ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,083
bullet.png Najnowszy użytkownik: monklo

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Ułatwienia dla dyslektyków
 


Ułatwienia dla dyslektyków

Od przyszłego roku szkolnego indywidualne problemy uczniów, np. dyslekcja czy dysgrafia, będą musiały być rozpoznane już w szkole podstawowej. Zadanie takie zostanie wpisane do statutów szkół. Tak wynika z propozycji zmian w kształceniu specjalnym oraz poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej przygotowanych przez resort edukacji.
– Oznacza to, że odpowiednie opinie będą mogły być wydawane nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej – mówi Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej,
Wyjaśnia, że pozwoli to wyeliminować przypadki zgłaszania się do poradni absolwentów liceum ogólnokształcącego z prośbą o wydanie opinii potwierdzającej u nich dysleksję rozwojową, uprawniającą do przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Maturzyści mający odpowiednie zaświadczenie mogą mieć m.in. wydłużony czas zdawania egzaminu, wypełniać arkusze na komputerze zamiast ręcznie itp.
Katarzyna Hall dodaje, że opinie będą ważne przez cały okres edukacji szkolnej, czyli od momentu wydania do zakończenia nauki. Dzięki temu rodzice unikną wielokrotnego wnioskowania o wydanie opinii na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Każda szkoła będzie musiała także wyznaczyć osobę koordynującą pomoc dla uczniów z problemami, a także powołać zespoły do spraw potrzeb edukacyjnych uczniów. W jego skład mają wchodzić nauczyciele, pedagog szkolny, a także na wniosek dyrektora przedstawiciel poradni pedagogiczno-psychologicznej. Taki zespół mógłby decydować o tym, czy promować ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy wyższej. Obecnie w takiej sprawie opinię musi wydać poradnia pedagogiczno-psychologiczna.
Jednocześnie szkoły będą mogły ściślej współpracować z poradniami pedagogiczno-psychologicznymi. Te ostatnie będą zobowiązane do wspierania metodycznego i merytorycznego nauczycieli, a także prowadzenia konsultacji i szkoleń.
W poniedziałek rozpocznie się cykl konsultacji społecznych proponowanych zmian. Zostaną one wprowadzone do odpowiednich rozporządzeń.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | is dnia 15. stycznia 2010
Nie podoba mi się to. w wielu przypadkach dopiero w szkole ponadgimnazjalnej uczeń zglasza sie z problemem dysleksji. zwykle dotyczy to takich przypadków, kiedy rodzice z roznych wzgledów nie poszli z dzieckiem do poradni wcześniej. Dlaczego tacy uczniowie maja być pozbawieni prawa do badania i wydania opinii. przeciez pracownicy poradni nie wystawiaja opinii w oparciu o swoje widzimisię tylko na podstawie badań.
#2 | Kazimierz dnia 15. stycznia 2010
Myślę is, że może to nie takie złe, ale większa odpowiedzialność nauczycieli w szkołach podstawowych. Wczesne badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji ( np. metodą Bogdanowicz - to dość proste ) i potem monitorowanie i kierowanie na badania.
#3 | is dnia 15. stycznia 2010
Wiem, ale pisałam o takich przypadkach, kiedy rodzice po prostu nie chcą lub nie moga dotrzeć do poradni( u mnie to sie zdarza- niektorzy maja do poradni ok 30 km.). Często taki uczen dopiero w szkole ponadgimnazjalnej sam decyduje,że chce iść na badania. Dojeżdża i tak do szkoły i poradnię ma na miejscu. Uważam,że takim uczniom nie powinno sie ograniczać możliwości badań.
#4 | Tomek dnia 19. stycznia 2010
Teraz gdy uczeń ma już diagnozę dys- z poradni, to przy każdym etapie edukacyjnym musi iść po jej "aktualizacje" - tj. wypisanie często tego samego ale z nową datą, aby "zaspokoić" wymagania formalne-prawne. Nie robi się często przy tym, żadnych dodatkowych badań, więc jest to zwykle marnowanie papieru i czasu (a często też nerwów niezorientowanych rodziców). Ten zapis o "aktualności" dys- mogli by znieść i jeden problem "z głowy".
Co zaś do pomysłu ministerstwa - znajdą się zapewne i tacy uczniowie, których rodzice nie kwapili się z wizytą do poradni (mimo, że szkoła wysyłała), a którzy z wiekiem sami chcieli by się przebadać.
Ministerstwo też szykuje rewolucje odnośnie działania poradni pp. Mają one bardziej "wychodzić" do szkół, nauczycieli. Obawiam się tylko, że pomysł szybko podchwycą samorządy i będą ciąć etaty pedagogów i psychologów szkolnych - no, bo przecież statutowe zadania szkoły wspiera pracownik poradni. No i w szkołach zamiast etatów pewnie zaproponują umowy. :|
#5 | Kazimierz dnia 19. stycznia 2010
Tomek, nie podzielałbym Twoich obaw, co do zastąpienia pedagogów.
U mnie już zaczęła się akcja "wchodzenia" psychologów z PPP do szkół i polega to na dwugodzinnej obecności jednego z nich w szkole raz w miesiącu ( w z góry ustalonym terminie ).
Chociaż, co do mniejszych miejscowości, gdzie wójt jest panem i władcą, może masz i rację.
#6 | airam dnia 19. stycznia 2010
Im wcześniej dziecko-uczeń zostanie przebadane w PPP i dostanie diagnozę dyslektyk, tym zwiększa się szansa na poprawę jego funkcjonowania w szkole. Uczniowie ci są objęci terapią albo w szkole, albo w poradni. Z megodoświadczenia zawodowego widzę że nikt z uczniów nie stracił na opinii w szkole, a zyskał on i jego rodzice. Opinia wymusza na szkolepewne działania terapeutyczne. Uczennica z wioski która dostała opinię o dyskalkulii w gimnazjum nic nie zyskała. Niedoinformowana trafiła na studia i ma problemy z ekonomią, statystyką.
#7 | Tomek dnia 19. stycznia 2010
Kazimierz, dziękuje za słowa otuchy. Jestem psychologiem i na 50% od nowego roku szkolnego zamiast etatu umowa :| Zobaczymy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25. kwietnia 2024 21:02
Czy rodzic moze zdrezygnować z zajęć rewalidacyjnych?

20. kwietnia 2024 13:25
nie pytamy Smile

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png warsztaty dla grona [47]
bullet.png prawnik - prawo o... [1]