ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 17

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
To się pobawiliśmy. Droga to była zabawa
 


To się pobawiliśmy. Droga to była zabawa



Minister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas podpisała dzisiaj (30 kwietnia 2013 r.) nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Proponowane rozwiązania uwzględniają rekomendacje, opinie i uwagi kierowane do Ministerstwa Edukacji Narodowej przez wiele osób reprezentujących środowiska nauczycieli, rodziców, dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, partnerów społecznych, a także przez przedstawicieli organów sprawujących nadzór pedagogiczny i organów prowadzących szkoły.
Dzięki wprowadzonym zamianom zostanie ograniczona dokumentacja, obowiązująca dotychczas nauczycieli, co pozwoli im wydłużyć czas bezpośredniej pracy z uczniami, bez uszczerbku dla jakości udzielanej pomocy. Wprowadzenie zasady udzielania pomocy przez nauczycieli podczas bieżącej pracy oraz rezygnacja z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia na rzecz koordynacji jej udzielania przez wychowawcę klasy uprości proces i przyspieszy udzielanie tej pomocy.
W nowym rozporządzeniu rezygnowano z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy, do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy. Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce, który będzie współpracował z rodzicami oraz, w zależności od potrzeb, z nauczycielami, specjalistami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Obligatoryjny wymóg współpracy zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów pracujących z uczniem przewiduje się w sytuacji gdy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zniesiony zostaje obowiązek opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela. W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wnioski do dalszej pracy uwzględniane będą dodatkowo w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET).
Poszerzono katalog osób inicjujących udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej o osobę dyrektora, kuratora sądowego, pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania lub higienistkę szkolną, pracownika socjalnego i asystenta rodziny.
Doprecyzowany został przepis dotyczący zajęć specjalistycznych, które mogą trwać krócej niż 60 minut, przy czym należy zachować ustalony dla ucznia łączny tygodniowy czas tych zajęć.
W nowych regulacjach podtrzymano przepis pisemnego informowania rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: MEN

 
Nie za wcześnie na kiełbasę wyborczą?
 


Nie za wcześnie na kiełbasę wyborczą?



Nie możemy być głusi na obawy rodziców sześciolatków - stwierdził premier Donald Tusk, zapowiadając jednocześnie korektę w planowanej reformie edukacji. W roku 2014 do szkół pójdą sześciolatki, które urodziły się między styczniem a lipcem. Rok póżniej do pierwszych klas trafią już wszystkie sześciolatki. Dla dzieci 6-letnich urodzonych w drugim półroczu oznacza to przesunięcie obowiązku szkolnego o rok.
Premier stwierdził również, że zostaną przeprowadzone prace nad ustawowym limitem uczniów w klasach 1-3. Ma się w nich znajdować maksymalnie 25 dzieci. Donald Tusk stwierdził, że należałoby dzielić klasy ze względu na różnice w wieku uczniów z jednego rocznika.

Źródło: Gazeta Prawna

 
Interpelacje
 


Wniesione interpelacje - adresat: MEN


Interpelacja nr 17062

W sprawie uregulowania wymiaru pensum pedagogów i innych specjalistów szkolnych w ustawie Karta Nauczyciela na poziomie norm obowiązujących takich samych specjalistów, zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Zgłaszający Aleksandra Trybuś
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 04-04-2013

Interpelacja nr 17011

W sprawie systemu wynagradzania pedagogów szkolnych

Zgłaszający Iwona Kozłowska
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 04-04-2013

Interpelacja nr 17007

W sprawie ujednolicenia pensum pedagogów i innych specjalistów szkolnych oraz określenia go na poziomie norm ustalonych dla takich samych specjalistów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Zgłaszający Wojciech Penkalski
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 03-04-2013

Interpelacja nr 16882

W sprawie zrównania pensum pedagogów szkolnych i specjalistów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Zgłaszający Krystyna Łybacka
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 02-04-2013

Interpelacja nr 17108

W sprawie ujednolicenia pensum pedagogów i innych specjalistów szkolnych

Zgłaszający Elżbieta Gapińska
Zofia Ławrynowicz
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 05-04-2013

