ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,655
bullet.png Najnowszy użytkownik: martamlo

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - podpisane
 


Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - podpisane

Poszerzono - między innymi - katalog osób posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o osoby, które ukończyły studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej, oraz osoby, które ukończyły studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, o ile spełniają pozostałe wymagania kwalifikacyjne, tj. posiadają przygotowanie pedagogiczne, jak również o osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy.
Poszerzono katalog osób posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach. Poza nauczycielami wskazanymi w dotychczasowych przepisach kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będą posiadały również osoby mające kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat, tj. nauczyciele języków obcych, bibliotekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, nauczyciele szkolnictwa specjalnego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2012 r. poz. 426) wejdzie w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Źródło: MEN
 
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak do Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas
 


Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak do Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas


Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak przedstawił 4 kwietnia 2012 roku Ministrowi Edukacji Narodowej Krystynie Szumilas wnioski z badań w zakresie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie uczniów w wieku 6 lat.
W badaniach zostały poruszone m.in. problemy związane z liczebnością uczniów w oddziale szkolnym, organizacją sali lekcyjnej i jej wyposażeniem, dostępem do placu zabaw, pomocą psychologiczno-pedagogiczną, a także z opieką świetlicową.
Rzecznik Praw Dziecka ma nadzieję, iż wnioski z badań zostaną uwzględnione przez resort edukacji w realizowanej polityce oświatowej, w kontekście zmiany, polegającej na obniżeniu wieku spełniania obowiązku szkolnego do lat 6.
W około 14,5% zbadanych klas pierwszych liczba dzieci przekracza 26 osób, w niektórych jest ich nawet 30. Problem ten dotyczy szkół w miastach - przede wszystkim wojewódzkich. Podobny jest odsetek oddziałów ze zbyt małą powierzchnią klasy, gdzie na jedno dziecko przypada mniej niż 2 m2. Aż w połowie badanych szkół dzieci z klas najmłodszych korzystają z tym samych toalet, co uczniowie klas IV-VI.
W 37% szkół nie zatrudniono logopedów, w 63% nie ma psychologa , w niektórych (32%) brakuje pedagogów. Są i takie, gdzie nie zatrudniono ani pedagoga, ani psychologa (30%). Ten ostatni problem dotyczy wyłącznie szkół wiejskich. W nich też głównie brakuje placów zabaw dla dzieci (29%). Lepiej jest z opieką świetlicową - 77% szkół zorganizowało opiekę nad dziećmi z klas pierwszych zarówno przed, jak i po lekcjach. W większości szkół dzieci otrzymują posiłek - 66% z szkolnej kuchni, 32% dzięki usługom cateringowym.


Źródło: www.brpd.gov.pl/wystapienia/wyst_2012_04_04_men.pdf

 
Podniesienie wieku emerytalnego
 


Podniesienie wieku emerytalnego.

Pan Premier
Nie wierzę, żeby wszyscy ludzie zbliżający się do 70 lat mogli pracować w swoich zawodach z równą wydajnością, jak robili to wcześniej. Trzeba znaleźć rozwiązania elastyczne, miękkie, przede wszystkim dobre dla ludzi, zachęcające ich do dłuższej aktywności zawodowej, a w konsekwencji dobre dla równowagi demograficznej na rynku pracy.

Donald Tusk dla „Gazety Wyborczej” 19.03.2011


Pan Prezydent
W Polsce nie ma potrzeby podnoszenia wieku emerytalnego. Można stworzyć możliwość wyboru, na przykład łączenie z wyższą emeryturą. Nic na siłę.

Bronisław Komorowski w debacie 28 czerwca 2010 r. w kampanii prezydenckiej z Jarosławem Kaczyńskim w TVP Info


Pan Minister Finansów
Nie chciałbym angażować się w reformy bolesne i niepotrzebne, jak np. podwyższanie wieku emerytalnego. Wprowadziliśmy system, który już zachęca do dłuższego pozostawania na rynku pracy i nie ma potrzeby podwyższenia wieku emerytalnego.

