna obowiązkowa pozostaje bez zmian. Na liście przedmiotów dodatkowych znajdą się wszystkie, ujęte w podstawie programowej na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym, tj.: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia sztuki, historia muzyki, informatyka, język polski, języki obce nowożytne, język łaciński i kultura antyczna, języki mniejszości narodowych i języki mniejszości etycznych, matematyka, wiedza o społeczeństwie. Nie obejmuje jedynie przedmiotu „wiedza o tańcu", ponieważ nie jest on realizowany na poziomie rozszerzonym.
W części pisemnej przedmioty obowiązkowe będą zdawane na poziomie podstawowym, przedmioty dodatkowe wyłącznie na poziomie rozszerzonym, w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym. Uczeń będzie miał obowiązek przystąpienia do co najmniej jednego egzaminu dodatkowego (w części pisemnej) i prawo przystąpienia do pięciu kolejnych przedmiotów dodatkowych.
Jak donosi "Rzeczpospolita" dyrektor szkoły nie ma już prawa zwolnić nauczyciela tylko dlatego, że osiągnął wiek emerytalny. Starsi nauczyciele nie będą już automatycznie zwalniać etatów dla młodszych kolegów. Ustawa z 23 listopada 2012 r. zlikwidowała od 1 stycznia możliwość zwalniania nauczyciela tylko ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego.
– Oznacza to, że podstawą rozstania z nauczycielem muszą być inne przesłanki, np. likwidacja szkoły czy oddziału – stwierdziła na łamach gazety Joanna Skrobisz, ekspert od prawa oświatowego.
Ze zmiany cieszą się nauczyciele, mniej samorządowcy - komentuje "Rzeczpospolita".
Kolejna manipulacja dziennikarza Dziennika Gazeta Prawna
Kolejna manipulacja dziennikarza Dziennika Gazeta Prawna
Kolejny raz Pan Artur Radwan w artykule w Dzienniku Gazeta Prawna z 17 stycznia 2013r. "Czternastka dla nauczycieli dobija gminy" ucieka się do manipulacji. Zrzuca na nauczycieli i ustawę Kartę Nauczyciela, odpowiedzialność za stan finansów gmin, twierdząc, że zapisane w ustawie Karta Nauczyciela mechanizmy wynagradzania nauczycieli rujnują finansowo gminy.
Już tytuł artykułu sugeruje, że mówimy o jakimś dodatkowym 14 wynagrodzeniu nauczycieli. Natomiast jednorazowy dodatek uzupełniający jest ustawowym instrumentem wyrównania nauczycielom niedoszacowanych w niektórych gminach wynagrodzeń.
Związek Nauczycielstwa Polskiego z całą mocą pragnie podkreślić, że nie ma obowiązku wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających nauczycielom w gminach, w których zapisy regulaminu wynagradzania gwarantują nauczycielom osiąganie średnich ustawowych.
Należałoby zapytać co takiego się stało, że dopiero po 12 latach od wejścia w życie znowelizowanej w 2000 roku ustawy Karta Nauczyciela, mamy do czynienia z prawdziwym samorządowym „ larum”. Odpowiedź jest prosta. W 2009 r. wprowadzono do zapisów ustawy KN restrykcyjny mechanizm kontroli osiąganych w samorządach wynagrodzeń nauczycieli. Samorządy zobowiązane są przedstawiać sprawozdania do Regionalnej Izby Obrachunkowej , a w przypadku nieosiągania przez nauczycieli średnich wynagrodzeń wypłacać jednorazowe dodatki uzupełniające. Rok 2010 pokazał z jaką skalą niedoszacowania nauczycielskich wynagrodzeń mieliśmy do czynienia. Dziesięć lat oszczędności na nauczycielskich pensjach zaczęto dopiero wyrównywać od 3 lat.
Wystąpienie Tomasza Leśniaka podczas demonstracji w obronie publicznej edukacji, która odbyła 9 stycznia w Krakowie.
Wystąpienie Tomasza Leśniaka podczas demonstracji w obronie publicznej edukacji, która odbyła 9 stycznia w Krakowie.
Witam serdecznie wszystkie „roszczeniowe i nierentowne” krakowianki i krakowian!
Zaczynamy protest przeciwko likwidacji szkół, prywatyzacji stołówek oraz polityce cięć w przedszkolach, szkołach i MDK-ach.
Proszę Państwa! Politycy, którzy roztrwonili prawie miliard złotych na budowę dwóch stadionów, a teraz wydają kolejne miliony na Narodowe Centrum Rugby i organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich, mają czelność tłumaczyć nam, czym jest racjonalizacja wydatków, i twierdzą, że to nasze dzieci oraz pracownice i pracownicy szkół są obciążeniem dla gminy. Przypomnijmy im, że finansowanie ogólnodostępnej edukacji jest podstawowym zadaniem samorządu! To politycy i urzędnicy, którzy nie są w stanie tego zadania realizować, stanowią obciążenie miejskiego budżetu i powinni zrezygnować z pełnionych funkcji.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Problemy współczesnej pedagogiki szkolnej. Między teorią a praktyką"
Szanowni Państwo,
Poprzez Państwa portal, w imieniu władz Instytutu Nauk Społecznych Pedagogium Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, Fundacji Pedagogium oraz Samorządu Naukowo - Badawczej Akademii Pedagogium mam zaszczyt zaprosić dyrektorów szkół, pedagogów i psychologów szkolnych, nauczycieli, a także wychowawców świetlic szkolnych na Ogólnopolską Konferencję Naukową z wymianą doświadczeń, pt.: „Problemy współczesnej pedagogiki szkolnej. Między teorią a praktyką”
Jest to pierwsze tak duże wydarzenie w Polsce stworzone z myślą o pedagogice szkolnej.
Konferencja odbędzie się w dniu 7 czerwca 2013r., w PEDAGOGIUM WSNS w Warszawie ul. Marszałkowska 115
W załączniku przesyłam oficjalne zaproszenie wraz z kartą zgłoszeniową.
Zwracam się z prośbą o umieszczenie informacji wraz z programem na Państwa stronie internetowej, z której sam niejednokrotnie korzystam.
Z poważaniem
mgr Michał Sieradzan
Przewodniczący Samorządu Doktorantów Naukowo-Badawczej Akademii
Pedagogium
Pedagogium WSNS w Warszawie
ul. Marszałkowska 115
Tel. 795-799-357
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,613,953 unikalne wizyty