Interpelacja nr 17322

W sprawie ujednolicenia pensum pedagogów i innych specjalistów szkolnych

Zgłaszający Kazimierz Moskal
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 17-04-2013

Interpelacja nr 17485
W sprawie wymiaru czasu pracy pedagogów szkolnych

Zgłaszający Artur Ostrowski
Adresat minister edukacji narodowej
Data wpływu 19-04-2013


 
RPO, odpowiedź dla Sekcji Krajowej Oświaty i wychowania NSZZ "Solidarność"
 


RPO, odpowiedź dla Sekcji Krajowej Oświaty i wychowania NSZZ "Solidarność"

Tu macie najświeższe pismo od Rzecznika Praw Obywatelskich do Sekcji Krajowej Oświaty i wychowania NSZZ "Solidarność".


Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich dla Sekcji Krajowej Oświaty i wychowania NSZZ "Solidarność


 
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" - opinia do projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
 


Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" - opinia do projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw

Jak mówiłem, trzymam rękę na pulsie. Macie jeszcze cieplutkie.




Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” poniżej przedkłada opinię do projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej główny cel projektowanych zmian w ustawie - Karta Nauczyciela ma charakter „pijarowski” i przewidziane działania nie będą prowadziły do jego osiągnięcia. Mogą natomiast przynieść efekt zupełnie odwrotny od zakładanego, co SKOiW NSZZ „Solidarność” podnosi w poniższej opinii.
MEN, prezentując proponowane zmiany, używa sformułowań typu: nowatorski, przyjazny, motywacyjny, elastyczny, wychodzący naprzeciw, itp., a proponuje rozwiązania, które psują system edukacji w Polsce, komplikują, a nie poprawiają funkcjonowanie placówek oświatowych.
Proponowane zmiany zdecydowanie pogarszają warunki pracy nauczycieli, co
z pewnością nie spowoduje podniesienia jakości pracy szkół i placówek oświatowych, czyli nie przyniesie korzyści uczniom. Przedstawione propozycje na pewno degradują pozycję nauczyciela w szkole i obniżają prestiż tego zawodu w społeczeństwie.
W rzeczywistości nie wzmacniają motywacyjnego charakteru wynagradzania pracy nauczycieli, wypaczają sens doskonalenia zawodowego i wprowadzają bezpośrednią zależność pracownika oświaty od organów prowadzących .
Rzeczywistym celem proponowanych zmian jest zwiększenie kompetencji JST
w związku z brakiem dostatecznego finansowania polskiej edukacji przez państwo polskie.
Odnosząc się do zakresu przewidywanej regulacji i zasadniczych kwestii, wymagających zdaniem MEN uregulowania, SKOiW NSZZ „Solidarność” opiniuje, jak następuje:
Ad. 1
Zdecydowany sprzeciw Związku budzi zastąpienie średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wskaźnikami kalkulacyjnymi środków ogółem przeznaczonych na wynagrodzenia nauczycieli.
Obecnie obowiązujący system wynagradzania nauczycieli ma charakter automatyczny, który gwarantuje ustalony ustawą KN poziom płac, tzn. ustawa budżetowa państwa oraz art. 30 ust. 3 ustawy KN. Zastąpienie go nieokreślonymi wskaźnikami kalkulacyjnymi uzależnia wynagrodzenia nauczycieli od nieznanych okoliczności. Proponowany uznaniowy charakter określania poziomu płac nauczycieli w żadnym razie nie będzie spełniał funkcji motywacyjnej. Do tej pory JST miały możliwość wdrażania motywacyjnego charakteru płac, głównie poprzez zwiększenie dodatku motywacyjnego ze środków, które musiały wypłacić w formie jednorazowych dodatków uzupełniających (w 2009 r. – 250 mln. PLN.; w 2010 – 249 mln. PLN; w 2011 r. 244 mln. PLN). Zatem zmiany systemu wynagradzania postrzegamy jako próbę szukania oszczędności kosztem nauczycieli.