Jacek Rostowski Radio TOK FM


 
Wyprawka szkolna po nowemu
 


Wyprawka szkolna po nowemu



W 2012 roku na dofinansowanie kosztów zakupu podręczników przez rodziców rząd chce przeznaczyć 140 milionów złotych. To aż o 25 mln złotych więcej niż w zeszłym roku (2011 rok - 115 mln, 2010 rok - 103 mln). Dodatkowo dla rodziców uczniów klas pierwszych szkół podstawowych zwiększono do 504 zł próg dochodów na członka rodziny pozwalający na otrzymanie zwrotu kosztów zakupu podręczników. Projekt Rządowego program pomocy uczniom „Wyprawka szkolna" został 6 kwietnia przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

 
Świat, który nie przestaje gadać.
 


Świat, który nie przestaje gadać.

Susan Cain, znana nowojorska prawniczka wydała ostatnio książkę ,,Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking" (Cisza: Siła introwertyków w świecie, który nie przestaje gadać). Bardzo szybko znalazła się ona na szczycie listy bestsellerów ,,New York Timesa".
Autorka twierdzi, że od najmłodszych lat uczy się dzieci, że powinny być otwarte, wygadane i towarzyskie. Samotny, skryty i co gorsza niepopularny uczeń traktowany jest jak odchylenie od normy - nieudacznik albo trudny przypadek wychowawczy.
W praktyce introwersja traktowana jest jak skaza - twierdzi Diana Senechal, znana amerykańska specjalistka od edukacji, autorka wydanej w styczniu innej głośnej książki ,,Republic of Noise: The Loss of the Solitude in Schools and Culture" (Republika hałasu: brak samotności w szkolnictwie i kulturze), w której wytyka szkołom, ze wychowują pokolenie pustych krzykaczy.
Nauczyciele owładnięci ideą pracy grupowej mimochodem promują najbardziej wygadanych i przebojowych uczniów, bo to oni są w stanie szybko pokierować zespołem.
W pracy jest podobnie. Od lat 70. przestrzeń przypadająca w biurze na pracownika skurczyła się średnio o trzy metry kwadratowe, więc w halach open space introwertycy cierpią od nadmiaru bodźców. Szefami zostają częściej ekstrawertycy, bo to oni brylują na spotkaniach i najszybciej forsują swoje idee. Niesłusznie, bo - jak twierdzi Cain - to, ze ktoś jest wygadany, nie oznacza, ze ma dobre pomysły.
W kulcie niedouczonych przebojowych krzykaczy, którzy opanowali gabinety prezesów największych przedsiębiorstw, upatruje się tez jednej z przyczyn światowego kryzysu gospodarczego. Wielu szefów firm z Wall Street przyznało w rozmowach z Cain, ze bardziej ostrożni, skupieni i introwertyczni pracownicy zapewne szybciej zauważyliby symptomy nadciągającego krachu.
W tłumie bardziej niż charakter liczą się cechy widoczne na pierwszy rzut oka: charyzma, umiejętność nawiązywania kontaktu, elokwencja. Cechy te hołubione przez lata przestały być cenione jako użyteczny dodatek do innych zalet czy umiejętności, ale stały się wartościami same w sobie. Jak pisze Cain, czas już powiedzieć dość! Nie tylko dla dobra introwertyków, ale przede wszystkim dla dobra cywilizacji, która potrzebuje talentu i ciężkiej pracy, a nie gadaniny połączonej z nachalnością i kultem towarzyskiej atrakcyjności.


Źródło: Newsweek


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

02. lipca 2025 21:09
Czy to Wasza prośba o wgląd w sytuację rodziny, czy to odpowiedź na monit sądu......

02. lipca 2025 21:08
To zależy w jakiej sprawie, to pismo, z czyjej inicjatywy itd.

02. lipca 2025 17:18
Witam. Jakie informacje o dziecku w szkole powinny być zawarte w piśmie do sądu. Jak wygląda szablonowo takie pismo?

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum