ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,084
bullet.png Najnowszy użytkownik: agata4523

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Opinia PPP, a szkolna codzienność
 

zk


DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ - DZIAŁANIA SYSTEMOWE




PROBLEM ORGANIZACYJNY

Wprowadzenie działań systemowych w pracy z uczniem posiadającym opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.

Opis i analiza z wykorzystaniem cyklu Deminga.


1. Działanie. Opis sytuacji problemowej.


Obecnie zjawisko dysleksji rozwojowej diagnozuje się cztery razy częściej niż np. przed reformą systemu szkolnego. Podobnie ma się sprawa z ilością wydawanych przez Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne opinii dla uczniów z obniżonymi możliwościami intelektualnymi.
Nauczyciele w większości rozpoznają problem, jednak nie do końca potrafią pomóc takiemu dziecku tym bardziej, że szkoła zawodowa gromadzi przecież głównie uczniów mających za sobą różne niepowodzenia szkolne. Powoduje to internalizację pewnych, najczęściej niewłaściwych, schematów myślenia i działania u takiego młodego człowieka.
Opinie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej często nie dostarczają nauczycielom poszczególnych przedmiotów, wystarczających informacji o mocnych i słabych stronach ucznia oraz o sposobach pracy z nim. Zwroty i słownictwo stosowane w tych opiniach, niejednokrotnie nie są w pełni znane i rozumiane przez dydaktyków.
W związku z ciągłym zwiększaniem się i w naszej szkole liczby uczniów wymagających dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych, u których stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, wystąpiła potrzeba pewnych uregulowań.
Wobec powyższego postanowiłam podjąć działania zmierzające do zaspokojenia tej potrzeby.

2. Planowanie.

Mając na uwadze wprowadzenie optymalnych rozwiązań, poddałam ten problem dyskusji Rady Pedagogicznej, w wyniku czego zaplanowałam następujące zadania:

1.Opracowanie sposobu informowania nauczycieli o nazwiskach uczniów z opiniami.
2.Opracowanie czytelnej formy przekazywania nauczycielom danych zawartych w opiniach tych uczniów.
3.Ustalenie zasad współpracy z nauczycielami w przypadku wystąpienia problemów dydaktyczno- wychowawczych u uczniów z takowymi opiniami.
4.Przedstawienie RP powyższych opracowań i podjęcie decyzji o wprowadzeniu ich w życie.
5.Zorganizowanie szkolenia RP, w celu poszerzenia wiadomości o zjawisku.
6.Monitoring sytuacji ucznia.
7.Analiza funkcjonowania systemu.

Zakładam, iż powyższe działania spowodują, że:

- Nauczyciele poszerzą zasób swoich wiadomości o problemie, przyswoją stosowane słownictwo i utrwalą podstawowe umiejętności pracy z uczniem posiadającym opinię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej o potrzebie dostosowania wymagań.
- Wszyscy nauczyciele będą znali nazwiska uczniów wymagających dostosowania wymagań edukacyjnych.
- Nauczyciele danego ucznia będą świadomi jego indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
- W sytuacji pojawienia się problemów dydaktyczno - wychowawczych u danego ucznia, nauczyciele będą konsekwentnie współpracować ze sobą oraz pedagogiem szkolnym.
- Sytuacja ucznia będzie w miarę stabilna.

3. Wykonanie.

1.Opracowałam wzór druku, który jest dowodem zapoznania nauczyciela z problemem występującym u danego ucznia (załącznik 1).
2.Opracowałam czytelną formę przekazywania nauczycielom danych o takim uczniu, zawartych w opinii PPP (załącznik 2).
3.W oparciu o moje propozycje, Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o wprowadzeniu w życie ustaleń dotyczących postępowania w takich przypadkach, a mianowicie:
- Przygotowanie przez pedagoga szkolnego, na początku roku szkolnego, dokumentacji ucznia (wg załącznika 1 i 2 oraz oryginał lub potwierdzona kopia opinii PPP);
- Niezwłoczne zapoznanie nauczycieli z w/w dokumentacją potwierdzone ich podpisem (zał. 1);
- Wprowadzenie zakodowanej informacji o głównym powodzie dostosowania w dzienniku lekcyjnym;
- W przypadku wystąpienia problemów - konsultacje z pedagogiem szkolnym, które są notowane przez pedagoga w indywidualnej karcie ucznia i potwierdzane podpisem nauczyciela. Jeżeli sytuacja tego wymaga, konsultacje takie mogą być prowadzone z rodzicami ucznia, dyrekcją szkoły, wychowawcą klasy lub z innym nauczycielem, co należy odnotować w dzienniku lekcyjnym i/lub poinformować pedagoga.
- Przekazanie informacji o uczniach, którzy znajdują się w klasach programowo najwyższych, kierownikowi praktycznej nauki zawodu, co jest spowodowane ewentualnymi działaniami dostosowującymi warunki egzaminu końcowego.
4.Zorganizowałam szkolenie Rady Pedagogicznej na temat: "Dysleksja rozwojowa" etiologia, symptomy, terapia
5.Prowadziłam systematyczną analizę postępów w nauce tych uczniów.
6.Po roku sprawdziłam funkcjonowanie systemu.

4. Badanie wyników.


System działa już trzeci rok, co oznacza, że plan i działania były właściwe.
O ich skuteczności świadczy osiągnięcie założonych celów:

- Nauczyciele posiadają czynny zasób słów występujących w omawianej problematyce, wykazują właściwy stosunek do problemu (zanika myślenie stereotypowe). Powyższe wynika z obserwacji, rozmów i dyskusji.
- Nauczyciele posiadają wiedzę na temat uczniów z opiniami PPP, podejmują starania w bezpośredniej pracy z uczniem (głównie dostosowanie form i metod nauczania), co wnioskuję z rozmów i analizy dokumentacji.
- W sytuacji problemowej nauczyciele zwracają się głównie do pedagoga szkolnego, aby wspólnie wspomóc danego ucznia. Świadczą o tym notatki z indywidualnych konsultacji.
- W roku szkolnym 2002/03, przeszło do następnej klasy lub ukończyło szkołę, 100% takich uczniów t.j. 11 osób. W kolejnym roku sukces osiągnęło 10 uczniów, a jeden w kwietniu zrezygnował z dalszej nauki. W bieżącym roku szkolnym w 20 takich przypadkach nie zauważa się większych problemów. Dane te znajdują się w dziennikach, protokołach i dokumentacji pedagoga szkolnego.

Wobec zwiększającej się liczby uczniów z opiniami PPP opracowałam i wdrożyłam nową formę druku informującego nauczycieli o osobach wymagających dostosowania wymagań edukacyjnych (zał. 3). Obowiązuje on od września 2004r. Pozostałe elementy systemu nie uległy zmianie.





ZAŁĄCZNIK 1


Pieczątka szkoły Miejscowość/ data





Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych rozdział 2 § 6 ust. 1 i 2 proszę o dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczennicy / ucznia ....................................................................................... z klasy ............... zgodnie z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.


Do wiadomości:

Wychowawca klasy: ...........................................
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów:

1. .....................................
2. ....................................
3. ....................................
4. ....................................
5. ....................................
6. ....................................





Pieczątka i podpis pedagoga szkolnego













Pieczątka szkoły

ZAŁĄCZNIK 2

Imię i nazwisko ucznia: ..............................................................

Klasa: .......................

Rok szkolny: ..........................

Data wystawienia opinii: ................................

Główny powód dostosowania:

...................................................................................................

Strony mocne: .............................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

Strony słabe:
...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................


...................................................................................................

...................................................................................................

Zalecenia poradni: .......................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

...................................................................................................

Uwagi do dalszej pracy:

..................................................................................................

..................................................................................................

..................................................................................................

..................................................................................................

..................................................................................................

..................................................................................................


Pieczątka i podpis pedagoga szkolnego

ZAŁĄCZNIK 3

Pieczątka szkoły
Miejscowość i data


Na podstawie rozporządzenia MENiS z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych § 6 ust. 1, 2, 3, proszę o dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych niżej wymienionych uczennic i uczniów zgodnie z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

LP.     IMIĘ I NAZWISKO     KLASA     GŁÓWNY POWÓD DOSTOSOWANIA     UWAGI












............................................
podpis i pieczątka pedagoga szk.

Do wiadomości wszystkich nauczycieli:


1. mgr Adamczewski A. ...........................................

2. inż. Banaszewski B. ...........................................

3. dr Cejrowska C. ...........................................

4. lic. Drozda D. ..........................................

5. itd.

Opracowała: zk



Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Anika 26 dnia 05. października 2010
dobre!
#2 | ewaiwona dnia 06. października 2010
szacuneczek!Smile
#3 | pedagogsp7 dnia 07. października 2010
świetne, chyba skorzystam z podpowiedzi, bo po wczorajszej rozmowie z nauczycielką od historii o uczennicy klasy IV mam wiele wątpliwości co do kompetencji tejże pani jako nauczyciel z przygotowaniem pedagogicznym,
#4 | annabor dnia 02. września 2012
Mam pytanie, czy w/w rozporządzenia nie ulegają zmianie po 17 listopada 2010 r. Pozdrawiam
Wink
#5 | Zetka dnia 02. września 2012
Annabor, powiem więcej - nawet już uległoWink
Dzięki za czujność - jak rzecze SzefSmile

Ten artykuł wykorzystałam jako opis przypadku w teczce na dyplomowanego pn. Problem organizacyjny. Opis i analiza z wykorzystaniem cyklu Deminga.

Może więc także służyć jako przykładowa forma. Treść się jednak zdezaktualizowała, więc lepiej "coś z tym zrobić", o co niniejszym wnioskuję do AdministratoraSmile
#6 | Kazimierz dnia 02. września 2012
Zetko, nie widzę powodu, żeby coś zmieniać. W stopce jest data umieszczenia Twojego artykułu, więc wiadomo, że pisząc go nie mogłaś odwoływać się do wiadomego rozporządzenia. Materiał tak czy owak jest wartościowy.
#7 | Zetka dnia 02. września 2012
Ok.
Dzisiejsze wpisy, potencjalnemu czytelnikowi, też tłumaczą wiele.
Dzięki Smile
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

26. kwietnia 2024 13:07
Mój Dyrektor twierdzi, że nie może. Wizytator tak jej powiedział. A Rodzic zrezygnował Angry i co teraz z tym zrobić?

26. kwietnia 2024 07:49
Może

25. kwietnia 2024 21:02
Czy rodzic moze zdrezygnować z zajęć rewalidacyjnych?

20. kwietnia 2024 13:25
nie pytamy Smile

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png warsztaty dla grona [47]
bullet.png prawnik - prawo o... [1]