Negatywnie oceniamy propozycje zmiany sposobu rozliczania środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli. Naszym zdaniem spowoduje to dalsze spłaszczenie poziomu wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego i jeszcze bardziej pogłębi dysproporcje minimalnego wynagrodzenia zasadniczego do ogólnej struktury wynagrodzeń, szczególnie nauczycieli mianowanych
i dyplomowanych. Sytuacja taka spowoduje, że grupy awansu zawodowego nauczycieli, które uzyskają wymagany ustawą poziom wynagrodzeń, otrzymają jednorazowy dodatek uzupełniający kosztem grup, które tego poziomu nie osiągną.
Ponadto uważamy, że nauczyciele, którzy np. przebywają na urlopach dla poratowania zdrowia nadal pozostają w stosunku pracy, zatem nie ma żadnych przesłanek do pozbawienia ich jednorazowego dodatku uzupełniającego.
Ad.2
W kwestii ujednolicenia dodatku wiejskiego i uwzględnieniu go w rozliczaniu środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli, jednoznacznie opowiadamy się za zachowaniem zasady praw nabytych. Dziś powstaje inne uzasadnienie do zachowania tego elementu. Naszym zdaniem nie należy odbierać dodatku wiejskiego i włączać go do systemu płacowego bez wcześniejszego jego „wykupienia”. Polegałoby to na zwiększeniu wynagrodzenia wszystkich nauczycieli - zarówno tych, którzy taki dodatek otrzymują, jak i tych nieotrzymujących go - o wartość tego dodatku i wliczenie go do systemu wynagrodzeń nauczycieli, np. przy najbliższej podwyżce wynagrodzeń.
Ponadto uważamy, że dodatek wiejski nie obciąża finansów JST, bowiem otrzymują one wagę z tytułu zatrudnienia nauczycieli w szkołach lub placówkach zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców (R), która zwiększa wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli (Wa,i), co z kolei skutkuje wzrostem wskaźnika korygującego (Di) dla i-tej JST. Proponowane zmiany spowodują likwidację wagi R, bo ustanie prawne uzasadnienie do jej stosowania, co adekwatnie zmniejszy wysokość części oświatowej subwencji ogólnej w tych JST.
Propozycje te uznać należy jako próbę zasilenia systemu płac nauczycieli
z kieszeni tych, którzy są zatrudnieni na wsiach i w małych miasteczkach, co pozwoli tym samorządom osiągnąć wymagane średnie płace, w ogóle nie stosując motywacyjnego systemu wynagradzania.
Z analizy tabeli wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wyraźnie wynika, że tak zwany 10% dodatek kwoty bazowej będzie sfinansowany przez nauczycieli dyplomowanych i to z dużą nadwyżką.
W kwestii dodatku na zagospodarowanie jesteśmy przeciwni jego likwidacji
i opowiadamy się za pozostawieniem go na niezmienionych zasadach.
Ad.3.
Z przedstawionych propozycji zmian nie wynika, że środki uzyskane z tytułu ograniczenia niektórych uprawnień socjalnych zostaną przeznaczone na wzmocnienie motywacyjnych składników wynagrodzenia nauczycieli.
Ad. 4.
W naszym przekonaniu doprecyzowanie zasad przeznaczania środków wyodrębnionych przez organy prowadzące na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli nie powinno odbywać się na poziomie ustawy. Dotychczasowe rozwiązania dobrze funkcjonują i nie ma potrzeby dokonywania zmian.
Ad. 5.
Krytycznie odnosimy się do propozycji MEN dotyczącej urlopu wypoczynkowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach, w których organizacja pracy przewiduje ferie letnie i zimowe. Zwracamy uwagę, że zadania, które nauczyciele mają obowiązek realizować w dni wolne od zajęć dydaktycznych, są wyraźnie określone w art. 64 ust.2 KN. Wymiar urlopu wypoczynkowego nauczycieli jest ograniczony specyfiką wykonywania zawodu oraz organizacją pracy szkoły i jest jednym z najkrótszych
