"Bo wszystkie dzieci nasze są" slogan, który przewija się w Polsce przez dziesiątki lat. Moje dzieci są te, które ja urodziłam i wychowałam. Na inne już wpływu nie mam. Tu pasuje tylko "owsiakowe" RÓBTA CO CHCETA. I robią. Ten medal ma wyjątkowo trzy strony.
Nasza oświata od kilkunastu lat, jest jak stara zasikana piaskownica, w której każdy robi co chce i urządza ją po swojemu. Co rusz przewija się w mediach gorąca dyskusja nad stanem edukacji, pomysłami na uzdrowienie szkół, ze strapioną miną politycy wszelkiej maści debatują nad programami nauczania, maturami, egzaminami, dyscypliną etc. Wieloletnia reforma opierająca się na tzw. zachodnim modelu nauczania, okazała się totalną porażką, której skutki w jakiejś mierze odczuwamy wszyscy. Jaka jest tak naprawdę nasza edukacja, czyli nauczanie i wychowanie naszych młodszych i starszych latorośli?
NAUCZYCIELE
Trzeba zacząć od nauczycieli, bo oni są jak żołnierz na linii ognia, który za wszystko obrywa jako pierwszy. Dawno pogubili się w tym chorym systemie, który zmienia się jak kalejdoskop. Podnoszą wciąż kwalifikacje, wypełniają dziesiątki bzdurnych papierków, uczą się nowych wytycznych i standardów nauczania, które za rok i tak się zmienią, wciąż piszą nowe plany nauczania, realizują programy i dodatkowo przez różne zajęcia pozalekcyjne nabijają wymagane przez resort godziny, a na wychowywanie uczniów często brakuje im siły, a czasem odwagi. Dziś opluć nauczyciela, to żaden wstyd. Każdy może go kopnąć jak bezpańskiego psa. Dlatego właśnie zawód jest tak sfeminizowany, bo prawdziwy chłop szybko znalazłby się w więzieniu po starciu się z niesfornym uczniem, bądź jego roszczeniowymi rodzicami, zwyczajnie kopnąłby kogoś porządnie w tyłek, albo rąbnął w twarz.
Testy nie nauczą młodych ludzi kompetencji XXI wieku
Testy nie nauczą młodych ludzi kompetencji XXI wieku
Egzaminy oparte o testy znacząco wpływają na pracę nauczycieli i szkół. Szczególnie te, których wyniki służą do krytycznych decyzji: selekcjonowania uczniów, forowania ocen jakości pracy szkół i nauczycieli oraz tworzenia rankingów. Skierowanie uwagi przede wszystkim na umiejętności poznawcze niższego rzędu, wymagane w tego rodzaju testach, powoduje, że szkoły w mniejszym zakresie kształcą kompetencje kluczowe, zwane kompetencjami XXI wieku - m.in. takie wnioski z badań naukowych dotyczących egzaminów testowych prezentuje w portalu Edunews.pl prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) dr Jacek Strzemieczny.
Autor analizy omawia raport opublikowany ramach międzynarodowej inicjatywy "Assessment and Teaching of 21st Century Skills" AT21CS http://atc21s.org/ . Koordynatorem badań jest Uniwersytet w Melbourne. Projekt sponsoruje Cisco, Intel oraz Microsoft.
Jak wyjaśnia, badacze przyznają, że egzaminy wskazują priorytetowe obszary nauczania. Krytyczne testy (tak zwane high-stake tests lub high-visibility tests) determinują treści przekazywane przez nauczycieli. Dyrektorzy i nauczyciele zwracają uwagę na to, co jest testowane, analizują rezultaty testów i odpowiednio dostosowują do nich treści i sposoby nauczania.
KOMUNIKAT PRASOWY SEKCJI OŚWIATY REGIONU MAŁOPOLSKIEGO NSZZ „Solidarność” w sprawie aktualnej sytuacji oświaty w Krakowie
KOMUNIKAT PRASOWY SEKCJI OŚWIATY REGIONU MAŁOPOLSKIEGO NSZZ „Solidarność” w sprawie aktualnej sytuacji oświaty w Krakowie
Sekcja Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” informuje, że wszystkie krakowskie Komisje Międzyzakładowe Pracowników Oświaty podjęły decyzję o oflagowaniu szkół i placówek oświatowych w Krakowie w terminie od 6 lutego 2012 r. do odwołania.
Działanie to jest wyrazem niezadowolenia rodziców, uczniów i nauczycieli wobec wdrażanych do realizacji rozwiązań niekorzystnych dla krakowskiej edukacji.
