Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty – spotkanie grup roboczych w MEN
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty – spotkanie grup roboczych w MEN
We wtorek, 21 marca br. w gmachu ministerstwa edukacji odbyło się spotkanie grup roboczych pracujących w ramach Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.
W pracach Zespołu biorą udział przedstawiciele reprezentatywnych związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego, wchodzących w skład Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, oraz przedstawiciele ministerstw.
Minister Anna Zalewska, przewodnicząca Zespołu powołała cztery grupy robocze, których zadaniem jest przedyskutowanie kierunków zmian w zakresie finansowania oświaty i statusu zawodowego pracowników oświaty, w związku z tym, że obecne rozwiązania oceniane są jako nieadekwatne do współczesnych warunków społecznych, ekonomicznych, demograficznych.
Na kolejnych spotkaniach grup roboczych analizowano możliwość wdrożenia rozwiązań optymalizujących zasady finasowania zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego, zracjonalizowania systemu wynagradzania nauczycieli, aktualizacji zasad awansu zawodowego nauczycieli w odpowiedzi na potrzeby szkoły i rozwoju zawodowego nauczyciela, a także uporządkowania przepisów regulujących czas pracy nauczycieli.
zące się rozmowy, wymiana opinii, propozycje kierunków rozważań w chwili obecnej mają charakter roboczy, podlegają dalszej szerokiej dyskusji i odnoszą się do części z zaplanowanych obszarów tematycznych prac Zespołu.
Na tym etapie prac, celem Zespołu jest wypracowanie mechanizmów prawnych stwarzających optymalne, racjonalne warunki rozwoju zawodowego nauczycieli, a w zakresie finansowania – podział środków w sposób bardziej dostosowany do zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Dyskutowane rozwiązania nie przewidują wyłączenia żadnej z grup nauczycieli spod unormowań Karty Nauczyciela.
Podsumowanie pierwszego etapu prac Zespołu planowane jest w kwietniu br.
Przypomnijmy, że w tym roku, po raz pierwszy od pięciu lat, dokonana zostanie waloryzacja wynagrodzeń nauczycieli. Natomiast już w kwietniu br., zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pokażemy harmonogram podwyżek dla nauczycieli.
[...]
Związek Nauczycielstwa Polskiego dementuje przedstawione w mediach informacje o rzekomym podsumowaniu prac grup roboczych, a także dokonania jakichkolwiek ustaleń. Fakt ten jest przykładem dezinformowania opinii publicznej, manipulowania faktami, a także dowodem bezprecedensowego nieliczenia się z opinią wyrażaną przez partnera społecznego.
Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się autentycznych rozmów i konsultacji. Domagamy się rozmów i rozstrzygnięć uwzględniających stanowiska i opinie poszczególnych partnerów społecznych. Jesteśmy przeciwni grze pozorów i próbie wmanipulowania ZNP w rozwiązania, które są niekorzystne dla pracowników.
Związek Nauczycielstwa Polskiego żąda upublicznienia stenogramu z posiedzenia grup roboczych, które odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej 21 marca 2017 r.
Wczoraj w MEN podsumowane zostały prace zespołów zajmujących się m.in. nowymi zasadami finansowania oświaty, czasem i warunkami pracy nauczycieli oraz uproszczeniem systemu wynagrodzeń. Propozycje:
• Powiązanie wynagrodzeń nauczycieli z wysokością średniej krajowej. Stażysta zarabiałby 70% średniej krajowej, dyplomowany ok. 120%. Oznaczałoby to wzrost wynagrodzeń między 300, a 600 złotych. Jednocześnie ma być zlikwidowany jednorazowy dodatek uzupełniający. "Solidarność" na TAK, ZNP na NIE.
• Pensum specjalistów (pedagodzy, psycholodzy, logopedzi) ma być zapisane w KN. Proponowana wysokość 18 – 20 godzin.
• Pedagodzy i logopedzi obligatoryjnie zatrudnieni w przedszkolach i szkołach (są spory, kto miałby to finansować).
• Ocena pracy nauczyciela obligatoryjnie, co 5-7 lat.
4 kwietnia mają być przedstawione przez MEN szczegółowe rozwiązania, które zaczną obowiązywać od przyszłego roku. Zobaczymy na ile będą one zgodne z propozycjami opisanymi powyżej.
"Przyjechaliśmy tu dumni z naszej premier. To, co pokazała w Brukseli w ciągu wczorajszego i dzisiejszego dnia to coś, co napawa dumą. Broniła polskiej sprawy. Broniła dzielnie, w sposób, który pozostanie w naszej historii" - oświadczył Jarosław Kaczyński, witając premier Beatę Szydło na lotnisku w Warszawie. Podziękował jej za umiejętność obrony polskich spraw.
W roku szkolnym 2017/2018 zajmiemy się całościowo reformą subwencji oświatowej, której sposób ustalania jest już dość archaiczny. Musimy też wprowadzić dodatkowego nauczyciela w klasach integracyjnych i określić w rozporządzeniach jego obowiązki, a także pensum. Zobaczmy, co się stało po ostatnich wyrokach sądowych, które pozwoliły samorządom ustalać pensum pedagogów. Otóż organy prowadzące ustanawiają dla nich pensum wynoszące blisko 40 godzin tygodniowo. Dlatego proszę organizacje związkowe, aby pomogły nam wspólnie ustalić pensum dla tych nauczycieli specjalistów.
Pensum logopedy, psychologa, pedagoga i doradcy zawodowego zostanie ustalone bezpośrednio w Karcie nauczyciela. Gminy nie będą miały już wpływu na jego wysokość - - powiedziała pani minister.
************
Po ostatnim spotkaniu w MEN mamy zapewnienie pani minister, że pensum tych nauczycieli [pedagogów, logopedów, doradców zawodowych] będzie zapisane bezpośrednio w ustawie i ma być ustalone na poziomie 20 do maksymalnie 24 godzin – mówi DGP Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków Zawodowych.
************
Pani minister podkreśliła (spotkanie Prezydium Rady KSOiW z Ministrem Edukacji Narodowej), że na wniosek Solidarności zostaną ujednolicone w Karcie Nauczyciela m.in. pensa pedagogów psychologów, logopedów, metodyków a co najważniejsze na każdym poziomie kształcenia będą potrzebni doradcy zawodowi i w każdej placówce mają być zatrudnieni psycholodzy i pedagodzy a to właśnie daje wielu nauczycielom szansę na pracę. W związku z licznymi interwencjami ws art.42 pani minister ponownie rozważy zmianę jego zapisów tak by był on jednoznaczny i nie pozwalał na interpretację różną od intencji ustawodawcy.
INFORMACJA PODANA PRZEZ ZNP Przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawach finansowania oświaty zgłosił między innymi propozycję zabezpieczenia w subwencji oświatowej środków na wynagrodzenia nauczycieli realizujących ramowe plany nauczania, z wyłączeniem nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, nauczycieli świetlic i bibliotek. Propozycja ta spotkała się z jednoznaczną, krytyczną reakcją ZNP. Jak zaznaczył przedstawiciel Związku propozycja ta jest sprzeczna z zapowiedziami minister edukacji Anny Zalewskiej dotyczącymi uporządkowania spraw nauczycieli specjalistów.
O ile jest to informacja prawdziwa, to sam pomysł, żeby coś takiego zaproponować jest skandaliczny. Mam taką nadzieję (choć nadzieja matką głupców), że wyskoczył z tą propozycją jakiś urzędnik niższego szczebla bez wiedzy i konsultacji z SZEFOSTWEM MEN. Jeśli było to jednak uzgodnione i miało sondować jak daleko można się posunąć (taktyka ostatnio bardzo często stosowana w różnych obszarach), to w kontekście wcześniejszych wypowiedzi pani minister nie zniżę się do komentarza.
Nieoficjalne (póki co) stanowisko "Solidarności" jest jednoznaczne. W tej sprawie nie ma żadnego pola do dyskusji. NIE MA NA TO ZGODY.
Rewalidacja nie należy do zajęć obowiązkowych, więc jest nieobowiązkowa. Rodzic może zrezygnować i wcale nie musi tego wniosku uzasadniać, jak to w interpretacjach MEN można wyczytać.
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą.
Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,243,564 unikalne wizyty