Ministerstwo Edukacji Narodowej kończy prace legislacyjne związane z reformą poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
2. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;
3. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach;
4. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych;
5. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
MEN poinformował, że trwają obecnie ostatnie prace redakcyjne nad wymienionymi powyżej rozporządzeniami.
Wcześniejsza emerytura dla nauczyciela z kwalifikacjami
Wcześniejsza emerytura dla nauczyciela z kwalifikacjami
Wykonywanie pracy w szkole czy bibliotece przez osobę, która nie ma do tego odpowiednich kwalifikacji pedagogicznych, nie jest pracą w szczególnym charakterze. ZUS nie musi uwzględniać tego okresu do przyznania wcześniejszej emerytury.
Pracownik szkoły legitymujący się 30-letnim stażem pracy złożył do ZUS wniosek o emeryturę nauczycielską. ZUS, sprawdzając dokumenty, ustalił, że zainteresowany urodzony w 1962 roku już w wieku 15 lat zawarł z radą zakładową Związku Nauczycielstwa Polskiego umowę o pracę, na podstawie której został zatrudniony na 1/2 etatu w punkcie bibliotecznym jako pracownik pedagogiczny.
Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".
Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".
W dniu 18-go października 2010 roku (poniedziałek) odbył się w Warszawie III Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi". Organizatorem tego wydarzenia była Redakcja czasopisma "Głos Pedagogiczny". Serwis Reedukacja.pl objął patronatem medialnym to wydarzenie.
Celem zorganizowanego Kongresu była pomoc w prawidłowym diagnozowaniu ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, umiejętność doboru odpowiednich metod pracy, opracowania indywidualnego programu wsparcia oraz podejmowanie skutecznej współpracy z rodzicami.
Główni prelegenci: Prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska - kierownik Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie - zaprezentowała wykład pt. Sytuacja dzieci zdolnych w przedszkolu i szkole: wyniki badań i wnioski pedagogiczne. Małgorzata Łoskot - pedagog specjalny, socjoterapeuta, redaktor prowadzący czasopisma Głos Pedagogiczny oraz autorka cyklu artykułów „Szkoła dla rodziców”. Zaprezentowała wykład pt. Diagnoza, formy pomocy oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Mgr Ewa Galewska, neurologopeda reprezentująca Klinikę Leczenia Jąkania. Przedstawiła wykład pt. Szczególne potrzeby edukacyjne ucznia jąkającego się. Dorota Macander – psycholog, nauczyciel-konsultant w Pracowni Wychowania i Profilaktyki Ośrodka Rozwoju Edukacji. Przedstawiła referat pt. Możliwości wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze strony szkoły, instytucji pozaszkolnych oraz w ramach współpracy z rodzicami. prof. dr hab. Marta Bogdanowicz zaprezentowała wykład pt. Diagnoza i pomoc uczniom dyslektycznym.
Profesor zaproponowała podzielenie diagnozy na 3 etapy, zwiększające jej efektywność, tj.:
I etap - Gotowość szkolna
1. ocena gotowości szkolnej (badania przesiewowe przed podjęciem nauki szkolnej - 5-6 lat;
II etap - Ryzyko dysleksji (termin wprowadzony przez prof. Bogdanowicz w 1993 r. – oznacza że „dziecko zapowiada się jako osoba zagrożona dysleksją”);
2. ocena ryzyka trudności w czytaniu i pisaniu (badania przesiewowe: na początku klasy I - 6 lat, na końcu klasy I - po pierwszym roku nauki - 7 lat);
3. wstępna diagnoza dysleksji (badania indywidualne: po dwóch latach nauki - 8 lat (klasa II));
III etap - Diagnoza dysleksji
4. diagnoza dysleksji (badania indywidualne: po trzech latach nauki - 9 lat (klasa III));
"Po krótkiej przerwie kawowej odbyła się prezentacja firmy Remi, wykonującej pomoce edukacyjne dla dzieci i młodzieży."
Rozmowa z wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego
Rozmowa Elżbiety Kubery z Andrzejem Baszczyńskim - wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego
"Dzisiaj tak niestety się zdarza, że jeszcze coś dobrze nie wejdzie w życie, a już się chce to zmieniać. Zmiany nie mogą następować gwałtownie, lecz rozważnie i roztropnie. To nie znaczy, że powoli, lecz w sposób przemyślany. Tymczasem do zmian, które się proponuje, muszą być przekonani i nauczyciele, i rodzice, i uczniowie".
Intencje karcianej godziny minęły się z wykonawstwem. Jakby świat oświatowy stanął na głowie. Niektórzy wręcz prześcigają się w pomysłach, jak tę godzinę zrealizować, by przypodobać się swojemu burmistrzowi, wójtowi, dyrektorowi - czytamy w artykule.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego intencje, były słuszne, jednak jeżeli mają być wdrażane w życie, to trzeba inaczej zapisać to w prawie, w przeciwnym razie będzie się wypaczać ideę tych godzin. Miały one wzbogacać ofertę, a w niektórych jednostkach samorządu zwalnia się nauczycieli świetlic i w ich miejsce wprowadza karcianą godzinę dla nauczycieli przedmiotu. Uczeń nie dostaje tam nic więcej. A formą realizacji może być wycieczka, zajęcia pozalekcyjne z uczniem potrzebującym pomocy i szczególnie zdolnym, przygotowanie uroczystości szkolnej - tłumaczył Andrzej Baszczyński.
Zdaniem rozmówcy państwo chce się pozbyć obowiązku centralnego określania głównych kierunków polskiej szkoły publicznej przekazując odpowiedzialność samorządom. Jego zdaniem żaden cywilizowany kraj w Europie nie poszedł w tak daleko idącą decentralizację. - Dzisiaj rola organu nadzoru, jakim jest kurator oświaty, została tak dalece uproszczona, że ten organ, który powinien dbać o jakość kształcenia i wychowania, nie ma nic do powiedzenia. Nie ma instrumentów, żeby wyegzekwować prawo. Przykładem są samorządy, które zlikwidowały biblioteki szkolne - mówił Baszczyński.
- Oddawanie tego co nazywa się spójnym systemem edukacji w ręce tzw. małych ojczyzn, jest zgubne. Edukacja powinna być jedną całością - dodał. W rozmowie poruszona została także poruszona kwestia Karty Nauczyciela, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zlikwidować.
Źródło: Kurier Szczeciński (za Internetowym serwisem pedagogicznym reedukacja.pl).
Co dziesiąta placówka nie zdąży zakończyć planu naprawczego, który jest warunkiem zezwolenia na jej bezterminowe działanie.
Zgodnie z przepisami od nowego roku w domu dziecka nie będzie mogło przebywać więcej niż 30 dzieci. To jeden z wymogów, które na placówki opiekuńczo-wychowawcze nałożyło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Z ostatnich danych resortu wynika jednak, że 68 spośród 696 domów dziecka może nie zdążyć osiągnąć tych standardów. Tymczasem ich wypełnienie jest warunkiem uzyskania od wojewody zezwolenia na działanie przez czas nieokreślony. Jest to także konieczne, aby taka placówka uniknęła ukarania przez wojewodę za brak zezwolenia na działanie. Kara może wynieść od 200 zł do 6 tys. zł.
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,036,824 unikalne wizyty