Za szkodliwe i niebezpieczne dla oświaty w Krakowie uważamy cięcia wprowadzone w planach finansowych, które są zagrożeniem dla jakości oraz bezpieczeństwa pracy i nie pozwolą na prawidłowe pełnienie podstawowych zadań szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że autonomia nadana dyrektorom Zarządzeniem Nr 152/2012 Prezydenta Miasta Krakowa jest pozorna, jeśli zapisy Zarządzenia nie idą w parze z zabezpieczeniem odpowiednich środków finansowych. Autonomia dyrektorów powinna być narzędziem umożliwiającym podnoszenie jakości edukacyjnej i sprawności organizacyjnej placówki. Natomiast w stanie obecnym sprowadza się ona do dokonywania natychmiastowych redukcji etatów oraz poszukiwania innych „oszczędności”, balansując na granicy możliwości bezpiecznego funkcjonowania placówki.
Sekcja Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność” zaapelowała o wycofanie Zarządzenia i niezwłoczne podjęcie rozmów na temat poprawy funkcjonowania i finansowania krakowskiej oświaty. SORM jedyną szansę na rozwiązanie obecnej krytycznej sytuacji widzi w doprowadzeniu do spotkania władz Miasta, dyrektorów szkół i placówek oświatowych, związków zawodowych i radnych Miasta Krakowa. Taką propozycję złożyliśmy na spotkaniu Wiceprezydent Anny Okońskiej Walkowicz z dyrektorami krakowskich szkół w piątek 3 lutego 2012 r.
Za Prezydium Sekcji Oświaty NSZZ „Solidarność” Region Małopolska
Przewodnicząca
Agata Łyko
Uchwały Prezydium OPZZ ws. Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjnego i likwidacji szkół
Uchwały Prezydium OPZZ ws. Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjnego i likwidacji szkół
Nie cięciom budżetowym dotyczącym edukacji - głosi Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ). Centrala związkowa jest zaniepokojona sytuacją w kraju i podjęła decyzję o powołaniu Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjnego. Prezydium OPZZ podjęło 31 stycznia uchwały m.in. w sprawie cięć dotyczących oświaty i likwidacji szkół oraz w sprawie utworzenia Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjnego.
Fragment raportu "Oświata i wychowanie w roku szkoilnym 2010/2011" przygotowanego przez GUS
W roku szkolnym 2010/2011 działało 13 927 szkół podstawowych (łącznie ze specjalnymi i dla dorosłych) (o 0,3% mniej niż w poprzednim roku szkolnym), z tego w miastach 4 578 (o 0,4% więcej niż roku poprzednim) i na wsi – 9 349 (o 0,7% mniej niż w roku poprzednim). W porównaniu do roku szkolnego 2003/2004 liczba szkół podstawowych na obszarach wiejskich zmniejszyła się o 1424 (9,3%).
Średnia wielkość oddziału szkolnego w polskiej szkole podstawowej wynosiła 18 uczniów. W roku szkolnym 2010/2011 szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży (bez szkół specjalnych), zlokalizowane na wsi charakteryzowały się korzystniejszą niż w mieście sytuacją pod względem liczebności oddziałów (średnio przypadało 15 uczniów w oddziale w szkole wiejskiej wobec 22 w mieście). Przeciętna liczba uczniów przypadająca na nauczyciela wynosiła 11 (15 w mieście, zaś na wsi – 11). Na jedną szkołę podstawową przypadało 165 uczniów (w miastach – 325 i na wsi – 96). Dwie na pięć szkół wiejskich nie posiadała sali gimnastycznej.
W roku szkolnym 2010/2011 działało 7 278 gimnazjów dla dzieci i młodzieży (łącznie ze specjalnymi), z czego w miastach – 3 764 (o 0,5% więcej niż w roku poprzednim), a na wsi – 3 514 (również o 0,5% więcej w porównaniu do poprzedniego roku szkolnego). Ponadto funkcjonowały 164 gimnazja dla dorosłych (wzrost o 10,8% w stosunku do poprzedniego roku szkolnego), z tego w miastach – 157 (o 11,3% więcej niż w poprzednim roku szkolnym) i na wsi – 7 (podobnie jak w poprzednim roku szkolnym).
W roku szkolnym 2010/2011 gimnazja dla dzieci i młodzieży (bez szkół specjalnych) na obszarach wiejskich, podobnie jak w przypadku szkół podstawowych, charakteryzowały się korzystniejszymi warunkami nauczania pod względem liczebności oddziałów (średnio 21 uczniów na wsi wobec 24 w mieście). Na jedno gimnazjum w roku szkolnym 2010/2011 przypadało 191 uczniów (średnio 132 na wsi wobec 254 w miastach).
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,110,961 unikalne wizyty