Kluczowe dane o edukacji 2012 to flagowa publikacja sieci Eurydice przedstawiająca najważniejsze zmiany w europejskich systemach edukacji w ostatniej dekadzie. Raport łączy dane statystyczne oraz jakościowe i przedstawia organizację, zarządzanie i funkcjonowanie 37 europejskich systemów edukacji, obejmujących placówki od przedszkoli po instytucje szkolnictwa wyższego.
"Bo wszystkie dzieci nasze są" slogan, który przewija się w Polsce przez dziesiątki lat. Moje dzieci są te, które ja urodziłam i wychowałam. Na inne już wpływu nie mam. Tu pasuje tylko "owsiakowe" RÓBTA CO CHCETA. I robią. Ten medal ma wyjątkowo trzy strony.
Nasza oświata od kilkunastu lat, jest jak stara zasikana piaskownica, w której każdy robi co chce i urządza ją po swojemu. Co rusz przewija się w mediach gorąca dyskusja nad stanem edukacji, pomysłami na uzdrowienie szkół, ze strapioną miną politycy wszelkiej maści debatują nad programami nauczania, maturami, egzaminami, dyscypliną etc. Wieloletnia reforma opierająca się na tzw. zachodnim modelu nauczania, okazała się totalną porażką, której skutki w jakiejś mierze odczuwamy wszyscy. Jaka jest tak naprawdę nasza edukacja, czyli nauczanie i wychowanie naszych młodszych i starszych latorośli?
NAUCZYCIELE
Trzeba zacząć od nauczycieli, bo oni są jak żołnierz na linii ognia, który za wszystko obrywa jako pierwszy. Dawno pogubili się w tym chorym systemie, który zmienia się jak kalejdoskop. Podnoszą wciąż kwalifikacje, wypełniają dziesiątki bzdurnych papierków, uczą się nowych wytycznych i standardów nauczania, które za rok i tak się zmienią, wciąż piszą nowe plany nauczania, realizują programy i dodatkowo przez różne zajęcia pozalekcyjne nabijają wymagane przez resort godziny, a na wychowywanie uczniów często brakuje im siły, a czasem odwagi. Dziś opluć nauczyciela, to żaden wstyd. Każdy może go kopnąć jak bezpańskiego psa. Dlatego właśnie zawód jest tak sfeminizowany, bo prawdziwy chłop szybko znalazłby się w więzieniu po starciu się z niesfornym uczniem, bądź jego roszczeniowymi rodzicami, zwyczajnie kopnąłby kogoś porządnie w tyłek, albo rąbnął w twarz.
Testy nie nauczą młodych ludzi kompetencji XXI wieku
Testy nie nauczą młodych ludzi kompetencji XXI wieku
Egzaminy oparte o testy znacząco wpływają na pracę nauczycieli i szkół. Szczególnie te, których wyniki służą do krytycznych decyzji: selekcjonowania uczniów, forowania ocen jakości pracy szkół i nauczycieli oraz tworzenia rankingów. Skierowanie uwagi przede wszystkim na umiejętności poznawcze niższego rzędu, wymagane w tego rodzaju testach, powoduje, że szkoły w mniejszym zakresie kształcą kompetencje kluczowe, zwane kompetencjami XXI wieku - m.in. takie wnioski z badań naukowych dotyczących egzaminów testowych prezentuje w portalu Edunews.pl prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) dr Jacek Strzemieczny.
Autor analizy omawia raport opublikowany ramach międzynarodowej inicjatywy "Assessment and Teaching of 21st Century Skills" AT21CS http://atc21s.org/ . Koordynatorem badań jest Uniwersytet w Melbourne. Projekt sponsoruje Cisco, Intel oraz Microsoft.
Jak wyjaśnia, badacze przyznają, że egzaminy wskazują priorytetowe obszary nauczania. Krytyczne testy (tak zwane high-stake tests lub high-visibility tests) determinują treści przekazywane przez nauczycieli. Dyrektorzy i nauczyciele zwracają uwagę na to, co jest testowane, analizują rezultaty testów i odpowiednio dostosowują do nich treści i sposoby nauczania.
KOMUNIKAT PRASOWY SEKCJI OŚWIATY REGIONU MAŁOPOLSKIEGO NSZZ „Solidarność” w sprawie aktualnej sytuacji oświaty w Krakowie
KOMUNIKAT PRASOWY SEKCJI OŚWIATY REGIONU MAŁOPOLSKIEGO NSZZ „Solidarność” w sprawie aktualnej sytuacji oświaty w Krakowie
Sekcja Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” informuje, że wszystkie krakowskie Komisje Międzyzakładowe Pracowników Oświaty podjęły decyzję o oflagowaniu szkół i placówek oświatowych w Krakowie w terminie od 6 lutego 2012 r. do odwołania.
Działanie to jest wyrazem niezadowolenia rodziców, uczniów i nauczycieli wobec wdrażanych do realizacji rozwiązań niekorzystnych dla krakowskiej edukacji.
Za szkodliwe i niebezpieczne dla oświaty w Krakowie uważamy cięcia wprowadzone w planach finansowych, które są zagrożeniem dla jakości oraz bezpieczeństwa pracy i nie pozwolą na prawidłowe pełnienie podstawowych zadań szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że autonomia nadana dyrektorom Zarządzeniem Nr 152/2012 Prezydenta Miasta Krakowa jest pozorna, jeśli zapisy Zarządzenia nie idą w parze z zabezpieczeniem odpowiednich środków finansowych. Autonomia dyrektorów powinna być narzędziem umożliwiającym podnoszenie jakości edukacyjnej i sprawności organizacyjnej placówki. Natomiast w stanie obecnym sprowadza się ona do dokonywania natychmiastowych redukcji etatów oraz poszukiwania innych „oszczędności”, balansując na granicy możliwości bezpiecznego funkcjonowania placówki.
Sekcja Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” zaapelowała o wycofanie Zarządzenia i niezwłoczne podjęcie rozmów na temat poprawy funkcjonowania i finansowania krakowskiej oświaty. SORM jedyną szansę na rozwiązanie obecnej krytycznej sytuacji widzi w doprowadzeniu do spotkania władz Miasta, dyrektorów szkół i placówek oświatowych, związków zawodowych i radnych Miasta Krakowa. Taką propozycję złożyliśmy na spotkaniu Wiceprezydent Anny Okońskiej Walkowicz z dyrektorami krakowskich szkół w piątek 3 lutego 2012 r.
Za Prezydium Sekcji Oświaty NSZZ „Solidarność” Region Małopolska
Przewodnicząca
Agata Łyko
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 68,623,148 unikalne wizyty