w porównaniu z państwami UE. W związku z faktem, że nauczyciel nie może wybierać dogodnego dla siebie terminu urlopu wypoczynkowego nie wyrażamy zgody na brak możliwości udzielenia nauczycielom urlopu na żądanie.
Ad. 6.
Propozycje MEN dotyczące urlopu dla podratowania zdrowia są absolutnie nie do zaakceptowania. Nie mają one bowiem żadnego uzasadnienia w aktualnych badaniach kondycji zdrowotnej polskich nauczycieli. Urlop dla podratowania zdrowia jest jedyną formą profilaktyki zdrowotnej w zawodzie nauczyciela. W kontekście wydłużonego wieku emerytalnego oraz pozbawienia prawa do wcześniejszej emerytury i narastających czynników stresogennych urlop dla podratowania zdrowia powinien mieć charakter obligatoryjny dla dobra uczniów i nauczyciela.
Ad. 7.
Wobec braku wyników badań rzeczywistego czasu pracy i warunków pracy nauczycieli prowadzonych przez IBE rejestrowanie zajęć i niektórych czynności uważamy za bezzasadne i niezrozumiałe.
Ad. 8.
Dotychczasowe rozwiązania uwzględniają rolę rodziców w procedurze awansu zawodowego (art. 9 ust. 6 pkt 1 i 2).
Ad. 9.1.
Uważamy, że awans zawodowy powinien być niezależny od organów prowadzących szkoły. Niezrozumiałe jest marginalizowanie roli ekspertów i organów nadzoru pedagogicznego, którego zadaniem jest czuwanie nad jakością kształcenia.
Ad. 9.2, 9.3, 9.6
Kierunek zmian zawartych w/w punktach uważamy za pozytywne.
Ad. 9.4
Doprecyzowanie sposobu finansowania jednorazowej gratyfikacji wypłacanej osobom, którym nadano tytuł honorowy profesora oświaty, uważamy za dobrą propozycję. Jednocześnie przypominamy postulat NSZZ „Solidarność” dotyczący zwiększenia liczby nadawanych tytułów profesora w ciągu jednego roku szkolnego.
Ad. 9.5.
Uregulowanie w ustawie spraw dotyczących postępowania dyscyplinarnego nauczycieli nie budzi sprzeciwu. Zdecydowany sprzeciw budzi natomiast projekt umiejscowienia komisji dyscyplinarnych I instancji przy organach prowadzących. Budzi to obawę nierespektowania zasady bezstronności i obiektywizmu osób pracujących
w komisjach dyscyplinarnych. Zamiar wynagradzania dla członków komisji dyscyplinarnych, rzeczników i ich zastępców uznajemy za dobrą inicjatywę.
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „ Solidarność” jest gotowa do merytorycznych negocjacji pomiędzy MEN i reprezentatywnymi, w rozumieniu komisji trójstronnej, związkami zawodowymi. Z całą stanowczością należy podkreślić, że wiele zaproponowanych zmian w Karcie Nauczyciela nie było poruszanych na tzw. spotkaniach konsultacyjnych w MEN pomiędzy przedstawicielami związków zawodowych, korporacji samorządowych i MEN. Niektóre propozycje nie wynikają lub zaprzeczają wnioskom z tychże spotkań.
Z całą mocą ponownie przypominamy postulaty naszego Związku:
• objęcie KN wszystkich nauczycieli niezależnie od organu prowadzącego,
• odstąpienie od godzin karcianych (art. 42, ust.2 pkt.2),
• przeliczanie godzin ponadwymiarowych na pełne etaty,
określenie w KN pensum dla nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów,
• przywrócenie równowagi między organami prowadzącymi a organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, co wzmocni kontrolę państwa nad jakością polskiej edukacji,
• doprecyzowanie zapisu w art. 72 KN określającego minimum środków przekazywanych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, zwłaszcza w obliczu podwyższenia wieku emerytalnego,
• określenie standardów edukacyjnych, m.in. określenie maksymalnej liczby uczniów w klasie.

Wyrażamy nadzieję, że najważniejsze rozmowy i negocjacje w sprawie zmian w Karcie Nauczyciela nie zostaną zaplanowane przez ministerstwo w okresie urlopowym pracowników oświaty.


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]