ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 19

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,654
bullet.png Najnowszy użytkownik: monika_g21

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Samorządy płacą za rządowe absurdy dotyczące oświaty
 


Samorządy płacą za rządowe absurdy dotyczące oświaty


ZENON SZEWCZYK - Gminy muszą płacić za pracę nierzetelnych nauczycieli i ją premiować. Dodatkowo muszą też zapewniać im średnie wynagrodzenie bez względu na ich wydajność.
 
Nowe rozporządzenia
 


Nowe rozporządzenia



Ministerstwo Edukacji Narodowej kończy prace legislacyjne związane z reformą poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W Biuletynie Informacji Publicznej zamieszczone zostały następujące projekty rozporządzeń:

1. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
2. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych;
3. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach;
4. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych;
5. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.


MEN poinformował, że trwają obecnie ostatnie prace redakcyjne nad wymienionymi powyżej rozporządzeniami.
 
Wcześniejsza emerytura dla nauczyciela z kwalifikacjami
 


Wcześniejsza emerytura dla nauczyciela z kwalifikacjami



Wykonywanie pracy w szkole czy bibliotece przez osobę, która nie ma do tego odpowiednich kwalifikacji pedagogicznych, nie jest pracą w szczególnym charakterze. ZUS nie musi uwzględniać tego okresu do przyznania wcześniejszej emerytury.

Pracownik szkoły legitymujący się 30-letnim stażem pracy złożył do ZUS wniosek o emeryturę nauczycielską. ZUS, sprawdzając dokumenty, ustalił, że zainteresowany urodzony w 1962 roku już w wieku 15 lat zawarł z radą zakładową Związku Nauczycielstwa Polskiego umowę o pracę, na podstawie której został zatrudniony na 1/2 etatu w punkcie bibliotecznym jako pracownik pedagogiczny.
 
Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".
 


Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".


W dniu 18-go października 2010 roku (poniedziałek) odbył się w Warszawie III Ogólnopolski Kongres Pedagogów i Psychologów Szkolnych pt. "Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi". Organizatorem tego wydarzenia była Redakcja czasopisma "Głos Pedagogiczny". Serwis Reedukacja.pl objął patronatem medialnym to wydarzenie.
Celem zorganizowanego Kongresu była pomoc w prawidłowym diagnozowaniu ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, umiejętność doboru odpowiednich metod pracy, opracowania indywidualnego programu wsparcia oraz podejmowanie skutecznej współpracy z rodzicami.
Główni prelegenci:
Prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska - kierownik Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie - zaprezentowała wykład pt. Sytuacja dzieci zdolnych w przedszkolu i szkole: wyniki badań i wnioski pedagogiczne.
Małgorzata Łoskot - pedagog specjalny, socjoterapeuta, redaktor prowadzący czasopisma Głos Pedagogiczny oraz autorka cyklu artykułów „Szkoła dla rodziców”. Zaprezentowała wykład pt. Diagnoza, formy pomocy oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Mgr Ewa Galewska, neurologopeda reprezentująca Klinikę Leczenia Jąkania. Przedstawiła wykład pt. Szczególne potrzeby edukacyjne ucznia jąkającego się.
Dorota Macander – psycholog, nauczyciel-konsultant w Pracowni Wychowania i Profilaktyki Ośrodka Rozwoju Edukacji. Przedstawiła referat pt. Możliwości wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze strony szkoły, instytucji pozaszkolnych oraz w ramach współpracy z rodzicami.
prof. dr hab. Marta Bogdanowicz zaprezentowała wykład pt. Diagnoza i pomoc uczniom dyslektycznym.
Profesor zaproponowała podzielenie diagnozy na 3 etapy, zwiększające jej efektywność, tj.:
I etap - Gotowość szkolna
1. ocena gotowości szkolnej (badania przesiewowe przed podjęciem nauki szkolnej - 5-6 lat;
II etap - Ryzyko dysleksji (termin wprowadzony przez prof. Bogdanowicz w 1993 r. – oznacza że „dziecko zapowiada się jako osoba zagrożona dysleksją”);
2. ocena ryzyka trudności w czytaniu i pisaniu (badania przesiewowe: na początku klasy I - 6 lat, na końcu klasy I - po pierwszym roku nauki - 7 lat);
3. wstępna diagnoza dysleksji (badania indywidualne: po dwóch latach nauki - 8 lat (klasa II));
III etap - Diagnoza dysleksji
4. diagnoza dysleksji (badania indywidualne: po trzech latach nauki - 9 lat (klasa III));

"Po krótkiej przerwie kawowej odbyła się prezentacja firmy Remi, wykonującej pomoce edukacyjne dla dzieci i młodzieży."



Źródło: Internetowy serwis pedagogiczny reedukacja.pl




 
Rozmowa z wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego
 


Rozmowa Elżbiety Kubery z Andrzejem Baszczyńskim - wiceprezesem zarządu głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego


"Dzisiaj tak niestety się zdarza, że jeszcze coś dobrze nie wejdzie w życie, a już się chce to zmieniać. Zmiany nie mogą następować gwałtownie, lecz rozważnie i roztropnie. To nie znaczy, że powoli, lecz w sposób przemyślany. Tymczasem do zmian, które się proponuje, muszą być przekonani i nauczyciele, i rodzice, i uczniowie".
Intencje karcianej godziny minęły się z wykonawstwem. Jakby świat oświatowy stanął na głowie. Niektórzy wręcz prześcigają się w pomysłach, jak tę godzinę zrealizować, by przypodobać się swojemu burmistrzowi, wójtowi, dyrektorowi - czytamy w artykule.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego intencje, były słuszne, jednak jeżeli mają być wdrażane w życie, to trzeba inaczej zapisać to w prawie, w przeciwnym razie będzie się wypaczać ideę tych godzin. Miały one wzbogacać ofertę, a w niektórych jednostkach samorządu zwalnia się nauczycieli świetlic i w ich miejsce wprowadza karcianą godzinę dla nauczycieli przedmiotu. Uczeń nie dostaje tam nic więcej. A formą realizacji może być wycieczka, zajęcia pozalekcyjne z uczniem potrzebującym pomocy i szczególnie zdolnym, przygotowanie uroczystości szkolnej - tłumaczył Andrzej Baszczyński.
Zdaniem rozmówcy państwo chce się pozbyć obowiązku centralnego określania głównych kierunków polskiej szkoły publicznej przekazując odpowiedzialność samorządom. Jego zdaniem żaden cywilizowany kraj w Europie nie poszedł w tak daleko idącą decentralizację. - Dzisiaj rola organu nadzoru, jakim jest kurator oświaty, została tak dalece uproszczona, że ten organ, który powinien dbać o jakość kształcenia i wychowania, nie ma nic do powiedzenia. Nie ma instrumentów, żeby wyegzekwować prawo. Przykładem są samorządy, które zlikwidowały biblioteki szkolne - mówił Baszczyński.
- Oddawanie tego co nazywa się spójnym systemem edukacji w ręce tzw. małych ojczyzn, jest zgubne. Edukacja powinna być jedną całością - dodał. W rozmowie poruszona została także poruszona kwestia Karty Nauczyciela, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zlikwidować.

Źródło: Kurier Szczeciński (za Internetowym serwisem pedagogicznym reedukacja.pl).


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum