Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji
Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa
Opinia w sprawie projektu ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21.12.2010 roku.
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność" negatywnie ocenia i w całości odrzuca projekt ustawy o systemie oceniania jakości edukacji z dnia 21 grudnia 2010 r.
Nadesłany tekst postrzega jako kontynuację zmian w prawie oświatowym, których końcowym efektem ma być likwidacja obecnego systemu edukacji. Odnosząc się do treści projektu SKOiW NSZZ „Solidarność" stawia dwa zasadnicze pytania:
1. w oparciu o jakie badania, kiedy i przez kogo przeprowadzone MEN stwierdza, że obecny stan jest zły i wymaga całkowitej zmiany?
2. na jakiej podstawie minister Hall stwierdza, że w wyniku zburzenia obecnego systemu i wprowadzenia projektowanych zmian jakość polskiej edukacji ulegnie znaczącej poprawie?
Bez odpowiedzi na te fundamentalne pytania nie można odnieść się w odpowiedzialny i merytoryczny sposób do szczegółowych zapisów nadesłanego projektu. Tym bardziej że, o tym, jak w praktyce będzie wyglądało sprawowanie nadzoru pedagogicznego dowiemy się dopiero wówczas, kiedy Minister Edukacji Narodowej wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 22 omawianej ustawy. To co stanowi o istocie projektu jest zawarte w aktach wykonawczych - rozporządzeniach, na które tylko strona rządowa ma wpływ bo ich opiniowanie nie jest wiążące.
Projektowane zmiany mają charakter nieodwracalny: jest w nich mowa o przekazaniu majątku likwidowanych instytucji i tworzeniu nowych. Zakładanych 7 regionalnych ośrodków edukacji nie przystaje do obecnego podziału administracyjnego kraju i sprowadza duże miasta wojewódzkie do podrzędnej roli w edukacji. Nadzór pedagogiczny Regionalnego Ośrodka Jakości Edukacji obejmować będzie 2-3 województwa, co znacznie utrudni zbieranie danych, a także oddali faktyczny nadzór od szkół i placówek. Dotychczasowy nadzór pedagogiczny składał się z ewaluacji, kontroli i wspomagania. W projekcie omawianej ustawy wspomaganie nie jest już elementem nadzoru. Osłabi to w istotny sposób jakość nadzoru i doprowadzi do zbytniej formalizacji i biurokratyzacji przy ocenianiu procesu dydaktyczno-wychowawczego .
Ponadto, bardzo poważne wątpliwości budzą zapewnienia Pani Minister umieszczone w uzasadnieniu do projektu, że proponowane zmiany nie pociągają skutków finansowych. Czy przewidywane „oszczędności" wynikające z likwidacji 16 kuratoriów oświaty są porównywalne do kosztów jakie wiążą się z projektowanymi zmianami? Czy też, cytując wypowiedź pani wiceminister dla Dziennika Polskiego z dnia 22.12 2010 r. „na nowe twory ma pójść 700 min złotych - to pieniądze unijne", chodzi wyłącznie o zagospodarowania tych pieniędzy?
Mając powyższe na uwadze, SKOiW NSZZ „Solidarność" kolejny raz wnosi o merytoryczną, ponad polityczną debatę na temat kształtu polskiego systemu edukacji.
Z poważaniem
Ryszard Proksa Przewodniczący SKOiW NSZZ „ Solidarność "